Eikö tämä ikäinen taapero ole jo vähän vanha imetettäväksi?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009559414.html
Näyttää puolitoistavuotiaalta ja silti äiti on sitä mieltä että tissiä tarvitaan jopa etäpalverin aikana? Kenenkähän tarpeita tässä tyydytetään?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö eskimot imettäneet viisi vuotiaiksi asti.
Viisi vuotiaiksi vai viisivuotiaiksi?
Varsin yleinen käytäntö meillä Suomessa vielä muutama vuosikymmen sitten.
Niinpä. Luonnollinen vieroitusikä ollut 3-7v. Olen ollut vanhainkodissa vuosikymmeniä töissä ja monen asukkaan kanssa näistä jutellut. Nykyihmiset on niin vieraantuneita kaikesta.
Itse en kestäisi taaperoimetystä, mutta minua ei kiinnosta mitä muut tekee enkä kauhistele muiden valintoja. Molempien lapsien kohdalla imetys loppui vuoden ikään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Thorén haluaa myös muistuttaa, ettei hänen ratkaisunsa sovi kaikille. Joidenkin voi esimerkiksi olla mahdotonta keskittyä työntekoon ja imetykseen samanaikaisesti."
Älä helvetissä, että bussikuski tai kaupan kassako ei tosiaan voi tehdä töitä tarhaikäisen roikkuessa kiinni tississä. Mitä ihmettä.
Ootko ikinä töissä ollut. Ei missään muussa duunissa kuin IMETTÄJÄN hommassa pysty imettämään. Siksihän äitiysloma keksittiin.
Kiinnostais tietää, missä kunnossa noiden rippikouluikään saakka imetettyjen hampaat on. Maidossa on sokeria. Onko aiheutunut reikiä ja purentavika?
Tuskin se rippikoululainen roikkuu 24/7 tississä. Yleensä imetyskerrat vähenevät mitä isompi lapsi on. Eli vaikuttaa hampaisiin just samalla tavalla kun syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitää outoa tai ihmeellistä taaperoimetyksessä.
Paitsi sana taaperoimetys.
Naapurin nainen imetti poikaansa vielä ekaluokalla iltaisin. Sitä voi jo hetken ihmetellä.
Hyvä ajatus siitä että imettävä äiti voi tehdä kätevästi etätöitä jotta hän on saatavilla kun on aika ruokkia vauva kääntyy tässä ihmetykseksi siitä miksi leikki-ikäinen (vai onko vaan isokokoinen lapsi) ei voisi äidin etäpalaverin ajan esimerkiksi leikkiä. Toki myös leikki-ikäisen äidin osallistuminen työelämään käy ihanteellisesti etä- ja lähityötä yhdistellen, ja vaikkapa lapsen toipilaspäivät voi hyödyntää etätyötehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö eskimot imettäneet viisi vuotiaiksi asti.
Viisi vuotiaiksi vai viisivuotiaiksi?
Varsin yleinen käytäntö meillä Suomessa vielä muutama vuosikymmen sitten.
Niinpä. Luonnollinen vieroitusikä ollut 3-7v. Olen ollut vanhainkodissa vuosikymmeniä töissä ja monen asukkaan kanssa näistä jutellut. Nykyihmiset on niin vieraantuneita kaikesta.
Se on ollut lapsen selviytymisen kannalta hyvä jos on saanut pitkään ihmislapselle optimoitua maitoa. Varsinkin niinä aikoina kun ravinnosta on ollut pulaa. Samalla imetys on pienentänyt uuden raskauden liian nopean alkamisen riskiä. Nykyihmiset on tosiaan vieraantuneita luonnosta kun jo vähän yli vuoden ikäisen imetystä pidetään ihmeellisenä.
Vierailija kirjoitti:
Musta taaperon imetyksessä itsessään ei ole mitään ongelmaa, mutta.. taapero ei ole enää mitenkään riippuvainen rintaruokinnasta joten sitä ei kuulu tehdä työajalla eikä varsinkaan palaverissa. Illalla omalla ajalla imettäköön ken haluaa.
Tämä. Imetän 2v 5kk taaperoa ja pikkusisarusta 1v 1kk molempia, mutta ei kävis mielessäkään kaivaa tissiä esiin kummankaan takia edes missään julkisella paikalla. Kumpikaan ei sitä niin paljon tarvitse (jos isompi tarvitsee ollenkaan muuten kuin tavan takia), ettei voi imettää silloin, kun ei mitään ole kesken. Ennen päiväunia ja ennen yöunia saavat. Töihin kun palaan, varmaan vaihtuu aamuun ja iltaan ja se siitä.
Pitkä imetys on muuten lapselle terveyshyöty ja WHO suosittaa 2-vuotiaaksi imettämistä. Suomessa suositus 1-vuotiaaksi. Muualla maailmassa imetätään jopa 3-vuotiaaksikin. Ehkäisee diabeteksen puhkeamista ja monia muita kroonisia sairauksia, ja kun suvussa on vahva taipumus diabeteksen puhkeamiseen, niin mielellään teen kaikkeni, että edes lapset siltä välttyisi. Ei ole kiva itse olla 2. tyypin diabeetikko 30-vuotiaana, vaikka en ole edes ylipainoinen eikä elintavat ole täysin retuperällä, vaikka makeaa toisinaan alas meneekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi sana taaperoimetys.
Naapurin nainen imetti poikaansa vielä ekaluokalla iltaisin. Sitä voi jo hetken ihmetellä.
Niin miksei se taaperon imetys voi olla ihan vaan imetystä, normaalia ja luonnollista niinkuin vauvankin imetys. Julkisilla paikoilla isompia imetettäviä toki harvemmin näkee kun ei he tarvitse maitoa niin usein kuin vauvat, ehkä se siksi on joittenkin mielestä niin kummallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tai koululaisen imettämisessä, ihan tervettä touhua.
Taapero ja koululainen on aika eri asia. Luonnollinen rinnasta vieroitusikä ois jotain 2-3v ihmisillä, harva toki niin pitkään imettää ja kyllähän tuon ikäiset syö jo paljon muutakin ja se maito on vaan lisä. Terveellisempää ihmisen maito lapsille varmasti on kuin vasikoille tarkoitettu maito.
Miten mä muistelen, että se luontainen vieroitusikä ois ihmisellä aika paljon tuota myöhempiin 🤔. Aika monissa teksteissä törmännyt johonkin 3 - 7 v tms.
Ja Who suosittelee _vähintään_ kahden vuoden imetystä?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus siitä että imettävä äiti voi tehdä kätevästi etätöitä jotta hän on saatavilla kun on aika ruokkia vauva kääntyy tässä ihmetykseksi siitä miksi leikki-ikäinen (vai onko vaan isokokoinen lapsi) ei voisi äidin etäpalaverin ajan esimerkiksi leikkiä. Toki myös leikki-ikäisen äidin osallistuminen työelämään käy ihanteellisesti etä- ja lähityötä yhdistellen, ja vaikkapa lapsen toipilaspäivät voi hyödyntää etätyötehtäviin.
Ei tuo vielä mitenkään ole leikki-ikäinen (yli 3v). Ihan vahdittava pieni taapero, joka ei tosiaan välttämättä osaa leikkiä hiljaa just silloin kun äiti haluaa. Hatunnosto kyllä äidille, jos onnistuu työnteko ja taaperon vahtiminen yhtä aikaa, vai onko tuolla kotona isä tai joku muu joka on lapsesta päävastuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tai koululaisen imettämisessä, ihan tervettä touhua.
Taapero ja koululainen on aika eri asia. Luonnollinen rinnasta vieroitusikä ois jotain 2-3v ihmisillä, harva toki niin pitkään imettää ja kyllähän tuon ikäiset syö jo paljon muutakin ja se maito on vaan lisä. Terveellisempää ihmisen maito lapsille varmasti on kuin vasikoille tarkoitettu maito.
Miten mä muistelen, että se luontainen vieroitusikä ois ihmisellä aika paljon tuota myöhempiin 🤔. Aika monissa teksteissä törmännyt johonkin 3 - 7 v tms.
Ja Who suosittelee _vähintään_ kahden vuoden imetystä?
Voit olla oikeassa, Who suositus on tosiaan tuo minimissään 2 vuotta.
Mun tuttavapiirissä imetys on normaalisti jatkunut jonnekin 1v2kk - 2v ikään saakka. Toki noita isompia imetetään vain joku pari-kolme kertaa päivässä. Itsekin imetin ihan sujuvasti pari kuukautta töihin paluun jälkeenkin, mutta sitten kun jouduin käymään työmatkoilla ja olemaan öitä pois niin imetys loppui.
Naisviha huipussaan tässä keskustelussa. Pitkä imetys voi olla tosi hyväksi lapselle ja äidille. Tällaisen pitäisi olla aivan tavallista. Imetin omaa 2,5 v ja siitä seurasi pelkkää hyvää. Kotona vain koska en halunnut vihaisia katseita, mutta tämä tyyli on parempi.
Itse olen 53v ja minua imetetään päivittäin. Minä lutkuttelen menemään ja vaimo repii tattia samalla. Koskaan ei ole liian vanha rakkaaseen harrastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Thorén haluaa myös muistuttaa, ettei hänen ratkaisunsa sovi kaikille. Joidenkin voi esimerkiksi olla mahdotonta keskittyä työntekoon ja imetykseen samanaikaisesti."
Älä helvetissä, että bussikuski tai kaupan kassako ei tosiaan voi tehdä töitä tarhaikäisen roikkuessa kiinni tississä. Mitä ihmettä.
Puhuminen hopeaa, vaikeneminen kultaa, kun ei ole mitään rakentavaa sanottavaa asiaan.
Voi anteeksi neitiseni. Luulin, että tämä on keskustelupalsta.
Tirsittekö, että nainen saa seksuaalista nautintoa imettämisestä? Varmaan tiesitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vielä mitenkään ole leikki-ikäinen (yli 3v). Ihan vahdittava pieni taapero, joka ei tosiaan välttämättä osaa leikkiä hiljaa just silloin kun äiti haluaa. Hatunnosto kyllä äidille, jos onnistuu työnteko ja taaperon vahtiminen yhtä aikaa, vai onko tuolla kotona isä tai joku muu joka on lapsesta päävastuussa?
näin vain kuvan joten voilla että koko hämää ja ajattelin vanhemmaksi kuin onkaan. Ei ole kokemusta siitä rauhoittuuko taaperoikäinen rinnalle silloin kun äiti niin haluaa. Silloin pitäisi olla tosiaan talossa toinen aikuinen jonka huomaan lapsen voi lähettää jos palaveri on pakko saada pakettiin. Lapsiakin on niin erilaisia, siinä missä toinen on täysin vahdittava kaksivuotiaana joku toinen puuhailee jo pitkiäkin aikoja itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Tirsittekö, että nainen saa seksuaalista nautintoa imettämisestä? Varmaan tiesitte.
Imetyksessä erittyy hormoneita, jotka aiheuttavat äidille mielihyvää. On jopa mahdollista, että imetys kiihottaa äitiä. Imetykseen liittyvät seksuaaliset tuntemukset ovat niin vaikea pala yhteiskunnallamme, että asiasta ei pystytä keskustelemaan neutraalisti. Minulla nännit ovat aina olleet ne taikanapit, joiden koskettelusta erityisesti tykkään. Välillä imettäessä huomaan, kuinka ajatus harhailee sänkypuuhiin ja jalkoväli kostuu. Sitten tietysti havahdun ja nolostun, kun muistan, että vauva on siinä rinnalla syömässä, äiti kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetyksessä erittyy hormoneita, jotka aiheuttavat äidille mielihyvää. On jopa mahdollista, että imetys kiihottaa äitiä. Imetykseen liittyvät seksuaaliset tuntemukset ovat niin vaikea pala yhteiskunnallamme, että asiasta ei pystytä keskustelemaan neutraalisti. Minulla nännit ovat aina olleet ne taikanapit, joiden koskettelusta erityisesti tykkään. Välillä imettäessä huomaan, kuinka ajatus harhailee sänkypuuhiin ja jalkoväli kostuu. Sitten tietysti havahdun ja nolostun, kun muistan, että vauva on siinä rinnalla syömässä, äiti kirjoittaa.
Tämä antaa kyllä erikoisen kuvan naisen seksuaalisuudesta. Mutta tutkittu juttu toisaalta.
Samaa mieltä, ihn normaalia imettää tuon ikäistä, mutta ei kesken työpäivän. Eikä varsinkaan kesken jonkun palaverin.