Ostaisitko käytetyn vaatteen 75 eurolla vai saman uutena 160 euron hintaan
Siinäpä kysymys.
Käytetyn (takki) kunto uutta vastaava.
Rahat olisi molempiin mutta kun olen niin nuuka...
Mietin mietin mietin
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska palkat eivät nouse kuin 2-5% mutta kaikki tuotteet kallistuvat 30-100% niin olen siirtynyt ostamaan liki kaiken käytettynä tai vähän käytettynä.
Esimerkki: Lasten Emmaljunga ALU yhdistelmävaunut kahdelle lapselle. Kaupassa 899 euroa. Yhden kesän käytettynä facebookin ryhmästä 400 euroa plus kuljetus 20 euroa.
Minun pitäisi painaa töitä verojen jälkeen pari-kolme viikkoa kattaakseni tuon erotuksen! Miksi ostaisin uudet? Vaunut toimivat täydellisesti koko pikkulapsiajan ja myin ne pois 300e.
Kannettava tietokone, kun vanha meni rikki. Acer aspire läppäri vuosimallia 2022 joka kaupassa 699€, vähän käytettynä ja 99% akulla 250 euroa. Jälleen ihan järkyttävä kasa rahaa säästyi sillä, etten ollut ensimmäinen henkilö joka sen otti käyttöön.
Puhumattakaan sitten autosta. Ostin 6 vuotta vanhan auton. Se maksoi ~65% vähemmän kuin uusi vastaava aikanaan. Se on edelleen käytössä, en ole tehnyt *mitään* remontteja paitsi öljynvaihdot ja pallonivelten vaihdot joihin on mennyt vuosien varrella korkeintaan yhteensä satasia, ei tonneja. Tässä säästetty summa on jo pienen pk-seudun asunnon käsirahan verran!
En enää osta melkein mitään uutena paitsi hygieniatarvikkeet, patjat jne. (käytettyä sohvaakaan en halua).
Se säästö jota saa keskituloisena sillä että ostaa haluamansa tuotteen esim 1-3kk kokeiltuna on aivan tajuttoman suuri. Jos tekee monia hankintoja vuoden aikana, voi säästää helpostikin kuukauden parin palkan verran rahaa.
Kunpa oma puolisoni tajuaisi tämän. (Olen siis mies)
Hän on niin snobi näiden merkkien ja brändien kanssa ja sen, että pitää ehdottomasti olla kaupasta ja mieluiten Stockalta pakasta vedetty kappale. Ei voi olla käytettyä, kauhistusten kauhistus.Se tässä on hassua, että minulla on kuitenkin säästöjä satojen tonnien edestä jotka tulleet siitä että olen laittanut palkasta tosi isoja summia indeksirahastoihin jo nuoresta pitäen. En ole perinyt mitään. Vaimolla ei ole säästöjä kuin ehkä tonni, ja hassasi muutaman kymppitonnin perinnön.
Hän ei ymmärrä sitä että vaikka rahaa olisi ostaa ne uudet, se ei aina ole *järkevää*. Itse ostin esim. todella vähän käytetyn iPhone 13 pro:n käytettyjen puhelinten kaupasta (en mainitse tässä, ettei katsota mainostamiseksi) liki 400 euroa pienemmällä summalla kuin mitä uusi olisi kaupassa. Eikä mitään kuukausieriä, suoraan könttäsumma kaupalle.
Ja tuolla tavoin voin laittaa senkin säästyneen 400e vaikka indeksirahastoon. Miksi h´lvetissä olisin antanut tuonkin rahan jollekin amerikkalaiselle megakorporaatiolle? Puhelimessa ei ole naarmun naarmua kun sitä on koko ajan pidetty kotelossa. Se ei eroa uutena ostetusta *mitenkään*.
Mistä sinä olisit ostanut iPhone 13 pro:n, jos vaimosi ei olisi sitä vaihtohyvityksellä myynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tiedät, että takki on sopiva, niin ehdottomasti käytettynä. Mielestäni on aina fiksumpaa ostaa käytetty, jos se vaihtoehto on tarjolla. Harvoin kuitenkaan on mitään mistä tarvisisi (menestyksekkäästi) reklamoidakaan.
Miten uutta vähän käytettyä tavaraa tulee kiertoon, jos ostettaisiin aina käytettynä? KTM voi sitten paasata varmaan enemmän tuosta talouspuolesta. :D
Esimerkiksi Outi Les Pyy on kirjoittanut paljon vaatteiden kiertotaloudesta, kannattaa lukea. Maailmassa on jo nyt riittävästi vaatteita. Vaikka kaikki vaatetuotanto lopetettaisiin heti, pärjättäisiin. Uutta menee jatkuvasti suoraan hävitettäväksi. Järjetöntä resurssien tuhlausta.
Hei kiitos, mahtavia kommentteja täällä !
Taidan kallistua käytettyyn ja säästää noin 80 euroa. Tuo tarvitsemani takki, anorakki, tulee aktiivikäyttöön toivottavasti vuosiksi joten jälleenmyyntiarvoa en sille laske. Käyttöarvoa tiedän -kokemuksesta-tulevan.
Ja hm..kerran päällä pidettyäni en varmaan erota oliko uusi vai vanha. Mikään kyläilytakki ei ole kyseessä vaan käyttöä metsässä ja pihassa ym.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska palkat eivät nouse kuin 2-5% mutta kaikki tuotteet kallistuvat 30-100% niin olen siirtynyt ostamaan liki kaiken käytettynä tai vähän käytettynä.
Esimerkki: Lasten Emmaljunga ALU yhdistelmävaunut kahdelle lapselle. Kaupassa 899 euroa. Yhden kesän käytettynä facebookin ryhmästä 400 euroa plus kuljetus 20 euroa.
Minun pitäisi painaa töitä verojen jälkeen pari-kolme viikkoa kattaakseni tuon erotuksen! Miksi ostaisin uudet? Vaunut toimivat täydellisesti koko pikkulapsiajan ja myin ne pois 300e.
Kannettava tietokone, kun vanha meni rikki. Acer aspire läppäri vuosimallia 2022 joka kaupassa 699€, vähän käytettynä ja 99% akulla 250 euroa. Jälleen ihan järkyttävä kasa rahaa säästyi sillä, etten ollut ensimmäinen henkilö joka sen otti käyttöön.
Puhumattakaan sitten autosta. Ostin 6 vuotta vanhan auton. Se maksoi ~65% vähemmän kuin uusi vastaava aikanaan. Se on edelleen käytössä, en ole tehnyt *mitään* remontteja paitsi öljynvaihdot ja pallonivelten vaihdot joihin on mennyt vuosien varrella korkeintaan yhteensä satasia, ei tonneja. Tässä säästetty summa on jo pienen pk-seudun asunnon käsirahan verran!
En enää osta melkein mitään uutena paitsi hygieniatarvikkeet, patjat jne. (käytettyä sohvaakaan en halua).
Se säästö jota saa keskituloisena sillä että ostaa haluamansa tuotteen esim 1-3kk kokeiltuna on aivan tajuttoman suuri. Jos tekee monia hankintoja vuoden aikana, voi säästää helpostikin kuukauden parin palkan verran rahaa.
Itse en ottaisi riskiä käytettyjen vaunujen kanssa. Koskaan ei voi tietää miten niitä on käsitelty, säilytetty, jne.
Mua puistattaa jotenkin myös ajatus siitä, että pitäisi ihoani vasten jotain mikä on ollut jonkun muun päällä. Esim luteet on lisääntynyt Suomessa ihan hirvittävästi. Ja tosiaan vaunut ollut jossain kosteassa varastossa tovin enenne myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia kyllä toimii perheissä ja suhteissa eräänlaisena äo-testinä. Ei sellainen ihminen joka kykenee käsittelemään rahaa ja luomaan ylisukupolvista vaurautta kiinnostu siitä että saa jostain kivijalkaliikkeestä "ostokokemuksen", kiinnostaa se miten saa rahalle vastinetta.
Ja se vaate tai elektroniikka on ihan yhtä hyvä käytettynä kuin uutenakin jos siinä ei ole käytön jälkiä tai niitä on äärimmäisen vähän.
Sille on syynsä miksi nämä Ingvar Kampradit, Warren Buffettit jne. miljardöörit vieläkin ajavat jollain 70-luvun Volvolla. Se ei ole mikään statuksen tai elimen jatke vaan kulkupeli jolla mennään paikasta A paikkaan B ja se toimii. Ylimääräiset rahat voi nekin sijoittaa eteenpäin. Hienompiin kekkereihin voi mennä vaikka taksilla.
Maalaistollon aivoilla varustettu statuskiipijä haluaa kaiken uutena ja kaiken pitää olla hohtavaa ja kallista, vaikka siitä joutuisi kärsimään myöhemmin kun rahalle olisi oikeasti muutakin tarvetta kuin elvistely tai vanhojen 'ostokokemusten' fiilistely mielessä (samalla kun se kaupasta haettu 800e takki onkin nyt 150 euron arvoinen).
Nämä tyhjäpääbimbot joille se on joku mentaalinen statusasia että kaikki on pakko saada uutena ja pitää saada avata ne myyntipakkaukset, ovat kyllä jotenkin lapsellisia. Kuin aikuinen jolla on kompulsio availla joululahjoja.
Toivottavasti järkevät miehet kiertävät nämä ilmapäät kaukaa.
Varmasti toki on miehiäkin joille kaiken pitää olla aivan uutta ja kaupasta haettua, mutta mielestäni miehet ovat vähemmän kranttuja kunhan se elektroniikka/työkalu toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tiedät, että takki on sopiva, niin ehdottomasti käytettynä. Mielestäni on aina fiksumpaa ostaa käytetty, jos se vaihtoehto on tarjolla. Harvoin kuitenkaan on mitään mistä tarvisisi (menestyksekkäästi) reklamoidakaan.
Miten uutta vähän käytettyä tavaraa tulee kiertoon, jos ostettaisiin aina käytettynä? KTM voi sitten paasata varmaan enemmän tuosta talouspuolesta. :D
Esimerkiksi Outi Les Pyy on kirjoittanut paljon vaatteiden kiertotaloudesta, kannattaa lukea. Maailmassa on jo nyt riittävästi vaatteita. Vaikka kaikki vaatetuotanto lopetettaisiin heti, pärjättäisiin. Uutta menee jatkuvasti suoraan hävitettäväksi. Järjetöntä resurssien tuhlausta.
Hän on kirjoittanut myös talouden ja työllisyyden kannalta, eikä ole pelkkä etikkanatsi?
siskoni on juuri tuollainen tuksu... kuulemma kirpparitkin ovat 'noloja'. vaikka siellähän käy ties mitä presidenttejä nykyään.
hän on itse ihan pa ja vaatii vaihtuvilta miesystäviltään milloin lomamatkoja ja milloin ruokaa...
tuntuu että mitä snobimpi on itse vaatteiden ja tavaran suhteen niin sitä tyhjempi tynnyri kolisee. oma epävarmuus yritetään peittää sillä että shoppaillaan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole raskinut ostaa enää huonekaluja, koska saa ilmaiseksikin. Sain jopa uudet käyttämättömät paksut petarit ilmaiseksi. Sänkyä en halua vanhana. Tuolit ok ja jotkut muutkin mm. sohvasänky ok. Nahkasohva ei ok yms. vanhat. Kengät uutena, mutta viimeksikin -70% alella laadukkaita lähes 200€ oikealla hinnalla olevia kenkiä. Noilla toisilla jaksan kävellä vaikka kuinka paljon yhteen putkeen(yli 12km ja jos olisi aikaa niin pidemmältikin) ja olen tosi tyytyväinen ostokseen. Jatkossa voisin ostaa samanlaiset täyteen hintaankin. On nimittäin kävely tosi miellyttävää noilla verrattuina entisiin. Ap:nä en ostaisi ehkä käytettynä, koska saattaisin saada sen uutena halvemmallakin kuin 75eurolla. Ostin nimittäin Jack Wolfskinin takkeja noin 40eurolla oikean hinnan ollessa noin 200e.
En osta käytettyjä vaatteita. Ludevaara.
Jos olisi pakko säästää niin jättäisin kokonaan ostamatta tai metsästäisin jostain nettitarjouksesta uuden vastaavan, mutta halvemman tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole raskinut ostaa enää huonekaluja, koska saa ilmaiseksikin. Sain jopa uudet käyttämättömät paksut petarit ilmaiseksi. Sänkyä en halua vanhana. Tuolit ok ja jotkut muutkin mm. sohvasänky ok. Nahkasohva ei ok yms. vanhat. Kengät uutena, mutta viimeksikin -70% alella laadukkaita lähes 200€ oikealla hinnalla olevia kenkiä. Noilla toisilla jaksan kävellä vaikka kuinka paljon yhteen putkeen(yli 12km ja jos olisi aikaa niin pidemmältikin) ja olen tosi tyytyväinen ostokseen. Jatkossa voisin ostaa samanlaiset täyteen hintaankin. On nimittäin kävely tosi miellyttävää noilla verrattuina entisiin. Ap:nä en ostaisi ehkä käytettynä, koska saattaisin saada sen uutena halvemmallakin kuin 75eurolla. Ostin nimittäin Jack Wolfskinin takkeja noin 40eurolla oikean hinnan ollessa noin 200e.
North Face, Jack Wolfskin jne. ovat ns. ilmalla pumpattuja brändejä eli ne ovat täysin samaa tavaraa kuin ne Aliexpressin 10e takit mutta niihin painetaan logo ja niitä myydään täällä hintaan 199€.
Jopa 40 euroa on ylihintaa tuollaisesta takista. Mutta se todellinen toope on se, joka siitä uiguurileirillä lapsen parsimasta polyesterirytkystä maksaa 200 euroa.
En ostaisi mitään käytettyä vaatetta 75 eurolla.
Ostan aina uutena, käytettyihin vaatteisiin pinttyy monesti hajuja, joita ei saa pestyä pois ja pelkkä ajatus tökkii. Ostan mieluummin samalla hinnalla merkittömän/halvemman uuden tuotteen kuin käytetyn merkkituotteen. "Käytetyn" voin ostaa, jos siinä on vielä laput tallella eikä ole selvästikään ole ollut kenenkään päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ottaisi riskiä käytettyjen vaunujen kanssa. Koskaan ei voi tietää miten niitä on käsitelty, säilytetty, jne.
No tuskinpa niitä on säilytetty missään ydinreaktorissa.
Ostaisin uuden takin, mutta minä käytäisin sitä seuraavat 20 vuotta, enkä osta seuraavana talvena heti uutta.
Minulla on tälläkin hetkellä vaatekaapissa vaatteita, jotka olen ostanut -90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin uuden takin, mutta minä käytäisin sitä seuraavat 20 vuotta, enkä osta seuraavana talvena heti uutta.
Minulla on tälläkin hetkellä vaatekaapissa vaatteita, jotka olen ostanut -90-luvulla.
Juu, sama suunnitelma tässä. Pidän taas seuraavat 16 vuotta kuten edellistä anorakkia.
Minusta vaan on tullut todella pihi. Siksi mietin hintaeroa joka kuitenkin 85 euroa. Onko upouusi kuitenkaan sen hinnan arvoinen.
Yritän ostaa harkiten ja laatua. No aina siinä en onnistu. Mutta tosiaan tämä takki, merkki, malli hyväksi havaittu vuosien kokemuksella.
AP
Uutena ostaisin.
Eikä minulla ole edes mielenkiintoa tai aikaa lähteä etsimään jotain vaatetta käytettynä ja sopivan kokoisena, värisenä, täydellisen hyvässä kunnossa olevana ja hajuttomana. Jos tarvitsen jotain, niin menen kauppaan ja ostan sen uutena. Säästän sitten jossakin muualla, jos säästää pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, sama suunnitelma tässä. Pidän taas seuraavat 16 vuotta kuten edellistä anorakkia.
Minusta vaan on tullut todella pihi. Siksi mietin hintaeroa joka kuitenkin 85 euroa. Onko upouusi kuitenkaan sen hinnan arvoinen.
Yritän ostaa harkiten ja laatua. No aina siinä en onnistu. Mutta tosiaan tämä takki, merkki, malli hyväksi havaittu vuosien kokemuksella.
AP
Hankin r-collectionin anorakin joskus 16 vuotiaana ja pidin sitä ehkä kymmenisen vuotta, jonka jälkeen se oli sen verran rispaantunut ja nuhjuinen, että heitin sen menemään. Nyt olen pitänyt muita takkeja parikymmentä vuotta ja en oikeastaan edes harkitse, että hankkisin samanlaista anorakkia taas. Se aika meni jo ja vaatemakuni on muuttunut jonkun verran.
En siis viitsisi pitää vaatekaapissani tai ajattelisi ostavani samanlaista takkia kuin mitä minulla on ollut jo. Jos siis ostat nyt samanlaisen ja pidät sitä saman aikaa, niin olet kulkenut yli 30 vuotta samanlaisissa runtteissa. No makunsa kullakin..
No uutena tietenkin, en edes miettisi jotain vanhaa takkia, en ainakaan, jos se maksaisi. Uuden ostaisin ja pitäisin sitä loppuun saakka.
En ajattelisi edes mitään jälleenmyyntiarvoa, vaan sitä kuinka monta kertaa takkia ehkä päälläni pitäisin. Jos käyttäisin sitä 20 kertaa, niin onhan se aika kallis, mutta jos käytän sitä kymmenen vuoden ajan 60 kertaa tai enemmän, niin takki olisi halpa ja hintansa väärti.
N48