Verenpainegallup ja milloin on aloitettu hoito
Korkea verenpaine 150/100 todettiin juuri sivulöydöksenä lääkärissä. Hän halusi ottaa munuaisten toiminnasta kertovat veri-ja virtsanäytteet, kolesterolin yms.
Olen 40+, hoikka, harrastan liikuntaa, käytän todella vähän eineksiä ja vähän suolaa muutenkin, juon vain kaksi kuppia kahvia aamulla, en tupakoi, mutta minulla on ollut 15 vuoden ajan stressi/henkinen kuormitus ja posttraumaattinen stressisyndrooma lähisuhdeväkivallasta, joka eron jälkeen muuttui vainoksi ja johon en ole saanut apua.
Elintavoissa ei siis ole paljon korjattavaa. Pelottaa kuitenkin nyt tosi paljon, jos ahdistukset ja pelot ovat kuormittaneet kroppaa jo vuosikausia piilevänä korkeana verenpainetautina ja tuhonneet kudoksia palautumattomasti, mukaan lukien munuaiset.
Kaipaisin rohkaisevia kokemuksia verenpaineen hoidosta yms.
Kommentit (12)
Kannattaa aloittaa ennemmin kuin myöhemmin. Appiukolla oli korkeat paineet vuosikymmeniä, korkeammat kuin sinulla, eikä hän halunnut aloittaa niihin lääkitystä, vaikka lääkäri suositteli monta kertaa ja me omaiset myös. No sitten hänellä todettiin dementia, ja pään kuvauksessa että se on vaskulaarinen dementia. Ei siis Alzheimerin tauti, vaan ilmeisesti korkeasta verenpaineesta johtuvaa, näin käsitin. Hoitokodissa sitten aloitettiin hänelle verenpainelääkitys mutta eihän se enää aivotilannetta korjaa.
Eikö täällä ollut verenpaineesta kysely just eilen tai jotain.
Minulla ei ole mittausta enempää kyllä tutkittu, vaikka huolettaa kun en tiedä mikä yhteys korkealla sykkeelläni on siihen verenpaineeseen, ja mitä se on ehkä tehnyt aikojen kuluessa. Ja miten lopulta vaikuttaa se sykkeen laskeminen lääkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä ollut verenpaineesta kysely just eilen tai jotain.
Minulla ei ole mittausta enempää kyllä tutkittu, vaikka huolettaa kun en tiedä mikä yhteys korkealla sykkeelläni on siihen verenpaineeseen, ja mitä se on ehkä tehnyt aikojen kuluessa. Ja miten lopulta vaikuttaa se sykkeen laskeminen lääkkeellä.
En seuraile palstaa aktiivisesti.
Nimenomaan yksi huolenaihe ovat lääkkeidensivuvaikutukset.
Eihän tuollainen lääkitys mikään häpeä ole. Ilmeisesti Petteri Orpollakin on tuollaista lääkitystä.
https://www.kaypahoito.fi/hoi04010
Arvosi on korkea, ja hoitoa suositellaan aloitettavaksi heti. Elintapasi vaikuttavat olevan kunnossa, joten sillä saralla ei ole tehtävää. Alla jyllää tuo jäytävä stressi.
Minulla todettiin tuollaisia arvoja ja ylikin jo kolmikymppisenä. Mitään muuta "vikaa" ei ole löytynyt säännöllisissä tutkimuksissa. Turhan monta vuotta taistelin lääkitystä vastaan. Tyhmä teko, koska pohjalla oli äärimmäisen stressaava työ ja elämäntilanteet muutenkin.
Nyt minulla on ollut hyvin toimiva lääkitys vuosikausia. Ihan ensimmäinen lääke ei napannut, mutta älä huoli, niitä ja niiden kombinaatioita on niin monia, että sopiva varmasti löytyy. Lääkkeeni ei aiheuta minkäänlaisia sivuvaikutuksia, ja paine on ihanteellisissa lukemissa.
Suosittelen, että hoidat asian kuntoon.
Minulla oli vuosia korkeahko verenpaine, ja sitä seurattiin ja tein joitakin elintapamuutoksiakin, vaikka eivät elintavat huonot olleet ennestäänkään. Ei auttanut, paineet nousi vaan. Aloitin lääkityksen noin vuosi sitten ja putosi lähes heti normaalilukemiin. Ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5116990/onko-taalla-muita-verenpainetau…
Kiitos.
Hei ap, täällä on kokemusta. Minulla on ollut verenpaine korkealla nuoresta saakka, kun mitattiin työterveydessä ja sitten nelikymppisestä saakka kotimittarilla , jos mittasin töissä. Olen aina myös ollut hoikka ja liikkunut minkä vapaapäivinä jaksanut . No 50 vuotiaana aloitin lääkityksen, eipä se auttanut paljoakaan.
Minulla ei ole koskaan ollut tiedostetusti tuollaisia stressitekijöitä , kuin sulla. Olen myös superpositiivinen ja rakastin työtäni. En ymmärtänyt pyytää silloin useampaa verenpainelääkettä.
No, kuinkas ollakkaan kuuskymppisenä pääsin minimaalisilla oireilla ankiografiin ( meillä vahava sukutausta sepelvaltimotautiin) . Suonet oli 90% tukossa ja vänkäyksen jälkeen tehtiin parit pallolaajennukset.
64 vuotiaana jäin eläkkeelle ,ja nykyisin paineet hyvät ,kun käyn päivittäin lenkillä ja teen kotona kunnon jumppia , salilla käyn ja juoksen pyrähdyksiä. Nyt on verenpaineet harvoin korkeat jostakin huolesta.
Reipas 1/2-1 tunnin lenkki on paljon parempi kuin tapletti. Jaksan nykyisin yhtä paljon lenkkeillä kuin nelikymppisenä ja nykyisin olen 75v.
Siis hanki useampi verenpainelääke ja kävele/juokse jos mahdollista.
Jatkoa edelliseen,,, alkoholia ei kantsi ottaa, se pitää paineet korkealla 3-4 pv . Eikä tarvitse olla mikään juoppo vaan ihan ns normikäyttö. Auttaa asiaan. Paineet laskee.
Minulla on paineet aina tuota luokkaa lääkärin tai hoitsun mittaamana. Yläpaine ollut joskus jopa 170, kun rattiraivoissa yrittänyt löytää pysäköintipaikkaa vähän ennen mittausta. Kotona rauhassa mitattuna 120/80 molemmin puolin. Ei riskitekijöitä. Aloin seuraamaan säännöllisesti, kun lääkitys aloitettiin muutama vuosi sitten työterveyslääkärin toimesta melko hätäisesti ja se pisti koko kropan parissa päivässä sekaisin. Sen jälkeen mittailtiin kuukausi kotona ja lopetettiin lääkitys.
Verenpainelääkityksen sain vuonna 2015. Munuaisten tila selviää verikokeiden avulla. Itselläni katsottiin sydämen ultraäänitutkimuksella sydämen rakennetta. Silloin paksuuntunut sydämen vasen kammio on nykyään normaaleissa mitoissa. Olen tyytyväinen verenpainetaudin hoitoon.