Onko nykyään muodissa keittiön ruokapöytä ilman vedenpitävää pöytäliinaa?
Tytär muuttamassa itsekseen ja väittää, ettei kenelläkään kaverilla ole keittiössä lapsuudenperheessään liinaa, vaan pöytä paljas ja tabletit.
Tytär on siis kaveripiirin ekoja muuttajia ja avustamme häntä.
Meiltä liikenisi erilaista 4 ruokapöytää, joista voisi valita, mutta niiden pinnat ei kestä ilman liinaa.
Kysymys kuuluu siis, että onko muiden kodeissa paljaat pöytäpinnat tableteilla ja liina nolo ja vanhanaikainen.
En toki pakota ottamaan meidän pöytiä, mutta olisi edullinen ratkaisu ensikotiin.
Kommentit (97)
Arveluttaa uusintalakata kaunista pintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se liina mikään välttämättömyys ole, enemmän ihmettelenkin sitä miten olette hankkineet neljä (!) pöytää joista kaikki niin huonolaatuisia että menevät muka pilalle ilman suojaa.
Lapsuudeenkodissa pöydällä oli vahakangasliina, varmasti puupöytä olisi muutenkin kestänyt mutta pinta liinaa liukkaampi. Ja liinaan sai äiti valita haluamansa kuvion. Nykyään taitaa tabletit olla yleisempiä, oman kodin keittiön pöydällä ei ole mitään.
Ne ylimääräiset pöydät ei ole hankkimiamme, vaan suvulta liikenisi. Ovat vanhoja, mutta siistejä, kun ne on olleet suojattuja.
Kahdessa on ohut hauraan näköinen viilu pinnassa. Se ei pitäisi vettä, vaan alkaisi varmaan kupruilla ja imeä värikkäitä nesteitä.
Yksi on maalattu ikivanha. Yksi joku outo laminaattityyppinen pinta.
Kaikki yli 50 vuotta vanhoja.
Jos pöytä on siisti miksi se pitää suojata. Mikä ruoka imeytyy pöydän pintaan niin että sitä ei saa pyyhittyä pois?
Kahden pöydän pinnat, kuten mainitsin, ovat ohutta haurasta viilua. Ne on täynnä minihalkeamaa. Se ei näytä rumalta, mutta takuulla imee nesteet sisään heti. Siis ei mitään kunnon halkeamia, jotka on rumia. Lakka jotenkin hiukan haurastunut.
Uusintalakkaus pintaan Bistrot-lakalla https://www.colornova.fi/tuotteet/liberon-bistrot-lakka/
Kiitos linkistä. Enpä tiedä, arveluttaa värilakata.
Noita korjaushuopakyniä olen kokeillutkin laminaattilattiaan. Ostin 9 erilaista. Ei mikään ollut sopiva sävy.
Anna nuoren valita sisustukseensa sopiva väri. Meillä nuori itse hoiti pääosin työnkin pienellä avustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäinen tämä lapsukainen on kun sinulla on noin vanhat tavat? Ei liinoja ole ollut vuosikymmeniin. Viimeksi meillä oli kotona 80-luvulla vahaliina (yök hyi). Ei sellaisia pöytiä kannata käyttää mitkä ei tuhrua kestä 3 min. Sen verran kestää kun hakee märän rätin keittiöstä ja kuivaa nesteet.
Vai jääkö teillä kaikki sotat pöydille notkumaan pitkiksi ajoiksi?
Monella on vieläkin niitä puuseppäkerhoissa tms. itsetehtyjä talonpoikaismallisia pöytiä, ne vanhat puukannet on yleensä peitetty.
Vierailija kirjoitti:
Ja sohva pitää vuorata vedenpitävällä muovilla.
Sänky myös.
Vierailija kirjoitti:
Arveluttaa uusintalakata kaunista pintaa.
Tyttären kannattaa etsiä pöytä vaikka kirpputorilta ja maalata se mieleisekseen. Sinä voit pitää kauniin pöydänpintasi liinalla ja tytär saa mieleisensä pöydän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se liina mikään välttämättömyys ole, enemmän ihmettelenkin sitä miten olette hankkineet neljä (!) pöytää joista kaikki niin huonolaatuisia että menevät muka pilalle ilman suojaa.
Lapsuudeenkodissa pöydällä oli vahakangasliina, varmasti puupöytä olisi muutenkin kestänyt mutta pinta liinaa liukkaampi. Ja liinaan sai äiti valita haluamansa kuvion. Nykyään taitaa tabletit olla yleisempiä, oman kodin keittiön pöydällä ei ole mitään.
Ne ylimääräiset pöydät ei ole hankkimiamme, vaan suvulta liikenisi. Ovat vanhoja, mutta siistejä, kun ne on olleet suojattuja.
Kahdessa on ohut hauraan näköinen viilu pinnassa. Se ei pitäisi vettä, vaan alkaisi varmaan kupruilla ja imeä värikkäitä nesteitä.
Yksi on maalattu ikivanha. Yksi joku outo laminaattityyppinen pinta.
Kaikki yli 50 vuotta vanhoja.
Jos pöytä on siisti miksi se pitää suojata. Mikä ruoka imeytyy pöydän pintaan niin että sitä ei saa pyyhittyä pois?
Kahden pöydän pinnat, kuten mainitsin, ovat ohutta haurasta viilua. Ne on täynnä minihalkeamaa. Se ei näytä rumalta, mutta takuulla imee nesteet sisään heti. Siis ei mitään kunnon halkeamia, jotka on rumia. Lakka jotenkin hiukan haurastunut.
Uusintalakkaus pintaan Bistrot-lakalla https://www.colornova.fi/tuotteet/liberon-bistrot-lakka/
Kiitos linkistä. Enpä tiedä, arveluttaa värilakata.
Noita korjaushuopakyniä olen kokeillutkin laminaattilattiaan. Ostin 9 erilaista. Ei mikään ollut sopiva sävy.
Siellä on väritön vaihtoehto myös
Vierailija kirjoitti:
Pöytä tulisi hänen yksiönsä alkoviin, joka on keittokomeron vieressä. Näkyy ainoaan huoneeseen, muttei ole siellä.
Anna sen lapsesi itse valita, mitä tekee, ottaako jonkun noista pöydistä ja käyttääkö liinaa vai ei. Jos muotia pitää seurata niin ei liinaa, mulla itselläni on kookkaat tabletit, muoviset mutta nätit. Jos ihminen normaalisti syö ja juo, ei pöytä pääse likaantumaan.
No, nuoreni kai lähinnä miettii, mitä muut hänestä ajattelevat, kun ei halua olla nolo.
Siksi kyselen täällä, mikä on muotia nykyään.
Olen itsekin ottanut vastaan suvussa kiertäneitä huonekaluja. En ole ostanut uutena mieheni kanssa kuin sängyt.
Sääli heittää pois hyvää tavaraa nääs.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No, nuoreni kai lähinnä miettii, mitä muut hänestä ajattelevat, kun ei halua olla nolo.
Olen itsekin ottanut vastaan suvussa kiertäneitä huonekaluja. En ole ostanut uutena mieheni kanssa kuin sängyt.
Ap
Kierrätys ja turnaus on nykyään muotia. Mutta kaikkein paras on kun tytär voi sanoa tunanneensa pöydän itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytä tulisi hänen yksiönsä alkoviin, joka on keittokomeron vieressä. Näkyy ainoaan huoneeseen, muttei ole siellä.
Anna sen lapsesi itse valita, mitä tekee, ottaako jonkun noista pöydistä ja käyttääkö liinaa vai ei. Jos muotia pitää seurata niin ei liinaa, mulla itselläni on kookkaat tabletit, muoviset mutta nätit. Jos ihminen normaalisti syö ja juo, ei pöytä pääse likaantumaan.
Sori, mutta en ole ikinä ymmärtänyt mitä virkaa on tabletilla? Se muruuntuu ja tahraantuu. Todella paljon helpompaa pyyhkiä pöytä vaan heti ruokailun jälkeen.
Turnaus on toki hyvä sekin, mutta epäilenpä, eträ nuo mikrohalkeilleet viilupinnat ei kestä edes hiomista. Viilu on aika ohut ja luultavasti irtoilee, jos alkaa hioa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei siitä muodista tarvitse välittää. Anna nuoren itse päättää. Kierrätyskin tosin on muotia, joten ehkä te yhdessä tuunaatte jostain vanhasta kelpoisen? Älä tuputa hänelle mitään, anna päättää itse, siten on kaikista paras lopputulos.
Ai niin, on meillä kalliilla aikoinaan uutena ostettu miehen työpöytä. Siinä on vaalea viilupinta. Kamalan näköinen nopeasti. Vesilasit ym jättäneet rinkuloita.
Ei siinä mutään värillistä ole, mutta kosteusjälkiä monessa kohtaa. Tämän aivan unohdin mainita, vaikka se on nytkin nenäni edessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Turnaus on toki hyvä sekin, mutta epäilenpä, eträ nuo mikrohalkeilleet viilupinnat ei kestä edes hiomista. Viilu on aika ohut ja luultavasti irtoilee, jos alkaa hioa.
Juu ei. En antaisi pöytää tyttärelle jos se on kuitenkin sinusta säilyttämisen arvoinen tuollaisenaan. Ja kyllä niitä vanhoja kierrätettyjä huonekaluja on ennenkin kunnostettu. Joskus jopa sillä liinalla kun pöydän pita ei ole miellyttänyt sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Viilutettuja huonekaluja harvoin kannattaa korjailla, ellei se ole joku arvokas tai tunnepitoinen. Jos näin on, niin ammattilainen osaa viilunkin käsitellä hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, on meillä kalliilla aikoinaan uutena ostettu miehen työpöytä. Siinä on vaalea viilupinta. Kamalan näköinen nopeasti. Vesilasit ym jättäneet rinkuloita.
Ei siinä mutään värillistä ole, mutta kosteusjälkiä monessa kohtaa. Tämän aivan unohdin mainita, vaikka se on nytkin nenäni edessä.
Ap
Suosittelen hankkimaan huonekaluja joita voi joko kunnostaa tai jotka on niin edullisia että ne voi surutta uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilutettuja huonekaluja harvoin kannattaa korjailla, ellei se ole joku arvokas tai tunnepitoinen. Jos näin on, niin ammattilainen osaa viilunkin käsitellä hyväksi.
Arvokasta tunnepitoista huonekalua en suosittele antamaan tyttären ensiasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Viilupintaisia huonekaluja ei kannata ostaa jos niistä ei osaa pitää huolta. Kosteus pitää pyyhkiä pois nopeasti ja esim juomalaseissa kannattaa olla aina joku alunen. Tämä pieni sivistysvinkki tähän.
Mutta paras tietenkin on, kun ostaa alunpitäin massiivipuuta tai jotain hyvää kestävää komposiittia mitä nykyään on hyvin tarjolla. Laminaattipintaiset pöydät olisi teidän perheelle hyvä valinta.
Meillä on pöytäliina vain terassilla koska pöydän pinta häikäisee.
Sisällä ei ole ollut koskaan jotain joulua tai ylioppilasjuhlia lukuunottamatta. Kaunis umpipuinen pöytä, ei sitä raaski peittää! Öljytty pinta kestää hyvin
Meillä on vedenpitävä liina eikä ketään ole haitannut tähän mennessä.
𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅