Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli kolmekymppiset, jotka eivät omista mitään

Vierailija
18.05.2023 |

Näitä on kyllä yllättävän paljon. Ollaan oltu vuosia töissä, mutta silti ei omisteta mitään. Ei useinkaan edes autoa, saati että asuttaisiin omistusasunnossa.
Asutaan vuokraluukussa ja omaisuus on se halpa irtaimisto mitä sattuu olemaan.

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas! Meillä ainakin omistusasunto ja se ihan oma kymmenen vuotta vanha auto. Jopa kaks. Mökkikin.

Ollaan 35 v.

Vierailija
82/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon suoraan, että minua ahdistaa olla 30v ja elää vuokra-asunnossa suht pienituloisena. Säästössä on jonkin verran rahaa enkä ole varsinaisesti köyhä, mutta silti koen katkeruutta siitä, että ahkeruus ja korkea koulutus ei riitä enää mihinkään. On todella vaikeaa nousta keskituloiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut. Ei kaikki halua omakotitaloa Urjalasta, Volvoa jne..

Höpöhöpö. Suurin osa haluaa juuri näitä. Hyvin harva haluaa asustella jossain autossa tai korvessa.  

Vierailija
84/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan ite vuokralla mutta on osake kaupungissa, joka on vuokrattu. Sitten vanhuuden varalle. Autotkin kyllä löytyy.

Vierailija
85/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan tietokoneen. Huonekalutkin on kokonaan itse maksettu.

Mitä sitten?

Matkustellaan paljon lapsen kanssa, yövytään hotelleissa, panostetaan elämyksiin.

Ei täältä kuitenkaan mitään mukaansa saa, joten miksi omistaa mitään? Ei tavara tee onnelliseksi. Yhteinen aika perheen kanssa tekee.

Isäni kuolema opetti paljon! Hän kuoli syöpään 52-vuotiaana. Silloin opin, että elämä on TÄSSÄ JA NYT! Pitää nauttia yhteisestä ajasta, ei tavarasta!

Isäni kuolema myös opetti, että perintö voi olla taakka! En halua jättää lapselleni taakkaa.

Vierailija
86/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva omistaa tuossa iässä vielä muuta kuin pankkilainan.

Vierailija
87/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa, jos sinut irtisanotaan töistä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
88/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus. Itse olen 34-vuotias mies ja tuo yksi selkeistä ongelmista, kun pitäisi löytää kelvollinen nainen. Mitään nämä eivät tosiaan useinkaan omista, vaan omaisuus on kutakuinkin vuokrakämpässä olevat Ikean huonekalut, mikroaaltuuni, imuri ja puhelin. Jos ikää on yli 30 vuotta, niin odottaisin todellakin edes hieman enemmän.

Mitäs sinä omistat?

Vierailija
89/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus. Itse olen 34-vuotias mies ja tuo yksi selkeistä ongelmista, kun pitäisi löytää kelvollinen nainen. Mitään nämä eivät tosiaan useinkaan omista, vaan omaisuus on kutakuinkin vuokrakämpässä olevat Ikean huonekalut, mikroaaltuuni, imuri ja puhelin. Jos ikää on yli 30 vuotta, niin odottaisin todellakin edes hieman enemmän.

Oletkohan itsekään kelvollinen, kun olet vielä 34-vuotiaana sinkku?

Vierailija
90/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En omista muuta kuin 500e arvoisen auton ja mitä sitten? Olen vapaa lähtemään koska vain minne vain, koska ei ole omistusasuntoa joka jarruttaa, rahaa säästyy vaikka ja kuinka, kun ei tarvitse maksella remonttejakaan. Ei myöskään haittaa jos tulee yt:ssä potkut, kun voin muuttaa koska vain eikä tarvitse jumittaa yhdessä kaupungissa ja toivoa että joku ostaa asunnon. 

Ainiin, eikä omistamattomuus tarkoita varattomuutta. Pelkät käteisvarannot mulla 25k€ ja sit se mitä tileillä ja osakkeissa. 

Tykkäätkö sukeltaa niissä kuin pyöriäinen, möyriä kuin myyrä ja kylpeä rahasateessa?

Vierailija
91/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi omistaa asunto. Itse en ainakaan ostaisi kerrostalosta. Et käytännössä kuitenkaan omista kuin asumisoikeuden ja sitten joudut kestämään ärsyttäviä naapureita, maksamaan mahdolliset remontit. Ihan sama vaikka asuu vuokralla, voit aina vaihtaa maisemaa, jos rupeaa liikaa ärsyttämään.

Toisekseen, se ei omaisuus tee välttämättä ihmistä onnelliseksi. Monen omistajan talot on vielä maksamatta pankille eli velalla eletään. Toisaalta vaikuttaa, että mitä enemmän kaikkea omistetaan, niin se aika ja raha kuluu siihen omistuksien hoitoon ja kunnossapitoon.

Nyt vielä tänä epävarmana maailmanaikana pyörii mielessä sekin, että asunnon omistaminen voi olla hirveä taloudellinen riski. Mitäpä sitten teet, jos asunto menee sodassa tuusannuuskaksi? Siinä palaa rahaa kymmeniä tai satoja tuhansia, ja takaisin et saa edes vakuutusyhtiöstä. Vuokra-asunnosta pääsee pois vielä viime hetkelläkin, ja menettää pahimmillaan vain irtaimiston, mutta yritäpä myydä omistusasuntoa hyvään hintaan pois sodan kynnyksellä. Ja turha sanoa, että eihän sellaista nyt Suomessa voi tapahtua.

Tänne ei tule sotaa ja meitä ei uhkaa mikään muu kuin ilmasto- ongelmat tulevaisuudessa. Voi tulla pitkiä kuivia kausia tulevaisuudessa jolloinka sadot menee pieleen ja ruuan hinta nousee pilviin. 

Mieheni kanssa olemme samaa mieltä että jos tulisi sota niin kotiamme puolustetaan viimeiseen asti ja tänne sitten kuoltaisiin emmekä lähtisi pakoon minnekkään. 

Heti on joku moralisoimassa kodin puolustamisesta. Mitenkäs puolustat asuntoa, jos siihen osuu ohjus? Ei kai pakoon lähteminen ole vuokra-asumisessa se pointti, vaan ettei mene satojen tuhansien omaisuus silmänräpäyksessä.

Harvoin kolmikymppisellä on satojen tuhansien omaisuutta. Asuntolainaa voi sitten joillakin olla satojen tuhansien edestä. 

Vierailija
92/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällainen mitään omistamaton mutta velkainen yli kolmikymppinen. Koskaan ei ole ollut vakituista kokoaikatyötä omalta alalta. Pelkkiä osa-aika töitä eri alalta kuin mihin olen kouluttautunut.

Vierailija
93/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei kannata törsätä. Ymmärrän kyllä aloittajan pointin.

Vierailija
94/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemillani joilla on hyvät ammatit / palkat

On opinto ja asuntolainaa tuossa iässä 😬

Vierailija
95/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huolissani 30-40 vuotiaista ketkä ei omista mitään.

Minä olen huolissani tuon ikäisistä kenellä on liian paljon velkaa.

30k € velka-auto, joka on ostettu lähinnä kauppakassiksi, 300-400k € velka asunto, kulutusluotot tapissa, pieniä lapsia, yms..

Siellä se on pahin aikapommi.

Onneksi itselläni se aika on jo ohitettu ja nyt elän velatonta, eronneen poikamiehen elämää tässä omistus kolmio asunnossa, ja se velaton kesämökkikin on nyt myynnissä, ja autona on se muutaman tonnin käteis kottero.

Ei huolet paina eikä rasitu polla.

M54

Vierailija
96/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullinen oma asunto kannattaa hankkia jos vaan mahis. Jossain on asuttava kuitenkin.

Vierailija
97/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huolissani 30-40 vuotiaista ketkä ei omista mitään.

Minä olen huolissani tuon ikäisistä kenellä on liian paljon velkaa.

30k € velka-auto, joka on ostettu lähinnä kauppakassiksi, 300-400k € velka asunto, kulutusluotot tapissa, pieniä lapsia, yms..

Siellä se on pahin aikapommi.

Onneksi itselläni se aika on jo ohitettu ja nyt elän velatonta, eronneen poikamiehen elämää tässä omistus kolmio asunnossa, ja se velaton kesämökkikin on nyt myynnissä, ja autona on se muutaman tonnin käteis kottero.

Ei huolet paina eikä rasitu polla.

M54

Eli velkaa on sullakin ollut kolmekymppisenä.

Vierailija
98/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitäs se sua liikuttaa, jos joku haluaa elää toisella tavalla

Vierailija
99/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärinliinoissa ei oo taskuja.

Vierailija
100/137 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran jälkeen jää kaksi tuhatta elämiseen. Ei siitä jää mitään. Tatuointiinkin piti säästää kahdesta palkasta. Meikit maksaa, vaatteet maksaa, ulkona käyminen maksaa. Hei. Vähän pitää elääkin, eikä vain laskee massei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi