Selittäkää minulle tämä ihmistyyppi
On ihmisiä, jotka haluavat/joille on tärketätä, että elämässä on esim seuraavia asioita:
-Miksi haarukoiden/vessanpöntö jne. pitää Villeroy & Bochia tms. ja tästä ollaan valmiita maksamaan aivan älyttömiä summia? Ihan saman aterioinnin ja kakkaamisen voi toteuttaa Ikean tai Prisman haarukoilla. Haarukka on haarukka, eikä muuksi muutu.
-Miksi Kodinkoneen pitää olla Miehlea tmsm joka maksaa 2-3k€? Oma muutaman sadan giganttikone kesti taannoin 20v, jonka jälkeen se oli tehtävänsä tehnyt, se siitä ja uusi vastaava, Aterimet tulivat ihan yhtä puhtaaksi kuin monta kertaa kalliimmallakin.
-Miksi auton pitää olla Premium? Ennen näissä oli oikeasti kestävyydessä ehkä eroja, mutta nykyään kokoluokan sisällä erot ovat puhtaasti makuasioita? Miksi maskaa kulivarustellusta mersusta mersulisää, kun samalla rahalla voi ostaa hyvinvarustellun Toyotan tai muun vastaavan?
Merkitseekö ihmisille oikeasti status tai "mitä muut miettivät", vai mistä rahantuhlaus ns. turhuuteen kumpuaa? Itse olen ihan hyvätuloinen, mutta miksi maksaisin merkistä ja mielikuvista yhden yhtä euroakaan lisää, jos tästä ei konkreettisesti hyödy mitään? Ymmärrän toki, että joissain asioissa laadulla on merkitystä, mutta useimpiin asioihin tämä ei päde.
Jos käytän ruuvimeisseliä satunnaisesti, niin tähän riittää aivan hyvin kahden euron ruuvari sen sijaan, että ostaisin "isältä pojalle periytyvän" laatumeisselin. Jos ruuvaisin ruuveja ammatikseni, niin tilanne olisi toki eri.
Kommentit (94)
Ostan tuotteita joista pidän ja joissa on ominaisuudet joita tarvitsen. Arvostan laatua, kauneutta ja kestävyyttä mutta myös tunnettuja merkkejä silloin kun esim varaosien saatavuudella, huollolla yms on väliä.
Astiat sattuvat olemaan villeroy & bochia siksi koska ne ovat tosi kauniit niitä saa helposti lisää jos menee rikki. Ompelukone on singer varaosien vuoksi, pienkoneet tiettyä merkkiä koska ovat kauniit yms.
Voinko auttaa jotenkin, Ap?
Miksi miehet haluavat hoikan ja nätin naisen, vaikka lihavassa ja rumassakin on samanlaiset reiät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ostavat kalliita tavaroita monista eri syistä, joista joitakin voivat olla seuraavat:
Laatu ja suorituskyky: Kalliimmat tuotteet ovat usein valmistettu korkealaatuisista materiaaleista ja tarjoavat paremman suorituskyvyn kuin halvemmat vastineensa. Esimerkiksi kalliimmat elektroniikkalaitteet tai urheiluvälineet voivat olla kestävämpiä ja tarjota parempia ominaisuuksia kuin halvemmat versiot.
Brändiarvo: Jotkut ihmiset arvostavat tuotemerkkejä ja haluavat näyttää muille, että heillä on varaa ostaa kalliita tavaroita. Brändin maine voi myös olla tärkeä tekijä ostopäätöksessä.
Statussymboli: Kalliit tavarat voivat olla myös statussymboli joillekin ihmisille. Ne voivat antaa ihmiselle tunteen ylempänä olemisesta ja nostaa heidän itsetuntoaan.
Kestävyys ja pitkäikäisyys: Kalliit tavarat saattavat olla pitkäikäisempiä ja kestävämpiä, mikä voi säästää rahaa pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi kallis laukku voi kestää useita vuosia, kun taas halvempi laukku saattaa hajota nopeammin.
Yksilöllisyys: Kalliimmat tavarat voivat olla myös harvinaisempia tai ainutlaatuisempia, mikä voi houkutella ihmisiä ostamaan niitä. Esimerkiksi kallis taide-esine tai koru voi olla ainutlaatuinen ja erottua massatuotteista.
Kaiken kaikkiaan, ihmisten ostokäyttäytyminen on monimutkaista ja siihen vaikuttaa useita eri tekijöitä, joista edellä mainitut ovat vain muutamia esimerkkejä.
- ChatGPT
Laukku on huono esimerkki, halpa koulureppu on kallistakin laukkua kestävämpi. Kalliit laukut on nimenomaan ketjussa mainittuja ylihintaisia ja brändättyjä muotituotteita, joissa hinta ei perustu pelkästään laatuun.
Kyllä aito nahka kestää paljon pidempään kuin tekonahka. Harva halpa koulureppu säilyy hyvänä 10-20 vuotta.
Ei ne koulureput mitään keinonahkaa ole, vaan kestävää kangasta. Paljon nopeammin eukon lv-laukku kulahti kuin 35€ koulureput.
Vierailija kirjoitti:
Sänky ja patja ovat esimerkiksi sellaisia missä hinnalla on yleensä todella paljon merkitystä. Halvalla patjalla tulee (ainakin itselle) todella helposti selkäkipuja kun taas kallis patja tukee selkää hyvin ja aamulla herää ilman kipuja.
Tarkoitit varmaan tuoda esille vertailullasi hyvälaatuisen ja huonolaatuisen patja eroja?
Kallis = hyvä?
Minän tyhjyys ja statuksen näyttäminen, hohhoijakkaa😅
Tällaisten kommenttien kirjoittajat taitavat itse olla aika mustavalkoisia ja yksiulotteisia ihmisiä. Eli heti jos ihmisellä on jotain materiaalista hyvää, niin hän on automaattisesti jotenkin paha tai huono?
Jos itsellenne kelpaa Ikea, niin olkaa sitten tyytyväisiä siihen. Kyllä täytyy olla tylsä elämä että jaksaa ihan tosissaan pohdiskella että miksi nyt joku ostaa jotain parempaa merkkiä. Siihen nyt voi olla sata eri syytä. Moni joka nyt kauhistelee tällaista ostokäyttäytymistä, tekisi täysin samoin itse jos vain pystyisi. Eivät kaikki, mutta aika moni. Eli tekopyhää sanon minä
Useimmilla on varmasti joku asia, mihin laittavat rahaa, mutta mitä muut eivät ymmärrä. Myös teillä jotka ostatte sitä halvinta. Teette yhtälailla toisia ihmisiä kummastuttavia ostopäätöksiä. Pää pois perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Silloinen työkaveri osti Bang & Olufsenin hifivehkeet ja jonkun Sonyn töllön, joka maksoi markka-aikaan 20 000 mk. Niitä kannettiin sitten työkavereiden kanssa tämän hifimiehen kämppään. Ukkonen hajotti seuraavana kesänä molemmat vehkeet. Kysyin miksi noin kalliita pitää ostaa kun ne kumminkin hajoaa ja hän oli sitä mieltä että sisustaminen on harrastus. Olohuoneessa ei kehtaa mitään kierrätyskeskuksesta haettua vanhaa Saloraa esitellä. Sisustusharrastuksessakin haetaan statusta.
Heh, samassa viestissä mainittiin BANG & OLUFSEN ja HIFIMIES! Hifin kanssa tuolla merkillä ei ole mitään tekemistä, äänenlaatu vastaa halvimpia laitteita.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten kommenttien kirjoittajat taitavat itse olla aika mustavalkoisia ja yksiulotteisia ihmisiä. Eli heti jos ihmisellä on jotain materiaalista hyvää, niin hän on automaattisesti jotenkin paha tai huono?
Jos itsellenne kelpaa Ikea, niin olkaa sitten tyytyväisiä siihen. Kyllä täytyy olla tylsä elämä että jaksaa ihan tosissaan pohdiskella että miksi nyt joku ostaa jotain parempaa merkkiä. Siihen nyt voi olla sata eri syytä. Moni joka nyt kauhistelee tällaista ostokäyttäytymistä, tekisi täysin samoin itse jos vain pystyisi. Eivät kaikki, mutta aika moni. Eli tekopyhää sanon minä
Useimmilla on varmasti joku asia, mihin laittavat rahaa, mutta mitä muut eivät ymmärrä. Myös teillä jotka ostatte sitä halvinta. Teette yhtälailla toisia ihmisiä kummastuttavia ostopäätöksiä. Pää pois perseestä.
Kaikkien pitää ajaa Ladalla ja ostaa kalusteet Ikeasta, kaikki muu on pröystäilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvin paljon ihmisiä, joiden minuus märittyy pelkästään ulkoisten tekijöiden kuten materian, rahan, statuksen, kulissien, verkostojen jne. perusteella. He ovat persoonattomia, sisältä onttoja ihmiskuoria, joilla ei ole aitoja arvoja, moraalia, saati käsitystä oikeasta ja väärästä. Markkinoijille nämä ovat kultaakin kalliimpia, koska ovat valmiita maksamaan tyhjästä, jos se saa heidät mielestään näyttämään paremmalta muiden silmissä.
Mutta mistä tämä kumpuaa? Itsetunnosta vai mistä? Siis itsekin ostan laatutuotteen tarvittaessa, mutta rahan hassaamista turhuuteen en ymmärrä. Liittyykö tähän jokin alitajuinen juttu, että toivotaan muiden kadehtivan itseänsä. Se on sitten oma kysymyksensä, että mitä tämä kertoo persoonasta.
Anteeksi pakko vastata, koska näen tätä läheltä.
Oma veljeni on aivokirurgi. Hänen palkka on ehkä noin 20 tuhatta kuukaudessa. En ole varma, mutta noissa lukemissa pyöreästi se kulkee. Veljeni on aina tehnyt töitä ja 11 vuotiaasta asti on tienannut rahaa tekemällä kaikenlaista työtä. Haravoinut pihoja ja jakanut mainoksia ja kaikke muuta. Siitä eteenpäin kun ikää tullut, niin työt vaihtunut. Tienannu aina sen oman rahan. Samalla tiesi mitä hän haluaa tehdä ja saavuttaa. Hänellä oli se oma juttu minkä toteutti ja saavutti.
Hänellä on kaikki tavarat astioista lähtien sitä ns parasta. Kaikki asiat kalliita. Kellot, autot, asunto, sisustus jne js rahaa on paljon. Hän ei ole ostanut sitä leveilyn takia vaan itsensä takia. Olen kysynyt häneltä tätä asiaa, niin sanoi, että haluaa nähdä oman saavutuksen mistä unelmoinut ja saa elää sen kaiken keskellä.
Eikä hän ikinä kutsu kotiinsa ihmisiä. Jos laitan 10 hänen kaveria rinnakkain ja kysyn kuinkan moni on käynyt hänen luona, niin yksi nostaa kätensä ylös.
Veljeni ei puhu rahasta eikä mistään mikä liittyy mitä hänellä on jne. Minä olen käynyt hänen luona ja sisko ja vanhemmat ja pari kaveria kenen kanssa on paljon tekemisissä. Ei hän näytä kellekkään sitä elämää mitä elää ja miten elää.
Kyllä kaikki tietää hänen tulot, mutta kukaan ei oikeastaa tiedä muuta.
Oma veljeni ainakin toteutti omat unelmat ja tekee työtä mitä on aina halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitää ajaa Ladalla ja ostaa kalusteet Ikeasta, kaikki muu on pröystäilyä.
Lada on lähempänä autoa, kuin Ikea huonekalua!
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ovat elämässään epävarmoja, ja tarvitsevat siksi "luotettavia" ja "sertifioituja" tavaroitaan kaikkialle ympärilleen. Laatu on tietysti hyvä juttu mutta kyllä näitä tavaran kautta eläviä materialisteja riittää.
Kukin autuaaksi tavallaan.
Ja että olisi jotain jota ei ole kaikilla. Erottautumista. Ovatko sitten itse tavallisen tylsiä vai erikoisia, mene ja tiedä. Omalla rahalla voi hankkia mitä vaan, mutta keskituloisen pröystäilyä lainarahalla en ymmärrä. Ellei tähtää siihen laatuun sitten.
Mulla on tuohon niin tyhmä syy kuin että en erityisemmin tykkää shoppailusta. Ostan mieluummin kerralla laadukkaampaa (mikä yleensä tarkoittaa kalliimpaa), kuin että ostaisin halvempaa ja usein. Jotkut asiat mulle on kuitenkin sellaisia, missä laadulla ei ole kovin paljon väliä. Jos jotain on tarkoitus käyttää vain kerran tai pari, sitten ei haittaa, vaikka se ei kestäisikään kuin pari käyttökertaa. Suosin kuitenkin kierrätystä ja monia asioita ostan kirppiksiltä ja huutokaupoista. Esimerkiksi vanhoja Arabian astioita. Käytän hankkimani tavarat loppuun asti, esimerkiksi vaatteet, enkä osta uusia ennenkuin vanhat on niin rikki, ettei niitä voi pitää edes kotona yksin ollessa.
Yksi juttu on jos ekologista kulutusta ajattelee. Voi hankkia laadukkaan kestävän ja kalliin, mutta mihin ne joutuu sitten viime kädessä? Samalle kaatikselle halvempien kanssa? Kierrätyksestä kannattaisi bongata ensin sitä mieluista, ei tule suuri vahinko heittää aikanaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Silloinen työkaveri osti Bang & Olufsenin hifivehkeet ja jonkun Sonyn töllön, joka maksoi markka-aikaan 20 000 mk. Niitä kannettiin sitten työkavereiden kanssa tämän hifimiehen kämppään. Ukkonen hajotti seuraavana kesänä molemmat vehkeet. Kysyin miksi noin kalliita pitää ostaa kun ne kumminkin hajoaa ja hän oli sitä mieltä että sisustaminen on harrastus. Olohuoneessa ei kehtaa mitään kierrätyskeskuksesta haettua vanhaa Saloraa esitellä. Sisustusharrastuksessakin haetaan statusta.
Myös markka-aikana tuotteilla on ollut takuu.
Ja jotkut ostavat pullistellakseen tehoja, kierroksia, kilotavuja ja megapikseleitä.