Vahvat kipulääkkeet johtaa huumeongelmaan siksi ne tulee kokonaan kieltää
Amerikkalainen painajainen alkoi holtittomasti määrätyistä kipulääkkeistä. Nyt meneillään on historian pahin huumekriisi.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009565989.html
Järkyttävää, että edelleen lääkärit kirjoittaa noita potilaille myös Suomessa. Buranalla kyllä pärjää.
Kommentit (62)
Kokeilepa ap miltä tuntuu kun sua on paineluelvytetty ja isketty, selvitä buranalla ja panadolilla. Vaikka mitään ei onneksi hajonnut, on se brutaalia hommaa ja keho kärsii. Ei tosiaan aluksi ois riittänyt Burana kun vahvalla opioidillakin liikkuminen ja hengittäminen olivat työn takana ennenkuin alkoi helpottaa. Myös ison vatsaleikkauksen jälkeen tarvittiin alkuun vahvoja lääkkeitä jotta kipu saatiin hallintaan. Myöhemmin riitti Burana ja panadol. Lääkitykset tehtiin lääkärin valvonnassa eikä mitään ongelmaa. Näissä asioissa on myös ihmisen psyykellä ja lääkeaineiden käsittelyllä osuutensa. Koskaan en ole käyttänyt mitään lääkettä olojen takia enkä saa opioideista mitään fiboja joihin jäisin kiinni. Ne toimivat kipuun ja olen voinut lopettaa. Jos ihmiselle määrätään näitä lääkkeitä, on myös hoidettava asiat oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa saada Panacod-reseptejä uusittua tässä 15 vuoden ajalla, eikä myöskään käyttää lääkettä maltillisesti ja vain tarpeeseen.
Samaan aikaan mulla on kylläkin ollut riipivä alkoholiongelma. Ihme, ettei ole maksa poksahtanut. Olen kylläkin pitänyt aina huolen siitä, etten vedä viinaa niinä päivinä, kun on kipuja.
Eli liian helposti saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koviin kipuihin ei auta muut kuin opiaatit. Esim. selkäkipuihin. Törkeetä, että narkit ja muut tollot pilaa hyvien lääkkeitten maineen!
Alentunutta kipukynnystä voidaan hoitaa masennuslääkkeillä
Miksi tätä on alapukutettu?
AP:llä ei ole minkäänlaista ymmärrystä eikä kokemusta siitä, mitä kova kipu on. Toviottavasti ei työskentele hoitoalalla. Etenkään syöpäosastolla.
Kipu voi viedä ihmisen niin sietämättömään tuskaan, että taju lähes lähtee. Siinä vaiheessa ei enää voi puhua sanaakaan, liikkua tai edes ajatella. Sietämätön kipu sumentaa ja jyrää kaiken alleen.
Se joka tällaista kirjoittaa ei ole ikinä kovaa kroonista kipua kokenut.
Donitsit johtavat ylipaino-ongelmaan. Siksi ne pitää heti kieltää
Älypuhelimet aiheuttaa some-riippuvuutta. Siksi ne pitää heti kieltää
Nää selkäkipu paranee treenaamalla ihmiset on ihanan yksinkertaista väkeä. Toivottavasti sitä katsantokannat tuollaisella ihmisellä jollain keinoin hiukan laajentuu. Et ole koskaan esim reumasta kuullut?
Kärsittyäni hirvittäviä luustokipuja 5 kuukautta sain sairaalassa Oxycontinia ja olin kuin taivaassa. On vaan kipuja joihin ei mikään muu lääke auta. Luustoon levinnyt syöpä on helvetistä.
Lääkkeet eivät kuulu kauppoihin eikä kioskeihin. Myös makeiset ja tupakat pois kioskeista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa saada Panacod-reseptejä uusittua tässä 15 vuoden ajalla, eikä myöskään käyttää lääkettä maltillisesti ja vain tarpeeseen.
Samaan aikaan mulla on kylläkin ollut riipivä alkoholiongelma. Ihme, ettei ole maksa poksahtanut. Olen kylläkin pitänyt aina huolen siitä, etten vedä viinaa niinä päivinä, kun on kipuja.
Isäskää ei vetänyt huumeita kun sua teki. Ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Multa on amputoitu varvas ja Panacod auttoi kun sain 30kpl paketin. Sitten ei uusittukaan reseptiä. Just näitten väärinkäyttäjien takia. Kiva juttu! Sit määrättiin kapapentteeniä, ei auta Juu! Krooninen särky ja aavesärky.
Minä söin tasan kolme panacodia, jonka jälkeen loput palautin apteekkiin. Nykyään gabapentin kipuun tarvittaessa.
Harmi, että et ole saanut kipua balanssiin.
Lääkärit ovat turhia koska on Burana.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet eivät kuulu kauppoihin eikä kioskeihin. Myös makeiset ja tupakat pois kioskeista.
Kuten myös lihat kalat,ja lottokupongit.
Vierailija kirjoitti:
Kärsittyäni hirvittäviä luustokipuja 5 kuukautta sain sairaalassa Oxycontinia ja olin kuin taivaassa. On vaan kipuja joihin ei mikään muu lääke auta. Luustoon levinnyt syöpä on helvetistä.
Eli codeiini, sama vaikuttava aine panacodissa. Metaboloituu maksassa morfiiniksi.
Et ole ilmeisesti ikinä kokenut kovaa hermosärkyä, siinä ei buranat auta.
Toivottavasti karma kuittaa sullekin, apina!
Suomessa ei edelleenkään määrätä kipuun herkästi kipulääkkeitä ja siksi meillä on myös hyvin vähäinen ongelma niiden kanssa. Samaan aikaan kuitenkin osa ihmisistä kärsii ihan valtavista kivuista. Edes vanhukset eivät saa tarpeeksi kivunlievitystä vaikka mitä väliä sillä on jos he jäävät niihin koukkuun.
Tämä on kaksipiippuinen juttu ja toisen kipua on vaikea arvioida. Tuskin lähdemme koskaan Amerikan linjalle. Täällä saa kipuun kuin kipuun ohjeeksi ottaa Buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Se joka tällaista kirjoittaa ei ole ikinä kovaa kroonista kipua kokenut.
Katsoin brittiohjelman kroonisista kivuista ja opioideista. Lyhyesti opioidit ei auta kovin hyvin krooniseen kipuun mutta kun muutakaan ei oikein ole. Lääkekannabista ei suomessa viitsi edes ehdottaa ja ei sitä taida englannissakaan helposti saada. Kiinostaa henkilökohtaisesta syystä pahenevat nivelkivut. Nyt riittää reumakipulääkkeet. Jos pahenee niin ehdotan kun olen kokeillut. Syötynä 0,5-1 grammaa niin yli 12 tuntia oli kivut poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli codeiini, sama vaikuttava aine panacodissa. Metaboloituu maksassa morfiiniksi.
Ei ole sama vaikuttava aine, vaan oksikodoni. Se ei myöskään metaboloidu maksassa morfiiniksi, vaikka vaikutus onkin saman kaltainen kuin morfiinilla.