Te joilla on refluksi, mitkä ruoat tai juomat olette huomaneet että aiheuttavat refluksia?
Kommentit (34)
Laihtuminen auttaa tähän vaivaan aina.
Kaikki hiilihapolliset juomat, harmittaa kun en voi enää vichyä juoda.
Myös leipä ja sämpylät.
Paistetut ruoat joissa on sipulia tai paprikaa.
Pizzaa ei voi syödä, se on suuri harmitus mulla. Tomaatti usein myös aiheuttaa oireita.
Tulee nykyään syötyä hyvin terveellisesti mutta tylsästi.
Mulla lähti puhdistamon suolahappo + pepsiini lisällä refluksioireet kokonaan. Olikin haponpuute, jota jatkuvat lääkärin määräämät (ilman mitään tutkimuksia) protonipumpunsalpaajat pahensi. Alkuun sai ottaa 3-5 tablettia isommalla aterialla.
Sitten elimistön oman hapontuotanto vissiin käynnistyi ja nyt pärjää, jos ottaa rasvaisella tai kovin proteiinipitoisella aterialla 1-2. Muuten ei tarvi enää ottaa edes tuota, jos syö ns helposti sulavaa ruokaa, vaikka paahtista banskulla. Mulla oli ääkihuulisalpausta, jatkuvaa yskää ja uniapnea ton refluksin takia. Ketään ei vaan kiinnostanu syytä selvittää. Eipähän enää närästä edes kahvin ja suklaan yhdistelmä, joka ennen oli täyttä myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pystyn syömään melkein mitä vaan, toki kauhean voimakkaasti maustettuja tms. välttelen. Ja sipulia. Tärkeintä mulle on korotettu sängynpääty ja etten syö tai juo 2 tuntiin ennen kuin menen nukkumaan.
TÄMÄ. Kantapään kautta oli opittava tuokin. Päivän viimeisen aterian koosta riippuen olen itse 2-4h syömättä ennen nukkumaanmenoa. Sinne nukkumaan pitää oikeasti mennä tyhjällä tai lähes tyhjällä vatsalla. Näin sain sängynpäädyn korotusta madallettua huomattavasti (oli hieno juttu koska aiempi korkeampi korotus pahensi roimasti selkäongelmia.) Myös aiempi jokapäiväinen, vain reseptillä saatava vahvuus happosalpaajasta väheni käsikauppa-annokseen jota otan vain joka toinen päivä ja tuostakin koitan vielä pyrkiä eroon. Lääkäreiden pitäisi painottaa tuota tyhjällä mahalla nukkumista paljon enemmän! Aika taiteiluahan se on välillä että saa päivän aikana syötyä tarpeeksi, ainakin itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen auttaa tähän vaivaan aina.
Hohhoijakkaa, on myös meitä hoikkia joilla refluksia. Mutta jatka rauhassa trollaamista jos se oloasi jotenkin helpottaa
Banaani, mustaherukka, minttusuklaa, paprika, kaardemumma.
Valkosipuli, raaka paprika ja suklaa.
Helpotusta rasvattomalla piimällä, rakastaja vatsalleni piimä niin kun mainoksessa lauletaan
Itselläni oireita aiheuttaa rasvaiset ruoat, limsa, lonkero, ruisleipä, paprika ja suklaa
Yleensä hiilihappoiset juomat eivät sovi.
Joululeivonnaisista se alkoi muutama vuosi sitten... piparkakut ja joulutortut korvensivat kivuliaasti niin kauan kuin niitä riitti. Sen jälkeen munkit.. hapan omena, vispipuuro, liian isot annokset.
Puolikkaan munkin tai yhden tortun kärsii syödä, enempi kostautuu välittömästi. Kivuliasta poltetta, mahanesteet nousevat suuhun asti ja välillä hengitykseni haisee oksennukselta.
Minulla on lääkitys, jota ilman en näköjään pärjää.
Appelsiini meinas juuttua kurkkuun. Ja sen olen oppinut että ruoka pitää pureskella huolella ja syödä rauhallisesti. Muuten tulee asiaa vessanpönttöön kakomaan ruokaa pois.
No, ei se ruoka sitä aiheuta, vaan löysä mahanportti, mistä hapot pääsevät kurkkuun.