Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko pyytää pankilta hylätyn lainatarjouksen?

Asuntokaupat
16.05.2023 |

Menin tekemään asunnosta ehdollisen tarjouksen, ehtona asuntolaina. Lainan saamattomuudesta tulee esittää kirjallinen todiste, jos sellaista ei herukaan.

Voinko pyytää tätä pankilta? Vaikka lainan saisinkin..

Meni fiilikset koko asunnon ostamiseen, sillä välittäjä ilmoitti nyt 10 päivää sen jälkeen, että tarjous on mennyt läpi.. Ostajan on siis hyväksynyt tarjouksen jo 6.5., tieto ei vaan ole saavuttanut minua.. Ajattelin, että ei ole mennyt läpi ja näin minulla oli jo vähän uudet suunnitelmat..

Saanko siis pyydettyä pankista kirjallisen todisteen siitä, että ei myönnä lainaa?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntokaupat kirjoitti:

En ole ilmoittanut, että laina on hyväksytty.

Tein tarjouksen ehdollisena, ehtona asuntolaina. Samana päivänä ostajakin oli tämän hyväksynyt, mutta minulle ei tullut tästä mitään tietoa kuin nyt 10 päivää hyväksynnän jälkeen. Ei mitään automaattiviestejä tarjoussovelluksesta, edes roskapostista. Ei välittäjän yhteydenottoa.

Nyt laittoi viestiä, että milloin tehdään kaupat ja hämmennyin, että ai onko se tarjous mennyt läpi?

Näin ollen en ole viimeistellyt pankin kanssa asuntolainajuttuja, koska ajattelin, etteivät kaupat tule etenemään.

Pohdin jos sanon työelämän muutoksista tms., jotka tuovat epävarmuutta lainan maksuun. Onko tämäkin petos?

Minusta välittäjän olisi pitänyt informoida missä mennään.

Eli olisitko nähnyt tarjouksesi hyväksymisen tarjoussovelluksesta? Välittäjä on tuhnuri, mutta sovelluksen mukaan hyväksyntä on tehty tarjouksesi ollessa voimassa.

No toki se pitää ilmoittaa selvästi sekä puhelimitse että kirjallisesti - eikä olettaa, että jonkun sovelluksen kautta käydään katsomassa.

Mikä hemmetti näitä välittäjiä nykyään vaivaa. Ottavat kyllä hanakasti homman vastaan siihen saakka kun sopimus tehdään ja sitten katoavat kuin pieru saharaan ja keissi unohdetaan. Ainakaan he eivät voi kutsua itseään asunnon myyjiksi, välittäjä tosiaan, joka ei edes välitä. Kolme päivää menee siihen, että wa viestiin tai sähköpostiin vastataan.

Itse olen viime kesästä asti etsinyt kesämökkiä, tietyn hintaista tietyltä alueelta. Ainoastaan yhden kerran välittäjä on lähtenyt näyttämään mökkiä (se oli saaressa, että vähän pakko). Muuten sanotaan, että käykää katsomassa itse. No juu käydään, näkeehän siinä tontin ja päällisin puolin mutta ei voi kysyä mitään jne. "Käykää katsomassa itse" jälkeen välittäjä ei ota mitään yhteyttä edes "että mitäs tykkäsitte" - mitään, syvä hiljaisuus.

Vierailija
22/24 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä katseet kääntyy välittäjään, hänen moka.

Yleensähän tarjous on voimassa päivän tai kaksi  - ei koskaan viikkoja roikuta siinä tilanteessa vaan se on nopeaa.

Ellei välittäjä siihen mennessä kun tarjous on voimassa, ilmoita sinulle, että tarjous on hyväksytty, tottakai oletat ettei sitä ole hyväksytty. Hän on vastuussa tästä. Maksakoon sopimussakon ihan itse.

Joskus tarjous on voimassa vajaan vuorokaudenkin tai muutamia tunteja. Kyllä siitä pitää tieto tulla ostajalle välittömästi ja luotettavasti, onko hyväksytty vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä katseet kääntyy välittäjään, hänen moka.

Yleensähän tarjous on voimassa päivän tai kaksi  - ei koskaan viikkoja roikuta siinä tilanteessa vaan se on nopeaa.

Ellei välittäjä siihen mennessä kun tarjous on voimassa, ilmoita sinulle, että tarjous on hyväksytty, tottakai oletat ettei sitä ole hyväksytty. Hän on vastuussa tästä. Maksakoon sopimussakon ihan itse.

Joskus tarjous on voimassa vajaan vuorokaudenkin tai muutamia tunteja. Kyllä siitä pitää tieto tulla ostajalle välittömästi ja luotettavasti, onko hyväksytty vai ei.

Teitkö kirjallisen tarjouksen? Siinä lukee tarjouksen voimassaoloaika. Sen jälkeen tarjous raukeaa tai siihen ehdotetut muutokset myyjän osalta aikaansaavat vastatarjouksen, mutta myös kumoaa alkuperäisen tarjouksen.  Kiinteistökaupoissa tarjouksesta käsittääkseni voi vetäytyä ilman sanktioita. Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
24/24 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa kirjoittaa siihen tarjoukseen, esim. että "tarjous on voimassa perjantaihin klo 12.00 saakka". Ehtojakin kannattaa luetella, kuten pankki ei myönnä lainaa, kuntotarkastuksen tulokset, hometutkimukset...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä