Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä on tämän päivän "hyvät it-taidot"?

Vierailija
10.05.2023 |

Siis informaatioteknologian. Jos kyse on toimistotyöstä tai jos työpaikkailmoituksessa alasta riippumatta tuollainen maininta on?

Olen auttamattomasti pihalla työelämästä, joten toivon asianmukaisia ja asiallisia vastauksia.

Kommentit (249)

Vierailija
161/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80386SX kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua harmittaa että luin tämän ketjun! En edes ymmärrä mistä täällä puhutaan.

En ole koskaan omistanut tietokonetta, en hallise exceliä, en ole koskaan tallentanut mitään muistitikulle.

Kännykällä hoidan kaikki asiat.

Olen juuri nyt työtön ja varmaan sellaisena pysynkin jos nämä on ne vaatimukset 😬

Oon 30v

Äläs nyt. Haet jostain kirpparilta muutaman kympillä vanhan käytetyn tietokoneen, ja waretat netistä jotkut vanhat versiot excelistä ja vaikka wordista, ja opettelet esim. nyt just excelin, taulukkolaskenta ohjelman käytön perusteet. Onhan sinulla se puhelin että pystyt lähtötietoja netistä opiskelemaan.

Tämä vaatii ehkä hieman kaivelua, mutta suosittelen ostamaan firmojen pois laittamia tehokkaita läppäreitä. Maksaa vähän, on vähän kolhoja, mutta suorituskyky loistava ja vastaa sitten sitä, mitä työssä voi tulla eteen. 

Sitten seuraavaksi ilmaisille kursseille (niitä pitäisi olla varsinkin jos olet työtön), tai itse opiskelemaan. Kännykästä voit aluksi jakaa netin. 

Vierailija
162/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan omistanut tietokonetta, en hallise exceliä, en ole koskaan tallentanut mitään muistitikulle.

Olen juuri nyt työtön ja varmaan sellaisena pysynkin jos nämä on ne vaatimukset 😬

Oon 30v

Järjestääkö Te-toimisto jotain asiaan liittyviä koulutuksia. Jos on niin sinne vaan sitten heti, muutamassa päivässä oppii perusasiat ja kännykkäänkin voi ladata tekstinkäsittely/taulukkolaskenta ohjelmia. Mutta ensin kannattaa tuo perusopiskelu tehdä tietokoneella. Minä olen tallentanut viimeksi jotain muistitikulle kait 10 vuotta sitten. Nykyisin on pilvipalvelut (esim. OneDrive) niin hyviä tallennuspaikkoja että eipä tarvitse fyysisesti kuljetella muistitikkuja. Ja tuon OneDrivenkin saa myös kännykkään näkyville. Oman sekä työpaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koneeseen tulee vika niin osaa etsiä syyn ja korjata sen

Muistikampojen vaihto/lisäys, levyn peilaus, ohjelmistojen ja ajureiden asennus ja päivitys etc...

Riippuu työtehtävästä. Yleensä vain järjestelmänvalvoja pääsee oikeuksillaan tekemään noita, ja jos puljussa on enemmänkin työntekijöitä, niin on ihan järkevääkin että järjestelmänvalvojaoikeudet on vaan parilla jotka sen haldaa ja perus teeseitse-heebot eivät asentele mitään eivätkä muuttele asetuksia.

Tämä on niin totta, itse olen IT-alalla ja en pysty itse asentamaan koneelleni juuri mitään. No meillä on tehty niin, että SoftwareCenteristä pitäisi pystyä itse asentamaan sellaiset normi sovellukset, mutta on muutamia sellaisia, jotka eivät ole siellä tarjolla, silloin pyydän helpparista asennusta.  

Vierailija
164/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nuo taidot ovat aivan hukassa, aloittaisin varmaan käymällä jonkun Microsoft Office kurssin (Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Access)

Ei taida Access ja Excel olla mitään perusosaamista ainakaan enää nykyään? AMK:ssa voi suorittaa 10 op kursseista, joissa opiskellaan Excelin käyttöä.

Exceliä käytetään kyllä todella paljon työelämässä.

Exeliä tupataan kyllä käyttämään kaikenmaailman luetteloissa ja tiedon taulukoinnissa, jopa pöytäkirjapohjana, mutta harvoin kukaan osaa oikeasti käyttää sitä laajasti. Sehän on varsinaisesti taulukkolaskentaohjelma jossa on vaikka mitä ominaisuuksia, jos osaa vaan käyttää. Monet eivät osaa edes tehdä sinne perusmatematiikan kaavoja, saati käyttää erikoisempia ominaisuuksia.

Työpaikkailmoituksessa olisi hyvä olla maininta jos toivotaan exelin laajaa osaamista.

Muistan , kuinka tein tehtaalla kesätöissä kirjanpitäjän sijaisena 80-luvun lopulla  Lotus 123 taulukkolaskentaan makroja. Tekaisin myös muutamat valikot siihen koneelle, oli just koulussa keväällä kauppaopistossa  käyty läpi windowsin valikkojen tekoa Edlinilla

Silloin oli Lotus 123, nykyään Excel  ja Linuxilla LibreOffice Calc.  Kovasti eivät ole perustoiminnot muuttuneet, käyttöä helpottavia ominaisuuksia on vaan tullut kovasti lisää vuosikymmenten myötä.

- laajat it-taidot omaava vanhus, ei huolita toimistotyöpaikkoihin koska pidetään todennäköisesti tietotekniikkaosaamisensa osalta vanhentuneena ja eihän yo-merkonomi 30 vuoden työkokemuksella voi millään osata samaa mitä tradenomi

Vierailija
165/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon 30v

Järjestääkö Te-toimisto jotain asiaan liittyviä koulutuksia. Jos on niin sinne vaan sitten heti, muutamassa päivässä oppii perusasiat ja kännykkäänkin voi ladata tekstinkäsittely/taulukkolaskenta ohjelmia. Mutta ensin kannattaa tuo perusopiskelu tehdä tietokoneella. Minä olen tallentanut viimeksi jotain muistitikulle kait 10 vuotta sitten. Nykyisin on pilvipalvelut (esim. OneDrive) niin hyviä tallennuspaikkoja että eipä tarvitse fyysisesti kuljetella muistitikkuja. Ja tuon OneDrivenkin saa myös kännykkään näkyville. Oman sekä työpaikan.

YouTube avuksi. Sieltä löytyy ohjeet ihan kaikkeen 

Vierailija
166/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistikampojen vaihto/lisäys, levyn peilaus, ohjelmistojen ja ajureiden asennus ja päivitys etc...

Niin tai siis ehkä osaat niin kauan kuin se vika on joku tavallinen. Edes asiantuntijat ei löydä mitään vähänkään erikoisempia vikoja. Sama koskee myös ohjelmistoja.

Vierailija
167/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 30v

Tietokoneen käyttö on kyllä välttämätöntä useimmilla aloilla, mutta se, että et osaa käyttää  konetta nyt ei tarkoita että et voisi oppia asiaa. Hankit jonkun edullisen käytetyn läppärin ja sitten menet kurssille, jossa opetetaan käytön alkeet. Ihan vaikka kansalaisopistossa opiskelet alkuun.

Vierailija
168/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nuo taidot ovat aivan hukassa, aloittaisin varmaan käymällä jonkun Microsoft Office kurssin (Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Access)

Ei taida Access ja Excel olla mitään perusosaamista ainakaan enää nykyään? AMK:ssa voi suorittaa 10 op kursseista, joissa opiskellaan Excelin käyttöä.

Exeliä tupataan kyllä käyttämään kaikenmaailman luetteloissa ja tiedon taulukoinnissa, jopa pöytäkirjapohjana, mutta harvoin kukaan osaa oikeasti käyttää sitä laajasti. Sehän on varsinaisesti taulukkolaskentaohjelma jossa on vaikka mitä ominaisuuksia, jos osaa vaan käyttää. Monet eivät osaa edes tehdä sinne perusmatematiikan kaavoja, saati käyttää erikoisempia ominaisuuksia.

Työpaikkailmoituksessa olisi hyvä olla maininta jos toivotaan exelin laajaa osaamista.

Muistan , kuinka tein tehtaalla kesätöissä kirjanpitäjän sijaisena 80-luvun lopulla  Lotus 123 taulukkolaskentaan makroja. Tekaisin myös muutamat valikot siihen koneelle, oli just koulussa keväällä kauppaopistossa  käyty läpi windowsin valikkojen tekoa Edlinilla

Silloin oli Lotus 123, nykyään Excel  ja Linuxilla LibreOffice Calc.  Kovasti eivät ole perustoiminnot muuttuneet, käyttöä helpottavia ominaisuuksia on vaan tullut kovasti lisää vuosikymmenten myötä.

- laajat it-taidot omaava vanhus, ei huolita toimistotyöpaikkoihin koska pidetään todennäköisesti tietotekniikkaosaamisensa osalta vanhentuneena ja eihän yo-merkonomi 30 vuoden työkokemuksella voi millään osata samaa mitä tradenomi

"windowsin valikkojen tekoa Edlinilla..."

isot respectit täältä. keskiverto nykypäivän tietokoneen käyttäjä tuskin saisi edlinillä aikaan A4:sta tekstiä menettämättä hermojaan, vaikka ohjeet (eikä ne ole edes pitkät) olisi nenän edessä.

Ja toi excelin käyttö pöytäkirja pohjana.... olen nähnyt, ja on mielestäni ihan älytöntä.

Vierailija
169/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmatorjunnassa tarkkuus ja ennakointi on tärkeitä taitoja. Pitää osua lentokoneeseen heti tai se karkaa.

It-kersantti

UGH!

Vierailija
170/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on nyt ihan höpöhöpövastauksia, IT-tuki ja ohjelmoijat ovat luku sinänsä eikä näiden työnhakuilmoituksissa puhuta "hyvistä IT taidoista" vaan jostain ihan muusta.

Työnhakuilmoituksessa "hyvät IT-taidot" on perusilmaus sille, että tulee toimistoympäristössä toimeen ja tähän perussettiin kuuluu melko lailla seuraavat:

- sähköpostin käyttö

- tiedostojen käsittely, osaat tallentaa tai hakea kuvia/dokumentteja eri levyiltä ja liittää sähköpostiin tai siirtää muualle

- Office ohjelmat perustasolla, osaat tekstinkäsittelyn, taulukosta perusfunktiot ja saat kasaan powerpoint-esityksen

- Teamsin käyttö

Kaikki muu on extraa ja täysin opeteltavissa työn mukaan.

Vierailija
171/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai siis ehkä osaat niin kauan kuin se vika on joku tavallinen. Edes asiantuntijat ei löydä mitään vähänkään erikoisempia vikoja. Sama koskee myös ohjelmistoja.

Aijaa...ketkäs ne erikoisemmat viat sitten oikein löytää?

Vierailija
172/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80386SX kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"windowsin valikkojen tekoa Edlinilla..."

isot respectit täältä. keskiverto nykypäivän tietokoneen käyttäjä tuskin saisi edlinillä aikaan A4:sta tekstiä menettämättä hermojaan, vaikka ohjeet (eikä ne ole edes pitkät) olisi nenän edessä.

Ja toi excelin käyttö pöytäkirja pohjana.... olen nähnyt, ja on mielestäni ihan älytöntä.

Excel pöytäkirjana on joillain aloilla käytössä nopeassa saittikokouksessa, missä käydään pelkistettyyn go/no-go tyyliin läpi mitä on valmista, valmistumassa tai ei ole edes aloitettu. Kun pomottelin työmailla, niin noita 15-30 min kokouksia pidin ja saatiin sitten Exceleistä graafit kuinka eri työvaiheet todellisuudessa edistyy.  Tahtoo vain olla että nykyisin kokoukset ja etenkin Word-pöytäkirjat venyvät kun porukka yrittää puhumalla ja kirjauksilla päästä eteenpäin.

Vierailija
173/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fortrania on hyvä osata jos jotakin laskentahommia on.

Vierailija
174/249 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyvät it-taidot tarkoittavat O365-ohjelmien kunnollista hallintaa eli esimerkiksi Wordissa osataan tehdä kommentteja ja hyväksyä ja hylätä niitä, osataan tehdä automaattisesti päivittyvä sisällysluettelo ja käyttää erilaisia tyylejä. 

Excelissä osataan kirjoittaa kaavoja, sisältäen myös matriisikaavat ja nämä uudehkot dynaamisesti säätyvät kaavat, kuten sort tai unique. Osataan tuoda dataa Excelin tuontitoiminnolla. Edistynyt käyttäjä osaa VBA:ta ja muokata dataa DAX-kielellä.

PowerPointissa osataan tuottaa ainakin puoliautomaattista raportointia, kuten käyttää mailmerge-toimintoa ja ostaan muokata esitysten teemoja slidemaster-toiminnolla. 

Näiden lisäksi osataan hyödyntää muita O365-toimintoja, kuten PowerAutomatea ja PowerAppsia tai Formsia.

Wordilla käytetään mallipohjia, joissa on sisällysluettelot ja tyylit valmiina. Mallipohjat ovat SF-standardin ja yrityksen graafisen ilmeen mukaan tehty. Samoin PowerPointilla käytetään valmiita mallipohjia. Työaika käytetään sisältöön. Kukaan ei enää käytä mitään mail merge toimintoja, koska visualisointi tapahtuu Power BI raporteilla.

Excelillä ei tehdä makroja, koska funktioilla tehdään ne asiat mitä ennen tehtiin makroilla (kun ei muuten osattu). VBA:ta ei käytetä toimisto-ohjelmissa. Tietohallinto suhtautuu aika nuivasti käyttäjien tekemiin automatisointeihin, joita ei yleensä dokumentoida. Kun sitten makroilija tai oman elämänsä VBA virtuoosi lähtee uusiin haasteisiin, niin kukaan ei ota selvää mitä on tehty - ja jos se vaikuttaa vaikka tuotantoon niin ojassa ollaan. Sitä dataa muokataan Power Queryllä, tai käytetään Power BI ja DAX kieltä.

Tavallinen käyttäjä harvoin hyödyntää Power Automatea tai Power Appsia, ehkä sitten Formsia. Kannattaa sen sijaan tutustua vaikka ChatGPT, se tulee toimistosovelluksiin nopeammin kuin oletimme.

Vierailija
175/249 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa kysyä ChatGPT:ltä tai joltain muulta tekoälyltä niin, että se tekee työt puolestasi

Vierailija
176/249 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi asiaa näyttää olevan puppua: 1. Kaikki osaavat käyttää tietokonetta (ainakin nuoret). 2. Kaikki osaavat englantia (ainakin nuoret).

Olen nyt vanhemmiten (eläkkeellä IT-alalta) autellut eri paikoissa ja kouluttanut vanhuksia ja syrjäytyneitä tietokoneitten kanssa ja aika kummallisia käsityksiä ihmisillä on. Myös muutosvastarinta on käsittämättömän voimakas.

IT taidoissa riittää työpaikalla toimistossa, jos saa selaimen auki ja pääsee iltapäivälehtien tai oikotien sivuille, etuovi katsotaan plussaksi. Toinen hyödyllinen taito on copy-paste, siitä toinen plussa.

Tuotannnossa taas pitääkin jo osata lukea kuvia, käyttää tiettyä ohjelmistoa ja korjata copy pastesta johtuvia virheitä kuvissa, joita toimisto alati tuottaa. Siihen ei nykyään moni pysty/halua/osaa - elämä on.

Vierailija
177/249 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi asiaa näyttää olevan puppua: 1. Kaikki osaavat käyttää tietokonetta (ainakin nuoret). 2. Kaikki osaavat englantia (ainakin nuoret).

Olen nyt vanhemmiten (eläkkeellä IT-alalta) autellut eri paikoissa ja kouluttanut vanhuksia ja syrjäytyneitä tietokoneitten kanssa ja aika kummallisia käsityksiä ihmisillä on. Myös muutosvastarinta on käsittämättömän voimakas.

Minäkin eläkkeeltä IT-alalta. Oletko törmännyt Linuxiin, onko se Sinulle tuttu? Sehän on siitä jännä, että se tekee, mitä käsket sen tehdä, eikä sen, mitä joku taho, kuten Mikkihiiri tai Omena arvelee sinun haluavan tehdä. Oletko törmännyt kotiverkkoihin, jotka on toteutettu utp-kaapelilla ja joissa turvallisuus on prio-juttu?

Vierailija
178/249 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAP

Kukaan ei ole maininnut sappia?

https://www.sap.com/finland/products/erp.html

Vierailija
179/249 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos office ei ole hallussa, niin googlen vastaavat ovat ilmaisia: deive, sheets, docs, slides, forms, sites +gmail ja kalenteri. Nuorekkaat yritykset käyttää googlen ohjelmistoja, vanhat officea. Varmaan koska siirtyminen on hankalaa ja aina ennekin. Toki excelissä on tehokäyttäjille jotain ominaosuuksia mitä ei google sheetsissä taida olla. Mutta tavalliselle tallaajalle ihan samat toiminnot löytyy.

Youtubesta löytyy ohjeita.

Puhelimellakin voi käyttää, jos ole konetta.

ChatGPTn käyttö kannattaa opetella, ei pidä luottaa suoraan vastauksiin. Säästää paljon aikaa. Toki kaikissa paikoissa ei saa käyttää.

Näiden lisäksi perus tietokoneen päivitys ja ohjelmien asennus. Kannattaa kokeilla monia ohjelmia, niin tulee logiikka tutuksi, jos konetta ei vapaalla käytä.

Vierailija
180/249 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotyössä tarvitsee yleensä, esimerkkejä ohjelmistoista suluissa

Toimisto-ohjelmat (office/google): taulukkolaskenta, presentaatio, dokumentit

Kokoustyökalut ( teams/meet/zoom) - palavereihin ja yhteistyöhön etänä

Dokumenttien hallinta (onedrive /google drive)

Projektoinnin työkalu (monday/ jira): projektien ja tehtävien hallintaa

CRM (salesforce / hubspot) - asiakkuuksien hallinta

Tuntikirjaukset ja laskus (visma/ accountor) - työtuntien kirjaus, laskujen lähtetys, matkalaskut

HR sovellus ( mepco / workday)

Tiketöinti ( zendesk /freshdesk) - yhteispostilaatikoiden ja asiakaspalvelunhallunta

Itsm työkalut (service now / freshservice) - sisäisen it:n hoitoon. Intranet yleensä tässä mukana, joskus sekin erikseen.

Osaa sovelluksista tarttee vain tilaajana, esim tilaa itselleen it:ltä asioita ja hoitaa ongelmia. Osaa joutuu operoimaan. Ja monia noita järjestelmiä voi käyttää ristiin ja ei ole noin montaa erilaista esim. Tiketöinti voi olla osa itsm:ää, projektointia tai crm:ää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme