Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää antako lapsenne katsella niitä kauhuelokuvia

Vierailija
18.05.2023 |

Ei sitä lapsena tajua, mutta traumathan niistä jää. Katsoin 13 vuotiaana sen Ring elokuvan. pelkään vieläkin peilejä ja tyhjiä televisio ruutuja ja olen säikky.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät imastaan hienosti.

Vierailija
22/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisilla tv kanavilla ei kovin useasti näy täysi ikäisille luokiteltuja elokuvia. elokuvat joissa on numero 16, niin tuollaisia voi katsoa kaiken ikäiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

suomalaisilla tv kanavilla ei kovin useasti näy täysi ikäisille luokiteltuja elokuvia. elokuvat joissa on numero 16, niin tuollaisia voi katsoa kaiken ikäiset.

Noudaattaako joku ohjelmien ikärajoja?

24/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki saa traumoja kauhuelokuvista. Olen itse katsellut kauhuelokuvia lapsuudesta lähtien enkä koskaan traumatisoinut niistä.

Voi kyllä olla, että suurin osa lapsista ei osaa erottaa todellisuutta ja kuvitteellista yhtä hyvin kuin itse osasin.

Vierailija
25/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä sain manaaja elokuvasta traumat kun katsoin sen 9-vuotiaana. Piti nukkua pitkälle aikuisikään joku pieni valo päällä.

Mulla tismalleen sama. Vieläkin joskus se demonin riivaama tyttö tulee uniin ja kun herään tuntuu että asunnossa on joku muukin kuin minä ja se on jotain pahaa.

Vierailija
26/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith wrote:

Eivät kaikki saa traumoja kauhuelokuvista. Olen itse katsellut kauhuelokuvia lapsuudesta lähtien enkä koskaan traumatisoinut niistä.

Voi kyllä olla, että suurin osa lapsista ei osaa erottaa todellisuutta ja kuvitteellista yhtä hyvin kuin itse osasin.

Mutta miten voi lapsena tietää, että kestääkö tuollaisia elokuvia hyvin vai ei? Kyllä minäkin niitä perheen kanssa katselin ja nauroin vielä, mutta vasta aikuisena olen huomannut miten vaikuttivat. Olen aina ollut herkkä ja säikky ja osa johtuu varmaan noista kauhuelokuvien runsaasta katselusta pienenä. Ei niissä turhan takia ole niitä ikärajoja..

Vierailija
27/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitenkään hirveän herkkä vaan lähinnä päinvastoin, mutta useat kauhuelokuvat ovat minulle kyllä aivan liikaa. En siksi katso kauhua lainkaan. Ikärajasysteemi on kyllä mielestäni tosi hyvä. Ei tarvitse arvailla, että mikä elokuva tai peli olisi sopiva, kun voi luottaa ikärajoihin. 3 vuoden ikärajajoustoa hyödynnetään elokuvissa vanhemman kanssa katsoessa, mutta pelien ikärajojen kanssa ei jousteta. Pelit ovat niin intensiivisiä, että niissä ei nähdäkseni riitä se, että pelaa vanhemman kanssa niitä liian hurjia pelejä.

Vierailija
28/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärajoilla ei ole mitään virkaa. Jokainen katsoo ihan mitä haluaa, missä iässä tahansa.

Vierailija
29/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen katsonut kauhua 10v lähtien, ja ihan kunniallinen veronmaksaja musta on tullut. Asun vieläpä rivitalossa Espoossa 😁 Ja kauhua katson & luen edelleen. 

Vierailija
30/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On kyllä aika pullasta rakennettu elämä jos kauhuelokuvat aiheuttavat traumoja.

Miinustajat ovat jotain käsittämättömiä pumpulissa eläjiä, jotka eivät tajua oikean maailman kauhuista yhtään mitään. Teidän onnenne toki.

Vierailija
31/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith wrote:

No lol kun olin pieni ja näkyi jotain verta jossain elokuvassa niin äiti sanoi että ei ole totta ja se on vaan ketsuppia. Nauratti jo tuolloin nuo jutut. Toki jotkut ehkä ovat niin tyhmiä etteivät erota elokuvaa todellisuudesta ja menee pää sekaisin.

Vierailija
32/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, ei ihme että lapset oireilee

Vierailija
33/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Faith wrote:

Mutta miten voi lapsena tietää, että kestääkö tuollaisia elokuvia hyvin vai ei? Kyllä minäkin niitä perheen kanssa katselin ja nauroin vielä, mutta vasta aikuisena olen huomannut miten vaikuttivat. Olen aina ollut herkkä ja säikky ja osa johtuu varmaan noista kauhuelokuvien runsaasta katselusta pienenä. Ei niissä turhan takia ole niitä ikärajoja..

Jep. Hyvä syyttää leffoja omasta säikkyydestään!

Vierailija
34/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kannattaisi varmaan hakea mielenterveyttäsi tukevaa apua.

Moni joutuukin osasyynä ei-ikäsopivalle viihteelle altistuminen, siihen liittyvät pelkotilat, eroahdistus, aistihairahdukset, univaikeudet, joka dissosiatiiviset oireet. T. Psyk sh nuorten mt-polilta

Vierailija
35/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katsoin LOTR-leffat teininä ja pelkäsin pitkään örkkejä sen jälkeen 😂 Pahin trauma jäi kuitenkin Noidan käsikirja-kirjasta, jossa varoitettiin katsomasta peiliin keskiyöllä. En muista enää, miksi ei saanut katsoa, mutten vieläkään uskalla.

Vierailija
36/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin kauhuelokuvien katsomisen siihen kun paholainen alkoi lähettää minulle viestejä elokuvan välityksellä. Suljin TV-vastaanottimeni välittömästi mutta kuva paholaisesta jäi ruudulle. Kannoin TV:n ulos ja kuva vain säilyi. En saanut yöllä nukuttua kunnolla ja aamulla oli TV kadonnut, nurmikko palanut sen ympäriltä karrelle ja pihalla leijui joka paikassa rikinkatku. Älkää leikkikö sielullanne ja pysykää turvassa! 

Vierailija
37/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kauhuelokuvia lapsille puoltavat: näettekö jotain HYÖTYÄ siinä että 10-vuotiaalle näytetään K16 matskua? Eihän siitä varmasti kaikille ole haittaa, mutta joillekin on, joten mikä on se hyöty miksi omalla lapsella kannattaisi testata mihin ryhmään kuuluu?

Minulle on näytetty 9-10-vuotiaana mm. Tappajahai, ja pelko ja säikähtäminen oli asioita joille isäni nauroi, niin eihän niitä näytetty. Piti vain hirnua leffalle mukana jotta täytti isän odotukset, ja itkeä sitten vessassa yöllä yksin omia painajaisiaan (vessaan sai sytyttää valot joilla ne kuvat sai häviämään päästä, yhteiseen lasten huoneeseen ei). Isäni varmaan edelleen ajattelee olleensa reilu ja rento ja että on jaksanut meidän kanssa tällaisen kivan elämyksen. Ja mielellään jatkaisi tätä ja muuta epäsensitiivisiä perinteitään lastenlasten kanssa, minkä vuoksi tapaa heitä vain valvotusti. 

Vierailija
38/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keski-ikäinen enkä uskalla katsoa kauhuelokuvia, koska ne ovat minusta liian pelottavia.

Vierailija
39/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nynnyt ei uskalla katsoa mitään kunnon kauhu- ja väkivaltaleffoja. Minäkin olin joskus ala-asteella nynny, mutta aloin katsoa "väkkäriä" 11-vuotiaana. Hahhah!

Ikärajat on täysin turhakkeita.

Vierailija
40/103 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Kaverit katsoi noita leffoja tosi nuorena, ja puhuivat aina niistä, selkeästi pelotti ja silti katsoivat samat leffat moneen kertaan. Sitten näyttivät minulle. Itselleni ei jäänyt niistä mitään traumoja, koska en usko yliluonnollisiin juttuihin, ja oikea elämäni oli jo silloin mielestäni paljon pelottavampaa. Mutta meillä ei ollutkaan kotona kaikki ihan... Kunnossa. Mutta siis niin. Jos lapset haluaa katsoa kauhuleffoja, niin ne kannattaa sitten katsoa aikuisen kanssa, ja sitten jälkikäteen puhua kaikki pelot ja muut läpi yhdessä. Jos ei ole kokenut oikeassa elämässä pahoja asioita vielä, niin mieli ei osaa käsitellä niitä tunteita. Kauhu on oikeasti traumatisoiva tunne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi