Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matala ferritiini

Vierailija
08.05.2023 |

Kuinka matala arvo sinulla on ollut pahimmillaan?
Miten sait sen nostettua ja miten kauan siinä kesti?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 24 ja työterveyslääkäti määräsi rautatabletteja syötäväksi.

Vierailija
2/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ollut matalimmillaan. Tällä hetkellä rautakuurilla, 100 mg vuorokaudessa ja hyvin nousee lukemat.

Onneksi löytyi valmiste, joka ei käy mahaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 24 ja työterveyslääkäti määräsi rautatabletteja syötäväksi.

Olisipa mullakin vielä joskus noin hyvä. Vaihtelee 9 ja 16 välillä.

Vierailija
4/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 16 ja syön vahvaa rautaa päivittäin. Hiusten lähtö on loppunut ja olo kohentunut nyt huomattavasti. En edes tajunnut että vois johtua jostain ferritiinistä :(

Asiasta ei puhuta..

Vierailija
5/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla 2 tai 3. Hb oli 87. Kävin pari kertaa tiputuksessa ja arvot nousivat.

Vierailija
6/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 ollut matalimmillaan. Tällä hetkellä rautakuurilla, 100 mg vuorokaudessa ja hyvin nousee lukemat.

Mikä valmiste?

Vierailija
7/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ferritiini 30 ja rautakuurin avulla noussut yli 60 (naiselle optimaalinen arvo on noin 100 tai ylikin)

Vierailija
8/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on epäselvää mikä on oikeasti hyvän arvon alaraja.

Nimellisesti se on 15, mutta silloin varasto on tyhjä!

Miksi terveydenhuolto valehtelee tässäkin? Itsehän jokainen rautansa ostaa.

Vierailija
9/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan 3,5 ja silloin oli tosin hb:kin vain 72 (myoomien aiheuttama vuotoanemia). Obsidania söin yhden kapselin päivässä ja hb nousi noin 130:een muutamassa kuukaudessa, mutta ferritiini nousee tosi hitaasti. Puolen vuoden jälkeen oli arvo 15. Nyt kun vihdoin poistettiin kohtu, toivon että ferritiinikin alkaisi nousta edes vähän nopeammin.

Vierailija
10/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä valmiste?

Ferrodan. Valmisteessa myös c-vitamiinia, joka lisää raudan imeytymistä. Voin suositella. :)

Vierailija
11/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 muistaakseni, heikotti ja henkeä ahdisti, samaan aikaan itse hemoglobiini hyvä jotain 134. Hiuksiin ei vaikuttanut, paksu tukka edelleen.

Vierailija
12/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferrodan myös käytössä joka toinen päivä.

T.11

Vierailija
13/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalin ferritiiniarvo oli minulla 6. En saanut ferritiiniä nousemaan rautavalmisteilla. Söin usean vuoden aikana monta kuuria ja ruokatorvi tulehtui. Sitten sain infuusion ja arvot nousivat.

Vierailija
14/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3, labratesti ei mitannut sen alempaa arvoa. Hb oli silloin jotain 90, en muista. Ei mitään oireita, tai en ainakaan tunnista, niihin kai tottuu. Söin rautaa 3 kk, hb nousi, ferritiiniä ei enää testattu uudestaan. Vähän kyllä epäilen, että pitäisi syödä rautaa enemmän, mutta kun ei ole mitään lääkärin seurantaa, ja toisaalta ettei tuo hb sitten nouse liikaa. En tiedä.

Vierailija
15/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle omalääkäri sanoi, että tuo ferritiinin mittaaminen ja seuraaminen on nykyään muoti-ilmiö.

Jos hemoglobiini on hyvä, ei haittaa, vaikka rautavarastot olisivat minimissä. Elimistö käyttää silloin tarjolla olevaa rautaa, ja se riittää, varastoja ei tarvita. Eli turhaan ei kannata vatsaa rasittaa rautatableteilla.

Vierailija
16/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on epäselvää mikä on oikeasti hyvän arvon alaraja.

Nimellisesti se on 15, mutta silloin varasto on tyhjä!

Miksi terveydenhuolto valehtelee tässäkin? Itsehän jokainen rautansa ostaa.

30 on tyhjä.

Ja hyvä arvo on yli sata, joillain pitää olla yli 150 että oireet pysyy poissa.

Terveydenhuolto valehtelee tässä, koska naisten kuuluu olla väsyneitä, se kuuluu äitiyteen... jaa ei ole lapsia... ööö no silti.... kuukautiset.... öööö

Mutta huippuurheilijanaisilla pitää olla korkea ferritiini, ainakin 200, koska se parantaa suoritusta. 

Sanotaan että kun se rautainfuusio on niin kallista, monta sataa per kerta...

Mutta mitä maksaa se, että miljoona naista on vajaalla käytöllä yhteiskunnassa koska ovat uupuneita koko ajan? Sitten syötetään masennuslääkkeitä, kun siitä se väsymys varmaan oikeasti johtuu...

Vierailija
17/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuushoidoissa tuo ferritiini piti olla korkeahko 50 vai 70 kuulema, ei siis itsellä kokemusta..

Vierailija
18/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 3, labratesti ei mitannut sen alempaa arvoa. Hb oli silloin jotain 90, en muista. Ei mitään oireita, tai en ainakaan tunnista, niihin kai tottuu. Söin rautaa 3 kk, hb nousi, ferritiiniä ei enää testattu uudestaan. Vähän kyllä epäilen, että pitäisi syödä rautaa enemmän, mutta kun ei ole mitään lääkärin seurantaa, ja toisaalta ettei tuo hb sitten nouse liikaa. En tiedä.

Mulle lääkäri (hematologi) sanoi että hb ei voi nousta liian korkealle rautalisää syömällä. Itsellä oli siis sama kysymys, että voinko jatkaa kohdun poiston jälkeen raudan syöntiä siinä toivossa että ferritiinikin nousisi, vaikka hb on jo hyvällä tasolla.

t. 11

Vierailija
19/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri (hematologi) sanoi että hb ei voi nousta liian korkealle rautalisää syömällä. Itsellä oli siis sama kysymys, että voinko jatkaa kohdun poiston jälkeen raudan syöntiä siinä toivossa että ferritiinikin nousisi, vaikka hb on jo hyvällä tasolla.

t. 11

Anteeksi, siis t. 9

Vierailija
20/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuushoidoissa tuo ferritiini piti olla korkeahko 50 vai 70 kuulema, ei siis itsellä kokemusta..

Juu siellä se usein testataan ennen hoidon alkua, jos on vähänkin syytä. Jännä homma, ettei ferritiinillä ole lääkäreiden mukaan niin väliä jos hb on hyvä, mutta kun tulee kyseeseen kalliit yhteiskunnan maksamat hoidot, se yhtäkkiä kiinnostaakin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan