Väestöliitto: Puoli miljoonaa ihmistä lisää tarvittaisiin hyvinvointiyhteiskunnan turvaamiseen
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi oikeasti harkita mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeellä olevien kuntouttamista työkykyisiksi. Paljon resurssejahan sekin vaatisi kyllä. Järjestelmämme ei ole tarpeeksi kannustava ja dynaaminen, ideana on parkkeerata ihminen jonkun tuen varaan ja jättää sinne.
Välillä olen miettinyt, että olisi ollut helpompaa olla hakematta itselleen kuntoutusta ollenkaan. Pääsin terapiaan helposti, mutta hoidon jatkumisesta ja maksamisesta piti tapella koko hoidon ajan aivan koko ajan. Tuo aika on jättänyt omat jälkensä, koska siinä toistui monia samoja piirteitä asioista, jotka olivat aiemmin traumatisoineet minut. En edes osaa kuvailla sitä henkistä voimistelua, jota vaatii käsitellä terapiassa esimerkiksi mielivaltaisuutta samalla, kun sun terapiakulut on rästissä täysin mielivaltaisten ja väärin tehtyjen päätösten takia. Siinä herää ajatus, että mielivaltaisuus onkin ihan ok ja että ongelma on sussa. Niin kuin se onkin kuntoutuksen osalta, jos jättää pois ne syyt, miksi hakeuduin kuntoutukseen. Itse valitsin hakea apua ja jatkaa sitä kaikesta huolimatta.
Itselläni samantyylinen kokemus, useita oikeastaan. Olin mt-syistä kymmeniä vuosia työtön, "hoito" oli milloin mitäkin. Koko ajan pyrin eteenpäin. Kun sitten eräs vuosi päättyi jälleen kerran siihen, että Kela ei myöntänyt lisäterapiaa ja kuntoutuskurssinkin anti jäi laihaksi kun sovitut tapaamiset eivät toteutuneetkaan, romahdin. Itkin, huusin ja raivosin pari päivää putkeen. Kun tokenin, varasin yksityiseltä ajat kaikkiin mahdollisiin neurologisiin ym. testeihin, ajatuksena, että nyt selvitetään mikä minussa on vialla. Että miksi apua pihdataan, miksi en myöskään kelpaa kellekään osa-aikatöihin ym.
Että jossei mitään muuta, minun on pakko olla tyhmä, kun en nyky-yhteiskunnassa pärjää.
Joitakin viikkoja myöhemmin sain tietää tulokset. En ole autistinen, mutta koska en ole saanut hoitoa/apua traumojeni käsittelyyn, minulla on edelleen nelikymppisenä useita samankaltaisia käytösmalleja ja ajatusvinoumia kuin autisteilla. Minulla on lisäksi persoonallisuushäiriö, jonka vuoksi piiskaan itseäni inhoten aina vaan eteenpäin, kunnes olen romahtamispisteessä. Ja...minä en ole tyhmä. Keskivertoa älykkäämpi.
Toivottavasti se hoito, jonka olisin itse tarvinnut vuosien varrella, meni jollekin joka tarvitsi sitä itseäni enemmän. Minä en enää aio edes yrittää tehdä tämän yhteiskunnan hyväksi mitään. Haluan vaan olla rauhassa ja yksin.
Persoonallisuushäiriöihin ei ole hoitoa.
Mutta kaikkeen muuhun mainitsemaani olisi.
Lisäksi on epäinhimillistä jättää ihmiset kärsimään ja todeta vierestä, ettei voida auttaa. On olemassa terapiat, lääkitykset, nettikurssit, ties mitä, joita voidaan edes kokeilla olon parantamiseen.
Nyt minunkin aivokapasiteettini menee täysin hukkaan. Onko Suomella varaa syrjäyttää omat kansalaisensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkomailta työvoimaa! Suomi ei kehity teknologisesti jos kaikki teetetään halpatyövoimalla.
Jos teknologia ei kehity niin ei ole mitään hyvää vientituotetta eikä tule rahaa.
Suomalaisillako kaikki osaaminen?
Kyse on halpatyövoimasta, hyvä palkkaiset asiantuntijat ovat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvan kasvun illuusio. Suomen väkiluvun on laskettava ei noustava!
Myös väen tasolla on merkitystä. Lähinnä varattomia saa tänne.
Vierailija kirjoitti:
Neeeperikiima tuntuu ottavan aivan uusia kierroksia. Ei voi kuin vain ihmetellä, mistä ja keiden taholta tämä kiima kumpuaa. Eikä sitä kyllä kauaa tarvi miettiäkään, kun se jo valkenee.
Eikö ole mitään tilastoja esim. viim. 10v ajalta mistä maista suomeen on muuttanut eniten väkeä ja ennen kaikkea sukupuoli- ja ikäjakaumia? Mielestäni näistä pitäisi aktiivisesti tiedottaa ja uutisoida....
ps. Olen demari....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neeeperikiima tuntuu ottavan aivan uusia kierroksia. Ei voi kuin vain ihmetellä, mistä ja keiden taholta tämä kiima kumpuaa. Eikä sitä kyllä kauaa tarvi miettiäkään, kun se jo valkenee.
Eikö ole mitään tilastoja esim. viim. 10v ajalta mistä maista suomeen on muuttanut eniten väkeä ja ennen kaikkea sukupuoli- ja ikäjakaumia? Mielestäni näistä pitäisi aktiivisesti tiedottaa ja uutisoida....
ps. Olen demari....
On niitä tilastokeskuksessa. Eniten taitaa olla virolaisia, exneukkuja jne.
Taitaa löytyä tuo tarvittavat puoli miljoonaa Suomen työttömistä.
Euroopan ulkopuolelta mutta ei länsimaista tulleilla on eniten sopeutumisvaikeuksia ja heillä on myös heikko koulutustaso tai koulutusta ei ole ollenkaa.
Viimeksi olivat pv:n keskenkasvuiset kantamassa laukkuja, onko asialla tällä kertaa jokin MUU taho?
Suomen tulisi huolehtia itse omasta puolustuksestaan, kuten viimeksikin.
Ylivoimaista vihollista vastaan.
Mulla on hei hyvä idea: haetaan orjia afrikasta ja Intiasta! Säästyy rahatkin ku ei tarvi maksaa palkkaa!
Ei tässä ole enään kysymys rahasta.
Tilalle tulevat hiljalleen tärkeämmät arvot.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun Islanti pärjää maailman merillä 300.000 asukkaan voimin. Virokin alle parilla miljoonalla. Miksi Suomessa pitää olla 6 miljoonaa ihmistä?
-80 luvulla oli "vain" 5 miljoonaa ja hienosti meni. Kaikilla oli töitä, josta maksettiin sellaista palkkaa, että jokainen voi rakentaa omakotitalon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkomailta työvoimaa! Suomi ei kehity teknologisesti jos kaikki teetetään halpatyövoimalla.
Jos teknologia ei kehity niin ei ole mitään hyvää vientituotetta eikä tule rahaa.
Tätä oli turhaan alapeukutettu, kirjoittaja on ihan oikeassa. Suomessa on ns. korkeampaa teknologiaa kehittävää teollisuutta, mm. Puolustusvoimien tarpeet tyydytetään tätä kautta. Suomi valmistaa myös avaruuslennoilla tarvittavia välineitä ja osia. Ei ole ysärille ja Nokiaan jäänyt osaaminen...
Miten Suomen käy, kun jo nyt väestömäärä on kääntynyt laskuun?
Nyt suurin ikäluokka on v. 1983 ja seuraavaksi 1963 syntyneet, jotka ovat muutaman vuoden päästä jäämässä eläkkeelle ja vastaavasti jo 1983 syntyneet ovat jo 40v.
Ja pienistä ikäluokista hedelmällisessä iässä naisia on vähän, vaikka he synnyttäisivät 3-5 lasta, väestönmäärän lasku on väistämätön ja samaan aikaan väkivanhenee ja elinkäennuste miehillä on 79v ja naisilla 84v vaikka he työskentelisivät kuolemaan saakka, väestössä käy kato.
Mistä se työvoima otetaan, mitä Suomi tarvitsee, kun pienet ikäluokat jäävät työelämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä oli turhaan alapeukutettu, kirjoittaja on ihan oikeassa. Suomessa on ns. korkeampaa teknologiaa kehittävää teollisuutta, mm. Puolustusvoimien tarpeet tyydytetään tätä kautta. Suomi valmistaa myös avaruuslennoilla tarvittavia välineitä ja osia. Ei ole ysärille ja Nokiaan jäänyt osaaminen...
Miten Suomen käy, kun jo nyt väestömäärä on kääntynyt laskuun?
Nyt suurin ikäluokka on v. 1983 ja seuraavaksi 1963 syntyneet, jotka ovat muutaman vuoden päästä jäämässä eläkkeelle ja vastaavasti jo 1983 syntyneet ovat jo 40v.
Ja pienistä ikäluokista hedelmällisessä iässä naisia on vähän, vaikka he synnyttäisivät 3-5 lasta, väestönmäärän lasku on väistämätön ja samaan aikaan väkivanhenee ja elinkäennuste miehillä on 79v ja naisilla 84v vaikka he työskentelisivät kuolemaan saakka, väestössä käy kato.
Mistä se työvoima otetaan, mitä Suomi tarvitsee, kun pienet ikäluokat jäävät työelämään?
Ei mistään. Ylipaisunut julkinen sektoria saakin pienentyä. Kaikki vain pienenee pienempään mittakaavaan Suomessa. Ei siinä sen kummempaa...
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi olivat pv:n keskenkasvuiset kantamassa laukkuja, onko asialla tällä kertaa jokin MUU taho?
Suomen tulisi huolehtia itse omasta puolustuksestaan, kuten viimeksikin.
Ylivoimaista vihollista vastaan.
Miten puolustus- tai terveydenhoito hoidetaan, kun pienet ikäluokat jäävät työelämään? Suomen väkiluku on laskusuuntainen, eikä elinikäennuste ole noussut, päinvastoin.
Nyt työelämään on siirtyneet 90-luvulla syntyneet, joita on todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Maapallo ei kestä ikuista kasvun tavoitetta.
Miksei Suomi voi pysyä paikallaan tai jopa vähän laskea syntyvyyttä.
Se olisi ekologista jos mikä.
Maamme syntyvyys on pienin koskaan n. viimme 150 v. aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne puoli miljoonaa ovatkin sellaisia, että tulevat maksamaan enemmän kuin tuottavat, niin ojasta allikkoonhan siinä mentäisiin.
Niitä löytyy ihan suomalaisista.
Äärioikeisto/persu puolueen pj. Riikka Purra arvostelee kovin sanoin maah anmuuttajia, mutta hän on itse hyvä esimerkki, kuinka hän on koko ikänsä (45v) ollut muiden veronmaksien elätettävä.Hän ei ole koskaan ollut aktiivisesti työelämässä, vain politiikassa ja kansanedustajina ja hänen palkkansa on maksettu verovaroin.
Miksi Purra olisi jotenkin arvokkaampi, kuin joku maah anmuutaja, johon yhteiskunta laittaa rahaa.
Lisäksi Purralla on kontollaan kolme puukotusta joista kaksi johti kuolemaan, 15 huumetuomiota, 7 törkeää lapsenrais ka usta sekä lukematon määrä vaatteiden ja puhelimien ryöstöjä. Purra ei myöskään ole suorittanut peruskoulua loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Toinen mahdollisuus on siirtää kolme miljoonaa siivellä eläjää pois maasta.
Heistä on pääosa toki ihan kantasuomalaisia. Mihin heidät siirrettäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan työluvat käyttöön eli työperäinen muutto ainoa sallittu ellei puoliso ole suomalainen.
On itsestään selvää ettei nuo puoli miljoonaa voi olla tukien varassa eläviä jotka vaan huonontaa tilannetta!
Osa tuosta 500 000:sta pitäisi olla myös työllistyviä suomalaisia, kotona huvikseen makoilevat töihin. Ja tietty palkalla, ei millään 9e päivässä!
Yhteiskuntamme joutuu tekemään rajuja ratkaisuja sillä kaikella on hintansa! Ei voida olettaa että ihmiset tekevät ilmaista työtä!
Monikohan makoilee kotona huvikseen noin viidensadan euron korvauksella? Tätä älyttömyyttä voisi jo lakata hokemasta. Ongelma on siinä, että työnantajat pitäisi saada palkkaamaan myös ns. vanhoja ja jopa vajaakuntoisiakin.