Olen 67-vuotias nainen ja huolissani muistijutuista
Huomaan, että en enää muista ihmisten nimiä, vaikka minulle näytetään tutun tyypin kuva.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee ihan hullut asiat sekaisin. Jostain syystä eilen kun siistin tulppaanipenkkiä selitin moneen kertaan miehelleni tomaateista. Aina uudestaan vaikka hän oikaisi sanomiseni
mummo 63v
Tuo kuulostaa niin tutulta! En muista edes lastenlasteni ikiä.
Mulla on ne lapuilla merkattuna. 😊
Eilen oltiin sairaala Novassa (https://www.projektiuutiset.fi/wp-content/uploads/2019/10/Nova2.jpg) papparaisen kanssa ja jäin odottamaan kahvioon hänen tutkimuksiensa ajaksi. Toinen muistamaton etsi minua ympäri sairaalaa. Puhelimet toki unohdettiin autoon.
- ap
Etkö ap saa sitä nimeä myöhemminkään mieleesi?
Vierailija kirjoitti:
Etkö ap saa sitä nimeä myöhemminkään mieleesi?
En aina. Joudun googlaamaan.
-ap
Mullakin on nimimuisti välillä kateissa (ei ole koskaan ollut vahvimpia puoliani, vaan minulla on hyvä numeromuisti). Itsepäisesti mietin kadottamaani nimeä, kunnes se jostain pongahtaa mieleeni.
On kyllä noloa joskus.
Asian selvittäminen on hyvä aloittaa muistitutkimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Mene muistitutkimuksiin.
Ei sniie enää niin vaan mennä. Kaikki kiireetön terveydenhoito on ilmeisesti lopetettu maassamme, koska aikoja ei saa mitenkään.
Ne muistitutkimukset eivät näin alkuvaiheessa olevaan muistin heikkenemiseen ota mitään kantaa. Siellä pitää tuntea kellotaulu ja omaiseltani kysyttiin ensin presidentin nimeä ja sitten presidentin puolison nimeä. Ei muistanut, niin antoi vihjeen, että kalan nimestä voisi tulla mieleen.
Kyllä monella on tuollaisia nimenmuistamisongelmia jo työikäisenä.
Kynä ja paperi muistilappuja avuksi.
Terveydenhuollosta ei Suomessa mitään apua saa.
Sama pelko. Suunnitelmani on ensinnäkin järjestää omat asiat kuntoon ennen ongelman pahenemista. Raha-asiat ja asuminen yms mahdollisimman yksinkertaiseksi. Ja asiakirjat mappiin ja ohjeet läheisille, mistä mitäkin löytää jne.
Jotain lääkkeitä kai on, kannattaa mennä tutkimuksiin pian.
T. Muistisairaan tytär
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollosta ei Suomessa mitään apua saa.
Minulla on jääkaapin ovi Post-It -lapuilla vuorattu.
Nyt katsoin, että ulko-ovessa on muistutus "Käy varastossa", mutta en muista, minkä takia siellä pitäisi käydä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollosta ei Suomessa mitään apua saa.Minulla on jääkaapin ovi Post-It -lapuilla vuorattu.
Nyt katsoin, että ulko-ovessa on muistutus "Käy varastossa", mutta en muista, minkä takia siellä pitäisi käydä.
- ap
Nyt muistin! Kissankoppa pitää hakea ja kissakin... jostain.
- ap
En osaa sun oireista sanoa, onko aihetta huoleen vai ei. Yleisesti sanoisin, että jos aihe epäilyttää, kannattaa mennä vaikka yksityiselle tutkimuksiin, jos se on mitenkään taloudellisesti mahdollista. Jos on esim. alkava alzheimerin tauti, lääkitys tehoaa siihen selvästi paremmin kuin pidemmälle edenneeseen tautiin. Oireita voi käsittääkseni lääkityksella estää/hidastaa, mutta ei poistaa jo edennyttä sairautta. Ystävän äidin muisti alkoi oireilla lievästi vähän päälle kuusikumppisenä, minkä aikuiset lapset huomasivat heti, koska olivat niin paljon tekemisissä. Ei muuta kuin yksityiselle vääntämään aiheesta ja saivat lopulta äidille diagnoosin lievästä alzheimeristä ja lääkityksen. Mutta ei ihan yhdellä käynnillä hoitunut valitettavasti.
Tavallisesti ostan vaan rasvatonta maitoa. Kerran ostni 1/2 litran purkin kevyt maitoa kalakeittoon. Sitä jäi vielä jääkaappiin ja en muistanut minkä takia olin sitä ostanut. Pähkäilin monena päivänä. Sitten se pätkähti pitkän ajan kuluttua päähän.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sun oireista sanoa, onko aihetta huoleen vai ei. Yleisesti sanoisin, että jos aihe epäilyttää, kannattaa mennä vaikka yksityiselle tutkimuksiin, jos se on mitenkään taloudellisesti mahdollista. Jos on esim. alkava alzheimerin tauti, lääkitys tehoaa siihen selvästi paremmin kuin pidemmälle edenneeseen tautiin. Oireita voi käsittääkseni lääkityksella estää/hidastaa, mutta ei poistaa jo edennyttä sairautta. Ystävän äidin muisti alkoi oireilla lievästi vähän päälle kuusikumppisenä, minkä aikuiset lapset huomasivat heti, koska olivat niin paljon tekemisissä. Ei muuta kuin yksityiselle vääntämään aiheesta ja saivat lopulta äidille diagnoosin lievästä alzheimeristä ja lääkityksen. Mutta ei ihan yhdellä käynnillä hoitunut valitettavasti.
Kiitos vastauksestasi. Tyttäreni on sairaanhoitaja ja hän hoitaa vanhuksia. Ollaan puheltu paljon näistä muistijutuista. Olen ollut lähes aina semmoinen hörhö, joka puhuu kaikki moneen kertaan muistamatta, mitä on puhunut. Siksi tämä on vaikeaa todentaa. Että olenko muistisairas vaan vain oma itseni potenssiin 100.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Tavallisesti ostan vaan rasvatonta maitoa. Kerran ostni 1/2 litran purkin kevyt maitoa kalakeittoon. Sitä jäi vielä jääkaappiin ja en muistanut minkä takia olin sitä ostanut. Pähkäilin monena päivänä. Sitten se pätkähti pitkän ajan kuluttua päähän.
Sama! Mullekin tulee aina viiveellä, että mitä piti tehdä, muistaa ja mennä johonkin. Yleensä silloin soitan miehelleni ja hän ilahtuu, että JEE!
- ap
Mulla menee ihan hullut asiat sekaisin. Jostain syystä eilen kun siistin tulppaanipenkkiä selitin moneen kertaan miehelleni tomaateista. Aina uudestaan vaikka hän oikaisi sanomiseni
mummo 63v