Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yli 100 000 lähihoitajaa kadonnut Suomessa. Mitä tuntemasi lähihoitaja tekee nykyään?

Vierailija
08.05.2023 |

Opiskeliko uuden ammatin?

https://yle.fi/a/74-20030150

Kommentit (283)

Vierailija
141/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sihteerinä

Missä? Tradenomeja on työttömänä kotona, vaikka voin mä katsoa telkkaria ja nukkua aamuisin pitkään, ei sillä.

Villi veikkaus että osastonsihteerinä. Heistäkin on muuten ylitarjontaa, vaikkei toki siihen malliin kuin yleissihteereistä.

Juu, tiedän, olin sairaalassa työkokeilussa auttamassa osastonsihteeriä työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.

Vierailija
142/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäreistä en tiedä mutta 1 sh jakaa postia, 3 sh lähti pomoiksi (yks esh, yks kotihoitoon, 1 yksityiseen hoivakotiin.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sihteerinä

Missä? Tradenomeja on työttömänä kotona, vaikka voin mä katsoa telkkaria ja nukkua aamuisin pitkään, ei sillä.

Villi veikkaus että osastonsihteerinä. Heistäkin on muuten ylitarjontaa, vaikkei toki siihen malliin kuin yleissihteereistä.

Juu, tiedän, olin sairaalassa työkokeilussa auttamassa osastonsihteeriä työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.

Vähän tähän liittyen, Ylellä on tänään iso juttu sairaanhoitajien raskaasta ja vaativasta työstä yliopistosairaalassa. Toimenkuvaan kuului potilaiden saattaminen kävelle röntgeniin ja takaisin. Lisäksi vuoro piti aloittaa hakemalla lisää neuloja, ruiskuja, tippaletkuja yms. tarvikkeita.

Sellainen aika oli, että sairaaloissa oli erikseen henkilöt kuljettamassa potilaita ja tavaroita. Nykyisin vissiin siirretty tehtävät ammattikorkeakoulututkinnon vaativiin työtehtäviin. 🙄

Vierailija
144/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokusesta on tullut linja auton tai rekan kuljettaja.

Vierailija
145/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän sotessa muutamalla osastolla on pelkästään ostolääkäreitä. Osa ammattilaisista häipyi muualle, kun ei suostuttu palkka nostamaan. No nyt on sitten ihanan halpaa.

Eiköhän ne lähteneet elävämmille paikkakunnille. Suomessa on jo kuntia, joissa puolet asukkaista on eläkeläisiä. Siellä tarvitaan juuri nyt paljon lääkäripalveluita, mutta tilanne voi muuttua radikaalisti ihan muutamassa vuodessa luonnollisen poistuman myötä. Tällaisiin tilanteisiin ostolääkärit hyvä vaihtoehto, löytyy edullista kalustettua asuntoakin keikkalaisille.

Edulliset asunnot ovat tarpeen 70-100e/h tienaaville keikkalääkäreille.

Miten se palkka tähän kuuluu? Asuntoaan on keikkalaiselle ilmainen ja sen maksaa kunta tai rekryfirma.

Vielä pahempi.

Vierailija
146/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lääkäri nykyään

https://www.sdo.fi/opiskelijatarinat/lahihoitajasta-laakariksi/

Palstan mukaan lähihoitajat ovat tyhmiä luusereita, jotka eivät mihinkään muuhun koulutukseen päässeet ja sellaisten on täysin turha haaveilla mistään lääkiksestä. Tai ylipäätään mistään yliopisto-opinnoista.

Huom! En siis itse ole tuota mieltä, mutta palstan neropatit tätä täällä aina huutaa. Olen siis itse lähihoitaja koulutukseltani ja opiskelen tällä hetkellä sairaanhoitajaksi. Lähihoitajaksi olen valmistunut 11 vuotta sitten.

No suurimmasta osasta ei olekaan mihinkään lääkikseen. Nämä ovat ihan poikkeustapauksia. Ei lääkikseen päässeissä ole montaa lähäriä. Kyllä ne lääkikseen menijät on niitä lukiosta hyvät paperit kirjoittaneita.

Vierailija
147/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiroilee tuossa vieressä kun lähti suht hyvästä työpaikasta ovet paukkuen eikä kehtaa pyytää päästä takaisin.

Juu, rytkönen sai monet joukkohysteriaan väittämällä että hoitajan duuni on muka huonoa. Kaikki eivät ymmärrä että se on yksi ammatti jossa ei ole pelkoa joutua työttömäksi.

Tämä.

Muistetaan nyt että kyseessä on amispohjainen ammatti. Ei ne muutkaan amisalat ole herkkua palkkojan ja työolojen osalta.

Jostain kumman syystä sairaanhoitajia ja lähihoitajiakin verrataan vain insinööreihin. Minulle ei aukea miten ammattikorkeakoulupohjaisista aloista juuri tämä olisi lähimpänä hoitoalaa. Ei siis raksa, poliisi, ravintola-ala, tms.

Nyt on vähän hakusessa eri alojen pohjakoulutukset.

Lähihoitaja on amispohjainen, mutta sairaanhoitaja on amk-pohjainen. Sitä on useinkin verrattu insinöörin työhön, sillä se vaatii samankaltaista loogista ja teknistä ajattelua ja usein työskentely on erikoisosaamista vaativien laitteiden kanssa. Etenkin sairaaloissa työskentelevät. Sairaanhoitaja ei ole mikään sisar-hento-valkoinen vaan ihan toisentyyppistä osaamista mitä mielikuvissa yhä nykyään on. 

Ja amis-alat ei tosiaankaan ole aina surkeasti palkattuja. Esim peltiseppä, palkka noin 4000. Kyllä se ihan kilpailukykyinen palkka on. 

Saatika putkiasentaja, sähköasentaja.

Nyt kyllä meni huumorin puolelle.

Vai että sairaanhoitajalta vaaditaan samanlaista loogista ja teknistä ajattelua kuin insinööriltä? :D Ja juuri insinööri on se ala johon pitä verrata?

Ja vertais ei missään tapauksessa perustu siihen että inssit nyt sattuvat AMIK-pohjaisista tienaamaan parhaiten. Ehei...

Sori nyt vain. Mutta noissa asioissa sairaanhoitajan ammatissa liikutaan peruskoulutasolla. Pätee niihin laitteisiin ja lääkelaskuihin. Insinööriltä vaaditaan jo oikeasti matemaattista osaamista ja hahmotuskykyä.

Vierailija
148/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks lukee sairaanhoitajaksi, yks on sihteerinä ja yks työkyvytön. Lähärin työ polttaa loppuun..

Vierailija
149/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välinehuoltaja(paskaduunia tämäkin)

Vierailija
150/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jag har haft bättre jobb sedan jag fick mitt diplom. Det kom som bonus då man gjorde annat så man har praktiserat 0 dagar som primärsköterska. Trots det ingår man väl i statistiken.

Pärsuun du ringde till, just nyt talade annat samtalas. Ringa inte igen. Heijssan.

Sådana som dig kunde man givetvis ha klobbat med cellträ på mottagningen, men man har som sagt haft bättre saker för sig sedan man fick sitt diplom.

Varför lyssna på fattiga finnar som fittas på något Hälsocenter, då de kan fittas sinsemellan där? Ha de så kiva på terkkari. Fittas åt Zamboo och söka sedan sina gaddar längs golvet.

Vierailija
151/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin hetkellä Helsingin kaupungilla on lähihoitajia jotka eivät ole saaneet palkkaa kuukausiin, joten mitä ihmettelemistä siinä on, ettei niitä ole riittävästi?

Itse ihmettelen vain sitä, miksi pysyvät työssään ja menevät joka päivä työpaikalle, jos palkkaa ei näy. 

Ilmeisesti on sitten varaa kohdella hoitohenkilöstöä noin?

Vierailija
152/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätalousinsinööri, kaivinkonekuski, paikallislehden toimittaja ja kenkäkauppias (yrittäjä).

Vierailija
153/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuinka ihanaa, pian saadaan 300 000 filippiiniä paikkaamaan tarvetta <3

Kyllä digitalisaatio ja terveysteknologia tulee työvoiman tarpeen paikkaamaan. Nyt on vaan sellainen ylimenokausi.

Täällä hyvinvointialueella on tavoitteena kolmessa vuodessa saada kolmannes KAIKISTA avoterveydenhuollon kontakteista nettiin. Osassa kuntia on jo siirretty hoidontarpeen arvio chattiin.

Nyt alkuun siihen chattiin vastaa vielä ihminen, vähän myöhemmin botti. Sitä tullaan vielä perustelemaan tasa-arvoisuudella, kun botti kohtelee kaikkia kuntalaisia yhdenvertaisesti.

Vierailija
154/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lääkäri nykyään

Palstan mukaan lähihoitajat ovat tyhmiä luusereita, jotka eivät mihinkään muuhun koulutukseen päässeet ja sellaisten on täysin turha haaveilla mistään lääkiksestä. Tai ylipäätään mistään yliopisto-opinnoista.

Huom! En siis itse ole tuota mieltä, mutta palstan neropatit tätä täällä aina huutaa. Olen siis itse lähihoitaja koulutukseltani ja opiskelen tällä hetkellä sairaanhoitajaksi. Lähihoitajaksi olen valmistunut 11 vuotta sitten.

No suurimmasta osasta ei olekaan mihinkään lääkikseen. Nämä ovat ihan poikkeustapauksia. Ei lääkikseen päässeissä ole montaa lähäriä. Kyllä ne lääkikseen menijät on niitä lukiosta hyvät paperit kirjoittaneita.

Oliko susta lääkikseen?

Vierailija
155/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoli epäselvissä olosuhteissa mökkireissulla.

Vierailija
156/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestössä töissä

Opettaja

Insinööri

Lääkefirman edustaja

Kaupan kassa

Kampaaja, kosmetologi

Yrittäjä

Teollisuudessa

Taksikuski

Linja-auton kuljettaja

Lastentarhan opettaja

Sosionomi

Psykologi

Terveydenhoitaja

Myyjä

Sairaanhoitaja Norjassa

Vierailija
157/283 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyään siivooja.

Vierailija
158/283 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lääkäri nykyään

Oliko susta lääkikseen?

Suurimmasta osasta meistä ei ole lääkikseen, ihan sama onko lähäri tai ei.

Lääkikseen hakijoista vain muutama prosentti pääsee sisään ja käytännössä täytyy olla ylppäreissä tullut ällää ja eetä, jotta on edes teoreettinen mahdollisuus päästä sisään ja pärjätä opinnoissa. Silti ei ne kaikki hyvilläkään papereilla sisään pääse. Nimimerkillä kokemusta on.

En tajua miksi tämä käännettiin nyt siihen, että lähäreistä ei ole lääkikseen. Aika monesta muustakaan kun ei ole. 

Vierailija
159/283 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lääkäri nykyään

Oliko susta lääkikseen?

Lääkikseen hakijoista vain muutama prosentti pääsee sisään ja käytännössä täytyy olla ylppäreissä tullut ällää ja eetä, jotta on edes teoreettinen mahdollisuus päästä sisään ja pärjätä opinnoissa. Silti ei ne kaikki hyvilläkään papereilla sisään pääse. Nimimerkillä kokemusta on.

En tajua miksi tämä käännettiin nyt siihen, että lähäreistä ei ole lääkikseen. Aika monesta muustakaan kun ei ole. 

Jotkut on sitä mieltä, että lähihoitajista ei ole minkään alan opintoihin yliopistossa. Myös AMK:ta jotkut pitää ihan leikkikouluna. Itse opiskelen AMK:ssa sairaanhoitajaksi ja olisi kyllä kiva nähdä kun nämä pätijät mielestään pääsisi opinnot kuin opinnot AMK:ssa läpi lukematta. Juu juu ihan varmasti he tietävät kaiken esim. anatomiasta, sairauksista jne. ihan ilman opintoja. Osaavat myös pistokset, lääkitykset, toimenpiteet yms. täysin ilman opiskelua. Eivät varmaan tarvitse myöskään työharjoitteluita vaan suoraan vaan töihin jos vain päättää haluta olla sairaanhoitaja. 

Itse olen miettinyt jatko-opintoja yliopistossa, mutta saa katsoa mikä on mielipide sitten kun valmistun.

Vierailija
160/283 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lääkäri nykyään

Oliko susta lääkikseen?

Onko lääkäri edes kaikkien ihmisten unelma-ammatti. Tuskin.