Minkä ikäisenä lapsen pitäisi tietää kuukautisista?
Minkä ajattelisitte olevan se ikä, että lapsen pitäisi jo ehdottomasti tietää kuukautisista? Että mitkä ne on, miksi ne on ja mitä niissä tapahtuu.
Kommentit (188)
Vivahde eroja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pissa kakkajutut kirjoitti:
Gyne täti siellä huolissaan että tapahtuu okalinnut eli tyttö ei tiedä mitä alapäästä tulee. Hieman naurattaa tuollaiset tätöset. Yleensä jos perheessä esim. vanhempia sisaruksia nuo automaattisesti tulee tietoon melko varmasti jo ennen h hetkeä ja monille vaikka ei olisi sisaruksia. Huolestunut vanhempi voi ehkä ottaa puheeksi 9-vuotiaana, jos ei ilmene, että jo tietäisi tai kysele ennen sitä.
Meidänkin suvussa yks Hilma täti oli huolissaan että eikö lapsille ole jo puhuttu noista asioista ekaluokalla. "Eikö äiti puhunut tuttöjen juttuja." Voi Hilma, ei kaikki oleta että kaikki olisivat jotain hormonipoikkeuksia ja toimisivat sen mukaan. Muutenkin Hilma on mielestäni tosi mauton. Puhuu omista suolisto jutuistaan ihan kun kiinnostaisi kuulla hänen vatsan kiertämiset normikeskustelun lomassa ja on melkein lääkäriin juoksemassa jos vähän vatsa löysänä. Toinen ääripää on sitten nämå "ei tässä normaaliasioita pidä hävetä" ja ovat oikeasti moukkamaisia ja ällöttäviä jatkuvilla intiimi toitotuksillaan.
Ei meillä ikinä menkka asioita ole huudeltu miesten kuullen, eikä muutenkasn ne ole nyt niin tiivis pitkä keskustelun aihe. Jotkut tykkää ehkä jutella tuollaisia vaikka kuinka paljon. Ja joillain on luontainen tarve päästä niistä kertomaan. Kukin tyylillään. Joskus on joutunut keskeyttämäån että jos joskus vähän muuta osastoa myös.Vai että oikein ei menkka-asioita miesten kuullen.
Mitenpä ajattelit olevan yh-isien tyttärillä?
Ihme kärjistystä. Jos lapsella on äiti ja kysyy äidiltä miksi ei puhuttaisi hissukseen naisten kesken naisten asioita. Yh isällä ei kai oikein vaihtoehtoa ole. Ei kai Kole... sen akka tai eräät he... ari hullut taas hysteerisenä "naisten" oikeuksien puolesta huolestu jos naistenvaivoista ei kailoteta kunnolla miesten edessä. Kailottakaa niin kovaa kun haluatte. Mitä sitä häpeämään.Tyylieroja on. Joku ottaa buranaa menkkakipuihin eikä koe tarpeelliseksi kertoa kysymättä mihin vaivaan ottaa, mutta vastaa jos kysytään. Jotkut tykkää kailottaa mihin ottaa ja miksi kysymättäkin .
Kyllä meillä lapsuudenkodissa viiden tytön yh-isä ihan neutraalisti osti siteitä siinä missä vaikka nenäliinoja tai vanulappujakin.
Isä myös osasi antaa oikein asialliset ja hyvät vastaukset, kun joskus pienenä kysyin että mitä kuukautiset tarkoittaa.
Mieluiten riittävän aikaisin esim. 10v. ellei koulun terveystiedon tunneilla asiaa käsitellä, jos näitä enää onkaan opetusohjelmassa. Mun oma äiti oli sairaanhoitaja, niin ei saatana tuota voinut opastaa ajoissa ja mulla alkoivat nämä vasta 14v. Ettei asiat mene aina ihan niinkuin pitäisi alan ihmistenkään kanssa.
Musta tuntuu, että olen tiennyt niistä jollain tasolla aina. Äiti ei mitenkään piilotellut kuukautisiaan. Siteitä oli vessassa ihan allaskaapissa, jonne pieni lapsi pääsee tutkimaan ja äiti aina kertoi, että nyt on kuukautiset niin hänellä on maha kipeä ja kiukuttaa. En ole koskaan pitänyt menkkoja minään ihmeellisenä asiana. Eli minusta lapsi voi taaperosta asti tietää jo mitkä kuukautiset ovat. Toki nyt ei ymmärrä miksi ne tulevat, mutta tajuaa, että semmoset tulee äidille aina välillä. Sitten asiaa voi selventää sitä mukaa kun lapsen ymmärrys kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Hävitetään kuukautishäpeä! Tee hauska testi kuukautisten historiasta
Äitini ei kestänyt minun muuttumistani lapsesta murrosikäiseksi. Syvä häpeä ja paheksunta valtasi kotimme. Pesin jopa pikkuhousuni käsin ja kuivatin ne omassa huoneessani koulupöydän takana piilossa. Puhumattakaan nyt mistään kuukautissuojista, ne oli visusti piilossa ja itse ostin siitä lähtien kun menkat alkoi 12-vuotiaana. Olin kai niin saastainen että sain itse hoitaa sotkuni. Tapahtui 90-luvun lopussa.
Keneltä ne sidepaketit siellä kotona pitää piilottaa?
Onko vessapaperikin piilotettu?
Vivahde eroja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gyne täti siellä huolissaan että tapahtuu okalinnut eli tyttö ei tiedä mitä alapäästä tulee. Hieman naurattaa tuollaiset tätöset. Yleensä jos perheessä esim. vanhempia sisaruksia nuo automaattisesti tulee tietoon melko varmasti jo ennen h hetkeä ja monille vaikka ei olisi sisaruksia. Huolestunut vanhempi voi ehkä ottaa puheeksi 9-vuotiaana, jos ei ilmene, että jo tietäisi tai kysele ennen sitä.
Meidänkin suvussa yks Hilma täti oli huolissaan että eikö lapsille ole jo puhuttu noista asioista ekaluokalla. "Eikö äiti puhunut tuttöjen juttuja." Voi Hilma, ei kaikki oleta että kaikki olisivat jotain hormonipoikkeuksia ja toimisivat sen mukaan. Muutenkin Hilma on mielestäni tosi mauton. Puhuu omista suolisto jutuistaan ihan kun kiinnostaisi kuulla hänen vatsan kiertämiset normikeskustelun lomassa ja on melkein lääkäriin juoksemassa jos vähän vatsa löysänä. Toinen ääripää on sitten nämå "ei tässä normaaliasioita pidä hävetä" ja ovat oikeasti moukkamaisia ja ällöttäviä jatkuvilla intiimi toitotuksillaan.
Ei meillä ikinä menkka asioita ole huudeltu miesten kuullen, eikä muutenkasn ne ole nyt niin tiivis pitkä keskustelun aihe. Jotkut tykkää ehkä jutella tuollaisia vaikka kuinka paljon. Ja joillain on luontainen tarve päästä niistä kertomaan. Kukin tyylillään. Joskus on joutunut keskeyttämäån että jos joskus vähän muuta osastoa myös.Vai että oikein ei menkka-asioita miesten kuullen.
Ihme kärjistystä. Jos lapsella on äiti ja kysyy äidiltä miksi ei puhuttaisi hissukseen naisten kesken naisten asioita. Yh isällä ei kai oikein vaihtoehtoa ole. Ei kai Kole... sen akka tai eräät he... ari hullut taas hysteerisenä "naisten" oikeuksien puolesta huolestu jos naistenvaivoista ei kailoteta kunnolla miesten edessä. Kailottakaa niin kovaa kun haluatte. Mitä sitä häpeämään.Tyylieroja on. Joku ottaa buranaa menkkakipuihin eikä koe tarpeelliseksi kertoa kysymättä mihin vaivaan ottaa, mutta vastaa jos kysytään. Jotkut tykkää kailottaa mihin ottaa ja miksi kysymättäkin .
Pitäisi sen idänkin osata kuukautisista kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei kestänyt minun muuttumistani lapsesta murrosikäiseksi. Syvä häpeä ja paheksunta valtasi kotimme. Pesin jopa pikkuhousuni käsin ja kuivatin ne omassa huoneessani koulupöydän takana piilossa. Puhumattakaan nyt mistään kuukautissuojista, ne oli visusti piilossa ja itse ostin siitä lähtien kun menkat alkoi 12-vuotiaana. Olin kai niin saastainen että sain itse hoitaa sotkuni. Tapahtui 90-luvun lopussa.
Ihan karseeta.
Missä ne siteet sit säilytettiin, jos ei vessankaapissa vessapapereiden vieressä????
Tytölle 9v oon jo vähän kertonut että sellaiset kuukautiset voi tulla jossain vaiheessa ja se tarkoittaa että on tullut teini ikään.
Pojalle voi kertoa paljon myöhemmin, sitten kun tytöt alkaa kiinnostaa..
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 9-10v., kun monilla alkaa asia olla hyvinkin ajankohtainen.
Nykyään on sen verran ronskeja mainoksia noista tarvikkeistä, että luulisi lasten kuulevan asiasta jo pienenä. Ollessani alaikäinen oltiin enemmän hiljaa noista jutuista. Jossain lehdessä oli mainos ja siinä balettitanssijan kuva ja vihjailtiin tarvikkeesta, joka auttaa silloin. Ihmettelin mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää. On vuosi 2023 ja eräille kuukautiset, puberteetti ja koko seksuaalisuus on niin vaikea asia, etteivät pysty lapsilleen niistä puhumaan.
En oikeastaan edes halua tietää, mikä tuollaiseen psyykkiseen häiriöön on johtanut. Tai miten se haittaa tuon ihmisen parisuhdetta ja koko elämää.
Siinä on sen seksuaalihäpeän ja kontrollin karu kuva, jota on Raamatulla meihin hakattu vuosisadasta ja -tuhannesta toiseen. Eikä Jeesus missään kohtaa edes opettanut, että seksuaalisuus olisi synti.
Ehkä siinä ei ole kyseessä psyykkinen häiriö vaan se, että vielä nyt 2000-luvulla naisiin suhtaudutaan ikävästi, naisille voidaan puhua rumasti ja loukkaavasti, joskus ihan kotona aviomiehen taholta. Ja kaikki rintoihin liittyvät kommentit, joita henkilö ei ole pyytänyt saada kuulla. Juuri kerrottiin sanomalehdessä, että joku opettaja on vapaasti saanut puhua loukkaavasti teini-ikäisille tyttöoppilaille.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää. On vuosi 2023 ja eräille kuukautiset, puberteetti ja koko seksuaalisuus on niin vaikea asia, etteivät pysty lapsilleen niistä puhumaan.
En oikeastaan edes halua tietää, mikä tuollaiseen psyykkiseen häiriöön on johtanut. Tai miten se haittaa tuon ihmisen parisuhdetta ja koko elämää.
Siinä on sen seksuaalihäpeän ja kontrollin karu kuva, jota on Raamatulla meihin hakattu vuosisadasta ja -tuhannesta toiseen. Eikä Jeesus missään kohtaa edes opettanut, että seksuaalisuus olisi synti.
Itse kuulin niistä äidiltäni, tosin melkein liian myöhään. Muut kotona saatu opetus oli kyllä karmeaa. Sain kuulla, että seksi on jotain, mihin täytyy suostua, kun on naimisissa. Tosin siihen aikaan se oli totta, siis silloisen lain mukaan. Tähän lisättiin opetus, että "kukaan normaali nainen ei halua tehdä sellaista". Tämä on varmasti haitannut elämääni. Syyllisyys on ollut vahvasti mukana koko elämän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteen vikana vuonna tai niillä paikkeilla. Koulussa taitaa aiheesta olla joku tunti jo 5.luokalla.
Ehkä mä en miehenä ole oikea henkilö kommentoimaan, mutta mun mielestä tämä ei ole sellainen asia, josta ensimmäisen kerran kuuleminen kannattaa ehkä jättää sinne luokkahuoneeseen. Voi olla lapselle todella kiusallista, jos huomaa, että on ainut luokallaan, jolle tämä kaikki tulee täysin uutena asiana, eikä ymmärrä kaikkea, mitä tunnilla kerrotaan. Oletettavasti lapsi, joka ei tiedä mitään kuukautisista on muutenkin pidetty aika pimennossa murrosikään ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, joten kerralla voi tulla turhan paljon uutta sellaisessa ympäristössä, jossa ei kehtaa kysyä, jos ei ymmärrä.
Tämä asenne on minulle niin mysteeri, että ns. pidetty pimennossa seksualisuuteen liittyvistä asioista murrosikään asti. Eikö tätä ennen pidetty lapsen suojaamisena? Pidän itseäni ihan hyvänä äitinä, mutta minulla ei ole mitään käsitystä siitä miten minun muka pitäisi puhua lapselle seksuaalisuudesta ennen murrosikää? Minusta se juuri on lapsuuden parhaita puolia, että aikuisten seksuaalisuuden ei pitäisi siihen maailmaan vielä päästä tunkeutumaan. Ja sitten siinä murrosiässäkin on varmaan vaikeaa säilyttää joku realismi ja tasapaino tässä täysin yliseksualisoidussa yhteiskunnassa.
Olen toki itse hitaasti lämpenevää sorttia, en esim ole ikinä harrastanut irtosuhteita, mutta en myöskään koe jääneeni mitään vaille (päinvastoin välttynyt suruilta ja murheilta).
Miten joku lapsi voi pysyä tietämättömänä maailmassa, jossa useimmilla on kännykkä ja sen ruudulle voi tulla näkyviin vaikka miten hirveitä kuvia tai asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on poikia, mutta kyllä heidän kanssa tämä asia on tullut puheeksi varmaan tosiaan alakoulun ekojen luokkien ikäisen eli just noin 8v. Ihan hedän ihmettelystä kun oon vaikka kaupassa ostanut siteitä itselleni ja he ovat olleet mukana.
Eihän poikien nyt tarvitse tietää näistä asioista mitään. Muutenkin murrosikä muutoksineen on pojille niin paljon helpompi, eikä tässä oikeastaan edes tarvetta millekään nöyryyttäville ja traumatisoiville keskusteluille. Pojat eivät tarvitse kuukautissuojia tai rintaliivejä murrosikäisenä. Olisin kyllä itsekin syntynyt mielummin mieheksi, jos olisin saanut valita, mutta eipä sitä kysytty.
Ja näin kasvaa poikia/ miehiä jotka eivät osaa suhtautua kuukautisiin ja kehtaa ostaa suojia naiselle. Kuukautiset ovat osa sen puolison ja tyttöystävän elämää sekä liittyvät kiinteästi lisääntymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen jo 4 vuotiaalle vastannut kysyttäessä wc-käynnillä, että minulla on kuukautissuoja alushousuissa, johon tulee naisilla ja isommilla tytöillä punaista kuukautisvuotoa välillä ja se ei ole vaarallista.
Mulla sama juttu pojan kanssa. Hän on nähnyt mun menkat ja kysellyt. En edes muista minkä ikäinen hän on ollut kun asia on tullut ensi kertaa puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vivahde eroja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kuukautiset miehiäkin koskettaa.
Onhan jokainen mieskin ainakin ollut lillumassa alkiona äitinsä kohdun limakalvoilla.
Lisäksi tosielämässä useimmat miehet ovat jossain elämänvaiheessa tekemisissä aikuisen naisen kanssa. Se voi olla vaimo, naisystävä tai satunnainen naispuolinen kumppani. On ikävää naiselle, jos mies ushtautuu kuukautisiin avoimesti inhoten tai naureskelee tai pilkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni runsaat kuukautiset enkä voi käsittää, miten pieniltä lapsilta sen voi peittää, kun tosiaan vessaan ei voi mennä ovi lukossa. Väkisinkin lapset näkee siteiden vaihdot, siteet roskiksessa, verisen pöntön ennen pöntön vetämistä, kuukautissiteet vessan kaapissa, veriset lakanat. Eihän äidillä mitään yksityisyyttä ole.
Kaikki vessatoimitukset pitää tehdä ovi auki tai raollaan, jos olet ainut aikuinen sillä hetkellä kotona. Ja pienet lapsethan seuraavat jatkuvasti äitiään, jopa sinne vessaan.
No tosiaan kaikilla ei ole runsaita menkkoja tai menkkoja ollenkaan.
Kyllä ne kuukautiset miehiäkin koskettaa.
Onhan jokainen mieskin ainakin ollut lillumassa alkiona äitinsä kohdun limakalvoilla.