Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vitosen oppilaasta oikeustieteelliseen

Vierailija
18.05.2023 |

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000009586584.html

Ehkä olen ikävä ihminen, mutta mielestäni tällaisissa "onnistumistarinoissa" ei ole mitään ihanaa eikä ihailtavaa.
Yleensä siitä että jo peruskoulu sujuu kehnosti (ilman että taustalla on oppimisvaikeuksia, terv. syitä, täydellistä yrityksen puutetta tms.) kannattaa vetää johtopäätös ettei yliopistoon ole asiaa, varsinkaan noin vaativalle alalle.
Eivätkä sen nuorelle kertovat ole lannistajia vaan realisteja, jotka yrittävät ohjata tätä paremmin hänen kykyjään vastaaviin jatko-opintoihin.
Todella vaikea uskoa että tähänastiset opinnot ovat sujuneet hyvin eikä mikään ole tuottanut suurempia vaikeuksia, kuten hän kertoo.
Minkä tasoinen juristi hänestä tulee, jos ikinä valmistuu?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hän vielä ole valmistunut...

Osaatko lukea? Opinnot sujuvat erinomaisesti ja eka vuosi takana. Mites sulla opiskelut sujuu?

Vierailija
42/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman epäselväksi jäi, miksi Sade sai niin huonoja numeroita. Toivottavasti kukaan koululainen ei saa päähänsä, että kun kerran Sadekin pääsi yliopistoon panematta yläasteella tikkua ristiin, ei muidenkaan tarvitse. Hänellä nimittäin on ollut tuuria monella tavalla.

Sade on ensimmäisen vuosikurssin loppupäässä. Tehtäköön uusi lehtijuttu, kun perusopinnot on suoritettu ja varsinainen opiskelu alkaa.

Onpa muuten aika ikävän sävyinen kirjoitus: sairaanhoitajan yms. ammatteja katsellaan nenänvartta pitkin ja yhteiskuntaluokastakin vähän kehaistaan.

Minusta vaikuttaa siltä, että sai niitä koska ei yksinkertaisesti ole kovin fiksu. Opiskeluun panostamallakin arvosanat nousivat vain keskinkertaisiksi. Ja nyt pitäisi uskoa että hän selviytyy oikeustieteen opinnot läpi?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapin yliopisto ja siellä oikeustiede. Olen pahoillani, arvostus lakimiesmaailmassa ei tule olemaan kummoinen.

Kaksi työkaverien lasta valmistui tuolta aikoinaan ja ovat oikein hyvin " sijoittuneet" työelämään. Arvostettuihin asemiin lakimiehinä.

Jossain lakimiesten tilastoissa kerrotaan karusti, että Lapista valmistuneet tienaavat 10 työvuoden jälkeen keskimäärin (tai saattoi olla mediaani) noin 5000 e/kk ja Helsingistä valmistuneet 8000 e/kk. Toki Helsinkiin harvemmin pääsee vitosen papereilla.

Vierailija
44/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän vielä ole valmistunut...

Osaatko lukea? Opinnot sujuvat erinomaisesti ja eka vuosi takana. Mites sulla opiskelut sujuu?

Missä kohtaa kerrotaan opintojen sujuvan "erinomaisesti?" :D

Ja mitä todisteita niiden sujumisesta on, muuta kuin hänen väitteensä? Eka vuosikurssi...

Vierailija
45/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ala- asteella surkeat arvosanat

Paransin yläasteella

Paransin vielä enemmän lukiossa

Menin yliopistoon ja tein 2 tutkintoa

Esim ADHD on sellaista että keskittyminen tulisin aineisiin on vaikeaa ja kiinnostaviin helppoa

Vierailija
46/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tarinat ehkä kannattaa lukea hiukan suodattimen läpi, toki Lapin yliopistoon on hiukan matalampi sisäänpääsyraja oikiksen opintoihin, mutta pääsykoe on silti vitosen oppilaalle oikeasti haastava.

Olen itse 40-vuotias perheenäiti, työskentelen osa-aikaisena lakiasioiden parissa ja peruskoulun päättötodistuksessa keskiarvoni oli 9,3. Lukiosta kirjoitin E:n paperit. Luen parhaillaan oikiksen pääsykokeisiin ja koen tämän todella haastavana. Ei puhettakaan, että ihan vitosen yleistiedolla tai taidoilla näitä aineistoja pystyisi edes sisäistämään.

Jollakin tavalla ymmärrän tällaiset sankaritarinat, mutta onhan tässä vähän epärealistista kerrontaa mukana. Ei todellakaan ole kaikille mahdollista.

Vierailija
47/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Sade valmistuu ja näyttää teille besserwissereille jotka säälittävästi yritätte lytätä ihmisiä.

Vierailija
48/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä oikeasti vaivaa? Onko niin VAIKEAA tajuta mikä on M-O-T-I-V-A-A-T-I-O? Mitkä kympin tytöt täällä oikein riehuu pillittämässä ja kiistämässä senkin jälkeen kun tämä pääsee sisään? Ärsyttääkö, kun joku saa ponnistettua olemattomalla pohjalla hakupainealalle?

Itsellä samanlainen tausta. Yliopiston keskiarvo lähempänä vitosta, silti näiden kympin tyttöjen mielestä ilmeisesti ala-asteen arvosanat määrittelevät älyäni. Oletteko kuulleet motivaatiosta? Entä masennuksesta? Onko koulukiusaaminen tuttu sana?

Itse vedin vitosia masennuksen ja ahdistuksen takia, en koskaan avannut kirjaa peruskoulussa. Ei kiinnostanut. Tiesittekö, että älykkäät usein nimenomaan alisuoriutuvat koulussa? Emme me ole tuollaisia riviin asettuvia lampaita jotka tekee kaiken käskystä, vaan omaamme omat aivot.

Oli kyllä hauskaa kun pääsin yliopistoon. Kympin tytöt naama mutrulla kun joku saa maksimoitua älyllisen kapasiteettinsa paljon heitä nopeammln. Sain itse asiassa valmennuskurssilla erityismaininnan hyvästä koemenestyksestä. Pitääkin käydä se peruuttamassa ja kertoa että ei se päde kun ala-aste meni miten meni.

Vierailija
49/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella oli jo keskiarvo joku 7,6 yms millä pääsi lukioon Turussa

Vierailija
50/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun esikoiselle tokan luokan opettaja sanoi, että hän ei osaa matikkaa ja tunki tytön tukiopetukseen vastustuksestamme huolimatta.

Esikoinen kirjoitti pitkästä matikasta ällän vaivatta ja opiskelee nyt matemaattisia aineita yliopistossa.

Ei ne opettajat aina mitään tiedä. Luulen että lapsi vain kyseli opettajalle itselleen liian vaikeita asioita, eikä tämä edes tajunnut, että hän siinä tyhmä oli, eikä lapsi.

Tarkoitatko sitä, että tokaluokkalainen esitti kysymyksiä, jotka olivat liian vaikeita matematiikkaa maisteriksi asti opiskelleelle opettajalle?

Tokaluokan opettaja tuskin on matematiikkaa maisteriksi saakka opiskellut. Perus luokanopettaja voi olla asiantuntija lähinnä pedagogisissa jutuissa, ei yleensä missään tietyssä aineessa. Varsinkaan ala-asteella, lukiossa alkaa sitten olemaan jo erikseen tiettyyn aineeseen keskittyneitä opettajia joilla voi jo olla parempi osaaminen siitä omasta alueestaan.

OK. Nyt olisi kuitenkin kiva kuulla esimerkki niistä kysymyksistä, joilla tokaluokkalainen saa luokaopettajan matikantaidot loppumaan.

Vain jotta voisit vänkyttää loputtomiin. Lopeta jo, olet ihan vain väärässä.

Loppumattomiin? No, ehkä kaksi kertaa on jollekulle liikaa. Kysytäänpä kolmannen kerran.

Mitkä kysymykset olivat opettajalle ylivoimaisia? Missä asiassa olen mielestäsi väärässä?

Tukiopetukseen muuten voi päätyä myös muista syistä kuin vain siitä, että on "huono".

Vierailija
51/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps ei ollut vitosen ka kun meni lukioon

Osasi muuta mutta englanti ja matematiikka oli hankalaa

Mullakin on lukiokamu jolla oli lukiossa joku 7 keskiarvo

Pääsi opiskelemaan tekniikkaa (makefy) oli hyvät

Tekniikan tohtori on nykyään.

Vierailija
52/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun esikoiselle tokan luokan opettaja sanoi, että hän ei osaa matikkaa ja tunki tytön tukiopetukseen vastustuksestamme huolimatta.

Esikoinen kirjoitti pitkästä matikasta ällän vaivatta ja opiskelee nyt matemaattisia aineita yliopistossa.

Ei ne opettajat aina mitään tiedä. Luulen että lapsi vain kyseli opettajalle itselleen liian vaikeita asioita, eikä tämä edes tajunnut, että hän siinä tyhmä oli, eikä lapsi.

Hienoa. Mutta tuossa artikkelin tapauksessa koulu on sujunut kokonaisuudessaan kehnosti.

"Eivätkä sen nuorelle kertovat ole lannistajia vaan realisteja, jotka yrittävät ohjata tätä paremmin hänen kykyjään vastaaviin jatko-opintoihin."

Joo, mulle neuvottiin ravintola-alaa, mulle joka vihasin viinaa ja sen lieveilmiöitä! Oposta huolimatta valmistuin ammattiin x-kunnes sitten pääsin kuin pääsinkin korkeakouluun, ja hyvin on sitten mennyt!

Älä sinä latista nuoren halua! onnistuu se toisinkinpäin, kympin tyttö haluaa lähihoitajaksi! Antaa nuorten päättää itse!

Vierailija
53/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan tuo taas tuli esiin: kun joku Suomessa pärjää, hänet tulee oitis nolata, koska "kukaan ei saa olla missään suhteessa parempi kuin minä". 

Luulisi, että olisimme sen verran sivistyneitä, että osaisimme iloita hienoista saavutuksista.

Vierailija
54/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ala- asteella surkeat arvosanat

Paransin yläasteella

Paransin vielä enemmän lukiossa

Menin yliopistoon ja tein 2 tutkintoa

Esim ADHD on sellaista että keskittyminen tulisin aineisiin on vaikeaa ja kiinnostaviin helppoa

Hei haloo olen niin täynnä tätä, että tuo olisi joku adhd-tyyppien erityispiirre. Kaikki ihmiset oppii kiinnostavat asiat helpommin.

Vierailija
55/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pojilla tapahtuu juuri näin. Koko peruskoulun ei tyttöaineet voisi vähemmän kiinnostaa mutta lukion parina viimeisenä vuotena aikuistutaan ja kiritään yliopistoon. Sielläkään ei syrjäydytä vaan hankitaan pahvit ja mennään työelämään jossa myös pärjätään.

Naisilla käy just päinvastoin.

Vierailija
56/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustiede eroaa muista tieteistä siinä, että tuolla ei tarvitse älyllä edes loistaa. Riittää kun muistaa ihmisten tekemiä pykäliä ja siinäpä se.

Ne pari lakimiestä jotka tunnen ovat jopa yksinkertaisia. Yhteistä heille on myös mukautuminen byrokratian rattaisiin. Toisaalta byrokratia on suoraa seuraamusta huonosta lainsäädännöstä tai sen toteutuksesta joten ei ihme.

Vierailija
57/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä tarinat ehkä kannattaa lukea hiukan suodattimen läpi, toki Lapin yliopistoon on hiukan matalampi sisäänpääsyraja oikiksen opintoihin, mutta pääsykoe on silti vitosen oppilaalle oikeasti haastava.

Olen itse 40-vuotias perheenäiti, työskentelen osa-aikaisena lakiasioiden parissa ja peruskoulun päättötodistuksessa keskiarvoni oli 9,3. Lukiosta kirjoitin E:n paperit. Luen parhaillaan oikiksen pääsykokeisiin ja koen tämän todella haastavana. Ei puhettakaan, että ihan vitosen yleistiedolla tai taidoilla näitä aineistoja pystyisi edes sisäistämään.

Jollakin tavalla ymmärrän tällaiset sankaritarinat, mutta onhan tässä vähän epärealistista kerrontaa mukana. Ei todellakaan ole kaikille mahdollista.

Ehkäpä älykkäänä tajuat, että se taso mikä on nuorella lukion loputtua, voi muuttua suuresti kun aikuistuu. Kun tiedämme että ihmisen aivot ovat valmiit vasta n 25v niin jo sen valossa ymmärtää asian. Mutta se on totta, että ei ole avoinna kaikille, mutta on mahdollista monelle, joilla koulumenestys oli huono.

Siitä kertoo ketjussa kerrotut " menestystarinat" myös.

Sitkeys voi tuottaa tulosta aivan eri tavalla kuin on aikuinen. Minulla on kaksi kollegaa jotka pääsivät lääkikseen b:n papereilla. Aikaa siitä on jo ja toinen heistä oli kirjoittanut iltalinjalla yo.

Itse olen ollut ns kympin tyttö mutta ymmärrän hyvin, että jos ihmisellä on lahjoja ja hän on sisukas kaikki on mahdollista. Eikä huono koulumenestys ole este edetä,

Vierailija
58/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan tuo taas tuli esiin: kun joku Suomessa pärjää, hänet tulee oitis nolata, koska "kukaan ei saa olla missään suhteessa parempi kuin minä". 

Luulisi, että olisimme sen verran sivistyneitä, että osaisimme iloita hienoista saavutuksista.

Pärjääminen on eri juttu kuin se, että pärjäämisestä tehdään uhriutuvan ylistävä lehtijuttu.

Vierailija
59/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheltä meni peruskoulu aikanaan ihan penkin alle. Meni amikseen mutta sekin jäi kesken. Sitten alkoi pohtimaan asioita että ei elämä näin voi mennä ja meni iltalukioon. Hän kertoi että aluksi oli todella vaikeaa ja pänttäämistä riitti. Opettajat olivat kuitenkin olleet kannustavia. Mieheni kirjoitti pitkästä matikasta L:n. Pääsi yliopistoon ja on väitellyt tohtoriksi omalta alaltaan. On omissa ammattipiireissään arvostettu.

Voi sitä päästä pitkälle vaikka vähän myöhemminkin aloittaa.

Vierailija
60/97 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko sitä, että tokaluokkalainen esitti kysymyksiä, jotka olivat liian vaikeita matematiikkaa maisteriksi asti opiskelleelle opettajalle?

Voi hyvinkin olla. Matematiikan maisterin keskiarvokin voi olla 1,3. Sitä tarina ei kerro. Ja matematiikka on laaja alue, edes Einstein ei osannut ja tiennyt kaikkea siihen kuuluvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi