Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nepsy-nuoren äidin äitienpäivä

Vierailija
15.05.2023 |

Luin tuosta toisesta ketjusta, kun jotkut äidit olivat pahoittaneet mielensä, kun lapset eivät olleet muistaneet onnitella tai muutenkaan muistaneet äitiään äitienpäivänä. Vertailuksi voin kertoa, että nepsy-lapsen äitinä, en ole koskaan saanut lapseltani minkäälaista oma-aloittteista positiivista palautetta, kiitosta tai muistamisia. Joskus on tuntunut todella raskaalta tämä yksipuolinen antaminen, kun ikinä et saa minkäänlaista kiitosta. Ja jokainen jolla on erityislapsi tietää, miten moninkertaisesti jotuu heidän eteensä työtä tekemään verrattuna normilapsiin. Sellaiset asiat ei vaan kuulu oman autismin kirjolla olevan nuoren maailmaan. Joten se, ettei aikuiset lapset, jotka elävät täysillä omaa elämäänsä, satu muistamaan sinua juuri sinä tiettynä päivänä, ehkä olekaan niin ison mielensäpahoittamisen aihe.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, jos kysyisin vanhempieni ja ystäväni syntymäpäiviä vielä kerran ja laittaisin ne sillä kertaa kalenteriin ylös, mutta siitä tulisi paineita muistaa aina syntymäpäivinä. Muutenkin nolottaa pyytää tietoa, kun olen jo kysynyt monta kertaa.

Jos kysyn vielä, niin kirjoitan heti kalenteriin,  ettei tarvitse enää kysyä. Muuten unohdan jo kotimatkalla, joten täytyy varoa, että en kysy, jos ei ole kalenteria käsillä. Jotain tässä oppii kun vanhenee. Mietin että kun vanhemmat täyttävät täysiä vuosikymmeniä, niin se olisi hyvä muistaa kalenterin avulla. Mutta eikö olekin tyhmää, että minun täytyy käyttää näin paljon energiaa muistamiseen?

5.

On typerää. En ymmärrä miten aikuiset ihmiset vauhkoavat juhlapäivistä kuin lapset. Olihan se ihan hauskaa, kun kaveri täytti 31,4 vuotta ja tarjosi kaikille piirakkaa, mutta ei noita muiden ihmisten pitäisi opiskella ulkoa.

Minä taas en ymmärrä sitä, miksi juhlapäivät kuuluisivat lapsille yhtään sen enemmän kuin aikuisille.

Synttärit ovat sitä suurempi juhlanaihe mitä enemmän ikää on, joten aikuisten synttärijuhlinnan ymmärrän paremmin kuin lasten.

Vierailija
22/24 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, jos kysyisin vanhempieni ja ystäväni syntymäpäiviä vielä kerran ja laittaisin ne sillä kertaa kalenteriin ylös, mutta siitä tulisi paineita muistaa aina syntymäpäivinä. Muutenkin nolottaa pyytää tietoa, kun olen jo kysynyt monta kertaa.

Jos kysyn vielä, niin kirjoitan heti kalenteriin,  ettei tarvitse enää kysyä. Muuten unohdan jo kotimatkalla, joten täytyy varoa, että en kysy, jos ei ole kalenteria käsillä. Jotain tässä oppii kun vanhenee. Mietin että kun vanhemmat täyttävät täysiä vuosikymmeniä, niin se olisi hyvä muistaa kalenterin avulla. Mutta eikö olekin tyhmää, että minun täytyy käyttää näin paljon energiaa muistamiseen?

5.

Miten voit olla asperger ja sulla on noin jumalattoman huono muisti? Minä muistan kaiken, myös sen, ja etenkin sen mitä en halua.

Joitakin asioita minun on vaikea muistaa, mutta toisia hyvin helppo. En muista asioita joita en halua muistaa. En ole halunnut muistaa vanhempieni syntymäpäiviä, koska he eivät tarjonneet minulle kakkua koskaan syntymäpäivinään ja minä tarjosin kyllä heille omina syntymäpäivinäni. Tiedän, että tämä on ajatuksena hassu, mutta olen aspergeri, joten olen välillä hassu. Kyllä minä heistä silti välitän.

Kun opiskelin ammattikorkekoulussa, niin muistan kaiken mitä opetettiin. Sain erinomaisen todistuksen. Työssä tästä on etua. Opin myös työssä hyvin.

Haittana on, että en jaksa paljon muuta kuin tehdä työni hyvin, hoitaa minimalistisen kotini hyvin ja pitää itsestäni huolta nukkumalla, liikkumalla ja syömällä hyvin, että jaksan. Tarvitsen säännöllisyyttä ja rutiineja.

Olen saanut työtä, kun olen opiskellut miten näyttää normaalilta työhaastattelussa. Olen aina ollut paras versio itsestäni niissä. Työskentelen jopa parhaiten paineen alla, kun pidän työstäni.   Olet tarkka ja tarpeeksi nopea. Osa asseista on liian hitaita. Minulla on jo toinen koulutustani vastaava vakituinen työpaikka menossa. Ensimmäiseen kyllästyin, koska haasteet oppia uutta loppuivat kesken, kun joduin tekemään jopa liian kauan samoja asioita.

Iltaisin opiskelen uusia asioita, mutta silloin kun opiskelin ammattia, en opiskellut muita uusia asioita. Ystäviä tapaan harvoin. Minulla on muiden mielestä melko tylsä elämä, voitaisiin sanoa. Pidän hauskaa oppimalla.

5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toisten huomioiminen kenellekään synny itsestään. Toiset tarvii siihen opastusta ja mallia muita enemmän, jotkut taas oppii sen katsomalla vähän kuin itsestään katsomalla mallia muilta.

Vierailija
24/24 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua niin ärsyttää, että tämän kaltainen välinpitämättömyys niputetaan kaikkien nepsyjen perusominaisuudeksi. 

Varsinkin autismin kirjon naiset muistavat yleensä kaikkien sukulaisten ja kavereiden synttärit, kiitos ilmiömäisen muistin. Naisilta ei myöskään hyväksytä sellaista itsekkyyttä, mitä miehiltä. Yleensä pojille ei edes opeteta käytöstapoja ja myös monet miehet/pojat käyttävät autismia/adhd:tä tekosyynä löysäilyyn.

Ei nyt ihan näinkään, pojallani on asperger ja häntä on monesti kehuttu hyväkäytöksiseksi ja kohteliaaksi. Muistaa myös merkkipäivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan