MIEHET: Käytättekö rannekelloa vielä herran vuonna 2023?
Onko teidän mielestänne kello osa hyvää pukeutumista vai ei ja käytättekö te kelloa? Entä millaisia kelloja teillä on?
Kommentit (261)
Miehelläni on 10 rannekelloa.. :) 1 niistä on tosi kallis, mutta Aarnin puukelloa nykyään käyttää päivittäin. Se on minustakin kyllä magee
Vierailija kirjoitti:
Yksi löytyisi mutta en ole jaksanut käyttää patterinvaihdossa. Kännykällä pärjännyt hyvin.
Hankin Citizen Eco Drive rannekello, joka toimii aurinkoenergialla, niin ei tarvitse koskaan vaihtaa pattereita. Minulla on aina kello ranteessa kodin ulkopuolella, mutta en välttämättä viitsi ottaa kännykkää mukaan vaikka käydässäni ruokaostoksilla tai pyörälenkillä. Jos jollain on minulle tärkeää asiaa, hän voi jättää tekstiviestin. Ei se maailma ehdi siinä välissä romahtaa.
No totta hitossa käytän. Kello on osa aikuisen miehen pukeutumista. Kellonajan vilkuilu kännykän näytöltä on teinien hommaa ja ns älykellot ovat täysin älytön keksintö ja parin vuoden kuluttua ongelmajätettä.
Itselläni on muutama kello erilaisiin tilanteisiin: yksi puvun tai kauluspaidan kanssa käytettävä joka mahtuu mansetin alle, isompi ja sporttisempi vapaa-ajan kello sekä yksi edullisempi ja kestävämpi qvartsikello jota käytön pihatöissä, mökillä, urheillessa jne.
Mekaaniset kellot voi halutessaan jättää vaikka jälkikasvulle perinnöksi, toisin kuin Apple watchit yms jotka joutuvat kierrätykseen viimeistään parin käyttövuoden jälkeen.
Meidän lapinkoira Nemo haukkuu näin syksyllä myös lentävät lehdet.
Kellokas kirjoitti:
Mekaaniset kellot voi halutessaan jättää vaikka jälkikasvulle perinnöksi, toisin kuin Apple watchit yms jotka joutuvat kierrätykseen viimeistään parin käyttövuoden jälkeen.
Monet ostelevat rannekelloja niin paljon, jopa satoja, että yhtä monta apple watchia kestäisi monta elinikää. Pelkkää luonnon tuhontaa nykyään tuo kelloharrastus. Onneksi ne ovat kuitenkin aika pieniä tavaroita. Ennenhän se ei mikään harrastus ollut. Jokaisella oli vaan pakko olla rannekello ja useimmat pärjäsivät yhdellä.
Whatever you think you can or can't you're right!
Tottakai käytän. Urheillessa Omena-kello ja muuten kaksi tissotia, automaatti ja mekaaninen skeleton
Käytän. On muuten älyttömän tyhmän näköistä kun jotkut käyttää pikkutakin kanssa jääkiekon kokoista älykelloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellokulttuuria arvostamaton on käytännössä aina tyhmä ja köyhä. Samalla kun ihminen vaurastuu, hän oppii, miten hienoinen vihjailu yhteiskuntaluokista toimii. Suomi on siitä todella erikoisen oloinen maa, että täällä ei uskota yhteiskuntaluokkien olemassaoloon siitä huolimatta, että oltaisiin itse siellä pohjamudissa.
Samaa mieltä t. mat.tek DI 267k/v + bonari + 2022 Mercedes E
Maksan enemmän veroja kuin mitä sinä tienaat, ja en käytä rannekelloa. Olet tyypillinen ikuisesti keskiluokassa jumittava häviäjä.
Huvittavia nykyään myytävät robotti-imurin kokoiset "merkkikellot".
Joutuu ostamaan käytetyn, jos ei halua kellonnäyttävän pilailutarvikeliikkeestä ostetulta.
Aikuisella miehellä olisi hyvä olla vähintään yksi laadukas (ei välttämättä kallis) kello. Ihan samalla tavalla kun kaapista kannattaa löytyä vähintään yksi istuva puku vaikkei sitä usein käyttäisikään.
Hyvä kello kestää miehen eliniän tai usein huomattavasti pidempäänkin. Itse olen kelloista kiinnostunut joten itselläni on useampi kuin yksi, mutta jos yhdellä pitäisi pärjätä niin esim sveitsiläisen Hamiltonin tai japanilaisen Seikon mallistosta löytyy hyviä ja järkevän hintaisia vaihtoehtoja.
Itselläni on arkikellona käytettynä ostettu Hamilton josta maksoin noin 400€. Se on ajattoman tyylikäs sveitsiläinen mekaaninen kello joka käy erittäin tarkasti ja sopii ranteeseen yhtä hyvin vapaapäivänä kuin juhlassakin. Kello on ollut käytössäni nyt kolmisen vuotta ja sen jälleenmyyntiarvo on edelleen lähes sama kuin mitä itse siitä maksoin (ehkä 50-80€ tippunut). Annan kyseisen kellon todennäköisesti pojalleni hänen ensimmäiseksi oikeaksi kellokseen noin 10v kuluttua ja jos hän ei sitä hukkaa tai myy niin hän voi halutessaan käyttää kelloa vaikka eläkeikään asti kunhan kerran vuosikymmenessä käyttää kellosepällä huollossa.
Klassisen kellon hyvä puoli erilaisiin älylaitteisiin verrattuna on vanhenemattomuuden lisäksi se, että kello ei huuda käyttäjän huomiota itseensä. Se ei piipitä eikä tärise. Älylaitteet pyrkivät saamaan käyttäjän huomiota maksimaalisesti itseensä ja saamaan tämän seuraamaan ja reagoimaan itseensä jatkuvasti. Klassinen kello taas antaa miehen olla rauhassa ja päättää itse mihin on arvokasta aikaansa käyttää. Kello on ranteessa ja auttaa pysymään kärryillä ajan kulumisesta, mutta päätös siitä mihin aikaansa käyttää jää miehelle itselleen. Kello ei yritä varastaa tai kääntää huomiota.
Tästä syystä klassinen tyylikäs kello on tasapainoisen herrasmiehen valinta ja kello ranteessa kertoo paitsi käyttäjänsä kypsyydestä ja tyylitajusta, niin myös siitä että hän hallitsee itse ajankäyttöään ja elämäänsä.
Käytän kelloa lähes aina. Myös kotona ja lomalla. Muuten on alaston olo.
Itselläni on tällä hetkellä:
- mekaaninen sukeltajan kello, tätä käytän paljon lomilla ja vapaa-aikana. Töissä en kovin usein koska kello on vähän turhan sporttinen ja iso kauluspaidan kansaa käytettäväksi
- laadukas ohuempi kello jota käytän töissä ja muuten kun kauluspaita päällä. Tämä on farkut ja T-paita päällä vähän turhankin hienostuneen näköinen. Qvartsikoneisto.
- suunnilleen näiden kahden väliin asettuva joka paikan sporttinen yleiskello metallirannekkeella. Jos pitäisi omistaa vain yksi kello niin se olisi tämä.
- lisäksi on yksi edullinen mekaaninen field watch tyyppinen kello jota käytän lähinnä matkoilla tai kotona makoillessa
Harkinnassa on hankkia vielä yksi vähän erikoisempi aikarauta, mahdollisesti kronometri tai ns flieger tyyppinen kello. Odottelen sopivaa tilannetta. Olen aiemmin ostanut kelloja esimerkiksi jonkun isomman tapahtuman kuten pyöreiden vuosien tai työpaikalla saadun ylennyksen tms johdosta.
Koko kokoelmassa on kiinni arviolta yhden kuukausipalkan verran rahaa. Muutama kelloista on noussut arvossa sinä aikana kun olen niitä omistanut mutta ei tässä mistään varsinaisesta sijoittamisesta voi puhua. Itselleni kaikki kelloni ovat buy-it-for-life tyyppisiä hankintoja ja ne myös jokainen muistuttavat jostain elämän käänne- tai kohokohdasta.
Ai että hävettää välillä olla suomalainen kun täällä uskotaan mieluummin jonkun mielikuvitusrikkaan luomiin mielikuviin kuin tutkittuun faktaan.
En käytä mutta voisin periaatteessa kyllä käyttää. En ole siis sitä vastaan tai mitään. :D
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin mun poikaystävälle joululahjaksi tällaisen Aarnin puukellon https://vuodenmies.com/aarni-sirius-kelloarvostelu/ kun mua vähän säälitti että sillä oli sellainen ikivanha muovinen casio. No sitten yksissä opiskelijabileissä, missä oli ulkomaalaisia vaihto-oppilaita paikalla kello keräsi paljon katseita ja pari ulkkaria luuli poikaystävääni rahamieheksi, vaikka me eletään oikeasti opintotuella. Poikaystäväni pyrki selittämään asian oikeaa laitaa, mutta sitten häntä pidettiin vaatimattomana ja luultiin että hän yrittää salamyhkäisesti peittelemään rikkauttaan :D
Mun miehellä on tuo sama mustalla eebenpuulla. Itse haluaisin Cartierin joku päivä.
Jep. Apple watch.