Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsille erikieliset nimet, jos toinen vanhemmista on ulkomaalaistaustainen?

Vierailija
10.05.2023 |

Mitä mieltä olette, pitäisikö kaikille saman perheen lapsille antaa samankieliset nimet vai voiko tehdä niin, että esim. tytöt saa suomenkielisen ja pojat vieraskielisen nimen?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin nimet, jotka toimii kummassakin maassa.

Vierailija
2/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljekset Antti ja Muhammed. Miltä se susta kuulostaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yritettiin löytää nimi jonka molempien sukulaiset osaisivat lausua ja kirjoittaa.

Vierailija
4/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sellaisia nimiä ei ole. (Tai jos on, ne voi olla susirumia.)

Vierailija
5/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin saman logiikan mukaan, esim. suomalaiset etunimet ja muunkieliset toiset nimet.

Vierailija
6/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me yritettiin löytää nimi jonka molempien sukulaiset osaisivat lausua ja kirjoittaa.

Ei nimiasiassa kyllä sukulaisia tarvitse miettiä. Eikö ole pääasia löytää lapselle kiva nimi. Lapsi itse varmasti oppii nimensä kirjoittamaan.

Vierailija
7/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Jos nimet on suhteellisen kansainvälisiä tai kirjoitusasultaan/lausumaltaan saman tyylisiä, ei sillä niin väliä. Antaisin nimet, jotka itsestä tuntuu sopivilta. Oon kyl itse antanut samanmieliset nimet tietoisesti, mutta nyt ajateltuna onko sillä niin väliä?

Vierailija
8/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansainväliseltä tai monikulttuuriselta. Luulen että noin voi käydä ihan kantasuomalaisessakin perheessä, jos vanhemmat kääntyy muslimeiksi silloin kun esikoinen on jo niin vanha, ettei sen nimeä ruveta niin vaan muuttamaan.

Vierailija
9/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*saman kieliset nimet tuohon ylempään viestiin

Vierailija
10/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nimiasiassa kyllä sukulaisia tarvitse miettiä. Eikö ole pääasia löytää lapselle kiva nimi. Lapsi itse varmasti oppii nimensä kirjoittamaan.

Mun poika valitti kuinka sitä ärsyttää aina tavata sen nimi eikä nimi ole edes vaikea. Minäkin ja useat muut joudumme tavaamaan ulkomailla.

Vierailija
11/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, jonka toisella lapsella on suomalainen nimi ja toisella englantilainen. Lapset ovat saaneet nimensä kaverin mummon (suomalainen nimi) ja puolison vaarin mukaan (englantilainen nimi). Niin että miksi ei, eihän nimissä mitään sääntöä ole. 

Vierailija
12/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustakaan sukulaisia ei tarvitse huomioida, koska ne voi kutsua lasta omaan suuhun sopivalla lempinimellä. Jonkun verran on kuitenkin hyvä ottaa huomioon lasten kulttuuritaustaa, koska lapsille muodostuu varmasti erityinen side myös "toiseen kotimaahansa".

Vierailija
13/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustakaan sukulaisia ei tarvitse huomioida, koska ne voi kutsua lasta omaan suuhun sopivalla lempinimellä. Jonkun verran on kuitenkin hyvä ottaa huomioon lasten kulttuuritaustaa, koska lapsille muodostuu varmasti erityinen side myös "toiseen kotimaahansa".

Kirjoitin äskeisen ja tarkennan vielä, että välttäisin esim. ääkkösiä lapsen nimessä, jos niitä ei käytetä toisenkin vanhemman kotimaassa ja äidinkielessä. Pyrkisin myös siihen, että lapsen nimi ei tuo ihan helposti mieleen eri sukupuolta olevaa ihmistä.

Vierailija
14/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö lapset nimetä tyyliin Tupu, Hupu ja Lupu?

Vierailija
15/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina sellaisia nimiä ei ole. (Tai jos on, ne voi olla susirumia.)

Mistä maasta nyt puhutaan? Lähes kaikissa maissa toimii kansainväliset nimet kuten Elias, Anna, Emma jne. Nuo ja niiden muunnelmat toimivat Euroopassa, Amerikan mantereella, Afrikassa ym. Musliminimistäkin löytyy useita vaihtoehtoja. Aasiassa taas on tavallista, että ihmisillä on oman nimen lisäksi käytössä "länsimainen" nimi, koska aasialaiset nimet koetaan vaikeina muualla.

Vierailija
16/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu siitä mihin viiteryhmään toinen vanhempi kuuluu. vääränlainen nimi voi haitata työllistymistä ja kun matkustelee niin voi helpommin joutua turvatarkastuksiin lentokentillä.

Vierailija
17/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono esimerkki, koska Muhammed on (myös) suomenkielinen nimi. Antti ja Mohammad olisi parempi esimerkki, muttei sekään ole hyvä, kun melkein kaikki suomalaiset tietää että Mohammad liittyy islaminuskoon eikä vueraskieliset nimet ole yleensä uskonnollisia.

Vierailija
18/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa muslimiperheeltä, jossa ainakin toinen vanhemmista on luultavasti suomalainen. Antti on muunnos nimestä Andreas, ja ainakin ortodoksikristityt nimeää lapsiaan Anteiksi apostoli Andreaan mukaan. Saattaisin ruveta miettimään, onko joku Andreas jollain tavalla tärkeä hahmo muslimeille.

Vierailija
19/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi jos ovat selkeästi liian erilaiset keskenään. Mutta moni nimi toimii myös englanniksi tai muilla kielillä vaikka Julia, Sofia, Anna, Donna, Bella, Emma yms..

Vierailija
20/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini perheen lapsilla kahdella vanhemmalla lapsella oli ihan Suomessakin yleiset nimet, tyyliin Ella ja Matilda, mutta näiden pikkusisaruksen nimi oli Tiger.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän