Miksi sanotaan ihmistä, joka leveilee omaisuudella/rahoilla?
Tiedättekö tyypin? Kyseessä ei siis todellakaan ole oikeasti rikas ihminen, vaan sellainen joka on päässyt ehkä nippa nappa keskituloista suuremmille ansioille. Sitten kovaan ääneen leveillään materialla, mitä niillä rahoilla on saatu haalittua. Ja nämä siis on tyyliin palju omakotitalon pihassa, golfklubin jäsenyys, uusi auto, matkat turistirysiin jne. Niin onko tälle tyypille joku nimi?
Kommentit (112)
80-luvulla kutsuttiin nousukkaita jupeiksi
Snobi, elvistelija, uusrikas, nousukas
Vierailija kirjoitti:
Mulla on outo ystävä (reilusti yli keski-ikäinen), joka esittää pienituloista (jota oikeasti onkin koska tekee osa-aikatyötä) ja huom vähävaraista.
Mutta, sitten kuitenkin oli kustantamassa läheisilleen 5 hlö kanarian viikon matkan. Vie lapsenlapsiaan millon minnekin lyhyille lomille ja hotellireissuille. Hankki rotukoiran ja vielä hetki myöhemmin 3 tonnin sähköpyörän. Joidenkin vuosien päästä yhtäkkiä on ostamassa kaksiota Hki. Ja hän on omien sanojensa mukaan niiiin vähillä rahoilla elävä, kaikki on kauheen kallista ym ym ja eihän mulla oo tohon rahaa kun on osaaikatyökin ja pienet tulot...
Onko hän oikeasti niin kiero valehtelija et tekee tuota vit..uillessaan vai eikö oikeesti tajua että kaikki ympärillä olevat tajuaa puheiden ja tekojen ristiriidan. Hän on eräässä muussakin mielessä ihan jotain muuta kuin esittää joten voi olla taustalla jokin muukin persoonallisuushäiriö.
Kellekään ei kuulu muiden rahavarat, mut feikkaaminen, jonkun muun esittäminen ja suoranainen valehtelu on ikävä piirre ihmisessä. Ihan kuin hänellä olisi joku sivupersoona.
Toi käytös on opittu lapsuudessa arvelen. Vanhemmat ovat korostaneet ettei rahoilla leveillä ja mieluummin esittää olevansa köyhä kuin että joku saa selville että on rikas sillä olisi moukkamaista leveillä rahoilla
Vierailija kirjoitti:
Mulla on outo ystävä (reilusti yli keski-ikäinen), joka esittää pienituloista (jota oikeasti onkin koska tekee osa-aikatyötä) ja huom vähävaraista.
Mutta, sitten kuitenkin oli kustantamassa läheisilleen 5 hlö kanarian viikon matkan. Vie lapsenlapsiaan millon minnekin lyhyille lomille ja hotellireissuille. Hankki rotukoiran ja vielä hetki myöhemmin 3 tonnin sähköpyörän. Joidenkin vuosien päästä yhtäkkiä on ostamassa kaksiota Hki. Ja hän on omien sanojensa mukaan niiiin vähillä rahoilla elävä, kaikki on kauheen kallista ym ym ja eihän mulla oo tohon rahaa kun on osaaikatyökin ja pienet tulot...
Onko hän oikeasti niin kiero valehtelija et tekee tuota vit..uillessaan vai eikö oikeesti tajua että kaikki ympärillä olevat tajuaa puheiden ja tekojen ristiriidan. Hän on eräässä muussakin mielessä ihan jotain muuta kuin esittää joten voi olla taustalla jokin muukin persoonallisuushäiriö.
Kellekään ei kuulu muiden rahavarat, mut feikkaaminen, jonkun muun esittäminen ja suoranainen valehtelu on ikävä piirre ihmisessä. Ihan kuin hänellä olisi joku sivupersoona.
On niitä semmosiakin persaukisia jotka ottavat lainaa lainan päälle niin kauankuin saavat jotkut onnistuu vielä takaajia itselleen puhumaan. Sitten sillä mällätään ja sitten ollaan taas köyhä niin kauan kuin taas saa jostain lisää lainaa ja taas ostellaan isosti.
Ainakin 2 tällaista tiedän. Se on oman egon pönkitystä minä maksa jne. Ja sitten ihmetellään kun muilla on jotain mihin ei itsellä ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kateellisen tutuksi?
Näin se on! Vain kateellinen panee tuon edes merkille. Ei kateellinen antaa ihmisen iloita
Miksi köyhä saisi puhua Tallinnan risteilystä, mutta varakkaampi ei saisi mainita, että hän kävi Santorinilla? Miksi köyhä saa kertoa, että hän käy kansalaisopistossa jumpalla, mutta varakkaampi ei saa sanoa, että hän kävi golfaamassa? Miksi köyhän arjen kuulumiset ovat normaalia elämästä kertomista, mutta heti kun jollakulla on varaa hieman laadukkaampaan arkeen, se leimataan leveilyksi?
Mitä väliä sillä on? Hanki itsetunto.
Pitäisikö rikkaan tehdä kaikki matkat salassa eikä koskaan saisi jutella omasta arjestaan ja lomistaan?
Fat I'm Diarra. Maistuu maistuu.