Anoppi pitää minua liian vanhaksi hankkimaan lapsia
Täytän juhannuksen tienoilla 54 vuotta ja vaimo on täyttänyt jo aiemmin 34 ja esikoisemme laskettuaika on viikon sisään omien syntymäpäivieni aikoihin. Tänään anoppi laukoi mielipiteensä minusta, että olen todella vanha mies isäksi. Anoppi on yleensä aina peruskohtelias ja tykkää minusta, mutta kertoi miettineensä minun ja tyttären ikäeroa ettei vaan mitään tapahdu. Olen perusterve ja naimisissa hänen tyttärensä kanssa eikä meillä ole aiempaa kokemusta omista lapsista, mutta anoppi vannotti kuinka vaikeaa on yöherätä vauvan kanssa ja yritti pelotella koliikkivauvalla ja vain siksi kun heillä on suvussa koliikkia. Yritin nätisti sanoa, että olen aikuinen mies ja lapsi on yhteinen ja odotan vauvaa yhtä innokkaasti kuin vaimoni. Anoppi on vanhempi minua ja vaikka arvostan hänen apuaan ja kokemustaan vanhemmuudesta niin tämä oli todella loukkaavaa minua kohtaan. Vierailun jälkeen sanoin vaimolle anopin loukkaavista sanoista ja toivon anopin ymmärtävän, että kasvatamme ja hoidamme lasta kahdestaan tuli sitten koliikkia tai ei. Hämmästyin kovin anopin sanoja aivan kuin olisin jo nyt kädetön turha mies, vaikka pidän vaimostani ja pienestä perheestäni huolen. Riitaa en halua haastaa, mutta en myöskään halua anopin puuttuvan kaikkeen vauvan kasvatuksesta alkaen. Pyydän neuvoja tilanteeseen? Reagoinko turhaan vai annanko asian vain mennä omalla painollaan.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Tulit kyllä todella huonoon paikkaan kysymään neuvoa tästä nimenomaisesta aiheesta. Kirjoitus oli asiallinen ja hyvä, mutta tulet saamaan pelkkää paskaa niskaan.
Huomaan..ja tulen surulliseksi lannistavista kommeteista, kun ajattelin saavani kannustusta ja neuvoa. Kiitos joka tapauksessa kaikille asiallisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olethan sinä vanha isäksi.
Vanha äidiksi, ei isäksi.
Lapsen kannalta ihan sama kumpi on. Hänelle tuo tietää pelkkää kärsimystä.
Miten iäkkäämpi vanhempi on lapselle pelkkää kärsimystä? En minä ole huonokuntoinen, en sairas raihnainen mies. Eikö ole tärkeämpää, että lapsi on toivottu ja rakastettu?
Sinä olet 70 kun se lapsi on teini.
80 kun se on 30 ja sillä alkaa olla ruuhkavuodet.
Ja todennäköisesti vainaa kun se ei ole edes keski-iässä vielä.
Itse ole nuorekas vielä näin 87-vuotiaana. Hyvin jaksan ja autan lapsiani lasten hoidossa.
Suomalainen mies ei tyypillisesti edes elä tuohon ikään.
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan yöheräilyiden jaksamiseen 😁
N53
Toivottavasti onnittelet aidosti etkä piruile. Kiitos joka tapauksessa.. Parhaamme teemme ja lapsi tulee saamaan parhaat rakastavat vanhemmat.
Oli tilanne ja pelot mitkä tahansa, niin eihän sille enää tässä vaiheessa mitään voi kun lapsi on jo tulossa. Vai haluaisiko anoppi että teette abortin, tai että sinä jättäisit hänen tyttären ja häipyisit kuviosta? Tottakai yöheräämiset kuormittaa enemmän vanhempana kuin kaksikymppisenä, mutta noin se elämä välillä vaan menee ja varmasti pärjäätte.
Lapsien saamisen yhteydessä ihmiset jotenkin kokevat vielä aiempaa enemmän oikeudekseen arvostella ja neuvoa miten toisten pitäisi asiat tehdä. Jos anoppi on arvostelun aloittanut jo nyt, niin vauhti ei varmasti hiljene kunhan lapsi syntyy.
No kyllähän sinä olet vanha isäksi, ei siitä mihinkään pääse. Eikä se isyys tähän lopu vaan jaksaa pitäisi seuraavat 20 v vähintään. Sittenkin lapsesi on vasta aikuisuuden kynnyksellä. Hyvä pointti myös tuo teini-ikä. Jaksoin hyvin nuorena lapsien yövalvomiset ja teini-iän tohinat. Nyt 48 v iässä iltatähti on teini-iässä ja todellakin toivon että olisin saanut hänet heti edellisten perään. Kauhea ajatuskin että tässä vielä olisi vauva sylissä ja seuraavat 20 v pitäisi jaksaa lasten tahdissa. Muistat nyt vaan että vastuu tulee kantaa ja vaikka kuinka väsyttäisi ja vihloisi niin se on nyt vaan mentävä ja jaksettava. Nyt voi tuntuakin että jaksat, toivottavasti jaksat vielä seitsemän kymppisenäkin... Sekin vielä että omille lapsillemme isovanhemmat ovat todella tärkeitä, sinun lapsesi lapset tuskin tulevat sinua toiminta kunnossa näkemään (jos ei ihan teinivanhemmaksi ala).
Jostain olen lukenut, että iäkkäiden miesten lapsilla on usein viivästymää puheen kehityksessä ja oppimisvaikeuksia.
No, lapsi on jo tulossa, joten ei sitä estääkään voi. Kyllä se lapsen hoito voi olla henkisesti/fyysisesti uuvuttavaa myös minkäikäiselle vanhemmalle tahansa, vaikka ei olisi koliikkia tai yöheräilyjä. Toiset jaksaa sitten mitä vain iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten iäkkäämpi vanhempi on lapselle pelkkää kärsimystä? En minä ole huonokuntoinen, en sairas raihnainen mies. Eikö ole tärkeämpää, että lapsi on toivottu ja rakastettu?
Tai sitten voi olla isätön 1-vuotiaana tai 5-vuotiaana. Nämä eivät siis olleet vanhoja isejä vaan toinen kuoli onnettomuudessa ja toinen sydänvian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni täyttää tänä vuonna 85. Miten 54-vuotias voisi olla liian vanha isäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voi olla isätön 1-vuotiaana tai 5-vuotiaana. Nämä eivät siis olleet vanhoja isejä vaan toinen kuoli onnettomuudessa ja toinen sydänvian vuoksi.
Näin voi käydä mutta vanha isä tekee sen tahallaan ja tietoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni täyttää tänä vuonna 85. Miten 54-vuotias voisi olla liian vanha isäksi?
Hän on liian vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ero siinä on että minkä ikäinen tahansa saattaa menehtyä tai menettää muutoin toimintakykynsä, iäkkäämmällä se on varmaa.
Lastaan pitäisi jaksaa tukea ainakin siihen asti että tämä on noin 25 ja työelämän syrjässä kiinni, oman elämän palasia kasassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Lastaan pitäisi jaksaa tukea ainakin siihen asti että tämä on noin 25 ja työelämän syrjässä kiinni, oman elämän palasia kasassa jne.
Kyllä ja kiva olisi jos lapsi ei tuossakaan kohtaa vielä joutuisi oman vanhempansa omaishoitajaksi tai muutoin huolehtijaksi. Saisi viettää itekin vapaata nuoruuttaan.
Timo T.A. Mikkonen oli 55-vuotias, kun hänen poikansa Matias syntyi ja seuraavana vuonna syntyi Mikael. Meni 9 vuotta, niin hän sai epäonnekseen useita aivoinfarkteja ja vammautui niiden pohjalta. Koskaan ei voi tietää, miten elämä kutakin koettelee vai saako elää terveenä yli 90-vuotiaaksi, olen työssäni tavannut 104-vuotiaita miehiäkin ihan viime vuosina. En pidä aloittajan ikäistä miestä liian vanhana perustamaan perhettä.
Tiedän perheen, jossa uskovaiset nuorempi nainen ja 7-kymppinen mies rakastuivat ja menivät naimisiin. He saivat monta lasta, lähempänä kymmentä. En tiedä perheestä enää, mutta tuolloin mies oli hyväkuntoinen ja osallistui perheen arkeen ja lasten hoitoon.
Kysymys vielä ap:lle: Paljonko sinulla ja anopilla on ikäeroa, kumpi teistä on vanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja kiva olisi jos lapsi ei tuossakaan kohtaa vielä joutuisi oman vanhempansa omaishoitajaksi tai muutoin huolehtijaksi. Saisi viettää itekin vapaata nuoruuttaan.
Juurikin näin ja että ruuhkavuosiin ei osuisi sitten ne kuormittavat vanhemmat.
Höpökommentteja. Isäni sai iltatähden toisesta liitosta saman ikäisenä. Pari kertaa itsekin nielaisin kun kuulin (olen ekasta pesueesta itse), mutta kaikki on mennyt hyvin ja ihana, nyt teini-ikäinen siskopuoli on rakas. Kommentit on asiattomia anopilta, mutta yksi totuuden siemen niissä on. Yli 70-vuotiaana voi terveys alkaa reistailemaan, ja tämä on kyllä perheelle rankkaa, erityisesti nuorimmille lapsille. Ehkä anoppi ikääntyneenä osaa ajatella realistisesti tätä ja pelkää että tyttö saa kannatella koko perhettä tällaisessa tilanteessa.
Mutta ei etukäteen kannata surra tulevaa, onnea vain kovasti. Elämää ei kuitenkaan koskaan voi ennustaa ja uusi elämä on aina lahja.
Vierailija kirjoitti:
Timo T.A. Mikkonen oli 55-vuotias, kun hänen poikansa Matias syntyi ja seuraavana vuonna syntyi Mikael. Meni 9 vuotta, niin hän sai epäonnekseen useita aivoinfarkteja ja vammautui niiden pohjalta. Koskaan ei voi tietää, miten elämä kutakin koettelee vai saako elää terveenä yli 90-vuotiaaksi, olen työssäni tavannut 104-vuotiaita miehiäkin ihan viime vuosina. En pidä aloittajan ikäistä miestä liian vanhana perustamaan perhettä.
Tiedän perheen, jossa uskovaiset nuorempi nainen ja 7-kymppinen mies rakastuivat ja menivät naimisiin. He saivat monta lasta, lähempänä kymmentä. En tiedä perheestä enää, mutta tuolloin mies oli hyväkuntoinen ja osallistui perheen arkeen ja lasten hoitoon.
Kysymys vielä ap:lle: Paljonko sinulla ja anopilla on ikäeroa, kumpi teistä on vanhempi?
Varmaa on se että 54-vuotias on liian vanha ia käyttäytyy äärimmäisen itsekkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan yöheräilyiden jaksamiseen 😁
N53
Meidän lapsi heräili vain 2 kk ikään, sen jälkeen alkoi nukkumaan yönsä kellon ympäri heräämättä kertaakaan edes syömään. Nyt jo teini, aina nukkunut hyvin.
Ei kaikki lapset valvota öitä 3-vuotiaaksi, vaikka omasi annoit niin tehdäkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhan isän lapsi ja paheksun yksiselitteisesti tuollaista itsekkyyttä.
Jos vanha isäsi ei olisi sinun isäsi, et olisi tänään tällä palstalla kirjoittelemassa tai ylipäätään olemassa tässä maailmassa.
Itse ole nuorekas vielä näin 87-vuotiaana. Hyvin jaksan ja autan lapsiani lasten hoidossa.