Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Salaattia vai voileipäkakkuja ylioppilasjuhliin?

Vierailija
08.05.2023 |

Meillä on iso suku ja myös kavereita, joten juhliin on tulossa noin 75-80 henkeä. Kysyin voileipäkakkuja hintoja ja 30 hengen kakku kustansi satasen. Joutuisin siis ostamaan kolme voikeipäkakkua. Lisäksi täytekakut tuolle henkilömäärälle maksoivat noin 200 euroa. Minusta 500 euroa tuntuu todella hurjalla summalle kun yksin kustannan. Mietin, että tulisiko salaatti kuitenkin edullisemmaksi ja ne täytekakut. Olen todella huono tällaisessa.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt voileipäkakut ja täytekakut itse. Kysele, tietääkö joku jotain naapuria, sukulaista, ystävää jne. joka tekisi kakkuja tai harjoittele pienellä kakulla tekemään itse. Se ei oikeasti ole vaikeaa. Laskin, että minulla meni noin 30 euroa kolmenkymmenen henkilön voileipäkakkuun. Eli tekisi alle satasen tehdä itse. Täytekakut ovat vielä halvempia. Tee tavalliset kakkupohjat, ja päälle vaikka marenki ja kermaa, sekä mansikoita. Satasella saa hurjan määrän kakkua.

Vierailija
42/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileipäkakut ovat nyt in. Ovat olleet vuosikausia mappi ö:ssä. Nyt ovat taas suosittuja.

Voisiko kutsussa olla esimerkiksi : "kahvitarjoiluja varten vieraita pyydetään ilmoittamaan etukäteen tulostaan, viimeistään 15.5 mennessä". Tällöin kaikille on selvää, että kahvitarjoilulla mennään eikä ruokaa ole saatavilla. Toisaalta, jos ruokaa ei ole saatavilla, niin silloin kahvitarjottavaa menee enemmän.

Kumpi tulee halvemmaksi: yksi keitto ja mansikka-kermakakku+kahvi (ja ehkä kahta laatua keksiä) vai voileipäkakku, kermakakku, keksivalikoima?

Voileipäkakku, täytekakku ja keksivalikoima tietenkin ja sopivat paremmin ylioppilasjuhlien henkeen. Keiton lisäksi pitäisi olla leipää levitteieen, kylmää juotavaa, syvät lautaset jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakku on hyvää eikä se ole vanhanaikaista. Se vaan on kallista. Suolaiset piirakat ja salaatti ovat ehkä halvempia, esim. kinkkupiirakka ja tomaatti-fetapiirakka tai pinaatti-fetapiirakka. Kuohujuomana voisi ehkä olla Pommac, siinä säästää paljon.

Voisihan sitä laskeskella, mitä mikäkin maksaa.

Vierailija
44/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Ylioppilasjuhlat on kahvikekkerit? Haistakaa ite. Ne on ruokajuhlat siinä missä ristiäiset, rippijuhlat ja synttäritkin. Ainakin meilläpäin. Ja vieraat on tyytyväisiä.

Kyllä ne oli kahvikekkerit jo 1980-luvulla, jolloin omat yo--juhlani vietettiin. Vieraat käyvät usein niin monissa juhlissa, että kevyet tarjoamiset riittävät. Ja yo-juhlissahan pistäydytään, ei jäädä asumaan.

Vierailija
45/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt ollut kahden vuoden sisään kolmissa ylioppilasjuhlissa.

Vieraita kussakin noin 30-50 henkeä.

Kaikissa oli keitot. Kaksi lihakeittoa ja kolmannessa lohikeitto. Lisukkeina leipää ja kahta leikkelettä.

Todella maistuivat kaikille vauvasta vaariin. Juomana olis vesi, vichy ja mehu.

Sitten täytekakku kahvit. Lisäksi kaupan tuulihattuja, mokkapaloja ja keksejä. Lapsille mehua.

Kaikissa kolmessa paikassa vieraat tosi tyytyväisiä ruokiin ja muihinkin tarjottaviin.

Kaikilta lähti nälkä ja keitot todella maistuvia.

Ja ne sopat voi valmistaa edellistä päivänä valmiiksi. Ja ei ollut valmiita voileipiä, vaan ihan itse tehtiin tarjoilupöydiltä.

Suosittelen.

Ja missäs perähikiällä nämä junttibileet järjestettiin?

Vantaalla, Espoossa ja Hyvinkäällä.

Eli junttiuden ytimessä.

t. eri

Poraile katselureikiä siihen asuttamaasi tynnyriin.

Vierailija
46/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt voileipäkakut ja täytekakut itse. Kysele, tietääkö joku jotain naapuria, sukulaista, ystävää jne. joka tekisi kakkuja tai harjoittele pienellä kakulla tekemään itse. Se ei oikeasti ole vaikeaa. Laskin, että minulla meni noin 30 euroa kolmenkymmenen henkilön voileipäkakkuun. Eli tekisi alle satasen tehdä itse. Täytekakut ovat vielä halvempia. Tee tavalliset kakkupohjat, ja päälle vaikka marenki ja kermaa, sekä mansikoita. Satasella saa hurjan määrän kakkua.

Ja miksi joku naapuri tai sukulaisen kumminkaima tekisi kakut 80 hengelle ilmaiseksi?

Vierailija
47/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakusta saa halvan kun käyttää punalaputettua paahtoleipää ja täytteessä halvinta maksamakkaraa ja kurkkusalaattia.

Vierailija
48/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Ylioppilasjuhlat on kahvikekkerit? Haistakaa ite. Ne on ruokajuhlat siinä missä ristiäiset, rippijuhlat ja synttäritkin. Ainakin meilläpäin. Ja vieraat on tyytyväisiä.

Siellä vieraat ei vissiin käy useimmissa lakkiaisissa? Me käytiin viime vuonna neljät lakkiaiset läpi ja ihan kahvi kekkerit oli. Eikai kukaan jaksaisi edes kaikissa syödä kunnon ateriaa?

Vierailija
49/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne oli kahvikekkerit jo 1980-luvulla, jolloin omat yo--juhlani vietettiin. Vieraat käyvät usein niin monissa juhlissa, että kevyet tarjoamiset riittävät. Ja yo-juhlissahan pistäydytään, ei jäädä asumaan.

Höpö höpö! Ruokajuhlat oli silloin ja niin on vieläkin.

Vierailija
50/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohivoileipäkakku vai kinkkuvoileipäkakku mieluummin?

Vierailija
51/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ylioppilasjuhlissa ollut tarjolla ruokaa. Samoin rippijuhlissa.

Mutta tämä on varmaan aluekohtaista. Esimerkiksi meilläpäin ylioppilasjuhliin kutsutaan kortilla, joka lähetetään kutsuttavan vieraan kotiin. Tiedän, että on olemassa alueita, joissa ilmoitetaan ylioppilasjuhlista lehdessä ja näin välitetään kutsu ja kaikki (vieraat), jotka vähänkin ajattelevat, että pitää pistäytyä, niin käväisevät ja jatkavat pian seuraavaan paikkaan.

Vierailija
52/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin mielelläni reseptin tohon voileipäkakkuun 30€/ 30h

Vierailija
53/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on ylioppilasjuhlissa ollut tarjolla ruokaa. Samoin rippijuhlissa.

Mutta tämä on varmaan aluekohtaista. Esimerkiksi meilläpäin ylioppilasjuhliin kutsutaan kortilla, joka lähetetään kutsuttavan vieraan kotiin. Tiedän, että on olemassa alueita, joissa ilmoitetaan ylioppilasjuhlista lehdessä ja näin välitetään kutsu ja kaikki (vieraat), jotka vähänkin ajattelevat, että pitää pistäytyä, niin käväisevät ja jatkavat pian seuraavaan paikkaan.

Ei ole ikinä ollut sen kummempaa ruokaa kuin voileipäkakut ja suolaiset piirakat jne. Eikä kukaan enää 2020-luvulla mitään lehti-ilmoituksia tee :D

Vierailija
54/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä vieraat ei vissiin käy useimmissa lakkiaisissa? Me käytiin viime vuonna neljät lakkiaiset läpi ja ihan kahvi kekkerit oli. Eikai kukaan jaksaisi edes kaikissa syödä kunnon ateriaa?

Lisäksi tarjottavien esilläpito on aika riskialtista, jos ruoka alkaa olemaan viidettä tuntia pöydässä kermakakun vieressä.

Meilläpäin on "tiedossa" että ensin syödään ( ja syödään siellä ekassa paikassa) ja josta jatketaan matkaa seuraavaan (ja seuraavaan ja seuraavaan) niin niissä sitten kahvia.

Vierailija
55/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö! Ruokajuhlat oli silloin ja niin on vieläkin.

Eiköhän jokainen itse tiedä, millaiset ne omat juhlat ovat olleet. Se, että sinä et kestä paria tuntia ilman lämmintä ruokaa, ei tarkoita, että kaikilla olisi sama tilanne. Oma juhlani alkoivat klo 14 eikä todellakaan ollut tarjolla ruokaa. 

t. eri

Vierailija
56/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 500€ on mielestäsi iso raha, suosittelen joko karsimaan kutsutuista tai jättämään juhlat väliin. Oikeastihan se ei ole kovinkaan iso summa 80 henkilön tarjoiluista. 

Ei tietenkään nuoren juhlia jätetä pitämättä. Kaikkea sitä joku ehdottaakin.

Eikö tuosta voisi karsia nuo voileipäkakut. Suolaiseksi palaksi jotain pientä.

Ei tarjoilujen tarvitse överejä olla. Kuka nyt valtavia syömisiä tarvitsee. Ihmiset piipahtaa kahvilla ja jatkavat eteenpäin.

Vierailija
57/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi joku naapuri tai sukulaisen kumminkaima tekisi kakut 80 hengelle ilmaiseksi?

Kuka sanoi, että ilmaiseksi? Voisin auttamiseen ilosta tehdä pari kakkua, jos saisin korvauksen raaka-aineista. - eri

Vierailija
58/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noita tarjoiluja niin vaikea järjestää? Jos ei itsellä ole yhtään järkeä päässä eikä osaamista, niin kääntyy asiantuntijan puoleen eli pitopalvelun järjestäjiin.

Vierailija
59/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä tullut mieleenkään pelkästään pistäytyä täältä Kuopiosta käsin kummityttöni yo-juhliin Turkuun. Mutta en siltikään odottanut, että minulle olisi ruokatarjoilut, vaan söin matkalla. 

Vierailija
60/114 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 500€ on mielestäsi iso raha, suosittelen joko karsimaan kutsutuista tai jättämään juhlat väliin. Oikeastihan se ei ole kovinkaan iso summa 80 henkilön tarjoiluista. 

Ei tietenkään nuoren juhlia jätetä pitämättä. Kaikkea sitä joku ehdottaakin.

Eikö tuosta voisi karsia nuo voileipäkakut. Suolaiseksi palaksi jotain pientä.

Ei tarjoilujen tarvitse överejä olla. Kuka nyt valtavia syömisiä tarvitsee. Ihmiset piipahtaa kahvilla ja jatkavat eteenpäin.

Se joku pienikin maksaa. Voi tulla jopa kalliimmaksi kuin pitopalvelun tukkuhintaisista raaka-aineista tehty kakku.