Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi jäi puistoonkun tarhan täti ei osannut laskea yhdeksään

Vierailija
13.05.2023 |

Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen aluepäällikkö Heini Valppu-Virenius vahvistaa tapahtuneen. Hänen mukaansa lapsi ehti olla puistossa yksin ilman omaa ryhmäänsä viitisen minuuttia.

Valppu-Virenius kertoo, että asiassa oli kyse inhimillisestä virheestä.

Lapsiryhmä on lähtenyt siirtymään ulkoiluun käytettävästä puistosta tien toiselle puolelle päiväkodin pihalle. Lapset on laskettu ja lapsilista on ollut mukana, mutta siinä on tapahtunut harmillisesti laskuvirhe.

Valppu-Vireniuksen mukaan ryhmässä oli kaikkiaan yhdeksän lasta.

Työntekijältä ei voi vaatia että osaisi laskea yhdeksään. Yhdeksän on niin harmillinen pariton luku. Kahdeksaan olisi varmasti osannut laskea.

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan järkyttävää. Miten voi kaksi hoitajaa unohtaa yhden lapsen, yhdeksän joukosta.

Olin opiskeluaikana 2 kk päiväkodissa harjoittelemassa. Mut laitettiin yksin jopa 13:sta lapsen kanssa ulos.

Laskin koko ajan päitä. Oli talvi, lapset otti hanskoja pois, söivät lunta. Oli rikkinäinen keinu, sekä metallinen kiipeilyteline,johon saattoivat laitta kielensä. Aidassa reikä, josta pari villiä poikaa yritti ulos.

Olin aivan kauhuissani. Laskin vain koko ajan niitä lasten päitä, että kaikki tallella.

Kun vakkarit hoitajat vihdoin saapui ulos, niin raivostuin. Huusin heille, että minä en saa olla yksin näin monen lapsen kanssa, en pysty turvaamaan heidän oloaan, ja olen vielä harjoittelija. Että missä helvetissä olette olleet tunnin.

Vastaus oli pöyristyttävä. No,oltiin kahvilla, kun ajateltiin, että sä olet niin vastuullinen, kun olet jo itsekin äiti, etkä mikään teini? Nyt tiedät mitä meidän työ on.

Siitä paikasta kävelin sisään, soitin päiväkodin johtajalle, kerroin tapahtuman ja että jätän kesken harjoitteluni. En halua ottaa sitä vastuuta, että mut syyllistetään, jos jollekin lapselle sattuu jotain, ja vakkarit vaan kahvilla.

Soitin opettajalleni ammattikorkeaan saman tien. Kerroin miten asiat on.

Kahden tunnin kuluttua oli palaveri, johtajan, opettajani, työntekijöiden ja mun kanssa.

Raivosin siellä, että näin vähänkö teillä on vastuuta? Jätätte yksin, vaikka lapsia on 13?Kahvituntiko kestää tunnin? Ja mitä helvettiä tarkoittaa tuo, että nyt tiedät mitä meidän työ on?

Olivat hiljaa ja vaivaantuneita. Saivat kirjallisen varoituksen. Kävelin ulos sieltä, vaikka opettajani yritti estellä, sekä johtaja.

Hain uuden paikan harjoitteluun. En pystynyt enää menemään tuonne.

Siellä oli niin paljon muitakin epäkohtia. Tein heistä ja päiväkodista huoli ilmoituksen kunnalle.

Se eteni, ja siellä tehtiin tarkastukset ja avi otti sen myös tarkastuksen alle.

Lapset oli ihania ja suloisia. Mutta ei kai heidänkään tarvitse sietää sitä, että hoitajalla ei ole aikaa tehdä niitä lumikakkuja, ottaa syliin, keinua yhdessä, kun kaikki aika menee vain hysteeriseen päiden laskemiseen.

muuten poikein mutta tollanen huutaminenon noloa

Vierailija
142/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla se rutiini laskea lapset kunnolla joka kerta, kun lähdetään pois jostain. Eli lapset jonoon ja sitten ihan kädellä koskee jokaista lasta kun laskee. Eikä haittaa vaikka laskisi monta kertaa. Kaikilla ei tätä rutiinia ole.

Ongelma on ettei tuollaisia käytännön asioita nykyisin opeteta koulutuksessa. Koulutuksessa opetetaan varhaiskasvatusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenhuuto ja nimilista. Mikä siinä on niin vaikeaa.

Vierailija
144/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miessuunnittelija kirjoitti:

Tavallisesta maalaisjärkeä käyttävästä ihmisestä aika uskomatonta. Pitänee paikkansa kun sanotaan että kouluista tulee nykyään aika tyhmää sakkia joka ei yhtään osaa ajatella itse.

Vierailija
145/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miessuunnittelija kirjoitti:

Pidäpä siinä nimenhuutoa häliseville ja kurittomille pikkuvekaroille. Moniko niistä vastaa nimeensä kun huudetaan?

Vierailija
146/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä löysin koulun pihalta sinne unohtuneen ekaluokkalaisen itkemästä.

Iltiksen oli pitänyt hakea mutta dumpannut siihen.

Onneksi lapsi tiesi mihin iltikseen oli menossa, soitin sinne ja sieltä vastattiin aijaa ei me tiedetty montako piti hakea.

Ja seuraavaksi ehdotettiin että minä saatan sen lapsen sinne. Siis totaalisen vieras ihminen olin! Sanoin että odotan lapsen kanssa pihalla mutta todellakaan en ala heidän töitään hoitaa sentään.

Hmm, itse jäin ekaluokalla koulun ympäristöön tutkimaan paikkoja ja muutenkin kuljin vapaasti ympäristössä noin viiden kilometrin säteellä. 70-luvulla oli vähän eri meininki.

Koululta iltikseen piti ylittää Mannerheimintie. Koulun kohdalla ei ole edes liikennevaloja.

Siksi iltiksestä haettiin.

Toisaalta iso osa ekaluokkalaisista pyöräilee tai kävelee itse koulumatkansa.

Ei kävele tai pyöräile Helsingissä keskusta-alueella. Mun lasten alakouluissa erikseen kiellettiin pyöräily alakoululaisilta.

Ja iltikset hakivat koululta ja isot kadut ylitettiin ryhmänä.

Eikä kaikilla edes ole kouluun mitään kävely- tai pyöräilymatkaa.

Vierailija
147/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näille hapentuhlaajilleKO pitäisi muka lisää maksaa?????

Vierailija
148/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lapsi tiesi mihin iltikseen oli menossa, soitin sinne ja sieltä vastattiin aijaa ei me tiedetty montako piti hakea.

Ja seuraavaksi ehdotettiin että minä saatan sen lapsen sinne. Siis totaalisen vieras ihminen olin! Sanoin että odotan lapsen kanssa pihalla mutta todellakaan en ala heidän töitään hoitaa sentään.

Hmm, itse jäin ekaluokalla koulun ympäristöön tutkimaan paikkoja ja muutenkin kuljin vapaasti ympäristössä noin viiden kilometrin säteellä. 70-luvulla oli vähän eri meininki.

Koululta iltikseen piti ylittää Mannerheimintie. Koulun kohdalla ei ole edes liikennevaloja.

Ei kävele tai pyöräile Helsingissä keskusta-alueella. Mun lasten alakouluissa erikseen kiellettiin pyöräily alakoululaisilta.

Koululla ei ole oikeutta kieltää kouluun pyöräilemistä kuten ei mitään muutakaan kulkumuotoa. Kulkumuodon valinta on huoltajan asia.

Vierailija
149/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululla ei ole oikeutta kieltää kouluun pyöräilemistä kuten ei mitään muutakaan kulkumuotoa. Kulkumuodon valinta on huoltajan asia.

Se kiellettiin lasten turvallisuuden takia. Ihan syystä.

Vierailija
150/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kiellettiin lasten turvallisuuden takia. Ihan syystä.

Ei sitä ole voitu kieltää, koska sen kieltämiseen ei koululla ole valtuuksia. Korkeintaan on voitu suositella, että kouluun ei pyöräiltäisi.

Järin vaarallista pyöräily ei ole, ja niillä jotka eivät aktiivisesti pyöräile on usein hyvin liioiteltu tai vääristynyt käsitys pyöräilyn vaarallisuudesta. Saatetaan esimerkiksi kokea, että ajoradalla pyöräily on vaarallista ja jalankulkijoiden joukossa pyöräily turvallista, tai että pyöräily muuttuu vaaralliseksi talvisaikaan tai jotain tällaista.

Vierailija
151/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa tai älkää, mutta näistä hädin tuskin luku- ja matikkataitoisista saadaan kyllä lähäreitä tehtyä.

Lähäri on pelkkä apulainen niin kuin koulussa koulunkäyntiavustaja.

Se nimike on Koulunkäynnin ohjaaja. 

tuntuu että ollan ope pikkuapulaisia, käy tulostamassa tämä, leikkaa 25 kangaspalaa, hae uudelle oppilaalle pulpetti

Jos ei ole avustajaa niin maisterikoulutettu kovapalkkainen ope joutuu tekemään nuo kyseiset hommat itse. Tästä syystä moni toivoisi, että jokaiseen luokkaan saataisiin palkattua avustaja vaikkapa työllistämisrahoilla.

Koulunkäynninohjaaja ei ole opettajan apulainen vaan työpari, jolla oma tehtävänsä oppilaiden auttajana ja ohjaajana.

Vierailija
152/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa tai älkää, mutta näistä hädin tuskin luku- ja matikkataitoisista saadaan kyllä lähäreitä tehtyä.

tuntuu että ollan ope pikkuapulaisia, käy tulostamassa tämä, leikkaa 25 kangaspalaa, hae uudelle oppilaalle pulpetti

Jos ei ole avustajaa niin maisterikoulutettu kovapalkkainen ope joutuu tekemään nuo kyseiset hommat itse. Tästä syystä moni toivoisi, että jokaiseen luokkaan saataisiin palkattua avustaja vaikkapa työllistämisrahoilla.

Koulunkäynninohjaaja ei ole opettajan apulainen vaan työpari, jolla oma tehtävänsä oppilaiden auttajana ja ohjaajana.

Koulunkäyntiavustaja ei todellakaan ole mikään itsenäinen tai tasaveroinen työpari, vaan apulaisen roolissa. Eli tekee mitä opettaja käskee. Välillä opettaja käskee auttamaan oppilaita niiden tehtävien teossa jotka opettaja on oppilaille määrännyt, ja välillä taas opettaja vaikkapa käskee monistamaan papereita tai hakemaan erilaisia välineitä.

Vierailija
153/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään "tarhan tätejä". Nykyään on varhaiskasvattajat. Anna arvo lapsesi varhaiskasvatukselle äläkä tädittele varhaiskasvattajia, kiitos.

T: vakaope

Olipa sinun asemasi vaikka pyhän Pietarin sihteeri, niin arvo on joka työssä ansaittava.😨

Vierailija
154/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uusihallitus leikkaa tästäkin palvelusta, varhaiskasvatuksesta pitää saada virastoihin päälliköille palkkarahoja ja poliitikoille tukirahoja. Ei hallitusneuvotteluissa osata laskea miljardeja soten puuttuvista rahoista saati sitten sormilla laskettavista lapsista.

Vierailija
155/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uusihallitus leikkaa tästäkin palvelusta, varhaiskasvatuksesta pitää saada virastoihin päälliköille palkkarahoja ja poliitikoille tukirahoja. Ei hallitusneuvotteluissa osata laskea miljardeja soten puuttuvista rahoista saati sitten sormilla laskettavista lapsista.

Kummastahan leikataan: lastenhoidosta vai varhaiskasvatussuunnitelmista? Veikkaan että ensimmäisestä, koska varhaiskasvatus on varhaiskasvatus eikä mikään lastenvahtipalvelu.

Vierailija
156/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No "tarhatäti "on palstan mukaan vaativan alan asiantuntija.

Vierailija
157/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulunkäyntiavustaja ei todellakaan ole mikään itsenäinen tai tasaveroinen työpari, vaan apulaisen roolissa. Eli tekee mitä opettaja käskee. Välillä opettaja käskee auttamaan oppilaita niiden tehtävien teossa jotka opettaja on oppilaille määrännyt, ja välillä taas opettaja vaikkapa käskee monistamaan papereita tai hakemaan erilaisia välineitä.

Nimike on koulunkäynninohjaaja eikä ole apulaisen roolissa. Ei tarvitse eikä missään nimessä pidä ottaa käskyjä opettajalta. Ohjaajalla on oma itsenäinen rooli koulussa ja hän on oppilaita varten. Ei opettajan apulainen.

Vierailija
158/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimike on koulunkäynninohjaaja eikä ole apulaisen roolissa. Ei tarvitse eikä missään nimessä pidä ottaa käskyjä opettajalta. Ohjaajalla on oma itsenäinen rooli koulussa ja hän on oppilaita varten. Ei opettajan apulainen.

Juuri näin. Koulunkäynninohjaajana teen työtä opettajan työparina. Minua ei kukaan käske. Jos niin tapahtuisi, menisin kovaa kyytiä ilmoittamaan esimiehelle. Opettaja pyytää joskus tekemään jotain tai kysyy ehtisitkö etsiä tälle oppilaalle materiaalia jne. Samoin minä voin pyytää opettajaa tekemään jotain. Opettaja on työparini ja olemme tasaveroisia ammattilaisia. Opettaja vastaa opetuksesta ja minä ohjaan oppilaita. Meidän kummankin esimies on rehtori.

Vierailija
159/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessa missä tulee esim oikea palohälytys on osattava ripeästi sekä poistaa että laskea joka ikinen lapsi ulos rakennuksesta.

Miltä mahtaisi tuntua jos oma lapsi olisi unohdettu rakennukseen koska ei olisi huolella laskettu lukumäärää?

Se, että normioloissa yksi lapsista unohdetaan leikkikentälle itkemään olisi potkujen paikka välittömästi jokaikiselle ko ryhmän vastuuhoitajalle. 

Ihme lepsuilua. Kyseessä heitteillejättö johon ohikulkija puuttui.

Vierailija
160/168 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en hyväksy "meriselityksiä" kirjoitti:

Minun on vaikea hyväksyä tällaista välinpitämättömyyttä ja holtittomuutta. Miltä tuntuisi, jos olisit itse sen jätetyn lapsen äiti/ vanhempi?

Itse saisin sellaisen raivarin, siinä tulisi ruumiita!

Olen luottanut näihin aikuisiin, jotka pitävät huolta pikkuisestani minun ollessa töissä. Ovatko he luottamukeni arvoisia?

Siinä kyllä iskee ns. "paska tuulettimeen" hyvin nopeasti!"

Olen täysin samaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän