Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa vaikea intubaatio?

Kiitollinen
11.05.2023 |

Voisiko joku selittää maallikontajuisesti?

Minulle oli tehty sellainen, kun olin teho-osastohoidossa nukutettuna. Trakeostomia tehtiin. Kun yritettiin irroittaa (?), painelu-puhalluselvytys 3min. Onko se paljon vai vähän?

Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista. Yritän työstää kokemaani, mutta se on hankalaa kun olin tosiaan nukutettuna. Maisa-järjestelmän asiakastietoja yritän lukea ja ymmärtää edes vähän.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä että onko tuo intubaatio siis tehty että saadaan tehtyä trakeostomia. Vai kuinka se menee?

Ap

Vierailija
2/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku asiaa tunteva vastata. Arvostaisin!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika pitkä elvytys ainakin.

Vierailija
4/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatu intuboitua ja siksi tehtiin trakeostomia?

Vierailija
5/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että sulle on yritetty tehdä intubaatiota, mutta kun se ei ole jostain syystä onnistunut, on päädytty trakeostomiaan.

Vierailija
6/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google kertonee, jos nopeasti haluat vastauksen.

Vierailija
7/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko? En jotenkin juuri hahmota tuotakaan. En siis oikein mitään tästä kaikesta. Olen niin kiitollinen ja onnellinen, että selvisin hengissä, ja se on tietenkin tärkeintä, mutta nyt mieli alkaa janota tarkempaa käsitystä tapahtuneesta.

Ap

Vierailija
8/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei oo kun tosi lyhyt. Nopeasti on saatu syke takaisin.

Vierailija
9/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä yrittänyt jo googlata, mutta jotenkin en vaan kunnolla hahmota. Toivoisin, että joku täällä osaisi selittää mahdollisimman yksinkertaisesti.

Ap

Vierailija
10/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ppe jatkuu 3 minuuttia, niin onhan se melko pitkä aika.

Vierailija
11/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei oo kun tosi lyhyt. Nopeasti on saatu syke takaisin.

Minuuttikin elvytystä tuntuu pitkältä saati kolme.

Vierailija
12/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän elvytystä voidaan jatkaa vaikka lähelle puolta tuntiakin. 3min on lyhyt aika.

Vierailija
13/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä yrittänyt jo googlata, mutta jotenkin en vaan kunnolla hahmota. Toivoisin, että joku täällä osaisi selittää mahdollisimman yksinkertaisesti.

Ap

Miksi et soita sinua hoitaneelle laakarille ja kysy? Niin mina tekisin eika laakaria heti tarvitse vaivata, kerron hoitajalle pulmani ja han soittaa takaisin kun on puhunut laakarin kanssa. Onko Suomen terveydenhoito keskustelupalstojen varassa?

t. usalainen

Vierailija
14/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä miksi jonkun nyt täytyy tätäkin aihetta/kysymystä alapeukuttaa...

Ap

Vierailija
15/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et soita sinua hoitaneelle laakarille ja kysy? Niin mina tekisin eika laakaria heti tarvitse vaivata, kerron hoitajalle pulmani ja han soittaa takaisin kun on puhunut laakarin kanssa. Onko Suomen terveydenhoito keskustelupalstojen varassa?

t. usalainen

No en jotenkin tohdi, kun on kamalat ruuhkat nyt kaikkialla. Meilahdessa olin hoidossa. Johan niillä menisi loppukin aika varmaan siihen kun selostaisivat vielä kaikille puhelimessa, että mitä kellekin on tehty, ajattelisin... Jossain yksityisellä tai kiireettömässä jutussa/tilanteessa varmaan olisikin eri..? Vai voisiko sinne todella vaan rimpauttaa?

Ap

Vierailija
16/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän elvytystä voidaan jatkaa vaikka lähelle puolta tuntiakin. 3min on lyhyt aika.

Hoitoelvytystä joo, mutta siinä onkin mukana lääkkeet ja hapensaantia turvataan.

Sen sijaan pelkkä ppe on todella rajallinen. Ppe:stä huolimatta riski vaurioihin kasvaa minuutti minuutilta. Eikä sitä edes jaksa pitää niin tehokkaana kuin pitäisi, koska se on oikeasti todella raskasta.

Olen itse elvyttänyt kotioloissa noin 10-15 minuuttia ja kyllä alkoi jo ekojen minuuttien jälkeen huomaamaan, että teho ei ole sama kuin aluksi. Ppe teho heikkenee mitä pidempään jatketaan.

Vierailija
17/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä moni vastaisi mielellään asiallisella kysyjälle, luulen, mutta emme osaa. Täällä on yleensä niin paljon yksinkertaisempia kysymyksiä ja siksi saavat äkkiä vastauksia. Toivon että saat mielenrauhan.

Vierailija
18/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut erittäin vakava tilanne. Et ole hengittänyt, ei ole saatu putkea pitämään henkitorvea auki ja on tästä syystä jouduttu asentamaan putki hätäkonstein. Et silti ole vironnut mitenkään silmänräpäyksessä.

En ole alalla, en tiedä miten nämä todennäköisyydet menee, mutta minulla on sellainen käsitys että hapenpuutteen/elvytyksen kesto on yhteydessä siihen, että miten täydellisesti tilanteesta voi toipua. Jos olisi mennyt vielä joitain minuutteja, olisit voinut saada pysyviä aivovaurioita tms. Pidemmästäkin elvytyksestä voi selvitä, mutta ei ole mikään automaatio ja toipuminen ottaa aikaa. Eikä syy siis ole se itse elvytys vaan tietysti elottomuus.

Joidenkin ammattitaito on pelastanut henkesi.

Vierailija
19/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut erittäin vakava tilanne. Et ole hengittänyt, ei ole saatu putkea pitämään henkitorvea auki ja on tästä syystä jouduttu asentamaan putki hätäkonstein. Et silti ole vironnut mitenkään silmänräpäyksessä.

En ole alalla, en tiedä miten nämä todennäköisyydet menee, mutta minulla on sellainen käsitys että hapenpuutteen/elvytyksen kesto on yhteydessä siihen, että miten täydellisesti tilanteesta voi toipua. Jos olisi mennyt vielä joitain minuutteja, olisit voinut saada pysyviä aivovaurioita tms. Pidemmästäkin elvytyksestä voi selvitä, mutta ei ole mikään automaatio ja toipuminen ottaa aikaa. Eikä syy siis ole se itse elvytys vaan tietysti elottomuus.

Joidenkin ammattitaito on pelastanut henkesi.

Kiitos sinulle ja muillekin vastanneille <3 Kohta palsta sulkeutuu, toivottavasti saan vaikka huomenna vielä lisää vastauksia.

Vierailija
20/27 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on yrittänyt intuboida, mutta ei ole onnistunut siinä tarpeeksi nopeasti hengitysteiden esteen/vaurion vuoksi ja päädytty tekemään trakeostomia.