Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pettynyt työelämään - pelkkää pätkätyökierrettä

Huokaus
11.05.2023 |

Olen 31-vuotias ja takana on muutamia pätkätyörumbia, eikä tämän hetkisestä vuokratyöstäkään tiedä, jos se jatkuu vakituisena vuoden vaihteessa. Viimeksi tällä viikolla kerrottiin, ettei avoimia paikkoja ole talon sisällä ja, jos niitä ei ole talvellakaan niin minulle ei ole tarvetta.

Olen niin totaalisen kyllästynyt ahkeraan ahertamiseen ilman vakinaistamista, elämää ei voi suunnitella edes vuotta eteenpäin, kun ei koskaan tiedä jatkosta. Asuntolainaa en saa pätkätöiden vuoksi, joten kituutan vuokrakämpässä korkealla vuokralla, rahat melkein aina loppu ennen palkkapäivää.

Perheenlisäyksestä on turha haaveilla, kun talous on niin epävakaa.
Perintäkirjeitä satelee postiluukusta, aina siirrettävä eräpäivää.
Samaan aikaan yhteiskunta on sitä mieltä, että olen "täydellisessä hedelmöitysiässä" ja pitäisi tuottaa lisää veronmaksajia.

Ihan oikeasti, tämänkö takia olen opiskellut yliopistossa 6 vuotta ja ottanut hirveän summan opintolainaa? Tuntuu, että olen joutunut siihen klassiseen pätkätyökierteeseen - kerran pätkätyö, niin aina pätkätyö. Työnantajat vieroksuvat tietysti, kun CV täynnä pelkkää pätkää ja valitsevat jonkun muun.

Mistä ihmeestä saisi voimaa parantaa elämänlaatuaan? Olen melkein siinä pisteessä, että heittäydyn ensimmäisen junan alle.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama fiilis, mutta vähän eri syystä. Olen ollut samassa työpaikassa 13 vuotta. Ensimmäiset kolme vuotta meni ihan ookoosti, mutta sen jälkeen olen pikkuhiljaa alkanut vihaamaan työtäni ja työnantajaani, jonka henkilöstöpolitiikka vastaa marketin pyöröovia. Henkilöstön hyvinvointiin panostus nolla, otetaan uudesta tekijästä kaikki irti, kunnes se palaa loppuun tai irtisanoutuu. Sitten vaan uutta tekijää etsimään.

Toimitusjohtajamme sanoi eräässä "koulutus"tilaisuudessa taannoi, että jos ei muutokset miellytä, niin tiedätte mistä ovi löytyy. Tämä päätyi lehtiotsikoihinkin, kun samassa tilaisuudessa jaettiin työntekijöitä värikoodeilla ja jaettiin potkujakin. Sama tj siellä edelleen paistattelee ja pokaa jotain palkintoja alan edistämisestä. Juupajuu.

Hain pitkään muita töitä ja päädyin aloittamaan maisteriopinnot, koska mitään järkevää ei vaan löytynyt. Olen tehnyt hitaasti tutkintoa työn ohella ja nyt olisi ajankohtaista etsiä harkkapaikka tai uuden alan töitä. Kaikisya halemistani paikoista on tullut sähköposti "valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut sinuun". Pelkästään harkkapaikan löytäminen tuntuu jo sulalta mahdpttomuudelta. En tiedä miten muka pääsen vakihommiin uudelle alalle.

Itse oon kärsinyt vuosia aivan jäätävästä ahdistuksesta, joutunut niiden takia sairaslomillekin, kun olen jumissa vihaamassani työpaikassa. En pysty jättäytyä tyhjän päälle, joten en halua irtisanoutuakaan. Kaikki on niin hemmetin kallista, että jollain pitää elää. Että näinkin päin voi olla aiva hemmetin kamalaa elämä. On se vakipaikka, mutta ei mitään muuta haluaisi, kuin sieltä pois.

On tämä nykytyöelämä jotain aivan jäätävää. En yhtään ihmettele, että jää ne perheet perustamatta. Niin jää varmasti minullakin, kun olen tässä ahdistus ja masennusloukussa.

Voimia sinulle! Ymmärrän, ettei tuollainen tilanne ole kivaa myöskään.

Huono työilmapiiri on oikeasti yksi iso stressin aihe elämässä ja on kamalaa kuinka paljon se vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin.

Itseäni turhauttaa lähinnä se, että nykyinen pätkätyöni on sellainen missä haluaisin olla vakituinen. Tosi mukava ilmapiiri ja luonteelleni sopivia työtehtäviä, mutta ei tulevaisuutta ...

Vierailija
22/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama fiilis, mutta vähän eri syystä. Olen ollut samassa työpaikassa 13 vuotta. Ensimmäiset kolme vuotta meni ihan ookoosti, mutta sen jälkeen olen pikkuhiljaa alkanut vihaamaan työtäni ja työnantajaani, jonka henkilöstöpolitiikka vastaa marketin pyöröovia. Henkilöstön hyvinvointiin panostus nolla, otetaan uudesta tekijästä kaikki irti, kunnes se palaa loppuun tai irtisanoutuu. Sitten vaan uutta tekijää etsimään.

Toimitusjohtajamme sanoi eräässä "koulutus"tilaisuudessa taannoi, että jos ei muutokset miellytä, niin tiedätte mistä ovi löytyy. Tämä päätyi lehtiotsikoihinkin, kun samassa tilaisuudessa jaettiin työntekijöitä värikoodeilla ja jaettiin potkujakin. Sama tj siellä edelleen paistattelee ja pokaa jotain palkintoja alan edistämisestä. Juupajuu.

Hain pitkään muita töitä ja päädyin aloittamaan maisteriopinnot, koska mitään järkevää ei vaan löytynyt. Olen tehnyt hitaasti tutkintoa työn ohella ja nyt olisi ajankohtaista etsiä harkkapaikka tai uuden alan töitä. Kaikisya halemistani paikoista on tullut sähköposti "valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut sinuun". Pelkästään harkkapaikan löytäminen tuntuu jo sulalta mahdpttomuudelta. En tiedä miten muka pääsen vakihommiin uudelle alalle.

Itse oon kärsinyt vuosia aivan jäätävästä ahdistuksesta, joutunut niiden takia sairaslomillekin, kun olen jumissa vihaamassani työpaikassa. En pysty jättäytyä tyhjän päälle, joten en halua irtisanoutuakaan. Kaikki on niin hemmetin kallista, että jollain pitää elää. Että näinkin päin voi olla aiva hemmetin kamalaa elämä. On se vakipaikka, mutta ei mitään muuta haluaisi, kuin sieltä pois.

On tämä nykytyöelämä jotain aivan jäätävää. En yhtään ihmettele, että jää ne perheet perustamatta. Niin jää varmasti minullakin, kun olen tässä ahdistus ja masennusloukussa.

Voimia sinulle! Ymmärrän, ettei tuollainen tilanne ole kivaa myöskään.

Huono työilmapiiri on oikeasti yksi iso stressin aihe elämässä ja on kamalaa kuinka paljon se vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin.

Itseäni turhauttaa lähinnä se, että nykyinen pätkätyöni on sellainen missä haluaisin olla vakituinen. Tosi mukava ilmapiiri ja luonteelleni sopivia työtehtäviä, mutta ei tulevaisuutta ...

Kiitos! Olen epätoivoissani miettinyt jopa yrittämistä, mutta joksikin konsultiksi on aika paha ryhtyä ilman mitään työkokemusta. En tiedä mitä muuta yritystä tällä koulutuksella voisi perustaa. Tsemppiä sinullekin! Toivottavasti saat vakipaikan ja työilmapiiri säilyy hyvänä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnittelin 10 vuotta pätkätyöelämässä, sain viimein himoitsemani VAKITUiSEN työpaikan ja sain burnoutin. En aio koskaan enää palata työelämään. Varokaa mitä haluatte on ehkä sanomani.