Lapsi jäi puistoonkun tarhan täti ei osannut laskea yhdeksään
Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen aluepäällikkö Heini Valppu-Virenius vahvistaa tapahtuneen. Hänen mukaansa lapsi ehti olla puistossa yksin ilman omaa ryhmäänsä viitisen minuuttia.
Valppu-Virenius kertoo, että asiassa oli kyse inhimillisestä virheestä.
Lapsiryhmä on lähtenyt siirtymään ulkoiluun käytettävästä puistosta tien toiselle puolelle päiväkodin pihalle. Lapset on laskettu ja lapsilista on ollut mukana, mutta siinä on tapahtunut harmillisesti laskuvirhe.
Valppu-Vireniuksen mukaan ryhmässä oli kaikkiaan yhdeksän lasta.
Työntekijältä ei voi vaatia että osaisi laskea yhdeksään. Yhdeksän on niin harmillinen pariton luku. Kahdeksaan olisi varmasti osannut laskea.
Kommentit (168)
Uskokaa tai älkää, mutta näistä hädin tuskin luku- ja matikkataitoisista saadaan kyllä lähäreitä tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan järkyttävää. Miten voi kaksi hoitajaa unohtaa yhden lapsen, yhdeksän joukosta.
Olin opiskeluaikana 2 kk päiväkodissa harjoittelemassa. Mut laitettiin yksin jopa 13:sta lapsen kanssa ulos.
Laskin koko ajan päitä. Oli talvi, lapset otti hanskoja pois, söivät lunta. Oli rikkinäinen keinu, sekä metallinen kiipeilyteline,johon saattoivat laitta kielensä. Aidassa reikä, josta pari villiä poikaa yritti ulos.
Olin aivan kauhuissani. Laskin vain koko ajan niitä lasten päitä, että kaikki tallella.
Kun vakkarit hoitajat vihdoin saapui ulos, niin raivostuin. Huusin heille, että minä en saa olla yksin näin monen lapsen kanssa, en pysty turvaamaan heidän oloaan, ja olen vielä harjoittelija. Että missä helvetissä olette olleet tunnin.
Vastaus oli pöyristyttävä. No,oltiin kahvilla, kun ajateltiin, että sä olet niin vastuullinen, kun olet jo itsekin äiti, etkä mikään teini? Nyt tiedät mitä meidän työ on.
Siitä paikasta kävelin sisään, soitin päiväkodin johtajalle, kerroin tapahtuman ja että jätän kesken harjoitteluni. En halua ottaa sitä vastuuta, että mut syyllistetään, jos jollekin lapselle sattuu jotain, ja vakkarit vaan kahvilla.
Soitin opettajalleni ammattikorkeaan saman tien. Kerroin miten asiat on.
Kahden tunnin kuluttua oli palaveri, johtajan, opettajani, työntekijöiden ja mun kanssa.
Raivosin siellä, että näin vähänkö teillä on vastuuta? Jätätte yksin, vaikka lapsia on 13?Kahvituntiko kestää tunnin? Ja mitä helvettiä tarkoittaa tuo, että nyt tiedät mitä meidän työ on?
Olivat hiljaa ja vaivaantuneita. Saivat kirjallisen varoituksen. Kävelin ulos sieltä, vaikka opettajani yritti estellä, sekä johtaja.
Hain uuden paikan harjoitteluun. En pystynyt enää menemään tuonne.
Siellä oli niin paljon muitakin epäkohtia. Tein heistä ja päiväkodista huoli ilmoituksen kunnalle.
Se eteni, ja siellä tehtiin tarkastukset ja avi otti sen myös tarkastuksen alle.
Lapset oli ihania ja suloisia. Mutta ei kai heidänkään tarvitse sietää sitä, että hoitajalla ei ole aikaa tehdä niitä lumikakkuja, ottaa syliin, keinua yhdessä, kun kaikki aika menee vain hysteeriseen päiden laskemiseen.
Hyvä että veit asian eteenpäin. Harjoittelija ei voi olla vastuussa, eikä harjoittelijaa voi laskea vahvuudeksi henkilökuntaan. Eli kanssasi olisi pitänyt ulkoilua ohjaamassa olla kaksi palkattua työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan järkyttävää. Miten voi kaksi hoitajaa unohtaa yhden lapsen, yhdeksän joukosta.
Olin opiskeluaikana 2 kk päiväkodissa harjoittelemassa. Mut laitettiin yksin jopa 13:sta lapsen kanssa ulos.
Laskin koko ajan päitä. Oli talvi, lapset otti hanskoja pois, söivät lunta. Oli rikkinäinen keinu, sekä metallinen kiipeilyteline,johon saattoivat laitta kielensä. Aidassa reikä, josta pari villiä poikaa yritti ulos.
Olin aivan kauhuissani. Laskin vain koko ajan niitä lasten päitä, että kaikki tallella.
Kun vakkarit hoitajat vihdoin saapui ulos, niin raivostuin. Huusin heille, että minä en saa olla yksin näin monen lapsen kanssa, en pysty turvaamaan heidän oloaan, ja olen vielä harjoittelija. Että missä helvetissä olette olleet tunnin.
Vastaus oli pöyristyttävä. No,oltiin kahvilla, kun ajateltiin, että sä olet niin vastuullinen, kun olet jo itsekin äiti, etkä mikään teini? Nyt tiedät mitä meidän työ on.
Siitä paikasta kävelin sisään, soitin päiväkodin johtajalle, kerroin tapahtuman ja että jätän kesken harjoitteluni. En halua ottaa sitä vastuuta, että mut syyllistetään, jos jollekin lapselle sattuu jotain, ja vakkarit vaan kahvilla.
Soitin opettajalleni ammattikorkeaan saman tien. Kerroin miten asiat on.
Kahden tunnin kuluttua oli palaveri, johtajan, opettajani, työntekijöiden ja mun kanssa.
Raivosin siellä, että näin vähänkö teillä on vastuuta? Jätätte yksin, vaikka lapsia on 13?Kahvituntiko kestää tunnin? Ja mitä helvettiä tarkoittaa tuo, että nyt tiedät mitä meidän työ on?
Olivat hiljaa ja vaivaantuneita. Saivat kirjallisen varoituksen. Kävelin ulos sieltä, vaikka opettajani yritti estellä, sekä johtaja.
Hain uuden paikan harjoitteluun. En pystynyt enää menemään tuonne.
Siellä oli niin paljon muitakin epäkohtia. Tein heistä ja päiväkodista huoli ilmoituksen kunnalle.
Se eteni, ja siellä tehtiin tarkastukset ja avi otti sen myös tarkastuksen alle.
Lapset oli ihania ja suloisia. Mutta ei kai heidänkään tarvitse sietää sitä, että hoitajalla ei ole aikaa tehdä niitä lumikakkuja, ottaa syliin, keinua yhdessä, kun kaikki aika menee vain hysteeriseen päiden laskemiseen.
Sellainen satu tälläkertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä löysin koulun pihalta sinne unohtuneen ekaluokkalaisen itkemästä.
Iltiksen oli pitänyt hakea mutta dumpannut siihen.
Onneksi lapsi tiesi mihin iltikseen oli menossa, soitin sinne ja sieltä vastattiin aijaa ei me tiedetty montako piti hakea.
Ja seuraavaksi ehdotettiin että minä saatan sen lapsen sinne. Siis totaalisen vieras ihminen olin! Sanoin että odotan lapsen kanssa pihalla mutta todellakaan en ala heidän töitään hoitaa sentään.
Hmm, itse jäin ekaluokalla koulun ympäristöön tutkimaan paikkoja ja muutenkin kuljin vapaasti ympäristössä noin viiden kilometrin säteellä. 70-luvulla oli vähän eri meininki.
Koululta iltikseen piti ylittää Mannerheimintie. Koulun kohdalla ei ole edes liikennevaloja.
Siksi iltiksestä haettiin.
Toisaalta iso osa ekaluokkalaisista pyöräilee tai kävelee itse koulumatkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla käyttävät tämäntyylisiä niin ei huku lapset retkellä: http://www.walkodile.com/product/2/walkodile
kaskun ei jeesusteippiä..
voisko lapsetkin opettaa siihen, että on olemassa sääntöjän ja ohjeita, joita noudattaa ja jos ei homma toimi, niin kaikki on sitten siinä päiväkodin pihassa saman kävyn ympärillä
Yliopistossako tuota ajatusmaailmaa opetetaan, että "kyllä lapsi tottelee kunhan sille kertoo säännöt"? En yhtään ihmettele, että päiväkodit ovat kaaoksessa, kun tuon koulukunnan edustajat ovat siellä huseeraamassa.
Entä jos niissä lasten liiveissä olisi iso numero jokaisessa sekä selkä- että rintapuolella? Eli 1, 2, 3... 14, 15... 21 ja näin poispäin? Silloin olisi helppo huomata jos joku numero puuttuu?
Minun lapseni unohdettiin kerran vessaan. Kaikki muut olivat ulkona ja kun lasta ei löytynyt niin etsittiin sisältä ja löydettiin yksin itkemässä potalla. En tiedä kuinka kauan oli ollut yksin. Hän oli silloin alle 3v. Ei edes pahoiteltu vaan oltiin vain tyytyväisiä, että löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, mutta näistä hädin tuskin luku- ja matikkataitoisista saadaan kyllä lähäreitä tehtyä.
Lähäri on pelkkä apulainen niin kuin koulussa koulunkäyntiavustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nimike on Koulunkäynnin ohjaaja.
Inhimillisiä virheitä tapahtuu, törkeää sen perusteella leimata kaikki työntekijät kelvottomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisivat pitäneet valjaissa, niin ei olisi hukkunut.
Hukkunut! Eihän se lapsi mihinkään hukkunut. Jäi porukasta!
Miltä tuntuisi jos se olisi oma lapsi kyseessä joka unohdettu?
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä ketjussa nyt on kivitetty nuo laskutaidottomat hoitajat, niin itse ihmettelen myös tuon toisen ryhmän, joka oli juuri poistumassa puistosta, aikuisia. Näkevät, että pieni lapsi jäämässä yksin puistoon, mutta kun ei ollut heidän ryhmästään, niin eivät välittäneet puuttua ennen kuin ohikulkija puhutteli heitä. Koko tapaus on kyllä käsittämätön, kaikkine aikuisineen.
ei huomannut lasta kun lähtivät, sanoivat että heillä on kaikki jonossa. ihmettelin mikseivät ottaneeet lasta matkaan jos olivat samasta päiväkodista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuntuu että ollan ope pikkuapulaisia, käy tulostamassa tämä, leikkaa 25 kangaspalaa, hae uudelle oppilaalle pulpetti
Pitäisi olla se rutiini laskea lapset kunnolla joka kerta, kun lähdetään pois jostain. Eli lapset jonoon ja sitten ihan kädellä koskee jokaista lasta kun laskee. Eikä haittaa vaikka laskisi monta kertaa. Kaikilla ei tätä rutiinia ole.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos niissä lasten liiveissä olisi iso numero jokaisessa sekä selkä- että rintapuolella? Eli 1, 2, 3... 14, 15... 21 ja näin poispäin? Silloin olisi helppo huomata jos joku numero puuttuu?
joku toinen "liivi "toisen päälle, otetaan pois puistossa ja kun lähdtää pois annetaan ne lapsille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuntuu että ollan ope pikkuapulaisia, käy tulostamassa tämä, leikkaa 25 kangaspalaa, hae uudelle oppilaalle pulpetti
Jos ei ole avustajaa niin maisterikoulutettu kovapalkkainen ope joutuu tekemään nuo kyseiset hommat itse. Tästä syystä moni toivoisi, että jokaiseen luokkaan saataisiin palkattua avustaja vaikkapa työllistämisrahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla se rutiini laskea lapset kunnolla joka kerta, kun lähdetään pois jostain. Eli lapset jonoon ja sitten ihan kädellä koskee jokaista lasta kun laskee. Eikä haittaa vaikka laskisi monta kertaa. Kaikilla ei tätä rutiinia ole.
ja joku tenava ottaa ja lähtee pois jonosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja joku tenava ottaa ja lähtee pois jonosta
Ehkä sitten tosiaan pitäisi olla ne valjaat tenavilla.
Koululta iltikseen piti ylittää Mannerheimintie. Koulun kohdalla ei ole edes liikennevaloja.
Siksi iltiksestä haettiin.