Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökin omistajuus - periaatekysymys vai turha riita

Vierailija
04.12.2006 |

Me ollaan haaveiltu mökin rakentamisesta ja miehen äiti haluaa antaa miehelle ennakkoperintönä mökkitontin. Anoppi kuitenkin haluaa antaa tontin vain miehen nimiin, koska " voihan käydä niin, että tulee ero" .

Mies ei näe asiassa mitään ongelmaa, on kuulema vain pelkkä muodollisuus, mutta minusta tuntuu vähän kummalliselta ottaa sitten yhdessä velkaa ja yhdessä rakentaa. Kelpaan kyllä lainanottajaksi ja maksajaksi, mutta yhteisomistajuuteen en...

Anoppi sanoi minulle, että haluaa tontin pysyvän suvussa, eikä siksi voi suostua siihen, että minä olisin toinen omistaja. Minusta alkaa tuntua siltä, että jos mies haluaa mökin, tehköön sellaisen, mutta minä en siihen osallistu millään tavalla. Toisaalta typerää alkaa riitelemään raha-/omistusasioista, toisaalta jokin tässä nyt häiritsee...

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI ollut tuo minun lausuma mikään naisille kuuluu kaikki lausuma! Vaan.. siis jos mies kerran on jo naisen rahat kerran käyttänyt niin miksi ei sitten veis mökinkin??

Ja jos Anoppikin on tarkka omansa pysymisestä suvussa, niin miksei olisi ap:kin.. Eli jos ap kuolee voi mökki mennä pelkästään miehen suvulle.. Mitenkäs sitten??

19

Vierailija
22/24 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä lainanmaksussa että mökin omistussuhteiden merkinnässä kiinteistörekisteriin pitää merkitä miehelle mökistä isompi osuus. Enkä tekisi missään nimessä tässä tilanteessa avioehtoa, silloinhan se rajaa mökin kokonaan miehen nimiin ja sinulta voidaan kusettaa rahat pois, jos osallistut kuluihin.

Mökki yhteisomistukseen niin, että laitatte kiinteistörekisteriin ja lainapapereihin omistussuhteiksi esim. sinulle 2/5 ja miehelle 3/5. Eron sattuessa mies lunastaa sinut ulos, niin yksinkertaista se on.

Laskette tontin arvon ja rakennuskustannukset yhteen. Sinä voit silloin maksaa rakennuskustannuksista puolet. Jos tontin arvo on 20000 euroa ja rakennuskustannukset 70000 euroa, siitä rakennuskustannuksista sinun puolet on 35 000 euroa. Sinun osuus mökin omistuksesta on 35000/90000 x 100 eli 39 %. Silloin hyödyt myös mökin arvonnoususta avioerotilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vastaavalla tavalla. Silloinhan avioehtoon voidaan kirjata esim että miehellä on oikeus/velvollisuus lunastaa mökki tuossa suhteessa. Itse asiassa kiinteistörekisteriä kannattaisi täydentää mökkiä koskevalla avioehdolla, ettei esim mökki jäisi jakamatta.

Vierailija
24/24 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

anopille ja kysyisit että miten käsitellään se että hänen poikansa on käyttänyt sinun 10 000 eur. Kysy Jos hänen mielestään sinun perintösi oli teidän yhteistä rahaa, niin miksei myös hänen lahjoittamansa tontti ole.

PS IHan hyvin kirjoitettu tuo missä ehdotettiin omistussuhdetta rakennuskustannusten ja tontin arvon mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi