Kesämökin omistajuus - periaatekysymys vai turha riita
Me ollaan haaveiltu mökin rakentamisesta ja miehen äiti haluaa antaa miehelle ennakkoperintönä mökkitontin. Anoppi kuitenkin haluaa antaa tontin vain miehen nimiin, koska " voihan käydä niin, että tulee ero" .
Mies ei näe asiassa mitään ongelmaa, on kuulema vain pelkkä muodollisuus, mutta minusta tuntuu vähän kummalliselta ottaa sitten yhdessä velkaa ja yhdessä rakentaa. Kelpaan kyllä lainanottajaksi ja maksajaksi, mutta yhteisomistajuuteen en...
Anoppi sanoi minulle, että haluaa tontin pysyvän suvussa, eikä siksi voi suostua siihen, että minä olisin toinen omistaja. Minusta alkaa tuntua siltä, että jos mies haluaa mökin, tehköön sellaisen, mutta minä en siihen osallistu millään tavalla. Toisaalta typerää alkaa riitelemään raha-/omistusasioista, toisaalta jokin tässä nyt häiritsee...
Kommentit (24)
Voisit suostua sovinnolla vaikka ikävältä tuntuu. Jos kiinteistön omistajiksi kuitenkin merkitään molemmat teistä, joutuu eron tullessa miehesi lunastamaan sinun puolikkaasi. Pidä huoli että rakennus on molempien nimissä.
Tuskin eron tullessa haluaisitkaan pyöriä ex-anopin entisillä mailla.
toimintamalleja. Luulis että ette ole ainoita jotka on joutuneet miettimään vastaavaa.
Vaikka tontti olisikin miehellesi lahjoitettu.
Anoppi voi tehdä sellaisen lahjoituksen, ettei avioliiton loppuessa puoliso ole oikeutettu lahjoitettuun omaisuuteen. Ja sellainen on muuten enemmän kuin fiksua.
Ymmärrän ihan täysin ap:n anoppia, jos haluaa antaa tontin vain pojalleen. Ap:n kannattaisi tehdä avioehto koskien tuota kesämökkiä, tai vaikka laajemminkin.
Jollain lailla oli edullisempaa laittaa mökki vain minun nimiin. en oikeen tiedä niitä lakikoukeroita. Mieheni on kuitenkin jaksanut muistuttaa minua asiasta moneen otteeseen. Hän tuntee olevansa kylässä mökillä, jota yhdessä maksamme yhä. Isäni ehdotti myös avioehtoa, mutta en itse siihen suostunut. Jos olisin silloin tinnyt mieheni tunteet, olisin vaatinut mökin molempien nimiin.
Teidän tilanteenne on se, että mökki on NYT sinun nimissäsi ja sinun omaisuuttasi. Voit siis vaikka myydä sen ilman miehesi suostumusta. Jos teille tulisi ero, koko teidän omaisuutenne kuitenkin jaettaisiin, mukaanlukien tuo mökki.
Ap:n tilanne on se, että jos he eroavat, tontti poisluetaan avio-oikeuden piiristä. Tontti kuuluu miehelle ja muu omaisuus jaetaan kahtia.
Avioliiton sisällä molemmilla puolisoilla on oma omistuksensa ja täysi hallintaoikeus siihen. Tilanne muuttuu avioliiton loppuessa.
Olisi vaikea kuvitella, että haluaisin eron sattuessa " pyöriä ex-anopin mailla" , niin kuin joku hauskasti sanoi, etenkin kun miehen velipojat ja äiti olis sitten melkein naapureita. Lähinnä mietin sitä, että mies ei ilmeisesti usko samalla talla meidän avioliittoon kuin minä ja että jos nyt sitten todella joskus erottais, kyllä ottais päähän jos ei miehen sitten tarvis edes puolikasta siitä minulta lunastaa.
Jotain avioehtoa tms. vois kyllä tehdä, mutta mies hermostui, kun otin puheeksi, MINÄ en kuulema usko meidän avioliittoon kun tällaista edes mietin.
ap
molempien saamat perinnöt ei mene " jakoon" eron tullen vaan kumpikin saa pitää omat perintönsä.
2
Niin miehesihän joutuisi pakkolunastamaan osuutesi mökistä jos eroaisitte, eikö vain?
Jos tontti poislukien teillä ei ole avioehtoa, niin kaikki muu menee puoliksi. Sinä et voi (tai toki voit, mutta...) eron jälkeen omistaa mökkiä joka on miehesi maalla, joten miehesi on pakko lunastaa omalla maallaan oleva mökki itselleen. Eli osituksessa sinä saisit enemmän jotain muuta.
Jos rakennatte mökin yhdessä, se on yhteinen ja avio-oikeuden piirissä riippumatta siitä, että se on anopin lahjoittamalle maalle rakennettu. Mökki ei ole miehesi vain siksi, että se on hänen maallaan.
Sehän on vaan viimeisen päälle järkevää varautua " kaikkeen" , kun koskaan ei kuitenkaan tiedä mitä VOI tapahtua!
...jos mies saisi erotessaaan minusta suvussa monta sukupolvea olleita maita itselleen. Avioliiton aikana hankittu omaisuus on mielestäni yhteistä, mutta peritty omaisuus ei ole.
siis silloin tietysti, jos on avioehto, mutta miski muuten? t 7
ap:n anoppi voi halutessaan lahjoittaa tontin vain pojalleen, eli säätää niin, ettei miniällä ole erossa oikeutta siihen omaisuuteen.
Myös testamentin voi kirjoittaa samalla tavalla ja se on fiksua. Eli lahjan ja testamentin voi antaa siten, ettei se ole avio-oikeuden alaista omaisuutta.
Kiitos selvennyksestä, taisin ymmärtää, en tosin tiennytkään tätä. Meillä siis sain osan perintönä ja loput ostimme ja mökki laitettiin minun nimiin. 7
Mutta ne rakennukset sillä on sitten eri juttu, kun niihin kerran minun panostani tarvitaan. Kun kävimme alustavissa lainaneuvotteluissa, pankin virkailija sanoi, että omistajuus menee sen maan omistajuuden mukaan, eli jos miehellä on tontti nimissään, koko hoito on sitten sen. Voiko näin olla? Tietysti jos mies joutuisi joka tapauksessa eron sattuessa lunastamaan minulta puolet rakennusten arvosta, eihän tällä koko asialla ole mitään merkitystä.
(Ja jos siihen mennään, mikä on reilua perintöjen käytössä, ei minun miehelläni ole kyllä mitään urputtamista. Muutama vuosi sitten sain mummoltani perinnöksi rahaa 30 000 euroa, joista osalla tehtiin hankintoja uuteen kotiimme ja 10 000 sovittiin miehen kanssa pitävämme pahan päivän varalta tallessa säästötilillämme. Kaksi vuotta meni ja paha päivä tuli, mutta mies olikin käyttänyt kaiken ihan päivittäiseen elämiseen minulta mitään kysymättä. Että silleen.)
Kysyn tätä asiaa joltain asiasta tietävältä kunhan saan aikaiseksi, mutta jos joku täällä tietää, otan mielelläni infoa vastaan.
ap
normaalisti kiinteistörekisterissä merkitään rakennusten omistajaksi automaattisesti tontin omistaja, ellei rakennuksia ole rakennettu voukrasopimuksen perusteella. Niinpä mökin omistus ei suinkaan automaattisesti ja ilman vaivannäköä mene puoliksi ap:n ja hänen miehensä välillä vaikka laina ja sen maksu puoliksi menisikin.
Ap:n ja hänen miehensä täytyy muuttaa kiinteistörekisterin tietoa kun rakentaminen alkaa - ensinhän sinne menee vain se tontti joka on miehen nimissä ja jos muutosta ei tehdä, kaikki rakennuksetkin menevät miehelle. Ja kiinteistörekisteri on se, millä on merkitystä. Sen lisäksi minä epäilen, että heidän täytyy joka tapauksessa tehdä avioehto, joka koskee mökkiä ja mökkitonttia, ja jossa selvitetään omistussuhteet.
AP:n ensin kaavailemaan ajatukseen siitä, että mies rakentakoon ja maksakoon tontilleen, minä en suostuisi, sillä siinä kävisi kuitenkin niin että miehen rahat menisivät rakentamiseen ja ap maksaisi sitten jokapäiväisen elämän koko perheen osalta, eikä hänelle jäisi käteen mitään. Ainakin päätellen siitä mitä niille ap:n perintörahoitlle tapahtui.
Käytti sinun rahat?? Ei voi olla totta!!
Ei sinulla ap ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä se avioehto! Mökki valmistuu niin miehes ottaa eron ja pum! Sinne meni nekin rahat..
Jos mies ei suostu, muistutat, että on sinulta jo 10 000¿ varastanut ( vaikka käyttikin perheen menoihin olisi pitänyt sinun kanssasi sopia)!!
Ja että mikä takaa sen, ettei varasta nytkin!!
Avioehto tai juristin vahvistama todistus mökin ja tontin omistussuhteista.. Kirjaatte ylös joka pennin mikä menee ja kumman pussista ja sen mukaan sitten osituskin!!
Ota huomioon, että kuolemasi jälkeen lapsesi eivät peri mökkiä.. Vasta sitten kun miehesi kuolee.. ja sitten voikin olla vaikka uusia lapsia ja omat lapsesi saavat pienemmän osan, vaikka kuuluisi suurempi osa!!
Ei kannata noin vilpillisen miehen kanssa mitään suullisiksi jättää!!
Kaiken omaisuuden pitäisi olla lailla määrätty naiselle ja erossa sen asema pitäisi turvata avioehdolla.
Mutta jos mies itse on tuhlannut sinun perintörahasi, niin en suostuisi tuollaiseen järjestelyyn. Jos tontti tulee vain miehen nimiin niin älä maksa tulevasta mökistäkään penniäkään. Maksakoon mies sen yksin, kun on kerran tuhlannut sinun perintösi.
Ja jos ero tulee niin mies maksaa sulle ne rahat mitä oot omias mökin hyväksi laittanut