Uusi ystävä soittaa jatkuvasti eikä mitään järkevää asiaa.
Ystävystyin harrastuksessa uuteen ihmiseen.
Vaihdoimme numerot ja pian huomasin, että hän on todella läheisriippuvainen.
Hän soittaa päivittäin eikä hänellä ole mitään oikeaa asiaa, hän myös laittaa viestiä useasti ja yrittää nähdä useamman kerran viikossa.
Minusta on kiva nähdä häntä, mutta en jaksa näin usein.
Jotenkin tuntui, että tuo läheisriippuvuus myrkytti ystävyyssuhteen heti alussa.
Olen alkanut vähän karttamaan häntä.
En lue viestejä heti yms.
Vaikea tilanne.
Pitäisin hänestä kovasti, mutta tämä ei tunnu minusta mielyttävältä.
En ole tottunut tuollaiseen ja koen jotenkin tämän vähän ahdistavaksi.
Kommentit (57)
Tämän takia en anna puhelinnumeroani uusille tuttavuuksille. Jos törmää muuten vain, ok, juttelen. Mutta ei muuten.
Jos nyt termit kuitenkin kuntoon. Hän ei ole läheisriippuvainen. läheisriippuvainen ihminen on yleensä riippuvainen muiden ihmisten auttamisesta oman terveytensä ja taloutensa kustannuksella. Hän on rajaton auttaja ja mahdollistaja kaikille hyväksikäyttäjille. Sinulla on siellä ihan tavallinen yksinäinen ripustautuja joka on löytänyt sinusta kontaktin ulkopuoliseen maailmaan. Luultavasti tuosta kommunikointi tyylistään johtuen hänellä ei ole ketään koska karkoittaa kaikki. Mutta sinullahan ei ole tässä nyt mitään hävittävää, koska jos kukaan ei ole hänelle aiemmin asiasta sanonut niin sinä voit olla se joka sanoo. Mitään menetettävää sinulla ei ole, ainostaan voitettavaa ja se on hänellekin hyödyksi. Ehkä hän on hieman autistinen tai autisti eikä tiedä mikä on normaali määrä kommunikointia ihmisten välillä silloin kun on juuri tutustunut johonkin ihmiseen tai mikä on ylipäätään normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli jo outo olo heti alussa, kun vaikutti niin normaalille ja täyspäiselle.
Pian alkoi tuo. Pahimillaan yrittää saada minut tuntemaan syyllisyyttä. Kerran peruin tapaamisen ja sanoi, että hän oli niin pettynyt, että sai masennuskohtauksen/ahdistuskohtauksen. En ole enää varma onko tuo vallan käyttöä vai ei?
Usein, kun olen myös sulkemassa puhelua niin hänellä yllättäin onkin jotain tärkeää asiaa ja huolia.
Mitä teen?
Ap
Se on oikeastaan ihan sama valehteleeko vai saiko ahdistuskohtauksen oikeasti. Tietysti ensimmäinen on vielä törkeämpää.
Mutta kummassakin tapauksessa käyttää tuota aseena, koska mainitsee sen ja koittaa saada sinut tuntemaan syyllisyyttä siitä.
Muuten voisi jättää mainitsematta koko asian. Ei ole kohteliasta syytellä toista paniikkikohtsuksen aiheuttamisesta etenkään, kun toinen ei ole edes tehnyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kauan olette tunteneet?
Vuoden verran olemme nähneet säännöllisesti harrastuksessa ja noin puoli vuotta sitten alkoi tämä, kun vaihdoimme numeroita ja kävimme yhdessä lenkillä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli jo outo olo heti alussa, kun vaikutti niin normaalille ja täyspäiselle.
Pian alkoi tuo. Pahimillaan yrittää saada minut tuntemaan syyllisyyttä. Kerran peruin tapaamisen ja sanoi, että hän oli niin pettynyt, että sai masennuskohtauksen/ahdistuskohtauksen. En ole enää varma onko tuo vallan käyttöä vai ei?
Usein, kun olen myös sulkemassa puhelua niin hänellä yllättäin onkin jotain tärkeää asiaa ja huolia.
Mitä teen?
Ap
Kun tulee masennusuhkailua tms., sanot tiukasti, että: "Minä olen aikuinen ihminen ja minulla on oma elämäni, eikä minua kukaan kiristä tai manipuloi mihinkään. Tämä ystävyys oli nyt tässä. Jumpassa (tai mikä se yhteinen harrastus teillä on) voidaan olla aivan normaalisti ja asiallisesti, mutta vapaa-aikaani en halua tällaiseen draamaan tuhlata. Emme ole toisillemme sopivat ystävät. Toivon sinulle kaikkea hyvää, mutta en halua enää olla tekemisissä harrastuksen ulkopuolella."
Ja siellä yhteisessä harrastuksessa tosiaan moikkaat normaalisti, mutta et hakeudu hänen seuraansa enää. Hän saattaa suuttua verisesti eikä moikkaa sinua, mutta tämä on jälleen manipulointia ja hän yrittää saada sinut syyllistymään. Sitä varmemmin käyttäydy itse hyvien tapojen mukaisesti, äläkä ainakaan ala vältellä häntä ja vetäytyä porukasta. Jos jokin konflikti tulee, vetoa siihen, mitä olet jo sanonut kiristämisestä, manipuloinnista ja syyllistämisestä. Jos hän yrittää ottaa yhteyttä harrastuksen ulkopuolella, sano uudestaan, että et halua olla enää ystävät harrastuksen ulkopuolella. Mitä useamman kerran yrittää, sitä lyhyemmällä viestillä vastaat, kunnes et enää vastaa ollenkaan ja teet poliisille rikosilmoituksen vainoamisesta. Tuskin menee tähän asti, kun teet heti ensimmäisestä kerrasta selväksi, ettei peli enää vetele.
Olen itse joutunut käyttämään tätä tyyliä jo kolme kertaa viimeisen kahden vuoden aikana!!! En tiedä, mikä ihmisiä on alkanut vaivata. Mutta kaikilla on siis mennyt perille heti, kun olen sanonut, että ystävyys oli tässä koska en halua draamaa elämääni. Ei ole tarvittu poliisia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teen?
Ap
Käyttekö enää yhdessä harrastuksissa? Voitko ehdottaa että juttelette harrastuksen jälkeen?
Jos siellä alkaa luoda kuvaa sinusta julmana tai laiminlyöjänä, viilennä välit.
Melko yleistä on myös harrastuksiin liittyvä vastuutoiminta, jonka varjolla muut kärttävät tapaamisia. Joinain kausina lähes päivittäin täytyy olla tekemisissä. Aina on täysin akuuttia asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teen?
ApKäyttekö enää yhdessä harrastuksissa? Voitko ehdottaa että juttelette harrastuksen jälkeen?
Kyllä käydään, mutta me juttelemme myös vapaa-ajalla. Harrastuksessa olemme etäisempiä.
Ap
Voiko mennä jonnekin muualla jumppaamaan?
Kerro hänelle, että yleensä et ole ystäviin yhteydessä kuin kerran pari kuussa, tai mikä tilanne ikinä lieneekään. Jos ei usko, sanot ettei sinulla ole nyt aikaa uusille tuttavuuksille ja nähdään harrastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teen?
Ap
Lopeta yhteydenpito HETI. On todellakin kontrolloivaa käytöstä ja vallankäyttöä. Käytös tulee pahenemaan, ja pahimmillaan uhkaa tekevänsä itselleen jotakin, kun haluat lopettaa ystävyyden.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt termit kuitenkin kuntoon. Hän ei ole läheisriippuvainen. läheisriippuvainen ihminen on yleensä riippuvainen muiden ihmisten auttamisesta oman terveytensä ja taloutensa kustannuksella. Hän on rajaton auttaja ja mahdollistaja kaikille hyväksikäyttäjille. Sinulla on siellä ihan tavallinen yksinäinen ripustautuja joka on löytänyt sinusta kontaktin ulkopuoliseen maailmaan. Luultavasti tuosta kommunikointi tyylistään johtuen hänellä ei ole ketään koska karkoittaa kaikki. Mutta sinullahan ei ole tässä nyt mitään hävittävää, koska jos kukaan ei ole hänelle aiemmin asiasta sanonut niin sinä voit olla se joka sanoo. Mitään menetettävää sinulla ei ole, ainostaan voitettavaa ja se on hänellekin hyödyksi. Ehkä hän on hieman autistinen tai autisti eikä tiedä mikä on normaali määrä kommunikointia ihmisten välillä silloin kun on juuri tutustunut johonkin ihmiseen tai mikä on ylipäätään normaalia.
Kyllä läheisriippuvuus voi olla kytköksissä monenlaisiin persoonallisuushäiriöihin ja mt-ongelmiin. Esim. ihminen voi olla auttavainen ja muiden kautta elävä, mutta hänellä voi silti olla narsistisia sekä manipuloivia piirteitä. Muiden auttaminen on heillä itsekkäistä syistä johtuvaa, ja läheisriippuvuuden kauttta haetaan huomiota ja ihailua. Ilman huomiota ja toisten hyväksikäyttöä narsisti kuihtuu kasaan.
Narsisteja on monenlaisia, ei vain julkinarsisteja. Ihmisellä voi myös olla narsistisia piirteitä ilman narsistista persoonallisuushäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö on yksinäinen. Kutsu hänet vaikka kahville ja juttele nätisti, ettet ehdi pitää kovin usein yhteyttä. Älä vain pelkästään katoa. Se on todella raukkamaista. Selvitä tilanne puhumalla niin kuin aikuiset.
En kirjoittanut ylläolevaa, mutta ihmettelen vain miten noin rakentava kommentti on saanut monta alapeukkua. Ilmeisesti AV-mamman tapoihin kuuluu liueta paikalta selittelemättä. AIkuismainen käytös, kuten omien tuntemusten ääneen kertominen ja vastapuolen näkökulman kuunteleminen tuntuvat vierailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö on yksinäinen. Kutsu hänet vaikka kahville ja juttele nätisti, ettet ehdi pitää kovin usein yhteyttä. Älä vain pelkästään katoa. Se on todella raukkamaista. Selvitä tilanne puhumalla niin kuin aikuiset.
En kirjoittanut ylläolevaa, mutta ihmettelen vain miten noin rakentava kommentti on saanut monta alapeukkua. Ilmeisesti AV-mamman tapoihin kuuluu liueta paikalta selittelemättä. AIkuismainen käytös, kuten omien tuntemusten ääneen kertominen ja vastapuolen näkökulman kuunteleminen tuntuvat vierailta.
En ole antanut alapeukkua, mutta on välillä ollut noita rajattomia ystäviä. Ongelma on siinä, että normaalille ihmiselle voisit selittää asian mutta kun päästään riittävän viallaan olevalle ei voi.
Esimerkki: Olen itse yksinäinen ja tapasimme usein ystäväni kanssa, joka myös oli yksinäinen. Hänellä muuttui elämäntilanne ja annoin automaattisesti hänelle tilaa. Siitä ei tullut mitään konfliktia, hän vaan sanoi, että hänellä on nyt tämä projekti eikä ole aikaa samaan tapaan kuin ennen. Sovittiin, että hän ottaa yhteyttä silloin, kun hänellä on hyvä hetki. Ei siinä tarvinnut alkaa selittää, että miltä kestäkin tuntuu ja perustella jotain omia näkemyksiään.
Esimerkki 2: Rajaton ystävä tuli elämään rytinällä. Mukauduin, ehkä kiltteyttäni, ehkä siksi että oli liikaa vapaa-aikaa yksin. Hän myös poistui yhtä rytinällä siirryttyään seuraavaan ystävään. Mitäpä tuolle olisi auttanut selittää, että miltä itsestä tuntuu (hyväksikäytetyltä) tai muutakaan, kun ei se ystävyys mennyt normaalisti koko aikana niin aika epätodennäköistä, että siitä olisi parilla keskustelulla tullut sellaista tasapainoista normaalia ystävyyttä. Pidin kyllä hänestä kovasti, mutta jotain outoa kaikessa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teen?
ApKäyttekö enää yhdessä harrastuksissa? Voitko ehdottaa että juttelette harrastuksen jälkeen?
Kyllä käydään, mutta me juttelemme myös vapaa-ajalla. Harrastuksessa olemme etäisempiä.
Ap
Onko hänellä siellä harrastuksessa muitakin ystäviä vai miksi siellä olette etäisempiä?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Aloittajan kannattaa rohkeasti kohdata uusi ystävä ja selittää, miltä tämä yhteydenottojen paljous tuntuu. Estäminen/katoaminen ilman seltyksiä ei ole hyvä tapa toimia. Myös tämä uusi ystävä voi oppia jotain siitä, kun hänelle kerrotaan toimintansa vaikutuksista. Voi hyvin olla, että hän muuttaa toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Aloittajan kannattaa rohkeasti kohdata uusi ystävä ja selittää, miltä tämä yhteydenottojen paljous tuntuu. Estäminen/katoaminen ilman seltyksiä ei ole hyvä tapa toimia. Myös tämä uusi ystävä voi oppia jotain siitä, kun hänelle kerrotaan toimintansa vaikutuksista. Voi hyvin olla, että hän muuttaa toimintaansa.
Näin minäkin ajattelin, kunnes terapia ja tietoisuus persoonallisuushäiriöistä jne avasi silmäni. Jotkut ihmiset nyt vaan ovat sellaisia kuin ovat ja on heidän ihan oma tehtävänsä hakeutua itse omaan terapiaansa miettimään, miksi heidän ihmissuhteensa menevät aina pieleen.
Jos on tunne siitä, että jollekin pitää kirjoittaa kirje, käydä joku outo keskustelu tai muuten pyörittää päässään jotain outoa suhteeseen liittyvää ja ihmettelee, miksi se on sellainen kuin on, on äärimmäisen epätodennäköistä, että se keskustelu tai kirje johtaisi yhtään mihinkään hyvään lopputulokseen. Jos sillä vastapuolella olisi rahkeita ja motivaatio, koko keskustelua ei tarvittaisi tai se käytäisiin ihan eri hengessä ja eri tavalla.
Mulla oli tällainen ystävä. Kun tiesi että olen vapaalla, pommitti viestillä toisensa jälkeen. Parhaimmillaan koko päivä meni puhelimen ääressä. En jaksanut sellaista tahtia, joten aloin vastailla vasta muutaman päivän päästä.
Loppujen lopuksi hän alkoi piikitellä ja näsäviisastella, kunnes sain tarpeekseni. Lopetin viestittelyt ja soittelut. En sanonut ystävyyttämme irti, mutta kerroin mieluummin tapaavani hänet kuin pitämällä yhteyttä puhelimen välityksellä. Kerroin myös että hänen tyylinsä viestiä ei tunnu kivalta ja tuo myös minusta sellaisen puolen esiin, mitä en halua olla.
Emme ole enää tavanneet.
Joskus ihan mukavakin ihminen voi olla rajaton.
Erityisesti, jos hän elää toisenlaist elämäntilannetta.
Esim. sinkku ja työelämän ulkopuolella oleva ei helposti ymmärrä perheellisen, työssäkäyvän arkea.
Sitten on näitä ihmeellisiä läheisriippuvaisia ja eroahdistuvia, tulevat kylään, eivätkä lähde kulumallakaan...