Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloudellinen väkivalta

Vierailija
16.05.2023 |

Olen tullut siihen tulokseen, että mies harrastaa sitä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti koki taloudellista väkivaltaa isältä, molemmat tiensivat vähintään medianipalkkaa.

Minuun yritti taloudellista väkivaltaa kihlattu. Olin töissä, hän myös.

Taloudellisesti on hyväksikäyttänyt yksi ystävä ja yksi seurustelukumppani.

Vierailija
22/30 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kumpikin tienaa hyvin, toinen voi pistää omia rahojaan sivuun ja vaatia toista maksamaan aina enemmän. Toinen vaihtoehto on, ettei toinen osta perheelle koskaan ruokaa, toisen on silloin pakko, jos on lapsia. Näin A saa rahaa säästöön joka kuu, mutta B:n tili on tyhjä.

Taustalla myös henkistä väkivaltaa, tunnekylmyyttä ja läheisriippuvuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ansaitset itse oman toimeentulosi, ei kukaan voi käyttää sinuun taloudellista valtaa.

Väärin. Omat tulot ja/tai varallisuus ei estä joutumista taloudellisen väkivallan kohteeksi. Ihan helvettiä on, mikään ei riitä toiselle, etkä (muka) ikinä tee tarpeeksi yhteisen talouden eteen.

Sen takia kannattaa asua eri osoitteissa. Minä en muuta poikaystäväni kanssa yhteen, koska hän ei osaa käyttää rahaa eikä hän ole kykenevä hoitaa omaa osutttaan menoista, jos asuis yhdessä. Raha on yksi riitojen suurimpia syitä suhteessa.

Ystäväni, joka muutti nykyisen kumppanin kanssa yhteen, niin ovat yli keskitulosia ja heidän palkatkin ovat lähes samat, niin eivät riitele rahasta ja kuka maksaa mitäkin ja paljon. Kaikki laskut menee 50/50. Hän ei myöskään asunut entisen kumppanin kanssa yhdessä ennen tätä suhdetta.

Älä hyysää tuhlaria. Jättäisin

Ei hän tuossa hyysääkään. Eivät asu samassa asunnossa juuri sen miehen takia, kun ei osaa käyttää rahaa ja pystyis hoitaa osuuttaan.Noin se pitääkin olla. En minäkää muuttais persaukisen kanssa, joka ei osaa käyttää rahaa.

Vierailija
24/30 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ansaitset itse oman toimeentulosi, ei kukaan voi käyttää sinuun taloudellista valtaa.

Väärin. Omat tulot ja/tai varallisuus ei estä joutumista taloudellisen väkivallan kohteeksi. Ihan helvettiä on, mikään ei riitä toiselle, etkä (muka) ikinä tee tarpeeksi yhteisen talouden eteen.

Kyllä, kyllä! Juurikin näin. Vaikka kävin itsekin töissä, minulla ei ollut hänen mukaansa oikeutta pitää tulojani itselläni vaan suurin osa meni "yhteiseen" käyttöön, eli tilisiirtona hänelle. 

Vierailija
25/30 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?? Luulisi nettovastuiden puolikkaan hoitamisen riittävän. Tai ainakin hankala keksiä järkeenkäypää oikeutusta enemmälle.

Vierailija
26/30 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa. Vaikka kävisit töissä, sinua voidaan kyllä kiristää erilaisilla tavoilla jos kiristäjällä on jotain, mitä sinä tarvitset tai haluat - vaikkapa sun lapset.

Vierailija
27/30 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käyttää sun rahoja omiin tarkoituksiin? Vai laittaa sut takaajaksi uhkailemalla. 

Vierailija
28/30 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?? Luulisi nettovastuiden puolikkaan hoitamisen riittävän. Tai ainakin hankala keksiä järkeenkäypää oikeutusta enemmälle.

Niin, pointtihan onkin siinä, että jos sille olisi hyvä järkeenkäypä oikeutus tai laillinen selitys, se ei olisi väkivaltaa, vaan ihan normaalia. Väkivaltaa on lähtökohtaisesti nimenomaan se, mihin ei ole järkeenkäypää oikeutusta.

ja kyllä sitä tapahtuu. Paljonkin. Erilaisista syistä. Ja talousellinen vökivalta tekee monelle suhteesta lähtemisen vielä vaikeammaksi kuin fyysinen väkivalta, sillä toinen on vienyt kaikki rahat eikä ole millä maksat takuuvuokran jne.

Mutta kaikille millään lailla väkivaltaisissa suhteissa oleville sanoisin, että hankkiutukaa niistä pois. Mahdollisimman nopeasti. Lähtekää vaikka tulisi ensin velkaakin. Noissa suhteissa velkaannutte ennen pitkää kuitenkin ja mitä pikemmin lähdet, sitä pikemmin pääset maksamaan velkoja pois.

Vierailija
29/30 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naisilta kysytään niin miehet harrastavat aina taloudellista väkivaltaa jos nainen ei pääse käyttämään miestä taloudellisesti hyväkseen. Olen itsekin ollut todistamassa naisen toimesta tulevaan taloudellisen väkivallan syytöksiä vain sen takia kun mies ei ostanut naiselle tonnin laukkua ja nainen kovasti halusi sen laukun ja omat rahat ei riittänyt siihen

Avioliitossa ei ole omia rahoja vaan pelkästään yhteiset. Elintaso sovitaan yhdessä.

Avioliittolain mukaan asia on juuri noin.

Vierailija
30/30 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naisilta kysytään niin miehet harrastavat aina taloudellista väkivaltaa jos nainen ei pääse käyttämään miestä taloudellisesti hyväkseen. Olen itsekin ollut todistamassa naisen toimesta tulevaan taloudellisen väkivallan syytöksiä vain sen takia kun mies ei ostanut naiselle tonnin laukkua ja nainen kovasti halusi sen laukun ja omat rahat ei riittänyt siihen

Avioliitossa ei ole omia rahoja vaan pelkästään yhteiset. Elintaso sovitaan yhdessä.

Avioliittolain mukaan asia on juuri noin.

No ei ole. Avioliittolsin mukaan puolisoiden omaisuus ja tulot pysyvät heidän henkilökohtaisena omaisuutenaan ja tuloinaan. Heillä on toisiinsa nähden elatusvelvollisuus. Avioliiton päättyessäkään omaisus ei muutu yhteiseksi, mutta avio-oikeuden nojalla köyhemmille maksetaan tasinkoa niin, että nettoarvot ovat samat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme