Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Salaattia vai voileipäkakkuja ylioppilasjuhliin?

Vierailija
08.05.2023 |

Meillä on iso suku ja myös kavereita, joten juhliin on tulossa noin 75-80 henkeä. Kysyin voileipäkakkuja hintoja ja 30 hengen kakku kustansi satasen. Joutuisin siis ostamaan kolme voikeipäkakkua. Lisäksi täytekakut tuolle henkilömäärälle maksoivat noin 200 euroa. Minusta 500 euroa tuntuu todella hurjalla summalle kun yksin kustannan. Mietin, että tulisiko salaatti kuitenkin edullisemmaksi ja ne täytekakut. Olen todella huono tällaisessa.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 500€ on mielestäsi iso raha, suosittelen joko karsimaan kutsutuista tai jättämään juhlat väliin. Oikeastihan se ei ole kovinkaan iso summa 80 henkilön tarjoiluista. 

Vierailija
22/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään ei tietystikään ole voinut varautua ennakolta, vähitellen lukiovuosien aikaan rahaa syrjään.? Minä tein heti, kun esikoinen meni lukioon, selvän suunnitelman, että miten juhlat kustannan (yksinhuoltaja kun olin). Meillä kävi suvun ja opettajien lisäksi koko kylä, joten vieraita oli noin 150. Hyvin selvittiin, kaikki kiitteli, että oli kivat juhlat. Ja kun vieraita oli paljon, oli lasten saamat lahjarahatkin mukava potti, niillä hankkivat kaikenlaista tarpeellista kun yliopistoon lähtivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ollut kahden vuoden sisään kolmissa ylioppilasjuhlissa.

Vieraita kussakin noin 30-50 henkeä.

Kaikissa oli keitot. Kaksi lihakeittoa ja kolmannessa lohikeitto. Lisukkeina leipää ja kahta leikkelettä.

Todella maistuivat kaikille vauvasta vaariin. Juomana olis vesi, vichy ja mehu.

Sitten täytekakku kahvit. Lisäksi kaupan tuulihattuja, mokkapaloja ja keksejä. Lapsille mehua.

Kaikissa kolmessa paikassa vieraat tosi tyytyväisiä ruokiin ja muihinkin tarjottaviin.

Kaikilta lähti nälkä ja keitot todella maistuvia.

Ja ne sopat voi valmistaa edellistä päivänä valmiiksi. Ja ei ollut valmiita voileipiä, vaan ihan itse tehtiin tarjoilupöydiltä.

Suosittelen.

Vierailija
24/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 500€ on mielestäsi iso raha, suosittelen joko karsimaan kutsutuista tai jättämään juhlat väliin. Oikeastihan se ei ole kovinkaan iso summa 80 henkilön tarjoiluista. 

Mitätön summa, eikä tule riittämään. Juokaa perheen kanssa kahvit ja anna se 500 € nuorelle.

Vierailija
25/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkämatkalaisille ruoka, esim.kalakeitto särpimineen.

Pitkänmatkalaiset syövät matkalla ruokansa. Yo-juhlissa tarjoillaan kahvit lisukkeineen. 

Näin juuri. Ylioppilasjuhlat eivät ole mitkään syömingit, vaan sankarin onnittelukäynti onnittelumaljan ja kakkukahvien kera. Toki kahvipöydässä pitää olla suolaistakin tarjottavaa.

Vierailija
26/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

at tarjoukset yli 200 alen kirjoitti:

Väkeä tulee niin runsaasti, että pikkurahalla ei selviä, tarjoat mitä tahansa.

Ainahan on mahdollista rajata vieraat. Ei kutsua, ei huolta tarjoamisista. Moni voi olla helpottunu ettei tartte mennä. Voi sanoa, et juhlimme vain ydinperheen kesken.

Vierailija
27/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kohteliasta huomioida pitkämatkalaiset ruoalla.

Ei, vaan on kohteliasta huolehtia ihan itse ruokailuistaan, jos on tulossa kahvitilaisuuteen. 

Vierailija
28/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin paljon vieraita niin yo - juhlatarjoiliuihin varataan tyyliin 3000€. Kakuista ja muista kahvitarjoiluista ei säästellä. Lisäksi maljajuomat.

Vierailija
29/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa oli keitot. Kaksi lihakeittoa ja kolmannessa lohikeitto. Lisukkeina leipää ja kahta leikkelettä.

Sitten täytekakku kahvit. Lisäksi kaupan tuulihattuja, mokkapaloja ja keksejä. Lapsille mehua.

Kaikissa kolmessa paikassa vieraat tosi tyytyväisiä ruokiin ja muihinkin tarjottaviin.

Ja ne sopat voi valmistaa edellistä päivänä valmiiksi. Ja ei ollut valmiita voileipiä, vaan ihan itse tehtiin tarjoilupöydiltä.

Suosittelen.

Ja missäs perähikiällä nämä junttibileet järjestettiin?

Vierailija
30/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku pastasalaatti edullisempaa?

On. Keitä spagetti ja jäähdytä. 'kastikkeena' oliiviöljy, vihreä pesto, valkosipulimurska, pippuri, suola ja parmesaanimurua. siis soosiainekset sekoitat ensin keskenään ja sitten sekoitetaan spagettiin. tulee vähän sellaista karkeaa spagettia (siis ei edes tarvitse paljoa, vain makua ja väriä antamaan, ei saa lillua soosissa). tarjoillaan viileänä. halpa ja ruokaisa lisuke, ja maistuu hyvälle. siihen sivuun vaikka jotain irtolihapullia tai nakkeja, ihan sama. vieraat saa mahan täyteen. suosittu täällä meillä saksassa.

Vierailija
31/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen.

Pitää olla paljon tilaa, keitot on hankalaa syömistä kiikkerästi polven päällä. Kuka ylipäätään menee ylppäreihin syömään mahaansa täyteen, pöljä jo ajatuksenakin, että tehdään voileipiä ja ryystetään kalakeittoa. Hajukin jo on tympeä.

Vierailija
32/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku pastasalaatti edullisempaa?

On. Keitä spagetti ja jäähdytä. 'kastikkeena' oliiviöljy, vihreä pesto, valkosipulimurska, pippuri, suola ja parmesaanimurua. siis soosiainekset sekoitat ensin keskenään ja sitten sekoitetaan spagettiin. tulee vähän sellaista karkeaa spagettia (siis ei edes tarvitse paljoa, vain makua ja väriä antamaan, ei saa lillua soosissa). tarjoillaan viileänä. halpa ja ruokaisa lisuke, ja maistuu hyvälle. siihen sivuun vaikka jotain irtolihapullia tai nakkeja, ihan sama. vieraat saa mahan täyteen. suosittu täällä meillä saksassa.

Nyt oltiin järjestämättä yo-juhlia, ei 5-vuotiaan synttäreitä. 

Vierailija
33/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Win-win -tilanne: perheillä ei varaa tarjoamisiin, vieraiden lahjarahat on syöny inflaatio. Ei juhlia. Päästään mokomasta kaikki kuivin jaloin.

Vierailija
34/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen.

Vantaalla, Espoossa ja Hyvinkäällä.

Vierailija
35/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kohteliasta huomioida pitkämatkalaiset ruoalla.

Niin ja superkohteliasta sitten vahtia, että naapurin Pirjo ja Pekka eivät sitten koske siihen pitkämatkalaisten soppaan.

Vierailija
36/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen.

Vantaalla, Espoossa ja Hyvinkäällä.

Eli junttiuden ytimessä.

t. eri

Vierailija
37/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjoaa juhlissa keiton niin pitää olla ruokailutila kaikille eli vuokratilat ym.

Yo-juhlat on perinteisesti kahvittelut tarjottavilla ja onnittelumaljalla.

Vierailija
38/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakut ovat nyt in. Ovat olleet vuosikausia mappi ö:ssä. Nyt ovat taas suosittuja.

Voisiko kutsussa olla esimerkiksi : "kahvitarjoiluja varten vieraita pyydetään ilmoittamaan etukäteen tulostaan, viimeistään 15.5 mennessä". Tällöin kaikille on selvää, että kahvitarjoilulla mennään eikä ruokaa ole saatavilla. Toisaalta, jos ruokaa ei ole saatavilla, niin silloin kahvitarjottavaa menee enemmän.

Kumpi tulee halvemmaksi: yksi keitto ja mansikka-kermakakku+kahvi (ja ehkä kahta laatua keksiä) vai voileipäkakku, kermakakku, keksivalikoima?

Vierailija
39/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Ylioppilasjuhlat on kahvikekkerit? Haistakaa ite. Ne on ruokajuhlat siinä missä ristiäiset, rippijuhlat ja synttäritkin. Ainakin meilläpäin. Ja vieraat on tyytyväisiä.

Vierailija
40/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa saisinkin maistaa hyvää voileipäkakkua. Pitäisi opetella kyseinen herkullisen näköinen taidonnäyte erilaisista merenelävistä valmistettuna.