Uskaltaako enää päästää 3-vuotiasta päiväkotiretkelle?
Viime aikojen uutisointeihin nousseiden päiväkotien kammottavien "unohdusten" vuoksi on alkanut vähän epäilyttää oman lapseni päiväkodin retket. Tähän asti ovat olleet lähimaastossa, joskus menevät bussilla kirjastoon tai leikkipuistoon muutaman kilometrin päähän. Nyt kuitenkin kerrottiin, että ovat omalla ryhmällä (13 kpl 3-vuotiaita) ja isompien (13 kpl 5-vuotiaita) ryhmällä menossa noin 12 kilometrin päähän erääseen retkipaikkaan koko päiväksi kahdella eri julkisella kulkuneuvolla. Mukaan tulee 4-5 aikuista. Olenko aivan neuroottinen, kun homma epäilyttää oman kolmevuotiaani suhteen? Matka on pitkä ja vähän hankala taitettava, lapsia on paljon aikuisiin nähden ja mitä vaan voi sattua paikan päällä hankalassa maastossa ja sitten vielä se unohduksen mahdollisuus...
Kommentit (75)
No jos huolettaa, ota lapsi kotipäivää viettämään. Ei tarvi enää miettiä.
Aika operaatiolta kyllä kuulostaa, nimenomaan kolmeveet, ei varmasti ole päiväkuivia kaikki, siinä on sitten opittava puskapissaamisen taitokin jos ovat 5 tuntia pois. ...kuka tämän retken on ideoinut :D se on nimenomaan ajatuksena hyvä, mutta noin pienten kanssa vaikka niitä olisi vähemmänkin... toteutus voi olla aika raskasta. Voihan se mennä hyvinkin, mutta en jaksa uskoa että olisi niin satumainen tuuri ettei kukaan pissaa housuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lähemmäs kolme kilsaa mennen tullen ja kohteessa on tietysti kävelykierros. Ihan järjetöntä. Kysyin heti, että onko kyyti tilattu ja mulle naurahdettiin, että ehei, mennään julkisilla. Nyt kun katsoin reittioppaasta, niin matka kestää suuntaansa yli tunnin, josta 35 minuuttia kävelyä normaalivauhdilla eli lasten kanssa varmaan tuplasti. Sanoin heti, että onnistuukohan tämä ja lupasivat, että onnistuu. Haluaisin luottaa mutta luotan myös intuitiooni, joka epäilee vahvasti. Kohde on kuitenkin kiva ja jos heillä olisi suora kuljetus sinne niin olisin jopa innoissani.
Luota intuitioosi.
Minulla lapset on jo isompia, mutta harmittelen monessa kohtaa jälkikäteen sitä, kun ei ole luottanut siihen epämääräiseen tunteeseen että "ei näin".
Itselleni olisi helppoa. Lapsi ei lähtisi mukaan. Veisin ennemmin itse retkelle.
Tuon ikäiset eivät pysy kuivana tuota aikaa. Joku saa raivarin, joku väsyy uneen saakka, joku turhautuu ja alkaa häröillä, yhdelle tulee kakkahätä, joku näkee kivan ison "madon" sahalaitoineen ja sitä ehditään tökkiä kaverin kanssa, joku jää, olikos se nyt metroon...
Montas niitä hoitajia olikaan?
Itse olen retkiä vetänyt aikanaan. Bussilla lähdettiin päiväkodin edestä. Vanhempia oli mukana muutamia, 3 opiskelijaa ja 4 työntekijää. Oli siis 1-4 lasta huollettavana jokaisella, riippuen ihmisestä, lapsesta ja tilanteesta.
Olen lto. Ei. En lähtisi työntekijänä saati antaisi oman lapsen lähteä tuolle retkelle.
Kuka _voi_ edes olla niin pihalla, että saa aikaiseksi tuollaisen suunnitelman?
Eskarilaisillekin olisi aika haasteellinen retki, mutta että 3 vuotiaille! Voi hyvää päivää...
En todella laittaisi omaani reissuun.
Itseä mietityttää näissä retkissä myös linja-auto ilman turvaistuimia.
Onhan tuo pitkä matka julkisilla, mä olisin ihan yhteydessä päiväkodin johtajaan noihin pitäisi järjestää tilausajo, mun mielestä näiden pienten kanssa julkisilla vaan lyhyitä matkoja ilman vaihtoja, koska se matkailu rasittaa lapsia ja kaikki eivät todellakaan ole tottuneet edes julkisilla kulkee ennestään.
Täysin kohtuutonta. Itse tekisin päiväkodista lasun jos siellä suunniteltaisiin tuollaista.
Nyt mua alkoi epäilyttää entistä enemmän. Kiitos paljon kommenteista kyllä!
Pitäisikö tällaiseen retkeen kysyä kirjallinen hyväksyntä huoltajilta? Tästä vain ilmoitettiin, että tulee tapahtumaan. En jaksa uskoa, että mä olen ainut vanhempi joka miettii tämän retken turvallisuutta.
Ja just toi, että yksi pissaa housuun, toinen ja kolmas ja neljäs huutaa väsymystä, joku makaa maassa eikä suostu liikkumaan, isommat sorsii pienempiä, jollain on nälkä, kakka housussa, metrolaiturille jää joku jnejne. Tuo metro mua huolestuttaa kaikkein eniten. On aika valtava letka, jos lapsia on se 25-30 mitä nyt niitä sitten onkaan retkipäivänä ja 4-5 aikuista kaitsemassa että kaikki tulee kyytiin ja kyydistä pois ennen kuin metron ovet menee kiinni. Ihan kammottava ajatus. Ja muutama lapseni ryhmäläisistä on vielä 2-vuotiaita. Noin pienille riittäisi joku maltillisempikin retki elämykseksi. Vaikka kirjastoon tai piknikille. Ja mun lapsi on arka sanomaan vessahädästä, sen takia päiväkodin säännölliset plussalla käynnit on tarpeen. Jos matkalla tulee hätä, hän ei varmasti siitä kerro.
Mä joudun nyt tämän takia ottamaan palkatonta vapaata töistä jos pidän lapsen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Aika operaatiolta kyllä kuulostaa, nimenomaan kolmeveet, ei varmasti ole päiväkuivia kaikki, siinä on sitten opittava puskapissaamisen taitokin jos ovat 5 tuntia pois. ...kuka tämän retken on ideoinut :D se on nimenomaan ajatuksena hyvä, mutta noin pienten kanssa vaikka niitä olisi vähemmänkin... toteutus voi olla aika raskasta. Voihan se mennä hyvinkin, mutta en jaksa uskoa että olisi niin satumainen tuuri ettei kukaan pissaa housuun.
Luultavasti kaikki pienet laitetaan vaippoihin siitä huolimatta onko jo kuiva vai ei...
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo pitkä matka julkisilla, mä olisin ihan yhteydessä päiväkodin johtajaan noihin pitäisi järjestää tilausajo, mun mielestä näiden pienten kanssa julkisilla vaan lyhyitä matkoja ilman vaihtoja, koska se matkailu rasittaa lapsia ja kaikki eivät todellakaan ole tottuneet edes julkisilla kulkee ennestään.
Ja tämä siksi että päiväkodin pitää pystyä järjestää lapselle paikka ryhmästä joka ei ole retkelle osallistumassa. Ei oo vanhempien vastuulla ottaa vapaata jonkin huonosti suunnitellun retken takia.
Ei tarvi kysyä lupia tuollaiseen, mutta kyllä tuo on älytön reissu. Helppojen eskariryhmien kanssa voisin kokeilla. Montaa viime vuosien ryhmää en keksi, joiden kanssa uskaltaisin yrittää.
Voit laittaa johtajalle tuosta palautetta, että mielestäsi retken riskejä ei ole mietitty riittävän hyvin. Esimerkiksi 3-vuotiaiden (ja monien 5-vuotiaiden myös!) jaksaminen koko päivän retkellä, joka vaatii paljon kävelyä sekä vessareissut ja niihin liittyvä valvonta reissulla. Onko suunnitelma sen varalle, että joku lapsi ei jaksa kävellä. Jos yksi aikuinen jää tällaisen kanssa odottamaan, niin muiden lapsi-aikuinen suhdeluku muuttuu huolestuttavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi kysyä lupia tuollaiseen, mutta kyllä tuo on älytön reissu. Helppojen eskariryhmien kanssa voisin kokeilla. Montaa viime vuosien ryhmää en keksi, joiden kanssa uskaltaisin yrittää.
Voit laittaa johtajalle tuosta palautetta, että mielestäsi retken riskejä ei ole mietitty riittävän hyvin. Esimerkiksi 3-vuotiaiden (ja monien 5-vuotiaiden myös!) jaksaminen koko päivän retkellä, joka vaatii paljon kävelyä sekä vessareissut ja niihin liittyvä valvonta reissulla. Onko suunnitelma sen varalle, että joku lapsi ei jaksa kävellä. Jos yksi aikuinen jää tällaisen kanssa odottamaan, niin muiden lapsi-aikuinen suhdeluku muuttuu huolestuttavasti.
Jos lapsi ei jaksa kävellä niin sitten istuu rattaissa tai kannetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti kaikki pienet laitetaan vaippoihin siitä huolimatta onko jo kuiva vai ei...
Suurimmalla osalla 3-vuotiaista ei ole vaippoja päiväkodissa vaikka vahingon riski tuollaisella reissulla totta kai on. Koko päivän reissulla monilla 5-vuotiaillakin on vahingon riski. Ja kyllä sellaiset, jotka lapsia ihan ammatikseen hoitaa, pääsääntöisesti tämän ymmärtävät.
Perhepäivähoidossa on ihan normaalia, että 2v lapset kävelevat 3 km suuntaansa esim. kirjaston satutunnille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lähemmäs kolme kilsaa mennen tullen ja kohteessa on tietysti kävelykierros. Ihan järjetöntä. Kysyin heti, että onko kyyti tilattu ja mulle naurahdettiin, että ehei, mennään julkisilla. Nyt kun katsoin reittioppaasta, niin matka kestää suuntaansa yli tunnin, josta 35 minuuttia kävelyä normaalivauhdilla eli lasten kanssa varmaan tuplasti. Sanoin heti, että onnistuukohan tämä ja lupasivat, että onnistuu. Haluaisin luottaa mutta luotan myös intuitiooni, joka epäilee vahvasti. Kohde on kuitenkin kiva ja jos heillä olisi suora kuljetus sinne niin olisin jopa innoissani.
3km on yhteensä sellainen määrä minkä laittaisin 3v kävelemään, mieluiten alle, en yhtään enempää, ku kuitenkin osan lapsista on pakko kävellä koko matkan ajan, rattaita ei ole yleensä mukana kuin yhdet. On olemassa paljon kivoja retki kohteita ja ne pitäisi valita sen mukaan ketä retkelle lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mua alkoi epäilyttää entistä enemmän. Kiitos paljon kommenteista kyllä!
Pitäisikö tällaiseen retkeen kysyä kirjallinen hyväksyntä huoltajilta? Tästä vain ilmoitettiin, että tulee tapahtumaan. En jaksa uskoa, että mä olen ainut vanhempi joka miettii tämän retken turvallisuutta.
Ja just toi, että yksi pissaa housuun, toinen ja kolmas ja neljäs huutaa väsymystä, joku makaa maassa eikä suostu liikkumaan, isommat sorsii pienempiä, jollain on nälkä, kakka housussa, metrolaiturille jää joku jnejne. Tuo metro mua huolestuttaa kaikkein eniten. On aika valtava letka, jos lapsia on se 25-30 mitä nyt niitä sitten onkaan retkipäivänä ja 4-5 aikuista kaitsemassa että kaikki tulee kyytiin ja kyydistä pois ennen kuin metron ovet menee kiinni. Ihan kammottava ajatus. Ja muutama lapseni ryhmäläisistä on vielä 2-vuotiaita. Noin pienille riittäisi joku maltillisempikin retki elämykseksi. Vaikka kirjastoon tai piknikille. Ja mun lapsi on arka sanomaan vessahädästä, sen takia päiväkodin säännölliset plussalla käynnit on tarpeen. Jos matkalla tulee hätä, hän ei varmasti siitä kerro.
Mä joudun nyt tämän takia ottamaan palkatonta vapaata töistä jos pidän lapsen kotona.
Meillä pitää aina kysyä jos lähdetään lähipuistoja kauemmas ja julkisilla. Aina on se tai ne jotka eivät lähde.
Enää? Päästitkö joskus?
Näitä pohtii ja kyselee keskustelupalstoilla epävarmat äidit, joiden ei olisi pitänyt tulla äidiksi ollenkaan.
Hoplopin kaltaiset paikat ovat kyllä isomman riskin paikkoja, sillä et voi mitenkään pitää silmällä siellä kaikkia lapsia. Käytännössä kaikkien lasten tulisi olla selkeästi laskettavissa retkellä.
HopLop on ok ehkä eskarin loppuvaiheen retkipaikkana ja silloinkin vain jos kenelläkään ei ole minkäänlaista karkailutaipumusta (tai jos on niin avustajan kanssa kulkee).