Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli kolmekymppiset, jotka eivät omista mitään

Vierailija
18.05.2023 |

Näitä on kyllä yllättävän paljon. Ollaan oltu vuosia töissä, mutta silti ei omisteta mitään. Ei useinkaan edes autoa, saati että asuttaisiin omistusasunnossa.
Asutaan vuokraluukussa ja omaisuus on se halpa irtaimisto mitä sattuu olemaan.

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä matkustelen kaikki rahani. Mitään täältä ei mukaan saa ku aika jättää

Mitä teet sitten kun et jaksa matkustella iän tai sairauden takia eikä säästöjä ole mutta elääkin pitäisi?

Vierailija
122/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neljäkymppinen ja en omista asuntoa tai autoa. Asun vuokralla kauniisti sisustetussa asunnossa hyvällä alueella, matkustelen paljon, syön ulkona ja ostan minua kiinnostavia asioita. Olen tyytyväinen elämääni. Olenko elänyt väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en omista yhtään mitään, asun vuokralla ja pärjään eläkkeelläni ihan hyvin enkä ole sen huonomoi ihminen kuin nekään ihmiset joilla on omaisuutta ja rahavaroja pankkitileillä. Olen pärjännyt koko aikuisikäni itse ansaitsemillani rahoillani, joilla olen auttanunut paljon myös heikommin pärjänneitä läheisiäni mikä on yksi syy siihen etten ole itselleni omaisuutta kartuttanut, mistä en ole kuitenkaan katkera. En arvio ja arvosta ihmisiä näiden rahavarojen ja omistusten perusteella ja sellaisia ihmisiä, jotka näin tekevät pidän moukkamaisina ja sivistymättöminä. En ole saanut enkä tule saamaankaan keneltäkään perintöjä enkä tule myöskään itse jättämään jälkeeni mitään rahassa mitattavaa. Tuhlaan itseeni tai jaan pois kaiken ylimääräisen mitä eläkkeestä jää yli elämisen menojen jälkeen, hautaankin aion mennä halvimmalla mahdollisella tavalla eikä siellä hautausmaalla omaisuuksien perään kukaan edes kysele. Pyrin pitämään kunnostani huolta ja elämään terveellisesti, jotta pysyisin terveenä ja aiheutan näin mahdollisimman vähän kustannuksia yhteiskunnalle ja näin pitäisi mielestäni kaikkien muidenkin toimia. Joskus melkein toivon jotain sellaista järisyttävää tapahtuvaksi mikä pistäisi koko maailman ihmiset polvilleen ja jonka jäljeen kaikki jäljellä oleva maallinen mammona olisi jaettava tasan kaikkien elämään jääneiden ihmisten kesken jotta elämä voisi jatkua.

Vierailija
124/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon suoraan, että minua ahdistaa olla 30v ja elää vuokra-asunnossa suht pienituloisena. Säästössä on jonkin verran rahaa enkä ole varsinaisesti köyhä, mutta silti koen katkeruutta siitä, että ahkeruus ja korkea koulutus ei riitä enää mihinkään. On todella vaikeaa nousta keskituloiseksi.

Vali vali. Aina voi kouluttautua uudelleen.

Vierailija
125/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse juurikaan tunne tuollaisia, itselläkin palkka 3300 brutto ja hyvin on maksellut asuntolainaa pienemmäksi + velaton auto ja rahastoja noin 30t euron edestä. Ja about sama kaikilla tutuillakin. 

Vierailija
126/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yli 40v enkä omista "mitään". Siis mitään kiinteää. Asunnon olen myynyt jo aikoja sitten pois. Olen elänyt niin, että olen valmis muuttamaan Suomesta vaikka heti pois vain pakkaamalla auton. Hekan halvan vuokran vuoksi en koe maksavani asumisesta liikaa.

Vierailija
127/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei täältä mitään mukaan saa. Materia ei tee onnelliseksi, toki turvaa elämää.

Tutkimusten mukaan varakkaat ovat elämässään onnellisempia kuin köyhät.

Asuntovelallista ei varakkaaksi varsinaisesti voi kutsua. Olen onnellinen velattomana.

Vierailija
128/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en omista yhtään mitään, asun vuokralla ja pärjään eläkkeelläni ihan hyvin enkä ole sen huonomoi ihminen kuin nekään ihmiset joilla on omaisuutta ja rahavaroja pankkitileillä. Olen pärjännyt koko aikuisikäni itse ansaitsemillani rahoillani, joilla olen auttanunut paljon myös heikommin pärjänneitä läheisiäni mikä on yksi syy siihen etten ole itselleni omaisuutta kartuttanut, mistä en ole kuitenkaan katkera. En arvio ja arvosta ihmisiä näiden rahavarojen ja omistusten perusteella ja sellaisia ihmisiä, jotka näin tekevät pidän moukkamaisina ja sivistymättöminä. Joskus melkein toivon jotain sellaista järisyttävää tapahtuvaksi mikä pistäisi koko maailman ihmiset polvilleen ja jonka jäljeen kaikki jäljellä oleva maallinen mammona olisi jaettava tasan kaikkien elämään jääneiden ihmisten kesken jotta elämä voisi jatkua.

Eläkkeet tulevat pienenemään, sillä etuuksia on jo nyt leikattu selvästi, eli tällä hetkellä kolmekymppinen ei voi odottaa saavansa vastaavaa elintasoa vanhana mitä sinulla on. Yhteiskunnan kantokyky on ylitetty ja toistaiseksi mitään pelastavaa toimenpidettä ei ole näkyvissä, joten niukkuutta on todennäköisesti pidemmällä tähtäimellä jaossa. On ihan ok, että käyttää kaikki rahansa kunhan ymmärtää olevansa itse vastuussa valinnoistaan. Oman asunnon hankkiminen voi olla stressaavaa ja riski mutta niin on kaiken rahan käyttäminenkin. Eri tavalla vain.

Mammonan jaosta tasan on ihan mielenkiintoisia esimerkkejä esim. syrjäisillä öljynporauslautoilla, jossa perus työntekijöillä oli hyvät palkat, pitkät työajat ja huonot mahdollisuudet käyttää rahaa. Siinä ei silti montaa vuotta mennyt kun varallisuuserot olivat huomattavia yksilöiden välillä. Jotkut hassaavat rahansa, toiset keräävät ja sijoittavat. Vaikka rahat jaettaisiin tänään tasan kaikille, niin 10 vuoden päästä olisi sama valitus kun joillain on ja joillain ei. Valittajilta puuttuu itsereflektio omaan tekemiseen ja valintoihin joilla voivat pidemmällä tähtäimellä parantaa olojaan.

Vierailija
129/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

56, vuokrayksiö halvimmasta päästä ja fillari on. No, sen verran porho olen kyllä että mikrouuni, kahvinkeitin, telkkari (vanha) ja tietsikka (myös vanha) on. Ai nii, ja kelloradio. Onhan sitä rompetta siinäkin jo. Ei vain koskaan ole iskenyt sellainen omaisuuden keräämisen into päälle. 

Vierailija
130/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei täältä mitään mukaan saa. Materia ei tee onnelliseksi, toki turvaa elämää.

Tutkimusten mukaan varakkaat ovat elämässään onnellisempia kuin köyhät.

Asuntovelallista ei varakkaaksi varsinaisesti voi kutsua. Olen onnellinen velattomana.

Minä olin jo onnellinen asuntolainastani. kun kauhistelin millaista vuokraa kaverini maksaa samankokoisesta asunnosta. Nyt olen vielä onnellisempi, kun asuntolaina on maksettu. Maksoin tosi nopeaan tahtiin, kun korot olivat alhaalla niin pitkään. Maksoin viimeisen erän pois, kun nyt korot alkoivat taas nousta. Remontin teen ennen eläkepäiviä, mutta silti tulee halvemmaksi asua kaikkinensa kuin jos nyt olisin vuokralla. 

Vierailija
131/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on se enemmän jännää tässä keskustelussa että miksi muita kiinnostaa tai haittaa se mitä muut omistavat tai eivät omista. Ja se on aika iso syy myös sille että en aio enää parisuhteeseen ruveta, koska minun asioideni ei pitäisi muille kuulua jos en rikosta tee. Olen 34v ja bruttotuloni on n.3500-4000€ kuukaudessa ja käytän sen kaiken rahan itseeni, asun vuokralla hienossa kaksiossa hyvällä, kauniilla ja rauhallisella sijainnilla, palvelujen lähellä. Käytän kaikkia julkisia ja jalkojani, taksia tarvittaessa, syön ulkona, noutoruokaa, tilaan kaiken kotiin mitä en jaksa raahata, matkustelen ja teen mitä huvittaa milloin huvittaa, pystyn työni niin järjestelemään. En aio jälkikasvua hankkia enkä ole mitään nikkari, joten enemmän näen haittaa omaisuuden kartuttamisesta.

Vierailija
132/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en omista yhtään mitään, asun vuokralla ja pärjään eläkkeelläni ihan hyvin enkä ole sen huonomoi ihminen kuin nekään ihmiset joilla on omaisuutta ja rahavaroja pankkitileillä. Olen pärjännyt koko aikuisikäni itse ansaitsemillani rahoillani, joilla olen auttanunut paljon myös heikommin pärjänneitä läheisiäni mikä on yksi syy siihen etten ole itselleni omaisuutta kartuttanut, mistä en ole kuitenkaan katkera. En arvio ja arvosta ihmisiä näiden rahavarojen ja omistusten perusteella ja sellaisia ihmisiä, jotka näin tekevät pidän moukkamaisina ja sivistymättöminä. Joskus melkein toivon jotain sellaista järisyttävää tapahtuvaksi mikä pistäisi koko maailman ihmiset polvilleen ja jonka jäljeen kaikki jäljellä oleva maallinen mammona olisi jaettava tasan kaikkien elämään jääneiden ihmisten kesken jotta elämä voisi jatkua.

Eläkkeet tulevat pienenemään, sillä etuuksia on jo nyt leikattu selvästi, eli tällä hetkellä kolmekymppinen ei voi odottaa saavansa vastaavaa elintasoa vanhana mitä sinulla on. Yhteiskunnan kantokyky on ylitetty ja toistaiseksi mitään pelastavaa toimenpidettä ei ole näkyvissä, joten niukkuutta on todennäköisesti pidemmällä tähtäimellä jaossa. On ihan ok, että käyttää kaikki rahansa kunhan ymmärtää olevansa itse vastuussa valinnoistaan. Oman asunnon hankkiminen voi olla stressaavaa ja riski mutta niin on kaiken rahan käyttäminenkin. Eri tavalla vain.

Mammonan jaosta tasan on ihan mielenkiintoisia esimerkkejä esim. syrjäisillä öljynporauslautoilla, jossa perus työntekijöillä oli hyvät palkat, pitkät työajat ja huonot mahdollisuudet käyttää rahaa. Siinä ei silti montaa vuotta mennyt kun varallisuuserot olivat huomattavia yksilöiden välillä. Jotkut hassaavat rahansa, toiset keräävät ja sijoittavat. Vaikka rahat jaettaisiin tänään tasan kaikille, niin 10 vuoden päästä olisi sama valitus kun joillain on ja joillain ei. Valittajilta puuttuu itsereflektio omaan tekemiseen ja valintoihin joilla voivat pidemmällä tähtäimellä parantaa olojaan.

Tietysti eläkkeenne tulee olemaan pienemmät kun jatkuvasti olette niitä saksimassa itseltänne kateuksissanne, sen sijaan, että tehostaisitte eläkejärjestelmää. Esimerkiksi suomen työeläkevarat on todella laiskasti ja tuottamattomasti hoidettu ruotsiin verrattuna ja siellä tehdään tuplasti tulosta suomeen nähden koska rahastot hoidetaan eri tavalla. Ei tarvitsisi tehdä mitään eläkemaksujen nostoa, ei olla mistään huolissaan jos vaatisitte, että eläkevarat sijoitetaan tuottavammin ja että sieltä vaihdetaan porukka pois joka tekee laiskasti hommansa tehden vain minimin vain omaa eläkettään odottaen.

Vierailija
133/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti eläkkeenne tulee olemaan pienemmät kun jatkuvasti olette niitä saksimassa itseltänne kateuksissanne, sen sijaan, että tehostaisitte eläkejärjestelmää. Esimerkiksi suomen työeläkevarat on todella laiskasti ja tuottamattomasti hoidettu ruotsiin verrattuna ja siellä tehdään tuplasti tulosta suomeen nähden koska rahastot hoidetaan eri tavalla. Ei tarvitsisi tehdä mitään eläkemaksujen nostoa, ei olla mistään huolissaan jos vaatisitte, että eläkevarat sijoitetaan tuottavammin ja että sieltä vaihdetaan porukka pois joka tekee laiskasti hommansa tehden vain minimin vain omaa eläkettään odottaen.

Rahastoinnin merkitys on vähäinen eläkejärjestelmälle ja siitä ei mitään pelastajaa ole tulossa. Toki jotain keskustelua on ollut viime aikoina riskinoton lisäämisestä rahastoitujen varojen osalta. Silti se ei tule riittämään mihinkään, koska ongelma on vähenevä väestö ja rahastoitujen varojen osuus pieni. Muutokset rahastoinnin määrään ja agressiivisuuteen olisi pitänyt tehdä 40 vuotta sitten, sillä rahojen kasvu rahastoidessa kestää. Eläkejärjestelmän saksiminen on välttämätöntä ja vastuullista, siitä syyllistäminen on ihan naurettavaa. 

Vierailija
134/137 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu 50v ja vuokralla ja omistan sohvan + tv

ei velkaa mut ansio ja pääomatulot löytyy

Vierailija
135/137 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus. Itse olen 34-vuotias mies ja tuo yksi selkeistä ongelmista, kun pitäisi löytää kelvollinen nainen. Mitään nämä eivät tosiaan useinkaan omista, vaan omaisuus on kutakuinkin vuokrakämpässä olevat Ikean huonekalut, mikroaaltuuni, imuri ja puhelin. Jos ikää on yli 30 vuotta, niin odottaisin todellakin edes hieman enemmän.

Minulle tuo olisi fine JOS nainen sitten haluaisi elää tämän mukaan.

Mutta ei, vaan joka kerta tuhlaajatytölle sitten iskeekin keskiluokkainen asuntounelma päälle, ja se pitäisi toteuttaa nopeasti. Vaikka kaikki rahat on törsötty matkusteluun, bilettämiseen ja muotiin.

Vierailija
136/137 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastoinnin merkitys on vähäinen eläkejärjestelmälle ja siitä ei mitään pelastajaa ole tulossa. Toki jotain keskustelua on ollut viime aikoina riskinoton lisäämisestä rahastoitujen varojen osalta. Silti se ei tule riittämään mihinkään, koska ongelma on vähenevä väestö ja rahastoitujen varojen osuus pieni. Muutokset rahastoinnin määrään ja agressiivisuuteen olisi pitänyt tehdä 40 vuotta sitten, sillä rahojen kasvu rahastoidessa kestää. Eläkejärjestelmän saksiminen on välttämätöntä ja vastuullista, siitä syyllistäminen on ihan naurettavaa. 

Jep. Eläkevarojen tavoitetuotto on sellaiset 6%.

Jos tuon haluaisi tuplata, niin pitäisi sijoittaa todella kovalla riskillä, kun esimerkiksi osakkeiden pitkän ajan tuotto-odotus on 8% ja niiden arvo voi laskea helposti 40% kuten finanssikriisin aikana.

Vierailija
137/137 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mula oo mitään kun en ole ollut edes töissä. Mutta on paljon rakkaita ihmisiä ympärillä, se on itselleni tärkeintä ja riittää

Tällainen itsekkyys on se syy miksi Suomi on ajautumassa tuhoon. Minä, minä, minä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä