Onko OK elää työttömänä tukien varassa, jos ei yksinkertaisesti vain jaksa käydä töissä ja herätä aikaisin aamulla?
Jokainen työ on vain tuntunut ylitsepääsemättömän uuvuttavalta ja liian aikaavievältä sekä stressaavalta.
Ja aina tuntuu että haluaisin vain jäädä sänkyyn nukkumaan kun pitäisi töihin lähteä.
Onko tällaisessa tilanteessa OK olla työtön ja elää tuilla?
Kommentit (719)
Joo jokainen voi tehdä vain sellaista joka on hirveän hauskaa,NOT...
Niin ja sitten tietenkin niiden, jotka jaksavat ja viitsivät käydä töissä ja tienaavat siitä rahaa, pitää maksaa sinulle omistaan "koska sulla on niin paljon rahaa" ja "älä nyt oo noin pihi hei".
Jos se on hauskaa, se on harrastus, eikä siitä saa palkkaa. Työn ei tarvitse olla hauskaa.
Toki, jos haluaa vaan pitää hauskaa, niin voi vaikka perustaa yrityksen ja maksaa itse itselleen palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla pääsee työkyvyttömyyseläkkeellä
kun ei kuukausittan trarvitse palautella erilaisia lappusia ja käydä työkkärin periaatteiden mukaista velvollisuuttaan läpi-
No ei työkyvyttömyyseläkkeelläkään kivaa ole! Äitini joutui auto-onnettomuuteen 43-vuotiaana ja jäi työkyvyttömyyseläkkeelle. Hänestä huomasi, että seinät kaatuu päälle ja koki itsensä tarpeettomaksi. Lisäksi se taloudellinen riippuvuus isästä ja vakuutusyhtiöstä.
Olen työtön opiskelija ja mielestäni myös aloitus on järjetön. Oikein mielelläni tekisin myös vaikka oman alani töitä viikonloppuisin, mutta niihin paikkoihin on aina ollut aikamoinen tunku.
(Ja muuallekin). Valmistuminen on loppuvuodesta jonka jälkeen aion taas hakea aktiivisesti töitä.
Itse olen tuollaisessa tilanteessa, koska masennus, elän toimeentulotuella. Sairauspäivät käytetty, työkyvyttömyys eläke hylätty, työttömyysetuutta en hae koska en ole työkykyinen, joten jäljelle jää toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Orpo hoitaa sinut töihin. Pikku hiljaa ne tuet pienenee olemattomiin, jos ei työt tervettä ihmistä kiinnosta.
Ap ei välttämättä ole terve. Tuollainen väsymys voi olla sairauden oire -myös fyysisen sairauden, ei ainoastaan masennuksen.
Olin tänään töis- Hitto että olin lämmin päivä ja olin lapiohommissa. Palkka oli kyllä 15 euroa tunti että sen takia jaksoin. Kyllä minä tykkään työnteosta mutta palkan pitää olla hyvä että jaksa tehdä töitä. Tänään oli vaan 6 tuntia töitä mutta otan tietty lyhyet työt vastaan jos palkka on kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap masentunut? Kuulostaa siltä.
Selvä masennustapaus, turha tästä ap:tä syyllistää. Sinun pitää ap saada masennusdiagnoosi.
No ei tietenkään. Mitä jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla? Mistäs "taikaseinästä" ne kaikkien tuet revittäisiin?
V...ttaa tuollaiset ap:n kaltaiset..
Vierailija kirjoitti:
Ei. Miksi sinulla olisi sellainen oikeus, kun muillakaan ei ole? Ei minuakaan huvita tipan vertaa herätä kuudelta ja lähteä töihin, mutta niin vain elätän itseni kuten yhteiskunnan jäsenen kuuluu.
Kyllä kaikilla siihen on oikeus, suurin osa vaan haluaa enemmän rahaa ja paremman statuksen elämäänsä kuin työttömällä on. Jos joku haluaa elää 500 eurolla kuussa, niin ihan jees, jääpähän yksi työpaikka enemmän niille jotka haluaa tienata vähintään 2000€/kk.
Entä jos kaupan myyjä, roskakuski, lääkäri, poliisi, poliitikko, tuomari tai sähkölaitoksen huoltaja päättäisi vaan jäädä nukkumaan? Siinä sitten olisit pimeässä kämpässä ilman ruokaa ja pelkäisit edes ulos lähteä, koska yhteiskuntaa ei enää olisi ja vain vahvimmat selviäisi..
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään. Mitä jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla? Mistäs "taikaseinästä" ne kaikkien tuet revittäisiin?
V...ttaa tuollaiset ap:n kaltaiset..
Jos kaikki ajattelisivat noin? No kun ei ajattele, kun ihmiset on ahneita rahalle, pitää olla matkustelua, ravintolassa syömissä, elokuvissa, konserteissa, teatterissa ja urheilutapahtumissa käymistä, matkustelua, uudet kännykät, läppärit ja muut hilavitkuttimet jotka maksaa työttömän kuukauden tai kahden tulot. Ihminen käy töissä koska haluaa kaikkea kivaa elämäänsä, tavaraa ja elämyksiä, isomman asunnon, oman talon, auton jne.
Jokainen joka on työttömän tuloista kateellinen, voi kokeilla itse, minkälaista se elämä on yksiön ja lähimmän Lidlin välisellä alueella vuodesta toiseen.
Tuollaiseen tilanteeseen ei kannata turtua. Kyseessä voi olla esimerkiksi jotain terveydellisiä juttuja, minkä takia uupuu tavallista enemmän. Pitäisi rakastaa itseään niin paljon, ettei anna elämän valua ohi. Ymmärrän että houkutus voi olla suuri jäädä kotiin pötköttämään, mutta onko se pidemmän päälle elämän tarkoitus?
Ei kuulosta masentuneekta. Itsekeskeiseltä ja laiskalta ennemminkin.
Kyllä ihmisellä on päässä vikaa jos pystyy makaamaan vuodesta toiseen työttömänä kotona.
No ei todellakaan ole ok! Ihmisen pitää tehdä töitä elääkseen ja opettaa myös lapsensa kunnioittamaan työtä ja opiskelua. Minä en halua veroillani mahdollistaa jonkun laiskan kotona makoilua.
No jos et kykene työhön, pitää hakea sairausetuutta tai eläkettä. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki.