Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä minussa on vialla?

Vierailija
17.05.2023 |

Saan jatkuvia päähänpinttyviä. Kerran pelkäsin älyttömästi, että kerrostalojen sortuu ja ajattelin sitä jatkuvasti. Sitten oli hetki normaalia, kunnes taas pelkäsin uutta. Sama kaava toistuu, välillä pelätään ja ahdistutaan ja välillä taas kaikki on hyvin ja elämä on maailman parasta.
Olen pelännyt sairastuvani vakavasti, kerrostaloa sortuvan, läheisteni kuolevan näin esimerkkinä.
Minulla on lääkäri tulossa pian muista syistä (neuropsykiatrisista(diagnoosia ei ole)).

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ADHD / ADD oireita?

Vierailija
42/52 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SamaaaaaA mulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ADHD / ADD oireita?

On kai. Kävin yläkoulun pienessä luokassa kun en isommassa osannut olla. Kouluja yritetty käydä, kaikki keskeytyneet. Motivaatio ei riitä. Muutenkin tuntuu ettei mistään tule mitään ja siltä tuntunut oikeastaan aina. Mieli käy jatkuvasti. Olen vanhemmalle sisarukselle jutellut näistä ja hän tunnistaa itsensä minusta. Myös lääkärissä käynyt ja hän laittoi testit tekemään, näistä ei tuloksia vielä. -Ap

Vierailija
44/52 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama minulla. 😀

Vierailija
45/52 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai tuo mitään ole.

Vierailija
46/52 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset kyllä heittää tänne typeriä kommentteja.

Vierailija
47/52 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuota samaa, mutta lievempänä. Jännitän kaikkea asioita ja olen usein levoton. Liittyy jo lapsuudenkotiini missä "stressattiin" kaikesta. Vanhemmat juuri sellaisia joille rentous on vieras sana. Itse olin myös kiusattu pitkään. Sen kautta tuli tavallaan pelättyä aina pahinta. Se ajatus on sitten jatkunut myöhemminkin. Yksinäisyys sitten vielä lisää esim sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Pärjään jotenkin, mutta hävettää oma käytös jälkeenpäin. En ole mikään luonteva ja rento.

Vierailija
48/52 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paras ohje kaikkeen mielen ja vähän muihinkin ongelmiin on tämä. Ja varoituksen sana, tästä eivät ne, jotka saavat palkkansa diagnooseista, tykkää. 

Ihminen ei voi ajatella kuin yhtä ajatusta kerrallaan. Tämä on fakta. Ala tekemään jotain, joka vaatii vähän keskittymistä. Mielellään sellaista josta tykkäät. Siivoa, lue, ompele, opiskele/kerää villiyrttejä, kokkaa hyvää ruokaa, soita jotain instrumenttia, askartele, opettele joku uusi asia, liikuntamuoto, kieli jne. 

Kun käännät katseesi omasta navasta, eli omista ongelmistasi, säryistä ja vaivoista, ja keskityt johonkin konkreettiseen, kehosi alkaa parantamaan itseään. Testaa, tämä toimii!

Vierailija
49/52 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add

Vierailija
50/52 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan kanssa nepsyoireilua. ADHD-ystäväni stressaa kaikesta mahdollisesta tuollaisella pakkoajattelulla, samoin isäni, jolla on selkeästi jotain neuropoikkeavuutta. Molemmat stressaavat syöpää pakonomaisesti. Päähän koskee vähän = syöpä. Ruoka ei oikein maistu tänään = syöpä. Vatsa sekaisin = syöpä. Ummetusta = syöpä. Silmiä aristaa = syöpä. Jalkaan koskee = syöpä. Ei saa nukuttua = syöpä. Kuumetta = syöpä.

Ystävälläni on OCD, joka näkyy lähinnä ahdistavien pakkoajatusten lisäksi sellaisina tekoina, ettei hän saa astua katukiveyksen reunojen päälle, jos ne ovat selkeitä ja isoja, koska siitä seuraa jotain pahaa läheisille. Vihkisormuksesta irtosi kivi ja hän oli varma, että se tarkoittaa avio-eroa tai jonkun kuolemaa. Kivi piti uusia, että rauha palaa sieluun ja sekin tapahtui hitaasti.

Vierailija
51/52 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulla on ollut vastaavia haasteita ajatusten, mutta myös toimintojen osalta. Meni kauan älytä mistä on kyse. Lapsesta asti olen kärsinyt ajatuksista jotka jylläävät ja voivat olla aikamoisia, lisäksi hygieniakammo ja pakko tehdä jokin tietty rituaali ettei kävisi vain kuinkaan. Ymmärrän täysin mitä käyt läpi. 

Haluaisin jakaa muutamia vinkkejä teille kanssakulkijoille jotta ette kärsisi vaivasta yhtä kauan kuin minä olen kärsinyt. 

1. Hae apua, mene terapiaan. Kaiken a ja o, taustalla on todennäköisesti trauma tai tunnelukko jonka selviytymiskeinoksi olet elämäsi jossain vaiheessa nämä ocd ajatukset luonut ns. turvakäyttäytymiseksi, tuolloin sinun ei ole tarvinnut kohdata oikeita tunteita tai asioita joita olet käynyt läpi. Elämässä on niin monia triggereitä jotka voivat muistuttaa alitajuntaasi traumoista tai muista asioista esim lapsuudestasi jolloin ocd pelot ja ajatukset aktivoituvat. 

2. Opettele erottamaan ocd ajatukset ja sinut. Tuolloin pystyt hallitsemaan niitä helpommin. Huomaa mikä pelko on ocdn luoma pakko ajatus. 

3. Kun kehosi on ylivirittynyt, stressaantunut RAUHOITA TILANNE. Opettele rentoutumaan JOKA PÄIVÄ. Näin voit ennakoida tilannetta jossa aivosi käyvät hälytystilassa ja huutavat ocdn tuomaa lohtua pakkoajatusten parista. Sehän on ollut tähän asti alitajuntasi keino siirtää oikeat asiat ns" turhuuksiin" ja tuolloin et ole tarvinnut pohtia oikeita haasteita. Kun käyt ocd ajatuskierrettä läpi, huomaa se ja rauhoita tilanne, itse esim kirjoitan asian ylös ja annan luvan palata aiheeseen silloin kun kehoni ei ole hälytystilassa. Tuolloin voit tarkastella asiaa paljon paremmin ja rauhassa ja niinkuin se on. Ilman ylimääräistä ruminaatiota eli ajatusten kierrettä ja mitä jos mitä jos ajattelua. Tärkein oppi ehkä minkä olen matkani varrelta oppinut, ei pidä käsitellä asiaa silloin kuin se ocdn lailla tupsahtaa mieleen. Tuolloin aivosi oppivat, että tämä on tunne johon on tartuttava HÄLYTYSHÄLYTYS. Jos opit kohtaamaan nämä pelottavat ocd ajatukset mahdollisimman neutraalisti ja  ohittamaan ensimmäisen huutavan hädän tarttua niihin, aivosi oppivat ettei ole tarvetta tarttuakaan niihin. Hankalaa, tiedän, eikä aina onnistu, tiedän senkin, mutta aina voi aloittaa alusta ja opetella tätä keinoa.

Puhu asiasta avoimesti jollekin joka ymmärtää. Luojan kiitos, minun ei ole tarvinnut pohtia näitä asioita yksin vaan olen saanut apua. Hae sinäkin, kerro asiat luotettavalle ammattilaiselle niinkuin ne on, ilman häpeilemättä, se et ole sinä vaan sairaus joka puhuu.

Itse käytän myös ns liikennevalo menetelmää. PUNAINEN, STOP ocd ajatus, huomaan että tulit taas pilaamaan hetkeäni, huomaan että viestit jotain, kenties jokin muistutti sinua jostain aiemmasta traumasta tai ikävästä asiasta ja tulit "suojelemaan" minua kierteelläsi, päätän kuitenkin että en tartu sinuun. Hengitä syvään , pidätä hengitystä ja puhalla ulos (3sek, 3sek, 8sek.)x3. 

KELTAINEN hmm, mitähän ocd viestii nyt, mikä tunne minulla heräsi? Pelko, suru, häpeä ovat useita ocdn triggereitä, missä tunne tuntuu, kuuntele sitä. Päätän etten tartu tähän ocd ajatukseen, huomaan että se viestii jotain, mutta olen jo tarpeeksi aiheen parissa kärvistellyt, sovitaan niin, että palaan asiaan kun kehoni ja mieleni ei ole näin hälytystilassa. 

VIHREÄ

Hengitä taas. Päästän irti, olen hyvä, ei hätää, ajatukset on vain ajatuksia.. jokin mantra mihin uskot ja tunnet olevan totta. Olen turvassa ym.  Päästän irti, heitä asia kauas ja koe rauha. 

TOISTOJA TOISTOJA

Vierailija
52/52 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normalisoi:

Asiat jotka ovat sinulle ocdn luomia ovat yleensä ylenpaattisia ja aivan kauhealta  tuntuvia ja maailman pahinta. Löydä keinot jolla pystyt normalisoimaan nämä ajatukset ja tunteet. Esim itse käytän: hmm. tulipa pelottava ajatus, kaikille tulee näitä, miksi minun pitää aina tarttua niihin kerta ei muutkaan. Tai ajatukset on vain ajatuksia joita kaikilla on. 

Näytä keskisormea:

Kohtaa ocd ajatus ylimielisesti äläkä anna sen pelottaa. Ajattele esim. JEP JEP, aivan varmasti x kuolee, kuolisipa, jep aivan todellakin toivon tätä ja tämä on totta, ajatukseni varmasti tappaa sen JEP JEP, kiitos ocd että kerroit sen. Olet tääääysin oikeassa. Kiitos että olet olemassa ihana ocd, jep jep, varmasti kuolee....

Tai JEP JEP, aivan varmasti olen murhaaja, eläintenrääkkääjä, pedo.... kohtaa pelkosi jotka ocd luo vittumaisella fiiliksellä ja ole itse vahvempi kuin ocd joka huutaa sisälläsi. Nujerra se. 

Muista että ocd kielii usein jostain isommasta jota et haluaisi kohdata, siksipä taas, sanon että mene terpamiaan. Etsi juurisyy, milloin olet luonut tämän keinon ja miksi. Onko sisälläsi lapsi joka huutaa tulla kuulluksi.

Itselläni todettiin myös ADHD. Olen nyt kk syönyt lääkkeitä myös tähän ja huomannut miten paljon vähemmän melua päässäni on, pidä siis mielessä että taustalla voi olla muutakin kuin vain traumaa. 

Käy laajassa verenkuvassa, tutki ferritiini, tulehdusarvot ja kilpirauhasarvot. Myös nämä voivat olla syypää ocd ajatuksiin.

Liiku, syö hyvin ja pidä rutiinit kunnossa.

Ennakoi, muista levätä. Opettele rentoutumaan ja rauhoita hälytystila. 

Sinä selviät kyllä! FUCK ocd. 

Älä pelkää ajatuksia, ne ovat vain ajatuksia. Kohtaa ne rauhassa ja tutki niitä. You can do it! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi