Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköpyörä jakaa mielipiteitä. Ovatko nykyihmiset tosiaan niin huonokuntoisia, että enää ei jakseta kuljettaa pyörää omin voimin? Osa jopa s...

Kunnon hautajaiset
15.05.2023 |

Sähköavusteisille polkupyörille olisi naurettu vielä 30 vuotta sitten ja nykyään ehkä nauretaan, jos sanon että kuntosaleillekin alkaa ilmestymään sähköavusteisia laitteita. Juoksumatot ovat vasta alkua. Tekniikan kehittyessä saamme ehkä sähköavusteisia juoksukenkiä tai jonkinlaisia pukuja tai puettavia tekoraajoja.

Miten on mahdollista, että nykyihminen ei enää jaksa kuljettaa polkupyörää omin voimin, vaikka nykyään riittää vaihteita ja on paljon asvalttitietä? Miten ihmeessä ennen vanhat mummotkin jaksoivat painaa 1-vaihteisella pitkin mäkisiä sorateita?

No eihän tässä ole kyse kuin ihmisten terveydestä ja akkujätteestä....

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksumatto, jossa liikutaan omin voimin, ei ole mielestäni verrannollinen sähköpyörään. 

Ja sähköpyörä on mielestäni vähän hassu keksintö, koska moni polkee nykypäivänä treeninkin takia. Sitten taas aivan liian kallis pienituloisen työläisen arkeen. 

Vierailija
102/126 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään polkea pitkiä maantielenkkejä, mutta työmatkat menee sähköpyörällä syystä että en jaksa käydä suihkussa kahta kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa 21- tai 28-vaihteinen polkupyörä ei niin ei normaalitiellä tule vastaan sellaista ylämäkeä tai vastatuulta, josta ei selviäisi. :D

Kyllähän sitä sähkömoottoria tarvitsee, jos polkupyörä painaa niin paljon kuin sähköpyörät painavat! :O Mut polkupyörät ovat kevyitä.

Mistähän sinä sen 28-vaihteisen fillarin kehität? Tai koska jotain 21-vaihteisia on edes myyty viimeksi muualla kuin marketeissa.

Kyllä neljän rattaan kampisettejä löytyy, ovat vaan aika harvinaisia. Siitä saisi 4x7. Sähkövaihteet 2x11 rattailla on oikeastaan 21-vaihteisia jos iso-iso / pieni-pieni ratas -yhdistelmä on blokattu.

21-vaihteinen on oikeasti ihan hyvä kun saa ketjulinjan paremmin kohdilleen. Vaatii vaan enemmän ajatustyötä ja komponentit tosiaan ovat markettitasoa yleensä.

Jos pysytään tiellä, enemmän merkitystä on kuskin ja pyörän painolla kuin välityksillä.

Vierailija
104/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sähköpyörä ole mikään mopo, kyllä ihan itse joutuu polkemaan, jos haluaa päästä eteenpäin. Sähköpyörä on myös painavampi kuin tavallinen polkupyörä, joten hallinta vaatii totuttelua. Lisäksi moottoriavustus toimii vain kun polkimet ovat liikkeessä. Ylämäissä sähköpyörä on loistava.

Siis moottori avustaa jatkuvasti jatkuvasti. 

Monissa uudemmissa sähköpyörissä löytyy myös kaasu elikkä voi ajelle melkoista vauhtia vaikka ei polkisi kertakaan. Kuntoilua kuntoilua...

Vierailija
105/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sähköpyörä ole mikään mopo, kyllä ihan itse joutuu polkemaan, jos haluaa päästä eteenpäin. Sähköpyörä on myös painavampi kuin tavallinen polkupyörä, joten hallinta vaatii totuttelua. Lisäksi moottoriavustus toimii vain kun polkimet ovat liikkeessä. Ylämäissä sähköpyörä on loistava.

Monissa uudemmissa sähköpyörissä löytyy myös kaasu elikkä voi ajelle melkoista vauhtia vaikka ei polkisi kertakaan. Kuntoilua kuntoilua...

Hyvin harvoissa tuo. Jos siis puhutaan kunnollisista merkeistä.

Sähkis just hyvä ajella duuniin ja takas, ja pidemmällekkin vaikkei huvittas.

jos ois 10k ylimäärästä niin joku fillari missä toi : https://pinion.eu/en/e-drive/

Vierailija
106/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen harkinnut sähköpyörää että voisi tehdä pitempiä lenkkejä. En jaksa tavallisella pyörällä ajaa 20-30 km mutta sähköpyörällä jaksaisin mennä esim. marjaan. 

Vierailija
107/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkalla sähköinen? Vapaalla kuntoiluun tavallinen? Itselläni ei ole kumpaakaan tietyistä syistä.

Vierailija
108/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meen kouluun, niin on sellainen 2 kilometriä pelkkää ylämäkeä.

En haluaisi mennä kouluun hikisenä, niin mielummin sähköpyörä tuota ylämäkeä varten.

Vierailija
109/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen töihin 10k suuntaansa, ja olen muutenkin liikunnallinen. Voisin silti ostaa sähköpyörän, nopeutuu työmatka eikä ole niin hiessä. Auttaa huomattavasti sateisina ja tuulisina päivinä, sekö ylämäet. 

Sähklpyörä ei ole "laiskan" valinta.

Vierailija
110/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksumatto, jossa liikutaan omin voimin, ei ole mielestäni verrannollinen sähköpyörään. 

Ja sähköpyörä on mielestäni vähän hassu keksintö, koska moni polkee nykypäivänä treeninkin takia. Sitten taas aivan liian kallis pienituloisen työläisen arkeen. 

Juoksumatto ei tosiaan ole verrattavissa sähköpyörään vaan kuntopyörään. Sähköpyörä on kulkuväline, jotain sähköttömän pyörän ja mopon väliltä. Kyllä sillä ajaessa saa hien pintaan jos kuntoilla haluaa. 

Vierailija
111/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun ihan upouusi sähköpyörä avusta kuin 25km/h saakka, ja tasaisellahan hyvällä pyörällä polkee helposti kovempaa. Joten sähkö avustaa vain ylämäessä. Yllättävän paljon se kyllä nopeuttaa työmatkaa, riittää voimat polkea tasaiset pätkät kovempaa kun ei ole jalat hapoilla mäkien takia.  

Vierailija
112/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mummelit ja nivelvaivaiset, heille oikein hyvä, mutta että terve liikunnallinen ihminen polkee sähköllä herättää ihmetystä.

Minä olen terve, melko liikunnallinen ja minulla on pitkä työmatka. Sähköpyörällä sen jaksaa ja viitsii ajaa paljon useammin kuin luomupyörällä. Mutta saat tietysti ihmetellä ihan vapaasti, onhan se mukava, että sinunkin elämääsi tulee jotain sisältöä.

Nyt kuukauden verran 10km työmatkaa polkeneena voisin sanoa, että suurin osa työmatkapyöräilijöistä on hyväkuntoisia ja terveitä, polkivat sitten sähköllä tai ilman. Sähköllä poljetaan vaan keskimäärin kauempaa. 

Vierailija
113/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksille hyvä vehe. En itse liikuntaa harrastamattomana alle 40v miehenä ymmärrä miksi ihmeessä pitäisi olla sähköpyörä, voin kaivaa pyörän varaston perältä ja polkasta heti 50km eikä se polkeminen tunnu jaloissa miltään, pyörällä polkeminen on kevyttä. Ainoa missä tuntuu niin seuraavana päivänä on perse kipeä.

Myös polkuauto sopii sinulle paremmin kuin sähköauto.

Vierailija
114/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkalla sähköinen? Vapaalla kuntoiluun tavallinen? Itselläni ei ole kumpaakaan tietyistä syistä.

Hyvällä sähköisellähän voi polkea myös ilman sähköjä tai minimiavustuksella, joten sähköpyörä toimii hyvin molemmissa hommissa. Toki riippuu vähän minkä tyyppistä pyöräilyä haluaa harrastaa ja miten hifistelijä on, jotkut haluaa eri käyttötarkoituksiin eri pyörät. 

Vierailija
115/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"vanhat mummotkin jaksoivat painaa 1-vaihteisella pitkin mäkisiä sorateita" valheita! Mummot talutti pyöränsä ylämäessä.

Minun jo edesmennyt mummoni pyöräili 1-vaihteisella kun ei ollut ajokorttia. Jäi leskeksi viiskymppisenä. Ei ollut miestä kuljettamassa eli oli pakko. 

Vierailija
116/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla  20km  työmatka yhteen suuntaan? Kesät  talvet  pyörällä.

Vierailija
117/126 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut laiskimukset pilkkovat puut nynnyjen moottorisahalla? Ennen vanhaan naapurin mummokin pisteli klapia tulemaan tavallisella kirveellä. Tai joku nykyajan moottorivene, hyi olkoon. Ihan käsipelillä sitä ennenkin soudettiin.

Ap voi pahekdua maailman tappiin näitä nykyajan kotkotuksia. Toisaalta minun ei tarvitse hänelle selitellä, miksi valintani on sähköavusteinen pyörä. Siinä paheksukoon.

Vierailija
118/126 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE jakelee melko huonoja huolto-ohjeita sähköpyörille, että muka voi käyttää kynsilakanpoistoainetta:

https://yle.fi/a/74-20084453

Eikö se ole asetonia? Asetoni vahingoittaa ainakin joitain muoveja, joten onkohan YLE varautunut maksamaan korvauksia korjausohjeidensa kokeilijoille, joiden vuoksi on tullut vaurioita pyörään?

Vierailija
119/126 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku selitti että sähköpyörällä on kivempi ajaa töihin kun ei ole niin hiestä märkänä. Hän on lääkäri eikä lääkärin sovi haista hielle.

Vierailija
120/126 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkemisväline ei aina ole liikuntaväline, eikä tarvitsekaan olla.