Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Briteissä pudding on leivonnainen?

Vierailija
10.05.2023 |

Googlatkaa vaikka Yorkshire pudding. Jonkinlainen tuulihattu tyylinen leivonnainen. Pudding suomennetaan usein vanukkaaksi, mutta suomen kielessä vanukas ei ole leivonnainen.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun itse kävin koulua, englannin tunneilla tosiaan opetettiin että pudding = vanukas. Tämä oli ihan oppikirjoissakin. Olen syntynyt 80-luvulla eli enkkua opetellut joskus 90-luvulla. Puddingin brittimerkitys selvisi kyllä nopeasti Englannissa käydessä.

Tuo käännöshän on amerikanenglannista tullut, kun siellä pudding on lähempänä vanukasta, mutta kieltä opetellessa olisi kyllä aiheellista kertoa sanan eroista englannin eri varianteissa. Ei ole todellakaan ainoa sana joka tarkoittaa eri asiaa britti- ja amerikanenglannissa. 

Kun kävin koulua niin enkunope sanoi heti kun alkoi opettaa meidän ryhmää että hän opettaa brittienglantia eikä amerikanenglantia. Musta toi oli hyvä selvennys heti alkajaisiksi.

Vierailija
22/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pudding on tosiaan mikä tahansa jälkiruoka. Samoin kuin Australiassa ja Uudessa-Seelannissa tea on illallinen. "Do you want meatballs for tea?"

Briteissä sanojen tea ja dinner käyttö riippuu yhteiskuntaluokasta ja maantieteestä. Opin nämä nyanssit kun muutin tänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pudding on tosiaan mikä tahansa jälkiruoka. Samoin kuin Australiassa ja Uudessa-Seelannissa tea on illallinen. "Do you want meatballs for tea?"

Tea illallisena on käytössä alemmissa sosiaaliluokissa ja sieltä rantautunut karkotettujen vankien mukana Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. Niiden puhetyylissä kuulee muutenkin vielä kaikuja vanhasta työväenluokan kielenkäytöstä.

Vierailija
24/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yorkshire pudding on suolainen - tai oikeastaan sokeriton - pannukakku."

Mitä onlen Yorshire puddingia Englannissa syönyt sunnuntiapaistin kanssa, ei ole ollut pannukakun näköistä vaan enemmänkin muffinsin näköinen kakkara.

Vierailija
25/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kidney pie. Onko hyvää?

Se on steak and kidney pie. Ei siinä pelkkää munuaista ole. Ja on hyvää. 

Vierailija
26/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä pudding on Britanniassa pieni leivostyylinen kakku tai torttu.

Ei ole. 

Vierailija
27/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös jollain seuduilla Brittein saarilla illallinen on tea. Tosin myös lunch voi tarkoittaa päivällistä/illallista. Että ottaa tuosta nyt sitten selvää...

Oliko niin, että työväenluokan tea on se ruokailu, kun iskä tulee raskaista duuneista ja tarvitsee päivän pääaterian? Ja herrasväen tea se missä on pikku leivoksia tai vaikka skonsseja?

Vierailija
28/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös jollain seuduilla Brittein saarilla illallinen on tea. Tosin myös lunch voi tarkoittaa päivällistä/illallista. Että ottaa tuosta nyt sitten selvää...

Oliko niin, että työväenluokan tea on se ruokailu, kun iskä tulee raskaista duuneista ja tarvitsee päivän pääaterian? Ja herrasväen tea se missä on pikku leivoksia tai vaikka skonsseja?

Juurikin näin. Tea vs Afternoon tea.

Vierailija
29/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä onlen Yorshire puddingia Englannissa syönyt sunnuntiapaistin kanssa, ei ole ollut pannukakun näköistä vaan enemmänkin muffinsin näköinen kakkara.

Ulkonäkö johtuu siitä, että ne paistetaan annosvuuissa, yleensä samannäköisissä kuin on muffinssipellit, mut ne kolot on vaan suurempia. Tässä linkki muffinssivuuissa paistettuihin: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/james-martins-yorkshire-puds

Ton kokoisia ne kai on ne pakasteena myytävätkin?

Vierailija
30/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pudding on Britanniassa jälkiruoka.

Juurikin näin. Pudding tarkoittaa jälkiruokaa.

Jos on jälkiruoka niin vanukas tai vaihtoehtoisesti se pannarityyppinen sunnuntaipaistin kera tarjottava, mutta palstalaiset ei näemmä tiedä mikä on vanukas, siis sellainen vanhanajan kotonatehty vanukas, ei mikään maitohyllyn lasten kiisseli. 

Vierailija
31/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäkö johtuu siitä, että ne paistetaan annosvuuissa, yleensä samannäköisissä kuin on muffinssipellit, mut ne kolot on vaan suurempia. Tässä linkki muffinssivuuissa paistettuihin: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/james-martins-yorkshire-puds

Pakasteesta löytyy useampaa kokoluokkaa, vähän isompia ns. deluxe versioita, jättikokoisia ja arkisempia mutta usein vähän pienempiä isoimmissa pusseissa.

Vierailija
32/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakasteesta löytyy useampaa kokoluokkaa, vähän isompia ns. deluxe versioita, jättikokoisia ja arkisempia mutta usein vähän pienempiä isoimmissa pusseissa.

Ok, mun tuttavapiirissä harvemmin ostetaan deluxe- versioita mistään ;-)  ja noi tehdään yleensä itse, niin mä oon nähnyt vaan niitä halvimpia, eli siis pienimpiä pakasteita.

Yksi mikä ärsyttää on gini. Mä en itse tykkää ginistä yhtään, ja ilmeisesti briteillä on joku geneettinen viehtymys siihen.

Vierailija
33/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja shepherds pie ei ole piiras vaan periaatteessa liha-perunasoselaatikko

se on cottage pie, jos sin tehty naudanlihasta. Shepherds pie tehdään aina lampaanlihasta. Eläköön se pieni ero:-)

Vierailija
34/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, mun tuttavapiirissä harvemmin ostetaan deluxe- versioita mistään ;-)  ja noi tehdään yleensä itse, niin mä oon nähnyt vaan niitä halvimpia, eli siis pienimpiä pakasteita.

Yksi mikä ärsyttää on gini. Mä en itse tykkää ginistä yhtään, ja ilmeisesti briteillä on joku geneettinen viehtymys siihen.

No en mä nyt tiedä maksavatko ne deluxe versiot niin paljon etteikö niitä voisi ostaa vaikka joulupöytään :D

Moni varmasti tekee itse mutta kyllä ne tuolta pakasteestakin näyttävät kauppansa tekevän.

Goni hyvän tonic veden kanssa on kyllä hyvää tavaraa, siitä olen monen britin kanssa samaa mieltä.

Vierailija
35/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja shepherds pie ei ole piiras vaan periaatteessa liha-perunasoselaatikko

Eihän meillä tarjottava merimiespihvikään ole pihviä, vaan perunaviipale-lihasuikalelaatikkoa. 

Vierailija
36/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulihattu lienee cream puff

Vierailija
37/48 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuulihattu lienee cream puff

Yksi vaihtoehto nimeksi tuo. Muita ovat profiterole ja eclair. 

Vierailija
38/48 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lunch ei koskaan tarkoita illallista, dinner sen sijaan voi tarkoittaa lounasta. 

Vierailija
39/48 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Briteissä sanojen tea ja dinner käyttö riippuu yhteiskuntaluokasta ja maantieteestä. Opin nämä nyanssit kun muutin tänne.

Ja tilanteesta, kotioloissa lapsi saattaa kysyä what's for tea?  kotioloissa mutta käyttää sitten sopivaa sanaa muissa tilanteissa, dinner, supper etc 

Vierailija
40/48 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana pudding tarkoittaa brittienglannissa kahta eri asiaa eli

1. jälkiruokaa, joka on maitopohjainen tms. ja

2. Rasvassa paistettua taikinaa, joka yleensä suolainen lisuke aterialla (kuten se Yorkshire pudding).

Tai mitä tahansa jälkiruokaa tai vaikka Christmas puddingia (joka ei ple maitopojainen) tai vaikka blackpudding (verimakkara) tai steak & kidney pudding eli taikinakuoressa tehty liha-munuaispata....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi