Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla asuminen

Vierailija
14.05.2023 |

Asuin eräässä toisessa Europaan maassa 10 vuotta,oli naimisissa sikäläisen miehen kanssa. Palasin Suomeen jo 5 vuotta sitten. Siitä asti on hämmentänyt se että kun tuttavien tai muiden kanssa tulee puhetta ko.maasra,esim.joku on menossa sinne lomalle,hän kehuu ja kertoo matkastaan. Kun mainitsen että asuin ko maassa pitkään,asia sivuutetaan täysin, siitä eo puhuta tai kysellä mitään. Sama jos joku kertoo opiskelevansa jo maan kieltä, jos kerron puhuvani sitä hyvin, tämä tuttu vaihtaa puheenaihetta. Tämä asia tuli taas esiin kun lapsen luokkakaverin vanhempi kertoi lomasuunnitelmistaan ja mietti käytännön asioita matkaan liittyen ja kerroin asuneeni ko kaupungissa 10 v. Hän hiljeni ja vaihtoi puheenaihetta. En tosiaan puhu ko asiasta paljon mutta kun tuttava kertoo vaikka asuneensa Jyväskylässä alan kyselemään asiasta ja juttelemme millaista siellä on. Tai jos olisin itse menossa lasten kanssa vaikka Kiinaan,olisin innoissani kyselemässä tuttavalta joka on siellä asunut ja puhuu kieltä,nähtävyyksistä jne..

Niinkin pieni asua kun juttelimme tuttavien kanssa niitä näitä ja juttu kääntyi vaihtovuosiin ulkomailla. Olin kokemuksesta hiljaa koko keskustelun, mutta mainitsin yhdestä ruuasta jotain syöneeni sitä usein entisessä kotimaassani, niin kaikki olivat hiljaa. On ikäänkuon sallittua asua vuoden tai 6 kk jossain mutta jos asuu pidempään siitä ei saa puhua. Miksi?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se Hämähäkki osaa tehdä verkon suomeen taikka päiväntasaajalle joten antaa olla.

Vierailija
22/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin ulkomailla kahdessa eri maassa myös lähes 10 vuotta ennen kuin palasin Suomeen, sen jälkeenkin asuin vielä vuoden ajan ulkomailla. Puhun myös useita kieliä sujuvasti. 

Läheisimmät kaverini tietävät tämän ja usein kysyvät ajastani ulkomailla tai joskus pyytävät apua kieliasioissa, mutta tietyt tuttavat eivät koskaan kysy minulta mitään, jos sattumalta ulkomailla oleskelu tai kielitaito tulee esiin, vaan menevät oudon hiljaisiksi. Kumma reaktio, mutta todellinen. 

Kai tämä reaktio on jotenkin normaali niille, jotka ovat asuneet koko elämänsä Suomessa, matkustelleet korkeintaan lomille Kanarialle eivätkä osaa kunnolla mitään vieraita kieliä. Eletty ns. pienissä piireissä, tutun turvallista elämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uskomattomin juttu mikä tuli taas esiin on se kun lapsi aloitti ko kielen opiskelun harrastuksena. Juttelimme vanhempien kanssa odotellessamme lapsia tunnilta ja monet mainitsivat että on vaikeaa tukea oppimisessa lasta kun ei itse puhu ko kieltä. Osallistuin keskusteluun ehdottamalla muutamia YouTube kanavia ja kerroin asuneeni ko maassa ja että siellä maahanmuuttajalapset käyttävät kyseisiä kanavia opiskelussa ( olin opetusalalla työssä sivutoimisena), kukaan ei puhunut enää mitään. Vanhemmat ovat kuitenkin tuoneet lapsensa harrastamaan ko kielen opiskelua ja maksavat siitä. Ilmeisesti tuo vinkin antaminen oli kehumista?

Minusta normaali suomalainen reaktio tuollaisessa tilanteessa olisi sanoa kiitos ja kirjoittaa ko. kanavien nimet ylös tai painaa ne mieleen. Ja tämä ei liity mitenkään ulkomaihin. Ihan vastaavalla tavalla Suomessa reagoidaan vaikka silloin, kun joku puhuu hiihtoharjoittelusta ja toinen antaa vinkkejä Youtube-kanavista, joista löytyy hiihtotekniikkavinkkejä. Ilmeisesti sinä odotit jotain enemmän.

Sitten en ole normaali suomalainen. Minä alkaisin kysellä enemmänkin vinkkejä prohiihtäjältä, taustaa harrastuksesta jne..Mutta olen kiinnostunut ihmisistä yleensä.

Kuitenkaan se ei selitä sitä miksi lomamatkoista tai lyhyistä oleskelusta kerrotaan laveasti ja ihmiset ovat kiinnostuneita ja viikon lomalla käyneet ovat suunnilleen maan kulttuurin asiantuntijoita. Miksi pidempään asuneiden kokemuksista ei olla kiinnostuneita?

No mitä sillä on väliä? Me nyt kaikki asutaan missä asutaan, miksi toisten kiinnostus just sinun kotipaikasta on jotenkin tärkeää? Kiinnostaako sinua, että kaverit asuu Kestilässä ja kyseletkö koko ajan että mitä siellä tapahtuu? 

Vierailija
24/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomasin saman nuorempana, eli 25-40v. Sen jälkeen ihmiset ovat olleet ihan normaaleja. Ehkä joku kateus, FOMO, tms. Suomessa nuoriin kohdistuu aika paljon painetta ns saavuttaa kaikki ennen kuin olet 35v.

Vierailija
25/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hämmentyvät tajutessaan, etteivät itse ole niin tehneet, vaikka ehkä haaveilleet, ja oma paitsijääminen (josta voi syyttää vain itseään) nostaa päätään siinä kohtaan.

Vierailija
26/26 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hämmentyvät tajutessaan, etteivät itse ole niin tehneet, vaikka ehkä haaveilleet, ja oma paitsijääminen (josta voi syyttää vain itseään) nostaa päätään siinä kohtaan.

Tai sitten ei vaan kiinnosta. EVVK

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan