Voiko narsistin uhri muuttua itse narsistiksi?
Yritän saada ymmärrystä siihen, olenko minä nyt uudessa suhteessa narsisti, kun olen aiemmassa suhteessa ollut sen uhrina.
Olen muuttunut käytökseltäni. Ennen olin kiltti, myötäilevä, mutta nyt kun tämä suhde on normaali, on minusta tullut esiin kaikenlaista paskaa.
Kommentit (22)
Narsistin uhreista YLEENSÄ tulee narsisteja, jos suhde narsistiin jatkuu liian kauan tai niitä tulee useampia peräkkäin. Mutta se vie siis VUOSIA ja aikuisten kohdalla vuosikymmeniä. Narsistien lapset kasvavat lähes aina narsisteiksi. (Ja samoin lähes kaikki narsistit ovat lapsuudessaan kokeneet jotqin pitkäaikaisia kaltoikohteluja. Ei välttämättä aina vanhemmiltaan, mutta usein). Parisuhde narsistin kanssa voi johtaa samaan mutta hitaasti.
Ja kyse ei ole siitä, että jossain tietyssä suhteessa ottaa narsistin roolin, vaan siitä, että oma personallisuus kasvaa kaltoikohdeltuna samalla lailla vinoon kuin narsistillakin on kasvanut. Ja narsistinen kaltoinkohtelu tähtää siihen,että sun mielestä tehdään haavoittuva ja vastaanottavainen, vaikka se ei ennestään olisikaan.
Kun liian kiltti alkaa voimantua, alussa voi tapahtua ylilyöntejä.