Salaattia vai voileipäkakkuja ylioppilasjuhliin?
Meillä on iso suku ja myös kavereita, joten juhliin on tulossa noin 75-80 henkeä. Kysyin voileipäkakkuja hintoja ja 30 hengen kakku kustansi satasen. Joutuisin siis ostamaan kolme voikeipäkakkua. Lisäksi täytekakut tuolle henkilömäärälle maksoivat noin 200 euroa. Minusta 500 euroa tuntuu todella hurjalla summalle kun yksin kustannan. Mietin, että tulisiko salaatti kuitenkin edullisemmaksi ja ne täytekakut. Olen todella huono tällaisessa.
Kommentit (114)
Kun on kevät tai kesäjuhlasta kysymys, niin hedelmäsalaatit olisivat ihan parasta juhlapöytään.
Mullakin iso suku, siis todella iso. Ei vaan tule mieleen kutsua koko sukua. Ja vaikka kutsuisin, en uskois että moni edes pääsee paikalle. Sitäpaitsi noin isolla porukalla tarvii jo ison juhlatilan ja älyttömästi parkkitilaa. Yhteenkään omakotitaloonkaan ei mahdu edes kadunvarrelle tuollaista määrää autoja. Meinaan tuskin 80 vierasta kaikki tulee julkisilla paikalle.
Fakta se on, että isot juhlat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Tee täytekakku ns. pellille, elikä kääretorttupohjista latomalla. Väliin halpaa hilloa ja kermavaahtoa. Samaa hilloa koristeeksi ja pursotettua kermavaahtoa. Ei pitäisi olla kallista ja on riittoisaa. Cocktail-tikkuja olen joskus nähnyt juhlissa. Niistä saa helposti pientä suolaista aikaiseksi.
Kyllä siihen koristeluun voi vähän enemmän panostaa kuin laittaa päälle jotain halpishilloa. Voi törsätä vaikka ostamalla yhden Fazerin sinisen ja sulattaa sen muovipussissa. Kulma auki ja voi pursottaa erilaisia epämääräisiä kuvioita leivinpaperilla ja nostaa sen jääkaappiin kovettumaan. Niitä suklaakuvioita voi tökkiä kakun päälle koristeeksi. Yo-juhlien aikaan ei oikein vielä saa kotimaisia mansikoita, ainakaan halvalla. Ulkomaiset on mauttomia, ei niistä oikein kannata tehdä. Mansikkakakku maistuu nykyään vieraille hyvin.
Erilaiset peltipiirakat on yksi vaihtoehto voileipäkakuille. Tai hyrrät erilaisilla suolaislla täytteillä joko pakastetorttutaikinasta tai hiivataikinasta.
Itse söisin mieluummin vieraana voileipäkakkua JOS se on hyvää. Mutta voileipäkakku in helppo mokata.
Tämähän on täysin mielipideasia, mutta minusta voileipäkakut ovat usein vähän ällöjä. Päältä kuivaa ja sisältä vettyneeksi mössöksi muuttunutta paahtoleipää, lämminnyttä majoneesia ja hieman kuivahtaneita katkarapuja. Olen myös syönyt lohikakkua jossa on ollut ruotoja seassa. Asiaa ei ole parantanut se, että kakku on ollut pöydässä tuntikausia ilman että sitä on välissä käytetty jääkaapissa. Voi tosin olla, että tielleni on vain osunut huonoja voileipäkakkuja ja että suhtautumiseni elintarvikehygieniaan on vähän hysteeristä.
Voileipäkakun sijaan tekisin jotain pieniä suupalaleipiä, esim. toast skagen saaristolaisleivästä tai brittityyliset pienet kolmioleivät kurkku-tuorejuusto, ns. egg salad-, tai lohitäytteellä. Niitä on helppo säilyttää kylmässä ja pistää menekin mukaan lisää tarjolle tai tehdä lisää.
Myös suolaiset piirakat, itsetehdyt tai leipomosta ostetut pasteijat, ja lohirullat toimivat aina.
No entäs tosi iso lohikeitto? Mikset itse tee voileipäkakkuja? Tottakai kun ne tilaa, pitää kokin saada myös voittoa.
Itse onneksi vähän pimeällä työllä oman työni ohessa sovin työpaikkani keittiöhenkilökunnan kanssa, että saan 30 hengen kakun 20e ja sain termaritkin ja kakkuottimet lainaksi.
Onhan juhlissa yleensä vettä ja mehua tms. kylmää juomaa, joka sopii hyvin salaatin kanssa. Minusta salaatti kuuluu juhliin.
Näkisin että piirakkaa tekee edullisemmin mitä esim. voileipäkakkuja.
Tekee vaikka 3 pellillistä, luulisi riittävän. Tekee taikinan itse ja 2-3 erilaista täytettä, ostaa vaikka vähän sen mukaan mikä tarjouksessa. Esim. Lidlissä on joskus edullisella kilohinnalla jättipurkki fetaa, mikä on hyvää (aitoa fetaa, ei "salaattijuustoa").
Vinkkinä: jos palata leikkaa valmiiksi niin riittää pidemmälle. Yksi vieras voi lohmaista "puolet piirakasta", mutta valmiiksi leikattua useimmat ottavat sen 1 ehkä 2 palaa.
Valmiit (pienet) pakasteriisipiirakat +munavoi myös edullinen, ja täyttääkin vähän jos jollain enemmän nälkä.
Esillepanosta saa juhlavamman, jos asettelee piirakanpalojen päälle vielä vähän tuoreyrttejä tmv. ja tekee "monitasoisen" (eli hyödyntää "kakkujalustoja" tmv. ettei kaikki,ole pöydällä samassa tasossa) kattauksen. Pieniin kippoihin voi piirakoiden väliin laittaa tarjolle myös viinirypäleitä/minitomaatteja tmv.
Yksi mikä kannattaa muistaa on juomat:
varsinkin jos on kuuma päivä, niin ihmiset juovat älyttömiä määriä, kannattaa varata vettä/mehua tm. runsaasti. Itse pitäisin vesikannuja (toinen sitruunalla, toinen ilman) pari koko ajan tarjolla, +päälle joku mehu/alkoholiton booli (esim. mohito-tyyppinen)
Yhdestä kuoharipullosta saa max 7 lasia, eli jos vieraista vaikka 70 nostaa maljan, tarvitaan 10 pulloa, halvimmat n. 10e eli tuohonkin kannattaa varata n. 70e.
Jos haluaa halvalla kakut, niin kääretorttukakut on helppo tehdä. Vaikka on simppelit, niin panostamalla koristeluun niistä saa ihan näyttävät (esim. marjoja ja syötäviä kukkia päälle) ja on helppo säilyttää (jos osa tulee myöhemmin, nostaa uuden kakun aina jne.)
Ja ehkä se tärkein että mitä juhlakalu itse haluaa..
Oma lapsi ei todellakaan halunnut voileipäkakkua, juteltiin mikä olisi mielestään sellaista mitä itse söisi, oli suolaista peltilohi- ja kinkkupiirakkaa sekä sulhaspiirakoita ja munavoita. Makeana mansikkatäytekakkua, tiikerikakkua, mokkapaloja sekä kaurakeksejä.
Jos ei oo varaa pistään kymppiä
Edes per kutsuttu niin sitten kannattaa tehdä itse
Mä en ymmärrä tätä.
Miksi häiden tarjoiluun panostetaan ja muistutetaan että vieraan on annettava ainakin niin paljon lahjaksi rahaa että tarjoilun kulut katetaan. Saman verran oletetaan ylioppilaalle rahaa annettavan ja tarjoilu: se saakin sitten olla jotain keksejä ja kuivaa kakun känttyä. Ainakin kaukaa tuleville PITÄÄ olla ruokaa tai monipuolisesti suolaista tarjottavaa.
Ikävä maku jää vieraalle juhlista joissa vaatimattomat tarjoamiset. Niin se vain on !
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä.
Miksi häiden tarjoiluun panostetaan ja muistutetaan että vieraan on annettava ainakin niin paljon lahjaksi rahaa että tarjoilun kulut katetaan. Saman verran oletetaan ylioppilaalle rahaa annettavan ja tarjoilu: se saakin sitten olla jotain keksejä ja kuivaa kakun känttyä. Ainakin kaukaa tuleville PITÄÄ olla ruokaa tai monipuolisesti suolaista tarjottavaa.
Ikävä maku jää vieraalle juhlista joissa vaatimattomat tarjoamiset. Niin se vain on !
Ylioppilasjuhlissa on se ero, että siellä usein vain pistäydytään (kaukaa tulevat erikseen) ja osa käy monissa juhlissa päivän mittaan. Ei siis olla pitkän kaavan mukaan, jolloin nälkäkin tulee, vaan kyseessä on erilainen tilaisuus.
Yo-juhlissa juhlistetaan ylioppilasta ja hänen saavutuksiaan, tarjottavat ovat sivu seikka. Jos sukulainen antaa lahjaksi 50 e tai satasen, niin ei kukaan siitä kahvipöydästä voi koko rahalla syödä, eikä se ole tarkoituskaan. Useimmissa yo-juhlissa, missä olen ollut, tarjottavaa on ollut runsaasti ja se on ollut viimeisen päälle, mutta juuri sellaisia pieniä ja kevyitä suupaloja, juhlan luonteen vuoksi.
Jos rahaa on vähän, muuta suunnitelmaa. Voileipäkakut ovat hyviä, mutta tulevat kyllä melko kalliiksi, ihan itse tehtynäkin.
Lainaa astioita ja kahvinkeittimiä ym. tarjoilukulhoja ystäviltä, jos itsellä ei ole tarpeeksi.
Tee itse vaikka lusikkaleipiä tai muita pikkuleipiä, tulee halvaksi.
Tee suolaisia piirakoita kokonaisia pellillisiä ja leikkaa ne valmiiksi paloiksi. Ihan perinteiset feta-parsakaali, pinaatti-vuohenjuusto tai vaikka tomaatti-paprika ovat hyviä. Jauhot ja kananmunat eivät paljon maksa, eikä sitä täytettä tarvitse kovin paksua kerrosta olla. Netissä on hyviä ohjeita.
Täytekakkupohjat voit tehdä itse myös pellin kokoisina. Kaksi pellillistä päällekkäin, ja väliin kermavaahtoa ja jos pakastimessa on vielä jotain marjoja. Päälle vaikka kermavaahtoa ja itse tehtyä marenkia, ja osta kaupasta tuoreita mansikoita. Vaikka eivät ole yhtä hyviä kuin kotimaiset, niin kyllä niistä herkulliset kakut saa.
Jos tarjottava tuntuu vähäiseltä, voi tehdä vaikka mokkapalareseptillä pellillisiä, ja koristella vähän toisin, ei mitään nonparelleja. Vaikka kookoshiutaleita ja joku kiva koriste siihen päälle.
Näillä tarjottavilla tulee takuulla hyvät juhlat, ja hinta jää edulliseksi.
Perinteinen suomalainen juhlatarjottava kuitenkin ja niistä tykätään.