Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia keikkatyöstä

Vierailija
17.05.2023 |

Olen harkinnut siirtyväni tekemään keikkatyötä varhaiskasvatuksessa. Olen ollut alalla jo jonkin aikaa, mutta uupunut, ahdistunut ja ollut sen vuoksi sairaslomalla, joten koen keikkailun turvalliseksi ratkaisuksi tehdä töitä tämän jälkeen. Töitä uskoakseni tulee riittämään ja työvuoroja voisi säädellä tarvittaessa oman jaksamisen mukaan.

Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä keikkatyötä tekeviltä. Paljonko tienaat kuussa keikkailemalla? Hyviä ja huonoja puolia?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja sellainen kysymys vielä, että mikä on raja, jolloin palkan lisäksi saa vielä sovitettua päivärahaa. Mietin siis tilannetta, että jossain kuussa tienaisin keikkailemalla esim. 1400€, saisinko tämän lisäksi myös sovitettua päivärahaa, jos olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi te-toimistoon.

Tarkoituksena siis kyllä on tehdä keikkatyötä sen verran, että tukia en tarvitse. Mietin vain, jos niitä jostain syystä ei olisi jossain kuussa tarpeeksi. Toisaalta silloin olisi pitänyt ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, mikä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että pitäisi hakea koko ajan jotain kokoaikatyötä. Mutta itse haluan tehdä juuri nimenomaan keikkaa. Eli ei minun sitten kannata ilmoittaa te-toimistoon, että olen työtön? Auttakaa tietämätöntä :D

Vierailija
2/44 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse tehnyt, mutta moni keikkailija on vaikuttanut olevan tyytyväinen työntekoon keikkailemalla. Siinä saa kasvatusalalla ainakin keskittyä enemmän siihen "perushommaan". En osaa neuvoa noissa tukiasioissa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuolla alalla et saa olla työttömänä kauaa ellet tahallaan kyse hakemuksia. Eli tee vaan keikkaa, mutta älä haaveile työttömyystuesta pidemmän päälle.

Vierailija
4/44 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tuolla alalla et saa olla työttömänä kauaa ellet tahallaan kyse hakemuksia. Eli tee vaan keikkaa, mutta älä haaveile työttömyystuesta pidemmän päälle.

Niin, tiedän tämän kyllä.. pula työntekijöistä on suuri. Jos keikkailemalla ei tienaa tarpeeksi elääkseen, niin sitten on haettava jotain muuta.

Vierailija
5/44 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkatyö on opiskelijoille ja niille, jotka eivät kokoaikatyötä saa. Miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti tehdä keikkatyötä????

Vierailija
6/44 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään

Vierailija
7/44 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keikkatyö on opiskelijoille ja niille, jotka eivät kokoaikatyötä saa. Miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti tehdä keikkatyötä????

Siinä viehättää oma vapaus mennä ja tulla, saa valita itse vapaapäivänsä ja milloin pitää lomansa ja miten pitkään . Tai voi tehdä rahaa enemmän jos on menoja enemmän. Ja voi tutustua erilaisiin työpaikkoihin, mihin ehkä voisi joku päivä hakea vakituiseksi. Tai mitkä paikat pitää kiertää kaukaa .

Suosittelen

Vierailija
8/44 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei halua kokoaikatyötä.

Vierailija
9/44 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vielä lisää kommentteja keikkaa tekeviltä?

Vierailija
10/44 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kysyisin ennemmin, miksi kukaan tekisi töitä vakituisena, kun voi tehdä keikkatöitä 😂

Vierailija
11/44 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 7 v. keikkalaisena, tykkäsin. Sai kokemusta eri kohteista ja todellakin koki, mihin ei hakisi vakituiseen paikkaan. Paljon erilaista kokemusta, josta sai työkaluja jatkoon. Suosittelen.

Minulle tarjottiin vakinaista paikkaa sitten kahdestakin kohteesta, joista valitsin mielestäni paremman ja hieman tuottoisamman (palkkaero!). Valinta oli oikea. :)

Näiden vuosien aikana sain tuolloista ansiosidonnaista 22 päivän ajan. Päivät sijoittuivat selkeästi ensimmäiselle ja toiselle työvuodelle. Tuolloin harmina oli korvausten tulon hitaus. Asia lienee korjaantunut eli työttömyyskassat toimivat nopeammin, tuolloin kamalat ruuhkat viivästyttivät hakemuksia. Piti olla pieni summa aina varatilille riivittynä säästöön.

Vierailija
12/44 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä viehättää oma vapaus mennä ja tulla, saa valita itse vapaapäivänsä ja milloin pitää lomansa ja miten pitkään . Tai voi tehdä rahaa enemmän jos on menoja enemmän. Ja voi tutustua erilaisiin työpaikkoihin, mihin ehkä voisi joku päivä hakea vakituiseksi. Tai mitkä paikat pitää kiertää kaukaa .

Suosittelen

Voi sopia mitä vuoroja tekee. Itse teen pelkkää yötä sos.alan laitossektorilla. 2-3 yötä per viikko ja kaikki muu on vapaa-aikaa. esim. 10 yötä kuussa ja 2200e netto, kiitos. Ja ihan arkiöistä. La-su yö on jackpot silloin tällöin. Ei ikinä enää vakkari kolmivuoroon. 4v olen nyt keikkaillut. 

N49

Vierailija
13/44 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin ja sellainen kysymys vielä, että mikä on raja, jolloin palkan lisäksi saa vielä sovitettua päivärahaa. Mietin siis tilannetta, että jossain kuussa tienaisin keikkailemalla esim. 1400€, saisinko tämän lisäksi myös sovitettua päivärahaa, jos olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi te-toimistoon.

Tarkoituksena siis kyllä on tehdä keikkatyötä sen verran, että tukia en tarvitse. Mietin vain, jos niitä jostain syystä ei olisi jossain kuussa tarpeeksi. Toisaalta silloin olisi pitänyt ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, mikä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että pitäisi hakea koko ajan jotain kokoaikatyötä. Mutta itse haluan tehdä juuri nimenomaan keikkaa. Eli ei minun sitten kannata ilmoittaa te-toimistoon, että olen työtön? Auttakaa tietämätöntä :D

Muistaakseni 1600 about on raja jolloin soviteltua ei tule senttiäkään. 1400 tulolla saat soviteltua joitain kymppejä. Muista pitää totaalilomaa väh. kaksi kuukautta niin saat työkkärimassit ja haet täydet asumistuet. Näin siis vuokralla ylsinelävällä. Itse lomailen aina heinä ja elokuun. Näiden vuokrat etukäteen säästöillä maksuun. Sit lomaillaan tuilla ja veronpalautksilla! Syssyllä taas pikkuhiljaa enemmän duunia.

Vierailija
14/44 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkatyö lisättömillä arki-aamuvuoroilla ei ole kovin fiksua. Öitä ja viikonloppuja niin suht vähällä vaivalla pääsee ok tuloihin.

Vierailija
15/44 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Olen ollut nyt vuoden keikkailijana ja tykännyt kovasti! Olen kiertävä sote-puolen laitoshuoltaja, pääasiallisesti yhdessä suuressa yliopistollisessa sairaalassa.

Plussia:

- päätän itse päivät ja vuorot joissa työskentelen

- en tehnyt koko talvena yhtään aamuvuoroa, en vaan jaksa nousta aamuisin :D nyt kesällä jaksan taas, saan sit illat huidella vapaasti

- päätän itse paikat joihin menen tai en mene (esim yhden seinähullun esihenkilön koko alue, yksi osasto jossa myrkyllinen tunnelma, en mee koskaan enää! )

- ei koskaan tarvitse stressata saanko jonkun päivän vapaaksi, kyllä saan kun en vaan ota keikkaa siihen. Jos perun keikan, en saa huutoa, koskaan.

- jos lapsella on aamulla esim hammaslääkäri, otan vain sille päivälle iltavuoron tmv. Ei stressiä!

- ihmiset ovat iloisia nähdessään minut (jesss, tulitko keikalle? Ihanaa, apukäsiä tarvitaan! Tervetuloa! )

- ja tätä kautta lisäänkin muiden työhyvinvointia, esim varhaiskasvatuksessa työntekijät kokee että sijaispula on todella stressaavaa ja yksi isompia kuormittavia tekijöitä. Ihana lisätä "yhteiseen hyvään" jotain. Uskon todella karmaan! Ja siihen että autan aidosti.

- esihenkilöni on uskomattoman rento ja ihana. Jos meitä keikkalaisia ei arvosteta, hän ei lähetä meitä enää sinne hahaa!

- vaihtelu. Itse tykkään superpaljon kiertää eri paikkoja ja tutustua uusiin ihmisiin. Nähdä erilaisia työyhteisöjä, miten eri tavoin samat asiat voi tehdä/nähdä/ymmärtää. Koen tämän melkoisena henkisenä pääomana. (Verrattuna henkilöön, joka tekee uraansa yhteen-kahteen paikkaan ja pohjaa koko työelämän/alan koko konseptin ja käsityksen sille pohjalle).

- yleensä kun et ole "vakkari", sinulta ei odoteta heidän turhanpäiväisten lippulappujen yms täyttöjä, tilausten tekemisiä, pilipalikoulutuksia (mites ois, kiinnostaisiko mennä alkusammutuskoulutukseen viidettä kertaa? Turvakävely, anyone?)

Tosi kuluttavaa tää kaikki ylämääräinen sälä pitkällä tähtäimellä noille vakkareille! Kurjaa!

Osa työnantajista vielä vaatii että luet jotain whatsapp-ryhmiä ja sähköposteja myös vapaa-ajalla, tätä en kyllä kaipaa!?!

Mutta hei, talo ei tarjoa mulle puhelimia, sähköposteja, tunnuksia jne joten voi harmi 😉😉😉

- voit vastata ihan kaikkeen "en tiedä, oon tässä vaan keikalla" tmv jos pokka kestää eikä just sillä hetkellä oikein lähde. Yritän olla tekemättä näin! Mutta halutessasi voit tosiaan käyttää tätä :D

- et yleensä joudu perehdyttämään esim kesäjonneja. Ellet sitten halua välttämättä.

- jos unohdat tehdä jotain, vastaat vain viattomana "mulle ei kerrottu että teillä laitoshuoltaja tekee tämän"!

- opit äkkiä kiertämään kaukaa työpaikkojen Aina-Inkeri Ankeiset ts. valituksen määrä on melko pientä. Usefull life skill!

- oma mielenterveys kiittää

Jatkuu seuraavassa viestissä!

Vierailija
16/44 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuleppa! Mä tein keikkatyötä liki kahdeksan vuotta!

Ei tarvitse kuulua mihinkään kuppikuntaan, näkee missä on kiva työhteisö, sinne uudelleen jne!

Olin puoli vuotta, kuukauden, viikon, kaksi, päivänkin jossain. Yleensä mulla oli melko tarkkaan samat paikat joissa olin. Välillä lyhyemmän aikaa, välillä pidemmin. Vapaata pidin kun huvitti, en ottanut keikkaa.

Piti vaan muistaa laittaa rahaa säästöön lomien tarpeiksi. Lomiahan ei keikkalaisella ole jos ei halua pitää. Vaikka kesällä. Varhaiskasvatuksessa saattaa töitä olla nihkeästi, koska päiväkoteja pidetään kiinni. Niiksi ajoiksi voi ottaa vanhuspuolelta keikkaa.

Keikkalainen on vapaa, ei tarvitse kantaa "talon" huolia, ei tarvitse juoruta. Sopii introvertille hyvin.

Työttömyysasioista en tiedä, en ollut koskaan työtä, aina oli keikkaa.

Vierailija
17/44 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuksia:

- palkat neuvotellaan itse, minä kiskaisen 14-25e tunnilta ja samasta firmasta voi olla vuorossa joku jollain 11e liksalla. Yritän pysyä hiljaa palkoistani etten aiheuta pahaa mieltä. Olen hyvä ja tiedän sen, ansaitsen palkkani!

- palkka on siltikin pieni, jos otan yhtään enempi vapaita, en elä palkallani.

-työterveys on mallia minimi miinus :D Arvauskeskuksessa on kiva käydä lekurissa.

- lomat ei kerry, lomaraha maksetaan joka tilissä eli pitäisi älytä säästää siitä. Tänä kesänä en juuri lomaile!

- täytyy pitää koko ajan tiukkaa kirjaa ja kuria että varmasti maksetaan tunnit oikein. Itse pitää muistaa joka tunti ilmoittaa / laskuttaa. Eivät tipu kuin illallinen manulle.

- joskus sitä kaipaa että olisi samoja naamoja ja kollegoita, olo on joskus "juureton". Nk omaa kahvimukia ei ole missään. Toki osa meistä käy vain yhdellä osastossa / talossa jne. Neuvottele itse oma tilanteesi!

- aina murhe siitä, saatko avaimet ja mistä, vai saatko?

- vakkareiden esihenkilöä harvoin kiinnostaa jos avaudut epäkohdista, ethän ole heidän alaisensa vaan ainoastaan ulkoistettu palvelu

- joudut kantamaan kamppeet mukanasi, sulla harvoin jos koskaan on pukkaria. Jos unohdat eväsleivän tai rasian jonnekin, sinne se jää. Pidä työkengät aina repussasi. Älä unohda mitään!

Vaatteet opit vaihtamaan jossain vessan kulmassa. Laukullesi ei ole lukollista säilytystilaa välttämättä.

Yhdellä osastolla ripustan vaatteeni siivouskomeroon josta aina se sama kollega heittää ne lattialle tai jopa roskiin :D (lääkkeet ihmiset, ottakaa ne aamuisin jookos ). Olen auttaja, en vihollinen 😘

- tukiviidakko. Olen samaan aikaan työtön työnhakija, saan työttömyyskorvausta päiviltä jolloin en ole töissä. Tämä on melkoinen urakka, täyttää lomake toisensa jälkeen.

Nytkin sain hiljattain korvaukset tammikuulta (!!!) ja helmikuu on vetämässä jossain systeemin uumenissa. Ikävä kyllä te-toimistolta tuli taas kaksi (!) selvityspyyntöä ja saan runoilla huolella.

Joudun myös hakemaan koko ajan töitä, jos joudun haastatteluun nolaamaan itseni (krhm, niin tosiaan työskentelen jo viitenä päivänä viikossa unelmieni täyttymyksessä mutta kertokaa ihmeessä lisää tästä jaskaduunistanne!) niin pakko ottaa se päivä töistä vapaata. Joskus yrittävät työntää jollekin pupukurssille yms. Pidä puolesi!

- eli siis tukia tulee kun tulee, jos olet taipuvainen stressiin ja sinulla on esim asuntolaina maksettava tiettyinä päivinä, en suosittele tätä. Itselläni on aika "varma" tilanne, noi tuet on lähinnä ylimääräistä shoppailurahaa. Olen aika hyväosainen ja tää työ on tässä elämänvaiheessa/tilanteessa lähinnä kiva harrastus 🙈

- asumistukeakin saa joskus, sitten ne taas laskee sitä 8 viikkoa ja saat esim 3kk tuet kerralla :D Kela on ihan oma universuminsa jossa meidän muiden todellisuus ei päde.

- tuskin saat mitään työsuhde-etuja. Esim työkengät joudut itse maksamaan, kulttuuriseteleistä yms saat vaan haaveilla! Tykyt ja tyhyt, ei koske sua.

- Jos haluat osallistua Mirkku-Mirjamin 60v synttärikakun hankintaan, harvoin kelpaat mukaan! Yrität kysyä aiheesta ja ihmiset kattelee seinille, välttelee. Tämä on harmillista! Vaikka oisin tavannut M-M:n vain kerran ja hän on ystävällinen, asiallinen, osaava, osallistuisin pienesti mielelläni silti! Jokainen on lahjansa arvoinen! Varsinkin sotella, matalapalkka-alalla jossa harvoin saa mitään kiinnostusta, arvostusta, lahjoista puhumattakaan, kollegoilta, potilailta, esihenkilöiltä, keltään!

Olen monesti ostanut suklaata, karkkia jne, ne kelpaa kyllä jos eivät tiedä että ne on minulta 😁

Sanon aina että "potilas" muisti meitä ja siitä monet suorastaan liikuttuu!

Ilahduttaminen on ihanaa! Pieni ele voi auttaa jaksamaan raskaan vuoron tai viikon loppuun!

Vierailija
18/44 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yhä jatkuu:

- eriarvoistuminen! Kohtelu on eri keikkailijalle kuin vakkarille. Vakkarit saa kengät, takin, keikkalippua yms, sinä et saa. Kohtelu on joskus todella räikeän eriarvoistavaa.

- eli siis tukia tulee kun tulee, jos olet taipuvainen stressiin ja sinulla on esim asuntolaina maksettava tiettyinä päivinä, en suosittele tätä. Itselläni on aika "varma" tilanne, noi tuet on lähinnä ylimääräistä shoppailurahaa. Olen aika hyväosainen ja tää työ on tässä elämänvaiheessa/tilanteessa lähinnä kiva harrastus 🙈

- asumistukeakin saa joskus, sitten ne taas laskee sitä 8 viikkoa ja saat esim 3kk tuet kerralla :D Kela on ihan oma universuminsa jossa meidän muiden todellisuus ei päde.

- tuskin saat mitään työsuhde-etuja. Esim työkengät joudut itse maksamaan, kulttuuriseteleistä yms saat vaan haaveilla! Tykyt ja tyhyt, ei koske sua.

- Jos haluat osallistua Mirkku-Mirjamin 60v synttärikakun hankintaan, harvoin kelpaat mukaan! Yrität kysyä aiheesta ja ihmiset kattelee seinille, välttelee. Tämä on harmillista! Vaikka oisin tavannut M-M:n vain kerran ja hän on ystävällinen, asiallinen, osaava, osallistuisin pienesti mielelläni silti! Jokainen on lahjansa arvoinen! Varsinkin sotella, matalapalkka-alalla jossa harvoin saa mitään kiinnostusta, arvostusta, lahjoista puhumattakaan, kollegoilta, potilailta, esihenkilöiltä, keltään!

Olen monesti ostanut suklaata, karkkia jne, ne kelpaa kyllä jos eivät tiedä että ne on minulta 😁

Sanon aina että "potilas" muisti meitä ja siitä monet suorastaan liikuttuu!

Ilahduttaminen on ihanaa! Pieni ele voi auttaa jaksamaan raskaan vuoron tai viikon loppuun!

- mistä pääsemmekin: eriarvoistuminen! Esim nyt vakkarit saa avaintesin ansiosta 500e bonuksen, itse en saa vaikka teen samaa työtä. Olet "vaan se keikkailija". Mitäpä sinä tarviisit, edes kiitoksia joskus 🙄

Vakkarit saattaa myös saada vaikka uudet talvitakit, kengät, liput konserttiin, minä en saa.

- eli tämä ei sovi jos loukkaannut kovin pienestä, olet herkkä. Muista että ihmisillä on eri elämäntilanteita, jos joku purkaa sinuun vihaa, turhautumista jne, se EI ole sinun vika! Anna lämmin halaus itsellesi ja ymmärrä että kollegasi voi huonosti, on väsynyt, eksynyt, pahoinvoiva. Sääli häntä, älä vihaa! Toivo hänelle parempia aikoja ja vointeja.

Matalapalkka-alan naisena elämä ei ole herkkua. Ketään ei tarvitse kadehtia! Rakkautta, hyväksyntää, ei vihaa, jookos 😘

- sairastelu, et välttis saa mitään mistään sairasajalta, lisäksi kun meet paikkomaan jotakuta joka on saikulla, saat sen saman taudin mikä porukkaa kaataa siltä osastolta. Olen esim saanut kolmesti koronan! Noroa, syyhyä, mitä sais olla? Houkuttelevaa, eikös 😁

- Tämä sopii osalle ihmisistä, osalle ei, kokeilemalla selviää. Elämme vain kerran :)

Enkä mä tätä poiskaan vaihtaisi, vaikka sille voi vähän kuulostaa. Ajattelin vaan rehellisesti kertoa, mitä tää on!

Nautin kuitenkin tosi paljon tästä, teen oikeasti elämäni parasta unelmatyötä paikassa johon oon aina halunnut! Koen että teen ja annan tosi paljon hyvää kollegoille, hoitajille ja varsinkin potilaille.

Tsemppiä sinulle ap!

Terveisiä tutuille 😘

Rakkaudella, keikkalaikkari

Vierailija
19/44 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, osa kohdista tuli kahdesti, jouduin copy-pastettamaan viestini kun se oli muka liian pitkä 🙈 sori siitä!

Vierailija
20/44 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana keikkalaikkari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän