Toi uusi 8000 askelta päivässä-suositus on ihan vitsi
Vein koiran päivälenkille ja ihan mielenkiinnosta laitoin askelmittarin päälle. 33 minuuttia ja 3709 askelta. Eli kun mietitään, että kuitenkin jo ihan kotona tulee liikuttua, siihen päälle koiran ulkoilutukset, kauppa- tai vaikka kirjastokäynnit, niin askeleita kertyy jo niin paljon, että eihän tässä tarvitse harrastaa liikuntaa enää ollenkaan.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ei mun koirani pysähtele jatkuvasti, koska pääsee ulos useammin ja enemmän kuin 30min. päivässä kuten joku täällä epäili. Eikä koira ole edes se pointti. Kävelisin ilman sitäkin päivässä 1,5h ihan väkisinkin. Ja ei, en yleensä käytä askelmittaria, siksi juuri nyt tein niin, koska kiinnosti, paljonko 8000 askelta vaatii. Se on kyllä ihan totta, että kävelen reipasta tahtia. Olen aina tehnyt niin. Ja kuten sanoin, kotonakin tulee liikuttua ihan vaikka jo imuroidessa. Ei tarvitse kiukusta siitä, että minusta toi on todella vähän.
1.5h on keksimääräiselle normikävelijälle vasta noin 9000 askelta, eli just ja just sen minimin yli. Hurraa sulle jos olet lähes ammattilaistason kävelijä, mutta suurin osa normaaleista ihmisistä ei kävele noin hurjaa vauhtia.
Ei kukaan ole sulle kiukustunut, tuollainen humble brag on lähinnä noloa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä 10 000 askelta olisi keskimäärin kilometreissä?
En tiedä miten tarkkoja noi kellon askelmäärät on, mutta mulla ilmoitti 4,7 km matkalle noin 5300 askelta.
Vierailija kirjoitti:
7-8 km.
Tosta koiran lenkittämisestä. Oli yks tuttu jolla oli 10 vuotias keskikokoinen koira. Kehuskeli kävelleensä koiran kanssa 10km lenkin alle tuntiin. Ei ehkä olisi muuten niin särähtänyt korvaan, mutta sattui olemaan hellepäivä kesällä. Ja tuo matka tuossa ajassa, se koira parka ei todennäköisesti ehtinyt tehdä tarpeitaan tai haistella niitä ruohonkorsia (se muuten olisi sille koiralle tärkeä se ruohonkorsien haistelu, koira "näkee" nenällään). Mutta jokainen tavallaan. Kai se on toisille tärkeä vetää puolimaraton hellekelillä koiran kanssa ennätysaikaan, pääsee ainakin kehumaan sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun koirani pysähtele jatkuvasti, koska pääsee ulos useammin ja enemmän kuin 30min. päivässä kuten joku täällä epäili. Eikä koira ole edes se pointti. Kävelisin ilman sitäkin päivässä 1,5h ihan väkisinkin. Ja ei, en yleensä käytä askelmittaria, siksi juuri nyt tein niin, koska kiinnosti, paljonko 8000 askelta vaatii. Se on kyllä ihan totta, että kävelen reipasta tahtia. Olen aina tehnyt niin. Ja kuten sanoin, kotonakin tulee liikuttua ihan vaikka jo imuroidessa. Ei tarvitse kiukusta siitä, että minusta toi on todella vähän.
1.5h on keksimääräiselle normikävelijälle vasta noin 9000 askelta, eli just ja just sen minimin yli. Hurraa sulle jos olet lähes ammattilaistason kävelijä, mutta suurin osa normaaleista ihmisistä ei kävele noin hurjaa vauhtia.
Ei kukaan ole sulle kiukustunut, tuollainen humble brag on lähinnä noloa.
Ööö... sitähän mä nimenomaan tarkoitin, että suositus tulee täyteen siinä puolessatoista tunnissa. Ensin sanot, että se on normikävelijälle perus ja sitten mä olenkin ammattilaistasolla? Hieman ristiriitaista, mutta ok.
Ap
Koirankusettajat on keskimääräistä läskimpiä joten tarvitaan muutakin ja suositukset rocks!
Vierailija kirjoitti:
Tosta koiran lenkittämisestä. Oli yks tuttu jolla oli 10 vuotias keskikokoinen koira. Kehuskeli kävelleensä koiran kanssa 10km lenkin alle tuntiin. Ei ehkä olisi muuten niin särähtänyt korvaan, mutta sattui olemaan hellepäivä kesällä. Ja tuo matka tuossa ajassa, se koira parka ei todennäköisesti ehtinyt tehdä tarpeitaan tai haistella niitä ruohonkorsia (se muuten olisi sille koiralle tärkeä se ruohonkorsien haistelu, koira "näkee" nenällään). Mutta jokainen tavallaan. Kai se on toisille tärkeä vetää puolimaraton hellekelillä koiran kanssa ennätysaikaan, pääsee ainakin kehumaan sillä.
10 km alle tuntiin? Aika haipakkaa on saanut kävellä eli höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta koirani tykkää tosi paljon hajuista ja kävellään yleensä kolme eri reittiä päivässä ja lopuksi iltapisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7-8 km.
Sehän riippuu askeleen pituudesta. Mulla tuo on noin 6 km.
Sisällä kotona kävelystä kertyy muuten yllättävän vähän kuluttavia askeleita. Saahan sitä kävellä vaikka 10 - 15 000 askeltakin joka päivä.
Istuessa voi tehdä nopealla tahdilla soleus push-up'peja? Musculus ( = pieni hiiri, mus-keli) soleus on siitä erikoinen että se ei varastoi lainkaan glykogeeniä, joten heti sen aktivoituessa veren sokeri alkaa laskea, mikä vaikuttaa edullisesti mm. insuliiniresistenssiin!?
Toi askelmittaus on muutenkin vähän huono, kun itselläni ainakin, kun kello niitä mittailee, niin työssä kun joutuu jatkuvasti käsiä käyttämään, niin kyllä siellä aika paljon ylimääräistä tulee. Työmatkasta, yhteensä ~9,5 km, tulee noin 10 000 askelta, ehkä vähän reilu, niin päivän päätteeksi kuitenkin on yleensä 16 - 18k askelta, enkä kyllä likimainkaan niin paljon ympäriinsä siellä kävele.
Toki en tiedä jos on joku 500 euron Garmin tms, niin ehkä niissä toimii paremmin se askelmittaus.