Kertokaa minulle, koska en ymmärrä. Miten joku lapsi tai nuori voi oikeasti saada kaikista kokeista 10
tai jopa todistukseen kaikista aineista 9-10? Tällaisia lapsia tuntuu olevan aika paljonkin, mutta miten se voi olla mahdollista? Voiko joku olla oikeasti hyvä ihan_kaikessa?
Kommentit (245)
Riippuu koulusta, asuinalueesta, opettajista ja koulun linjasta. Nämä vaihtelevat paljon saman kaupungin ja kunnan sisällä.
Niinpä meillä lapset eivät kuulema tarvii mm. Hissaa , äikkää tai uskontoa missään ja koetulokset on sen mukaiset.
Peruskoulu on pilipalikoulu nykyään! Sen jälkeen voi joutua tekemään lukiossa jo jotain. Amis on leikkikoulu myös nykyään.
Mun 2 kaverii on tollaisia.
Ne vaan on älykkäitä. Toinen on erikoislääkäri, mutta sairastui psyykkisesti ja on eläkkeellä. Toinen sekoilee seksuaalisuutensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä meillä lapset eivät kuulema tarvii mm. Hissaa , äikkää tai uskontoa missään ja koetulokset on sen mukaiset.
Kyllä ilmankin noita todistetusti elämässään pärjää, mutta on noiden suhteen isot aukot sivistyksessä aikuisena noloja.
Osa kuuntelee tunnilla ja asiat jää mieleen, osa opettelee vielä kotona lisää ja oppii, osa pänttää illoin ja viikonloppuisin ja oppii.
Useimmille kuitenkin edes jokin aine on helppo ja siitä otetaan aikaa siihen mikä ei niin suju.
Sitten on ne jotka ei opi millään ja laiskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ilmankin noita todistetusti elämässään pärjää, mutta on noiden suhteen isot aukot sivistyksessä aikuisena noloja.
Minä sain kyllä noistakin hyvät numerot mutta voin kertoa että enpä enää oikein mitään muista. Ei ole tarvinnut nolostella kun en ole osallistunut tietovisoihin.
Kyllä niitä on. Itsekin olin sellainen. Ei mun tarvinnut sen kummemmin panostaa, kiitettäviä tuli aina. Asiat jäi mieleen helposti ja varmaan jonkinlaista lahjakkuutta oli. Omat lapseni tekevät paljon enemmän töitä ja ovat keskitason puurtajia. Toinen vähän sen alle, vaikka tehdään TODELLA paljon duunia koulun eteen (siis joo, minä teen hänen kanssaan paljon).
Olen itse lukion opettaja ja yllättävän paljon näitä kympin opiskelijoita on. Siis ihan kaikista aineista tulee kymppiä. Joku yksittäinen ysi saattaa olla jostain opintojaksosta. Huippulahjakkaita.
No, omani oli sellainen, keskiarvo lukuaineista oli 9lk päättyessä tasan 10, kaikista aineista 9,8 ja sai 4 stipendiä. Kieliä oli äidinkielen lisäksi 4.
En muista, että hän olisi esim.peruskouluaikana kertaakaan kysynyt/tarvinnut apuja läksyihinsä ja kokeista tuli aina nro 9-10, yleensä 9,5-10 (10+).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kyllä noistakin hyvät numerot mutta voin kertoa että enpä enää oikein mitään muista. Ei ole tarvinnut nolostella kun en ole osallistunut tietovisoihin.
No siis elämässä pärjää hyvinkin, mutta kyllä esimerkiksi Pariisin reissulla on hätkähdyttävää kuulla nuoren aikuisen suusta, että "Mistä hiivatin giljotiinista tuo kiertoajeluopas puhuu?". Hyvin todennäköisesti vika on kuitenkin minussa, jos väitän, että tuo pitäisi kyllä peruskoulun käyneen tietää, ja sen vuoksi en sitä sanonut silloin ääneen.
Lukuaineissa ymmärrän, mutta eivät nämä 10 oppilaat ole useinkaan taitoaineissa 9 tai 10 arvoisia, vaan he saavat paremman numeron naamansa takia.
Kun opettaa lapsen opiskelemaan ja oppimaan uusia asioita jo ihan nuorena, varsinkin kouluun liittyviä asioita niin ne sitten menestyvät koulussa.
Helposti, jos on hyvä koulussa, kaikki kouluaineet ovat helppoja ( terveisin keskiarvo 9,9)
Miten selittyy taito- ja taideaineiden kympit? Voiko oikeasti ola 10 arvoiset taidot kaikista?
Älykkyyden ymmärrän auttavan lukuaineiden kohdalla, mutta se ei varmaankaan auta saamaan esim liikunnasta 10.
Älykkyys on mielestäni muutenkin hieman heikko selitys, sillä vain muutama prosentti ihmisistä yltää Mensan tasolle ja kaikki heistä eivät ole niitä 10 oppilaita. 10 täytyy siis olla paljon myös niillä jotka ovat älykkyydeltään keskinkertaisia.
-ap
Älykäs, hyvä muisti, kuuntelee tunnilla, tekee läksyt. Peruskoulu on äärimmäisen helppo.
Vierailija kirjoitti:
Mun 2 kaverii on tollaisia.
Ne vaan on älykkäitä. Toinen on erikoislääkäri, mutta sairastui psyykkisesti ja on eläkkeellä. Toinen sekoilee seksuaalisuutensa kanssa.
Kyllä he varmaan myös lukivat läksyjä keskimääräistä enemmän. Serkkuni kirjoitti 6 L:ää ja sanoi, että kyllä se työtä vaati, mutta mainitsi myös omistavansa hyvän muistin.
Oikeasti älykkäille ihmisille peruskoulu on naurettavan helppo. Toisaalta puolet ihmisistä on keskivertoa tyhmempiä. Ja se tyhmyys, voi luoja...
Nykyään jotkut opettajat päästävät kokeesta läpi, jos saa 20 prosenttia oikein. Se on osaamisena puhdas nolla. Arvioisin, että yleisopetuksen oppilaista noin viidesosa ei pysty enää käytännössä todella oppimaan yläkoulun uusia asioita esimerkiksi äikässä ja matikassa. Toki he voivat oppia uusia enkun sanoja tai uusia kasvilajeja, mutta abstrakti ajattelu ei riitä esimerkiksi matemaattiseen ajatteluun tai tekstin tulkintaan. Mutta vanhoilla pohjilla mennään läpi ja luullaan, että osataan.
Samaan aikaan se paras viidesosa on aivan eri sfääreissä ja kituu, kun jotkut vielä ysillä pohtivat, onko keltainen verbi vai ei.
Selvästi keskivertoa älykkäämpi ihminen on yleensä hyvä kaikessa ainakin peruskoulun tasolla. Sitä se älykkyys tarkoittaa. Kaikkein heikoimmat taas ovat heikkoja kaikessa. He eivät opi pallopelin sääntöjä, ovat kömpelöitä, eivät pysty itseohjautuvaan työhön keittiössä, eivät opi kieliä tai matikkaa jne.
Ja nämä on niitä juttuja, joita ei opettaja voi julkisesti sanoa, koska on leikittävä, että kaikille on mahdollista oppia peruskoulun asiat.
T. Yläkoulun opettaja
Helposti. Kuuntelee tunnilla ja tekee läksynsä ja on aktiivinen. Sitten vastaa kokeissa oikein kaikkiin kysymyksiin.
Eihän siellä kokeissa kysytä mitään, mitä ei ole tunnilla opetettu? Itselleni tunnilla opetetut asiat vaan jäi mieleen, ja läksyillä kerrattiin. Yli yhdeksän keskiarvoksi sitten lopulta peruskoulusta tuli.