Kannattaako muuttaa Kuopioon?
Mikä on tilanne päivähoidon osalta? Muuta huomioitavaa?
Kommentit (13)
En suosittele, valitettavasti. Muuta mieluummin vaikka Jyväskylään jos jonnekin keskelle ei mitään on ne vaihtoehdot. Kuopio jees kaupunkina, mutta ihmiset per*eestä :) Ennustan tähän kommenttiin monta savolaisen antamaa alapeukkua.
Ihmiset vastenmielisiä kusipäitä, kaupunki pieni ja kaukana kaikesta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 15:18"]
Kuopioon on liitetty tosi paljon ympäristokuntia, joten alue on laaja. Kun pääsee sisälle, niin siellä ollaan aika yhteisöllisiä. Hyvä esimerkki että naapurin kanssa voi ostaa puoliksi maatalouskoneen, ei sellainen kuulemma pohjanmaalla onnistu - esimerkki tosielämästä kun kuopiolaisisäntä oli näin tehnyt ja pohjanmaalainen tuttava ollut asiasta ihan ihmeissään. Kaunista siellä on ja huonot alueet tiivistyneet muutamalle asuinalueelle ja niissäkin pieneen pisteeseen. Ihmisten taipumus jutella tuntemattomienkin kanssa puutaheinää on toisille ahdistavaa. Uteliaita siellä ollaan myös.
[/quote]
Se koneiden jakaminen on käytännön pakko, Savossa ollaan Pohjanmaata köyhempiä. Todennäköisesti se pohjanmaalainen oli hämmästellyt, etteikö savolaisilla ole varaa edes omiin työvälineisiin. Paskaajauhava savolaisisäntä oli kääntänyt jutun niin, että savolaiset muka vapaaehtoisesti jakaisivat jotain. Vastuu jää kuulijalle savossa.
Minusta liikkuu täällä Kuopiossa huhuja, joiden mukaan sairastan skitsofreniaa, käytän huumeita ja linnassakin olen kuulemma istunut. Muutin 10 vuotta sitten Turusta Kuopioon. Mikään edellämainituista huhuista ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta katsokaas olen melkein ULUKOMUALAINEN.
Kaupunki on kaunis ja ihmiset on yleisesti ottaen kivoja. Ainakin itse olen tutustunut vain mukaviin ihmisiin. Tosi kaunista luontoa lähellä ja jopa ihan ydinkeskustassa. Eihän tämä mikään suurkaupunki ole, mutta kahvila- ja ravintolaelämä on vilkasta, ja persoonallisia pikkukauppoja löytyy ketjujen lisäksi.
Minusta savolainen elämänmeno on mukavan leppoisaa, toisaalta pohjalaisena täällä ei välillä voi käsittää että asiat eivät suju kuten sovitaan ja jämptisti. Silti arvostan paljon yleistä iloista ja huumorintajuista asennetta elämään. Kun pääkaupunkiseudulla käy vaikkapa työasioissa, tuntuu että siellä on monilla rautavanne pään ympärillä. Asiat tehdään hampaat irvessä ja kaikki on niin kuolemanvakavaa. Pidän kyllä pääkaupunkiseudustakin, mutta savossa on parasta elää ja kasvattaa lapsia.
olisi ehkä eräänlainen itsemurha, näin länsisuomalaiselle tytölle
kieltämättä hirvittää. Miten mahtaa olla " pienet piirit" ?
jos siellä olisi minulle töitä! Ihana kaupunki ja sopivan kokoinenkin (paljonkos siellä on asukkaita: 90 000?).
Kuopioon on liitetty tosi paljon ympäristokuntia, joten alue on laaja. Kun pääsee sisälle, niin siellä ollaan aika yhteisöllisiä. Hyvä esimerkki että naapurin kanssa voi ostaa puoliksi maatalouskoneen, ei sellainen kuulemma pohjanmaalla onnistu - esimerkki tosielämästä kun kuopiolaisisäntä oli näin tehnyt ja pohjanmaalainen tuttava ollut asiasta ihan ihmeissään. Kaunista siellä on ja huonot alueet tiivistyneet muutamalle asuinalueelle ja niissäkin pieneen pisteeseen. Ihmisten taipumus jutella tuntemattomienkin kanssa puutaheinää on toisille ahdistavaa. Uteliaita siellä ollaan myös.
Asumme ns. huonolla alueella ja silti rauhassa, kuten ylempänä jp joku kirjoitti niin täälläkin juopot ja narkit asuu pikku läjässä. Ihmiset ovat melko avoimia ja tuntemattomillekin uskalletaan jutella, tosin kierojahan ne on ku korkkiruuvit. Sanotaan että tullaan kylään muttei tulla, pönkitetään itseä missä vaan voidaan jne.