Onko nykyään muodissa keittiön ruokapöytä ilman vedenpitävää pöytäliinaa?
Tytär muuttamassa itsekseen ja väittää, ettei kenelläkään kaverilla ole keittiössä lapsuudenperheessään liinaa, vaan pöytä paljas ja tabletit.
Tytär on siis kaveripiirin ekoja muuttajia ja avustamme häntä.
Meiltä liikenisi erilaista 4 ruokapöytää, joista voisi valita, mutta niiden pinnat ei kestä ilman liinaa.
Kysymys kuuluu siis, että onko muiden kodeissa paljaat pöytäpinnat tableteilla ja liina nolo ja vanhanaikainen.
En toki pakota ottamaan meidän pöytiä, mutta olisi edullinen ratkaisu ensikotiin.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Ei se liina mikään välttämättömyys ole, enemmän ihmettelenkin sitä miten olette hankkineet neljä (!) pöytää joista kaikki niin huonolaatuisia että menevät muka pilalle ilman suojaa.
Lapsuudeenkodissa pöydällä oli vahakangasliina, varmasti puupöytä olisi muutenkin kestänyt mutta pinta liinaa liukkaampi. Ja liinaan sai äiti valita haluamansa kuvion. Nykyään taitaa tabletit olla yleisempiä, oman kodin keittiön pöydällä ei ole mitään.
Että äiti oikein sai valita kuvion?
Kyllä meillä on vahakankainen pöytäliina ja ikkunoissa valoverhot.
-Anja 75v
Pidän kyllä liinaa 1800-luvulla veistetyllä honkapöydällä.
Silloin kun on vain aikuisia, voidaan juhlavasti mennä tableteilla. Mieluummin kuitenkin arjessa liinan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sohva pitää vuorata vedenpitävällä muovilla.
Vain ne prceenhajuiset vieraiden aikana, ettei heidän vaatteisiinsa tartu.
just oli tiktok video jossa puupinnan naarmua korjattiin pähkinällä.
Kysymykseen tablettien käyttöfunktioista, totean ettei puupinta lakattuna pidä kuumista esineistä. Meillä juodaan paljon kuumaa maitokaakaota ja muki kaakaoineen on kuuma, mikrosta tullessaan. Itse voisin käyttää mukin alusta, mutta teineiltä se taatusti unohtuisi.
Marmoroin muutama vuosi sitten keittiön pöydän kannen (eri pigmenteillä, lasyyrillä yms).Lakkasin pöydän viidellä eri lakkakerroksella ja hioin kannen joka lakkakerroksen välissä. Ei menny kuin pari viikkoa kun laukassa oli himmeä 10x10cm kohta josta oli marmorointikin osittain saatu pilalle.. Olin kiukussa ja ihmettelin että miten ovat onnistuneet???? Vastausta en saanut. Epäilen että kynsiä oli puhdistettu pöydän ääressä ja kynsilakan poistoainepullon oli kaatunut pöydälle ja hierottu pöytään...
Syksyllä viimeinenkin muksuista lähtee opiskelemaan! Tarvikkeet on valmiina että saan käsitellä muitakin pintoja teinien poistuttua. Kumoa olisin laittanut kaikille pinnoille jotain kerniliinaa kotona niin ei olisi niin paljon korjattavaa lasten jäljiltä. Kun en ymmärtänyt että ne muksut ois voinut jättää tyystin tekemättäkin! Voi sitä nuoruutta ja naiiviutta!
Muodista en tiedä, mutta viimeksi olen nähnyt vahaliinan pöydän päällä mummoni luona joskus 90-luvun puolivälissä. Kotona meillä oli tabletit 80-luvulla. Sen jälkeen en kenelläkään. Missään.
Keittiön pöydässä on liina (arkisin usein myös vahakankainen), mutta ei sen takia, että pöytää pitäisi suojata. En vaan ole ehtinyt kunnostaa pöytää, eikä sen valkoinen pinta ole enää ihan siisti. Pöytä on perintöhuonekalu, jonka saimme ensikotiimme 90-luvulla, ja joka oli jo silloin vanha.
Ruokasalin isommassa pöydässä käytän mielelläni tabletteja. Ne vaimentavat kolahduksia astioista. Pöytä on joku halpa lastulevyversio, joka ei varmaan kestäisi suurempaa vesimäärää. Se on jo aikansa palvelut ja etsin tilaan sopivampaa puupintaista pöytää.
Vierailija kirjoitti:
Kysymykseen tablettien käyttöfunktioista, totean ettei puupinta lakattuna pidä kuumista esineistä. Meillä juodaan paljon kuumaa maitokaakaota ja muki kaakaoineen on kuuma, mikrosta tullessaan. Itse voisin käyttää mukin alusta, mutta teineiltä se taatusti unohtuisi.
Marmoroin muutama vuosi sitten keittiön pöydän kannen (eri pigmenteillä, lasyyrillä yms).Lakkasin pöydän viidellä eri lakkakerroksella ja hioin kannen joka lakkakerroksen välissä. Ei menny kuin pari viikkoa kun laukassa oli himmeä 10x10cm kohta josta oli marmorointikin osittain saatu pilalle.. Olin kiukussa ja ihmettelin että miten ovat onnistuneet???? Vastausta en saanut. Epäilen että kynsiä oli puhdistettu pöydän ääressä ja kynsilakan poistoainepullon oli kaatunut pöydälle ja hierottu pöytään...
Syksyllä viimeinenkin muksuista lähtee opiskelemaan! Tarvikkeet on valmiina että saan käsitellä muitakin pintoja teinien poistuttua. Kumoa olisin laittanut kaikille pinnoille jotain kerniliinaa kotona niin ei olisi niin paljon korjattavaa lasten jäljiltä. Kun en ymmärtänyt että ne muksut ois voinut jättää tyystin tekemättäkin! Voi sitä nuoruutta ja naiiviutta!
Tuo on tosiaan totta myös! Lakattu pinta menee pilalle kuumasta esineestä. Meillä meni kerran lakkapintainen laatikoston päällinen pilalle, kun siihen oli laskettu kuuma lautanen. Tosin silloin ei ymmärretty, mitä sille oli tapahtunut.
Samanlainen jälki jäi sitten vanhaan opelukoneen tasoon kuumasta. Sitten tajuttiin tuo aiempikin jälki. Lakka muuttui siltä kuumentuneelta kohdalta vaaleaksi rumaksi läikäksi.
Eli lakatulle pinnalle ei voi laittaa kumia esineitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä viimeinenkin muksuista lähtee opiskelemaan! Tarvikkeet on valmiina että saan käsitellä muitakin pintoja teinien poistuttua. Kumoa olisin laittanut kaikille pinnoille jotain kerniliinaa kotona niin ei olisi niin paljon korjattavaa lasten jäljiltä. Kun en ymmärtänyt että ne muksut ois voinut jättää tyystin tekemättäkin! Voi sitä nuoruutta ja naiiviutta!Tuo on tosiaan totta myös! Lakattu pinta menee pilalle kuumasta esineestä. Meillä meni kerran lakkapintainen laatikoston päällinen pilalle, kun siihen oli laskettu kuuma lautanen. Tosin silloin ei ymmärretty, mitä sille oli tapahtunut.
Samanlainen jälki jäi sitten vanhaan opelukoneen tasoon kuumasta. Sitten tajuttiin tuo aiempikin jälki. Lakka muuttui siltä kuumentuneelta kohdalta vaaleaksi rumaksi läikäksi.
Ap
Ei taida tuossa touhussa olla mitään logiikkaa?
Kuumuutta kestää lakattu puupinta huomattavasti enemmän, kuin kerni/muoviliina, koska sen pinnoite on muovia, eikä kestä lainkaan kuumuutta, vaan se sulaa.
Ymmärrän ja olen itsekin käyttänyt kerniliinaa, kun lapset olivat taaperoikäisiä ja sottaisia ruokailussa, mutta en enää sen jälkeen, sillä lapselle on hyvä opettaa ruokailutavat.
Ja miksi tulikuuma kaakaomuki pitää viedä pöydälle, kun eihän edes tulikuumaa kukaan pysty juomaan.
Mutta tämähän on provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä viimeinenkin muksuista lähtee opiskelemaan! Tarvikkeet on valmiina että saan käsitellä muitakin pintoja teinien poistuttua. Kumoa olisin laittanut kaikille pinnoille jotain kerniliinaa kotona niin ei olisi niin paljon korjattavaa lasten jäljiltä. Kun en ymmärtänyt että ne muksut ois voinut jättää tyystin tekemättäkin! Voi sitä nuoruutta ja naiiviutta!Tuo on tosiaan totta myös! Lakattu pinta menee pilalle kuumasta esineestä. Meillä meni kerran lakkapintainen laatikoston päällinen pilalle, kun siihen oli laskettu kuuma lautanen. Tosin silloin ei ymmärretty, mitä sille oli tapahtunut.
Ap
Ei taida tuossa touhussa olla mitään logiikkaa?
Kuumuutta kestää lakattu puupinta huomattavasti enemmän, kuin kerni/muoviliina, koska sen pinnoite on muovia, eikä kestä lainkaan kuumuutta, vaan se sulaa.
Ymmärrän ja olen itsekin käyttänyt kerniliinaa, kun lapset olivat taaperoikäisiä ja sottaisia ruokailussa, mutta en enää sen jälkeen, sillä lapselle on hyvä opettaa ruokailutavat.
Ja miksi tulikuuma kaakaomuki pitää viedä pöydälle, kun eihän edes tulikuumaa kukaan pysty juomaan.Mutta tämähän on provo.
Minulle ei ainakaan tullut mieleen, että lakkapinta menisi pilalle liiasta kuumuudesta silloin, kun toimittiin tuolla tavalla. Sitä ekaa läikkää tosiaan ihmettelimme, kunnes toinen läiskä ilmaantui ja kuumuus selvästi syynä.
Ap
Ruokapöydälle kyllä pitäisi pystyä laittamaan kuumiakin esineitä. Siis vaikka kuuman glögilasin tai mikrosta otetun kuumaksi lämmitetyn lautasen.
Kiehuvaa kattilaa en kyllä pöydälle laittaisi.
Onpa ristiriitainen ajatus minulla toisaalta.  
Meillä on pöydällä kaunis Marimekon vahapintainen liina, ihan vaan koska pidän sen ulkonäöstä, ja vahaliinan pehmeä pinta on miellyttävä..
Meidän pöydällä ei muuten ole mitään ylimääräisiä tavaroita säilytyksessä, se on mielestäni ihan yhtä tärkeää visuaalisesti kuin pöydän pinta muuten.
Jos annat lapselle pöydän, niin hänen pitää saada tehdä sillä ihan mitä itse haluaa.
Tutustuin liinaan 80-luvulla hoitopaikassa. Pöydän päällä usein väritettiin ja askarreltiin niin olihan se varmasti ihan jopa tarpeellinen. Äitikin osti meille, kun innostuin vesiväreistä ja muovailuvahasta :D
Myöhemmin vanhemmilla siirryttiin tabletteihin ja kangasliinoihin.
Omassa kotonani on arjessa useimmiten tabletit ruokailupöydällä ja omistan myös kangasliinan.
Seuraavan kerran perinteisen muovikernerin näin porukoilla mökin pöydällä. Uusi taisi olla, en tunnistanut.
Loogisuuden puutetta, mutta kenen tekstissä?
Tiedoksesi että tabletteja tehdään muistakin materiaaleista kuin muovista.
Tee ja kaakao ovat usein heti nautitttaviksi liian kuumia, niiden jäätymistä usein tavataan odottaa.
Muoviliinan vaihto esim.  kynsilakka -episodin jäljiltä, käy nopeammin kuin uudelleen kannen patinoiminen ja lakkaus. Voisit kokeilla joskus tehdä jotain ihan omin pikku kätösin!
Meillä on aina kankainen koko pinnan peittävä pöytäliina ruokapöydällä, ollut jo iät ajat.
Vahapintainen silloin, kun lapset olivat pieniä.
Liina suojaa Hesarin musteelta, liina helpompi pestä.
Itse suojaam Artekin ruokapöydän Marimekon kauniilla pinnoitetulla(tuntuu kankaiselle) pöytäliinalla kun on pieniä lapsia.
Juhlissa ja vieraiden aikana otan pöytäliinan pois. Pöytä on 15v. vanha ja kunnoltaan kuin uusi.
Huvittaa nämä "menkää Ikeaan ja ostakaa jokin halpa lastulevypöytä" -vastaukset. Kaikki eivät välttämättä halua käyttää Ikean kalusteita.
Mutta asiaan; meillä on keittiön pöydällä tabletit. Pöytä toimii lähinnä ruoanlaiton aputasona ja lounaspöytänä. Olohuoneessa "virallisella" ruokapöydällä on jatkuvasti liina. Suosin Vallilaa ja Finlaysonia.
Ap, voisit vielä opastaa tyttöäsi, että liikaa ei kannata miettiä, mikä on noloa ja mikä ei, vaan tyylejä on monia ja ne ovat kaikki ok. Jos pitää itse yhdestä tyylistä, ei tarvitse matkia muiden tyyliä vain kuuluakseen joukkoon. Jos taas tyttösi haluaakin sitten kuulua tähän Ikea-uskovaisten joukkoon, se hänelle myös suotakoon. Tyyli voi vaihtua monta kertaa ja yhtäkkiä ne vanhat perintöhuonekalutkin voivat taas olla houkuttelevampia.
Meillä on kaunis keittiönpöytä, eikä tulisi mieleenkään peittää sitä millään liinalla. Se on yli 20 vuotta vanha, eikä ole pilalle mennyt. Omassa lapsuudenkodissanikaan ei ole liinoja käytetty.
Muistan, kun mummolassa oli vahakangasliina ja se oli ärsyttävä, kun aina kun meni ahtaaseen pöytään istumaan, meinasi lautaset tippua lattialle, kun se liina tarttui johonkin kiinni ja siirtyi paikaltaan.
Siis vahaliinoja oli 70-luvulla!
Antakaa sen lapsenne hankkia omat kalusteet, jestas sentään.