Yli 100 000 lähihoitajaa kadonnut Suomessa. Mitä tuntemasi lähihoitaja tekee nykyään?
Opiskeliko uuden ammatin?
Kommentit (283)
Meidän sotessa muutamalla osastolla on pelkästään ostolääkäreitä. Osa ammattilaisista häipyi muualle, kun ei suostuttu palkka nostamaan. No nyt on sitten ihanan halpaa.
Tietävätkö kaikki edes mitä lähihoitajan tutkinto pitää sisällään? Mihin ammateihin tällä koulutuksella saa pätevyyden?
Vierailija kirjoitti:
On lääkäri nykyään
https://www.sdo.fi/opiskelijatarinat/lahihoitajasta-laakariksi/
Palstan mukaan lähihoitajat ovat tyhmiä luusereita, jotka eivät mihinkään muuhun koulutukseen päässeet ja sellaisten on täysin turha haaveilla mistään lääkiksestä. Tai ylipäätään mistään yliopisto-opinnoista.
Huom! En siis itse ole tuota mieltä, mutta palstan neropatit tätä täällä aina huutaa. Olen siis itse lähihoitaja koulutukseltani ja opiskelen tällä hetkellä sairaanhoitajaksi. Lähihoitajaksi olen valmistunut 11 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tietävätkö kaikki edes mitä lähihoitajan tutkinto pitää sisällään? Mihin ammateihin tällä koulutuksella saa pätevyyden?
Tässähän sen ongelma on, se on niin maailmoja halailevat tutkinto. Kolmen vuoden opiskelun jälkeen valmistuvilla hammashoitajilla lähtötaso on se, ettei tunnisteta kuin yleisimmät instrumentit. Terveyskeskuksissa onkin pitkälti siirrytty siihen, että kaikkiin steriilisti pussitettaviin instrumentteihin laitetaan lappu, jossa kerrotaan sterilointitietojen lisäksi myös mikä instrumentti on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Ikävät asenteet vanhustenhoidon tiimeissä, olipa missä tahansa laitoksessa. Ei todellakaan ollut fyysisesti liian raskasta työtä, mutta henkisesti ja psyykkisesti se kyllä oli raskasta, paskan työilmapiirin ja perseestä olevien asenetitten takia, ei siis niiden vanhusten takia.
Sen takia toimin nykyään henkilökohtaisena avustajana vanhusten parissa, heidän omassa kodissaan. Työtovereita ei ole.
Mä olen töissä vanhusten tehostetussa palveluasumisessa ja kyllä on raskasta työtä fyysisestikin. Riippuu ihan siitä missä on töissä.
Muutti norjaan koska parempi palkka ja vähemmän työmäärää. On kuulemma mukavat työkaveritkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen yksi nuori tekee töitä sote-alalla hallinnossa. Ei kai se mitään, jos poistetaan hänen työnsä. Lääkärit voi alkaa itse hoitaa tietokoneensa tai poistetaan kaikki koneet ja tekniikka terveydenhuollosta kokonaan, niin saadaan enemmän rahaa hoitajille. Hoitajat voi tehdä kirjauksensa ruutupaperille ja mitään kuvauksia turha tehdä, kuoleehan ihmiset kuitenkin. Tai sitten vaan koulutetaan hoitajat ja lääkärit selvittämään tekniset ongelmat. Ohjelmien asentaminen on yleensä aika helppoa, sen he varmaan voivatkin tehdä itse. He voivat hoitaa koneidensa tilauksetkin ihan hyvin itse ja laittaa ne toimintakuntoon itse.
Ei kukaan duunarien töitä ole lakkauttamassa.
Kyllä minä olen käsittänyt, että päivätyötä tekeviä mm kouluhoitajia lomautetaan ja virkoja lopetetaan säästösyistä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän sotessa muutamalla osastolla on pelkästään ostolääkäreitä. Osa ammattilaisista häipyi muualle, kun ei suostuttu palkka nostamaan. No nyt on sitten ihanan halpaa.
Eiköhän ne lähteneet elävämmille paikkakunnille. Suomessa on jo kuntia, joissa puolet asukkaista on eläkeläisiä. Siellä tarvitaan juuri nyt paljon lääkäripalveluita, mutta tilanne voi muuttua radikaalisti ihan muutamassa vuodessa luonnollisen poistuman myötä. Tällaisiin tilanteisiin ostolääkärit hyvä vaihtoehto, löytyy edullista kalustettua asuntoakin keikkalaisille.
Voi kuinka ihanaa, pian saadaan 300 000 filippiiniä paikkaamaan tarvetta <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän sen ongelma on, se on niin maailmoja halailevat tutkinto. Kolmen vuoden opiskelun jälkeen valmistuvilla hammashoitajilla lähtötaso on se, ettei tunnisteta kuin yleisimmät instrumentit. Terveyskeskuksissa onkin pitkälti siirrytty siihen, että kaikkiin steriilisti pussitettaviin instrumentteihin laitetaan lappu, jossa kerrotaan sterilointitietojen lisäksi myös mikä instrumentti on kyseessä.
Mä tiedän yhden instrumentin eikä siihen tarvi lappua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne lähteneet elävämmille paikkakunnille. Suomessa on jo kuntia, joissa puolet asukkaista on eläkeläisiä. Siellä tarvitaan juuri nyt paljon lääkäripalveluita, mutta tilanne voi muuttua radikaalisti ihan muutamassa vuodessa luonnollisen poistuman myötä. Tällaisiin tilanteisiin ostolääkärit hyvä vaihtoehto, löytyy edullista kalustettua asuntoakin keikkalaisille.
Edulliset asunnot ovat tarpeen 70-100e/h tienaaville keikkalääkäreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edulliset asunnot ovat tarpeen 70-100e/h tienaaville keikkalääkäreille.
Miten se palkka tähän kuuluu? Asuntoaan on keikkalaiselle ilmainen ja sen maksaa kunta tai rekryfirma.
2 lähihoitaja työkaveria lähtenyt hoitotyöstä rokootepakkojen takia. Toinen kaupassa töissä, toinen työttömänä. Hyviä olivat työssään ja mielellään olisivat jatkaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän yhden instrumentin eikä siihen tarvi lappua.
Saattaisit tarvita jos olisit lähihoitaja 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen yksi nuori tekee töitä sote-alalla hallinnossa. Ei kai se mitään, jos poistetaan hänen työnsä. Lääkärit voi alkaa itse hoitaa tietokoneensa tai poistetaan kaikki koneet ja tekniikka terveydenhuollosta kokonaan, niin saadaan enemmän rahaa hoitajille. Hoitajat voi tehdä kirjauksensa ruutupaperille ja mitään kuvauksia turha tehdä, kuoleehan ihmiset kuitenkin. Tai sitten vaan koulutetaan hoitajat ja lääkärit selvittämään tekniset ongelmat. Ohjelmien asentaminen on yleensä aika helppoa, sen he varmaan voivatkin tehdä itse. He voivat hoitaa koneidensa tilauksetkin ihan hyvin itse ja laittaa ne toimintakuntoon itse.
Ei kukaan duunarien töitä ole lakkauttamassa.
Kyllä minä olen käsittänyt, että päivätyötä tekeviä mm kouluhoitajia lomautetaan ja virkoja lopetetaan säästösyistä.
Se nyt liittyy siihen, että useimmilla paikkakunnilla syntyvyys on laskenut siihen tahtiin, että päiväkoteja kouluja joudutaan sulkemaan ja yhdistämään. Ei toki oikein voi olla kouluterveydenhoitajaa jos ei ole niitä koulujakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sihteerinä
Missä? Tradenomeja on työttömänä kotona, vaikka voin mä katsoa telkkaria ja nukkua aamuisin pitkään, ei sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteerinä
Missä? Tradenomeja on työttömänä kotona, vaikka voin mä katsoa telkkaria ja nukkua aamuisin pitkään, ei sillä.
Villi veikkaus että osastonsihteerinä. Heistäkin on muuten ylitarjontaa, vaikkei toki siihen malliin kuin yleissihteereistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteerinä
Tänään taitaakin tulla Euroviisujen semifinaali.
Ihan tavallista työtähän tämä. Itse nautin siitä, kun ei todellakaan ole vaaraa jäädä työttömäksi. ja töitä löytyy jokaiselta paikkakunnalta joten muuttaakin voi oman mielensä mukaan.
Palkka ei ole hyvä, mutta ei huonokaan. Käteen jää keskimäärin 2300 euroa kuussa ja sillä elää ihan hyvin, jos ei asu helsingissä. Yötöitä en tee. En ole niin rahanahne.