Voisiko suomi olla täysin omavarainen ruoan suhteen vai onko riski että jotkut meistä vielä kuolee nälkään joku päivä?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistuisi pelkällä maanviljelyksellä Suomen liian lyhyen satokauden vuoksi. Jos rakennettaisiin esim. sienikellareiita, joissa kasvaisi osterivinokkaita ym. ruokasieniä ja muita kasvattamoita, niin sitten saattaisi riittää. Itse olen kasvattanut ämpäriosterivinokkaita kotona. Hyviä, mutta liian työläitä tavalliseen kerrostalokämppään.
Vallan mainiosti Suomen satokausi tuottaa Suomen tarpeisiin viljaa, perunaa(ja muita juureksia) ja palkokasveja.
Ilman bensaa sen eteen vaan täytyy tehdä valtava määrä raskasta työtä.
Kun spekuloin elintarvikeomavaraisuudella, en oleta kaikkien tuotantopanosten olevan kotimaisia.
Käsityönä omavaraisuus ei käytännössä ole mahdollista. Tietysti elintarviketilannetta voisi helpottaa, jos puutarhaviljelyä harrastettaisiin takavuosien malliin.
Miten voisimme mitenkään olla omavaraisia, kun maatiloja lopetetaan joka ikinen viikko eikä uusia synny homman kannattamattomuuden takia. Joku päivä meillä ei ole mitään omaa tuotantoa ja olemme täysin tuonnin varassa.
Ei hätää koska ihmisiä kiinnostunut tähän mennessä hoikka ja ah niin kaunis ja tyylikäs pm:n ja nyt homokääryle,ei haittaa juntteja hinnat ja nälkään kuoleminen pääasia että saa ihquttaa homokäärylettäkin:D
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistuisi pelkällä maanviljelyksellä Suomen liian lyhyen satokauden vuoksi. Jos rakennettaisiin esim. sienikellareiita, joissa kasvaisi osterivinokkaita ym. ruokasieniä ja muita kasvattamoita, niin sitten saattaisi riittää. Itse olen kasvattanut ämpäriosterivinokkaita kotona. Hyviä, mutta liian työläitä tavalliseen kerrostalokämppään.
Vallan mainiosti Suomen satokausi tuottaa Suomen tarpeisiin viljaa, perunaa(ja muita juureksia) ja palkokasveja.
Juuri joku päivä sitten luin, miten Suomessa on myynnisstä egyptiläistä pottua. Suomen satokaudella voisi nytkin tuottaa huomattavasti enemmän mutta maataloudessa työskentelevää porukkaa saisit etsiä etkä löytäisi. Kasvimaakulttuurikin on hävinnyt.
Suomessa perunan tuotanto on laskenut katramaan niukinnaukin kulutuksen. Syy ei ole työvoimapula, vaan ruokaperunan tuottajahinta.
En ihmettelisi, jos tulevaisuudessa Suomessa syötäisiin pääasiassa hollantilaista perunaa.
Entä jos viljelijät, metsästäjät ja tilalliset avaavat oman kauppaketjun, josta saa luomua sekä tavallista, vähän kaikkea. Ja samalla niitä voi edelleen toimittaa taviskauppaan. Se vaatii tosin tahot jotka tekevät mikrobiologista ruuan tutkimusta ja testausta koko ajan, että laadun/taudittomuuden voi varmistaa pitävästi. Tampereella ja Pirkanmaalla olisi ainakin kysyntää puhtaalle, tuoreelle ruualle ja juomalle. Myös puutarhatuotteet esim. marjat ja muut. Leipomotuotteetkin. Miten ne saataisi ihmisiä lähemmäs.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi silloin, kun tulee katovuosia.
Lihantuotanto olisi siinä mielessä tarpeen, että eläimet jalostavat elintarvikkeeksi sellaista, jota ihmiset eivät voi sellaisenaan syödä.
Mm. tuleentumatonta viljaa voi käyttää rehuksi, mutta leipäviljaksi siitä ei ole. Ja yrittäkääpä syödä samoja heiniä ja kerppuja, joita lehmät ja lampaat syövät, tai jäkälää. Viimeksi mainittu menisi hätäruokana, mutta mieluummin minä syön poroa, joka on syönyt jäkälää.
Juuri joku päivä sitten luin, miten Suomessa on myynnisstä egyptiläistä pottua. Suomen satokaudella voisi nytkin tuottaa huomattavasti enemmän mutta maataloudessa työskentelevää porukkaa saisit etsiä etkä löytäisi. Kasvimaakulttuurikin on hävinnyt.