Mitkä on tämän päivän "hyvät it-taidot"?
Siis informaatioteknologian. Jos kyse on toimistotyöstä tai jos työpaikkailmoituksessa alasta riippumatta tuollainen maininta on?
Olen auttamattomasti pihalla työelämästä, joten toivon asianmukaisia ja asiallisia vastauksia.
Kommentit (249)
1. Osta uusi älypuhelin, mielellään kallis.
2. Asenna puhelimeen uusimmat päivitykset.
3. Oletko jo asentanut päivitykset? Jos et, niin ne asennetaan pakolla.
4. Oho, puhelimeen ei saa enää päivityksiä, eikä sovellukset toimi kunnolla. Palaa kohtaan 1.
(Pätee myös muihinkin laitteisiin.)
Käsittääkseni hyvät it-taidot voi todistaa lyömällä työhaastattelussa pöytään 90-luvulla suoritetun ATK-ajokortin.
Taatusti tulee kunnioituksesta kielivä hiljainen hetki.
Moi olen täysverinen Nörtti ja täytyy sanoa , käsi sydämmellä, nämä kaikki on vaikeita ja hankalia osata!
Officet , yms. Ongelmana on ns. pilkunpaikat ja täpät asetuksissa yms. Muistat ja opit yhtenä päiväna ja toisena jo unohdat. Sitten istut koneen edessä ns. pitkät päällä , katse tulevaisuuteen ja mietit miten tämäkin tehtiin ja miksi en muista. Eipä niitä kukaan muista!
Nämä asiat ovat hankalia ja vaikeita! Ole armollinen itsellesi :-)
Ohessa erinomainen linkki kaikkiin office ongelmiin: (suomeksi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo taidot ovat aivan hukassa, aloittaisin varmaan käymällä jonkun Microsoft Office kurssin (Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Access)
Ei taida Access ja Excel olla mitään perusosaamista ainakaan enää nykyään? AMK:ssa voi suorittaa 10 op kursseista, joissa opiskellaan Excelin käyttöä.
Exceliä käytetään kyllä todella paljon työelämässä.
Exeliä tupataan kyllä käyttämään kaikenmaailman luetteloissa ja tiedon taulukoinnissa, jopa pöytäkirjapohjana, mutta harvoin kukaan osaa oikeasti käyttää sitä laajasti. Sehän on varsinaisesti taulukkolaskentaohjelma jossa on vaikka mitä ominaisuuksia, jos osaa vaan käyttää. Monet eivät osaa edes tehdä sinne perusmatematiikan kaavoja, saati käyttää erikoisempia ominaisuuksia.
Työpaikkailmoituksessa olisi hyvä olla maininta jos toivotaan exelin laajaa osaamista.
Ihan turha puppuvaatimus. "Hyvät IT-taidot" tarkoittaa käsittääkseni, että osaa käyttää sen verran mitä nyt 40-vuotias keskimääräinen mies (tai tekniikasta keskimääräistä kiinnostuneempi nainen) osasi 20-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Jos koneeseen tulee vika niin osaa etsiä syyn ja korjata sen
Muistikampojen vaihto/lisäys, levyn peilaus, ohjelmistojen ja ajureiden asennus ja päivitys etc...
Riippuu työtehtävästä. Yleensä vain järjestelmänvalvoja pääsee oikeuksillaan tekemään noita, ja jos puljussa on enemmänkin työntekijöitä, niin on ihan järkevääkin että järjestelmänvalvojaoikeudet on vaan parilla jotka sen haldaa ja perus teeseitse-heebot eivät asentele mitään eivätkä muuttele asetuksia.
Mua harmittaa että luin tämän ketjun! En edes ymmärrä mistä täällä puhutaan.
En ole koskaan omistanut tietokonetta, en hallise exceliä, en ole koskaan tallentanut mitään muistitikulle.
Kännykällä hoidan kaikki asiat.
Olen juuri nyt työtön ja varmaan sellaisena pysynkin jos nämä on ne vaatimukset 😬
Oon 30v
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan omistanut tietokonetta, en hallise exceliä, en ole koskaan tallentanut mitään muistitikulle.
Kännykällä hoidan kaikki asiat.Olen juuri nyt työtön ja varmaan sellaisena pysynkin jos nämä on ne vaatimukset 😬
Oon 30v
Yhdessä kioskissa oli pomoportaan hehkuttama ERP-ohjelmisto, mutta eihän sillä uskaltanut tarjouksia laskea. Ohjelmistofirman kanssa tapeltiin sitäkin enemmän. Tarjottiin sitten Excelillä. Kaveri tosin käytti Libre Officen Calcia ja välillä Googlen Sheetsiä. Ei se Excel ole ainoa, mutta ehkä se on valtavirtaa firmapuolella. Työttömän asema paranisi jos osaisi Excelin ja sen Power BI:n alkeistasolla. Niillä sitä firmoissa sohitaan kuka mitenkin ja kysellään kolleegoilta kun ei itse osata.
Monen cv:n mukaan se on sitä että osataan syöttää numeroita exceliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Windowsin ja biosin tuntemus ja ongelmien ratkaisutaito, tiedon haku googlessa, yleisimpien sovelluksien esim wordin ja teamsin käyttö.
Windowsin ja muiden apuohjelmien asennus esim tikulta on myös hyvä handlata. Tiedostojen tallennus ja siirto pitää osata. Tietoturvasta pitää myös älytä jotain. Plussaa on jos ymmärtää tietokoneen komponenteistakin jotain.
Ict n35
BIOS:n tuntemus :-D Et taida itse edes ymmärtää mistä puhut :-D
Jep, normijantterilla ei ole pääsyä näiden laitteiden Biosasetuksiin, jos on oikein hoidettu suojaukset. 99% porukoista ei ole hajuakaan näistä asioista. Puhumattakaan näistä laitteiden komponenteista, etenkin jos kyse yrityslaitteista. Normi kuluttajakäyttöön tarkoitetuissa laitteissa näihin ei pysty edes vaikuttamaan, kun ovat ihan eri kategoriassa. Eikä tänä päivänä tehdä mitään tikkuasennuksia, softat asennetaan aivan toisella systeemillä.
Mutta TehoKäyttäjällä on...
90-luvun lopulla hain työpaikkaa jossa työ tehtiin 90%sesti tietokoneella. Firman toimari kysyi ATK taidoistani, johon vastasin, että osaan käynnistää tietokoneen, hän kysyi, että entä Macin? Sanoin, että eiköhän sekin luonnistu. Mentiin sitten sen Macin luokse ja hän sanoi, että laita päälle, aikani tutkittua konetta sain kuin sainkin sen päälle. Sain paikan sillä ATK taitoni oli vertaansa vailla muihin hakijoihin nähden 😂
Tänä päivänä kykyni on näiden uusien koneiden kanssa samaa luokkaa, mut luulen, että se ei enää nykyään riitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvät it-taidot tarkoittavat O365-ohjelmien kunnollista hallintaa eli esimerkiksi Wordissa osataan tehdä kommentteja ja hyväksyä ja hylätä niitä, osataan tehdä automaattisesti päivittyvä sisällysluettelo ja käyttää erilaisia tyylejä.
Excelissä osataan kirjoittaa kaavoja, sisältäen myös matriisikaavat ja nämä uudehkot dynaamisesti säätyvät kaavat, kuten sort tai unique. Osataan tuoda dataa Excelin tuontitoiminnolla. Edistynyt käyttäjä osaa VBA:ta ja muokata dataa DAX-kielellä.
PowerPointissa osataan tuottaa ainakin puoliautomaattista raportointia, kuten käyttää mailmerge-toimintoa ja ostaan muokata esitysten teemoja slidemaster-toiminnolla.
Näiden lisäksi osataan hyödyntää muita O365-toimintoja, kuten PowerAutomatea ja PowerAppsia tai Formsia.
Miten tuo Wordin käyttö voikin olla monelle niin vaikeaa. Olen työssä, jossa useampi työntekijä kirjoittaa yhteen ja samaan word-tiedostoon, joka lopulta lähetetään asiakkaalle. Kommenteista ei ole kukaan kuullutkaan, muotoilut on aina päin honkia, kaikki siirtymät ja välit tehdään välilyönneillä, ei osata käyttää tyylejä eikä edes huomata, jos fontti, fonttikoko ja riviväli muuttuvat kesken asiakirjan.
Kaikki eivät ole ammatiltaan tekstinkäsittelijöitä ent. konekirjoittajia.
Tämähän oli nostalginen läppä.
Nykyään, kaikkien pitää olla oman ammattinsa ohella tekstinkäsittelijöitä.
Ja asia on ollut niin jo ainakin 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kännykällä hoidan kaikki asiat.Olen juuri nyt työtön ja varmaan sellaisena pysynkin jos nämä on ne vaatimukset 😬
Oon 30v
Äläs nyt. Haet jostain kirpparilta muutaman kympillä vanhan käytetyn tietokoneen, ja waretat netistä jotkut vanhat versiot excelistä ja vaikka wordista, ja opettelet esim. nyt just excelin, taulukkolaskenta ohjelman käytön perusteet. Onhan sinulla se puhelin että pystyt lähtötietoja netistä opiskelemaan.
Somalit ovat eteviä koodareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo taidot ovat aivan hukassa, aloittaisin varmaan käymällä jonkun Microsoft Office kurssin (Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Access)
Ei taida Access ja Excel olla mitään perusosaamista ainakaan enää nykyään? AMK:ssa voi suorittaa 10 op kursseista, joissa opiskellaan Excelin käyttöä.
Riippuu varmaan työpaikasta. Kyllä Excel on ollut todella normijuttu monissa mun työpaikoissa.
Taatusti riippuu työpaikasta. Mutta tässä ap kyseli että mitä on ne hyvät IT-taidot, joista mainitaan ALASTA RIIPPUMATTA.
Niin, siis hyviin IT-taitoihin kuuluu Excel osaaminen alasta riippumatta
Kyllä mä näkisin työpaikkailmoituksessa monella alalla, että hyvillä IT-taidoilla haetaan sellaisia asioita kuin että oppii kerralla käyttämään työpaikalla käytössä olevaa sovellusta, johon tehdyt työtunnit kirjataan. Mutta toki lähihoitajan tai suurtalouskokin tai ihan minkä tahansa alan ihmisen IT-taitoihin tämän palstan mukaan kuuluu taulukkolaskennan formuloiden ja funktioiden hallinta. 😀
Lähihoitajan perus it-taitoihin kuuluu tosiaan perus toimisto-ohjelmien (Word, Excel, PowerPoint) ja työajanseurantajärjestelmän lisäksi etävastaanottojärjestelmän ja potilastietojärjestelmän käyttö, ja jos hyvinvointialueella sattuu olemaan käytössä eri kunnissa useita eri potilastietojärjestelmiä, niiden eri kuntien järjestelmien käyttö jonkin esim. Sitrixin kautta. Lisäksi labrajärjestelmän, Kanta-järjestelmän ja ajanvarausjärjestelmän käyttö. Nämä nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan työpaikasta. Kyllä Excel on ollut todella normijuttu monissa mun työpaikoissa.
Taatusti riippuu työpaikasta. Mutta tässä ap kyseli että mitä on ne hyvät IT-taidot, joista mainitaan ALASTA RIIPPUMATTA.
Niin, siis hyviin IT-taitoihin kuuluu Excel osaaminen alasta riippumatta
Kyllä mä näkisin työpaikkailmoituksessa monella alalla, että hyvillä IT-taidoilla haetaan sellaisia asioita kuin että oppii kerralla käyttämään työpaikalla käytössä olevaa sovellusta, johon tehdyt työtunnit kirjataan. Mutta toki lähihoitajan tai suurtalouskokin tai ihan minkä tahansa alan ihmisen IT-taitoihin tämän palstan mukaan kuuluu taulukkolaskennan formuloiden ja funktioiden hallinta. 😀
Lähihoitajan perus it-taitoihin kuuluu tosiaan perus toimisto-ohjelmien (Word, Excel, PowerPoint) ja työajanseurantajärjestelmän lisäksi etävastaanottojärjestelmän ja potilastietojärjestelmän käyttö, ja jos hyvinvointialueella sattuu olemaan käytössä eri kunnissa useita eri potilastietojärjestelmiä, niiden eri kuntien järjestelmien käyttö jonkin esim. Sitrixin kautta. Lisäksi labrajärjestelmän, Kanta-järjestelmän ja ajanvarausjärjestelmän käyttö. Nämä nyt ainakin.
Joo, ja muistitikulle ei saa tallentaa mitään. Ainakin HUS:issa saa potkut, jos käyttää muistitikkua työkoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmatorjunnassa tarkkuus ja ennakointi on tärkeitä taitoja. Pitää osua lentokoneeseen heti tai se karkaa.
It-kersantti
Ilmatorjunnan tehtävä ei ole ampua koneita alas vaan estää ilmaiskut. Jos et tiedä eroa näillä kahdella asialla, koulutusohjelmassa on jotain vikaa.
Kyllä niitä koneita on silti yritettävä ampua jos niitä tulee.
eri
Vierailija kirjoitti:
Oon 30v
Pyydä päästä kurssille, varmaan työkkärin kauttakin voisit päästä. Myös kansalaisopistoissa näkyy tietokoneen peruskursseja olevan tarjolla. Excelin peruskäyttö ei ole vaikeaa, useimmiten peruskäyttö riittää.
Kirjaston koneella pääset Googleen ja voit harjoitella Googlesheetin käyttöä. Se on melkein sama kuin Excel.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni hyvät it-taidot voi todistaa lyömällä työhaastattelussa pöytään 90-luvulla suoritetun ATK-ajokortin.
Taatusti tulee kunnioituksesta kielivä hiljainen hetki.
ja sitten voi vielä näyttää mistä kuvakkeesta wöördissä laitetaan päälle riippuvat sarkahousut, vai oliko ne sarkaimet.
Jos koneeseen tulee vika niin osaa etsiä syyn ja korjata sen
Muistikampojen vaihto/lisäys, levyn peilaus, ohjelmistojen ja ajureiden asennus ja päivitys etc...