Miksi OP lähettää nykyisin uuden avainlukulistan vasta kun numerot ovat jo lähes loppu?!
Tunnuksia tarvitsee joka paikassa kun pitää tunnistautua sinne tänne, maksella laskuja, nettiostoksiin ym. kaikkeen mahdolliseen ja niitä tunnuslukija kuluu nopeasti. Ärsyttävää kun nykyisin joutuu säännöstelemään aina loppuvaiheessa, nytkin lukuja on jäljellä enää muutama jotka on pakko säästää pakko/hätätilannetta varten.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avainlukumuumiot tuohtuvat kun joku muistuttaa että kehitys menee vääjäämättä eteenpäin vaikka muumio ei menisi.
Jos maailma olisi pelkästään näitä tyyppejä täynnä, niin me istuttaisiin vielä puiden oksilla ja nakeltaisiin ajan kuluksi toisiamme omilla paskakikkareillamme.
Te milleniumit ette edes osaisi keksiä mitään niin innovatiivista kuin kännykkä ja tietokone. Avainlukumuumiot ovat keksineet nämä. Kerroppa jokin esimerkki mitä nuoriso on keksinyt, jotakin muuta kuin hiphop ja rap?
Rapinkin keksineet alkavat olla eläkeiässä
Vierailija kirjoitti:
Avainlukumuumiot tuohtuvat kun joku muistuttaa että kehitys menee vääjäämättä eteenpäin vaikka muumio ei menisi.
Jos maailma olisi pelkästään näitä tyyppejä täynnä, niin me istuttaisiin vielä puiden oksilla ja nakeltaisiin ajan kuluksi toisiamme omilla paskakikkareillamme.
Tiedoksi elektronisen säteilyn pilaamille aivoillesi: avainlukulista on pankkien tekemä maksuvaihtoehto. Mikä tässä asiassa ei mene jakeluusi...?
Muumio yrittää omia krediitit toisten ihmisten keksinnöistä 😂
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti shokissa siitä että jotkut vielä oikeasti käyttävät jotain helvetin avainlukulistaa. Luulin että nuo on kuopattu jo kokonaan. Ei voi olla todellista. Miksi ihmiset haluavat tehdä elämästään hankalaa?
Mitä hankalaa availukulistan käytössä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noissa ole ollut jo ikuisesti käytössä se kirjain ja numero taulukko, ettei tarvitse yliviivata mitään käytettyjä lukuja, ei kai tuollaiset 1800-luvun systeemit ole enää käytössä??
Ei niitä saa yliviivata. Jos luvut joutuu vääriin käsiin, varas voi kokeilla kaikki jäljellä olevat luvut läpi. 😂
Kolmannen väärän yrityksen jälkeen tunnukset joka tapauksessa lukkiutuvat.
Minä alleviivaan luvut ihan siksi että itse pysyn selvillä siitä, missä mennään, paljonko on käyttämättömiä lukuja jäljellä. Tärkeintä on säilyttää lista ja pankkitunnukset turvallisesti ja toisistaan erillään, ei se, ettei lukuja alleviivata.
Pankki laskee puolestasi jäljellä olevat luvut, mutta alleviivaa nyt sitten. Ainakin tietokoneversiossa pankin sivu ilmoittaa jäljellä olevan avainlukumäärän.
OP:ssa kyllä, S-Pankissa, jossa varalistaakaan ei voi olla, ei. Eli S-Pankissa et tiedä viivaamatta, paljonko tunnuksia on jäljellä eikä sinulla saa olla itse aktivoitavaa uutta listaa valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikki tarpeellinen tallessa old school-tyylillä, paperilla ja vihossa, koska nykylaitteet kestävät vain tietyn ajan ja ovat kyberhyökkäysten kohteita. Jollekin laitteelle ladattu lista menisi siinä mukana, jos joku vaikka varastaa sen.
Täytyy olla todella epätoivoinen hakkeri jota sinun roposesi kiinnostaisi 😂
Kun on enempi kuin vain roposia, on hyvä olla varovainen.
Avainlukukorttia räpläävä miljonääri eksyi AV:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi elektronisen säteilyn pilaamille aivoillesi: avainlukulista on pankkien tekemä maksuvaihtoehto. Mikä tässä asiassa ei mene jakeluusi...?
Hevonen on kulkuväline siinä missä autokin. Kumpi mahtaa olla suositumpi ja järkevämpi tapa liikkua nykyään?
Anna kun arvaan, sulla on vielä VHS nauhuri television vieressä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa lukulistasta mobiilivarmennukseen, niin ei kulu lukulistan koodit. Ei haittaa vaikka käytät monta kertaa päivässä tunnistautumista eri palveluissa.
Miten sitten toimitaan jos känny varastetaan? Miten laskut maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et käytä mobiilisovellusta koska pelkäät kännykän säteilevän siinä samalla sun aivoihin..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa lukulistasta mobiilivarmennukseen, niin ei kulu lukulistan koodit. Ei haittaa vaikka käytät monta kertaa päivässä tunnistautumista eri palveluissa.
Miten toimitaan jos avainlukulista varastetaan?
Mobiilisovelluksen voi asentaa useammalle laitteelle. Ja se on turvallinen, varas ei pääse sovellusta käyttämään vaikka saisikin puhelimen auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No silloin pankkitili suljetaan ja pankki saa pitää kaikki sun rahat. Joudut avaamaan uuden pankkitilin pankissa. Mitään muuta keinoa ei ole. Vuosittan näin käy noin 78 000 suomalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Avainlukulista ja Dansken pikku tunnuslukulaite ovat erittäin käteviä ja turvallisia. Jos menetät kännykän niin kuinka maksat laskut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jopa, jopa kaltaisesi ääliö, tilata aikaisemminkin. Ja kyllä niitä melko monta on jäljellä kun uusi tulee tilaamatta. Toisekseen asia selviää taatusti paremmin asioimalla OPssa kuin täällä.
Mikä sinua vaivaa?
Varmaan voi tilata aiemminkin, mutta kun ovat aina tulleet automaattisesti ajoissa niin ei niistä huomaa pitää lukua. Pankki sitten jossain vaiheessa kun alkaa olla jo vähissä, ilmoittaa että tunnuslukuja on niin ja niin paljon, että lähetämme uuden listan. Siinä vaiheessa onkin sitten nykyisin jo vähän liian myöhäistä. -ap
Minä olen aina tilannut. En edes tiennyt että tulee automaattisesti. Näkyyhän se montako numeroa on jäljellä . Miten hemmetissä voi olla noin uusavutonta porukkaa.
Itse et tiennyt, että lista tulee automaattisestikin, mutta haukut muita uusavuttomiksi, kun ei joku ole epähuiomiossa nähnyt, montako numeroa pankki ilmoitta olevan jäljellä. Että sillä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-pankki tekee samaa. Olen sinne antanut palautetta niin paljon, että mielestäni viimeisin lista tuli ehkä vähän aikaisemmin, vaikkakaan ei hyvissä ajoin.
Ennen avainluvut riittivätkin paremmin, kun juna- ja bussilippuja ym. saattoi ostaa useita kappaleita yhdellä maksutapahtumalla. Nykyään jokainen lippu on erikseen ostettava ja tapahtumaan kylvettävä kahdesta kolmeen avainlukua. Matkustan työni vuoksi ja ostan välillä 10-20 lippua kerralla. Siihen humpsahtaa jo vähintään 20-40 avainlukua kerralla. Olisi pankeilta fiksu veto, että asiakkaalla olisi aina yksi aloittamaton avainlukulista, ja kun se otetaan käyttöön, uusi lähetettäisiin heti.
Olen joutunut maksamaan laskujani myöhässä siksi, että uutta avainlukulistaa ei ole tullut ajoissa, ja viimeisiä lukuja on joutunut panttaamaan hätätilannetta varten.
Tämä on ihan 100% itse aiheutettu "ongelma".
Pankin ja maksukäytäntöjen aiheuttama ongelma, ei minun. Ennen luvut riittivät vallan mainiosti ja usean lipun maksaminen kerrallaan oli mahdollista. Joku muu taho on siis vaikeuttanut asioita. Joten pidä turpasi kiinni typerä ihminen.
Yhdellä avainluvulla saa edelleen useita maksutapahtumia maksettua. Ainakin laskuja voi maksaa niin.
Kuten jo sanottu, junalippuja ei voi enää ostaa useita kerrallaan, joten avainlukuja kuluu vähintään kaksi yhtä maksutapahtumaa kohden. Laskujen maksamisesta verkkopankissa ei ollut puhe.
Vierailija kirjoitti:
On mullakin lista, se kestää vuosia. Kävin tämän keskustelun myötä katsomassa tilejä. Tässä kuussa lähtee vielä Elisan lasku, yv ja Helenin lasku menee maksuun aina 2.pv. Hesarikin on suoraveloituksessa kuten Pohjolan vakuutus. Samoin suoraan lähtee 400€ rahastoon ja saman verran säästötilille. Varmaan seuraavan kerran käytän verkkopankkia syyskuussa, kun maksan loppulaskun Aurinkomatkojen matkasta Madeiralle.
Mulla kuluu aika nopeasti, laitan joka toinen päivä rahaa säästöön tai sijoituksiin. Ja maksan usein vain yhden laskun kerrallaan. Katson myös saldoja usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noissa ole ollut jo ikuisesti käytössä se kirjain ja numero taulukko, ettei tarvitse yliviivata mitään käytettyjä lukuja, ei kai tuollaiset 1800-luvun systeemit ole enää käytössä??
Ei niitä saa yliviivata. Jos luvut joutuu vääriin käsiin, varas voi kokeilla kaikki jäljellä olevat luvut läpi. 😂
Minä alleviivaan luvut ihan siksi että itse pysyn selvillä siitä, missä mennään, paljonko on käyttämättömiä lukuja jäljellä. Tärkeintä on säilyttää lista ja pankkitunnukset turvallisesti ja toisistaan erillään, ei se, ettei lukuja alleviivata.
Pankki laskee puolestasi jäljellä olevat luvut, mutta alleviivaa nyt sitten. Ainakin tietokoneversiossa pankin sivu ilmoittaa jäljellä olevan avainlukumäärän.
Minusta viivaus on ihan pankin toimesta kielletty.
Mainittu jo tässä ketjussa.
Pankki voi yrittää kieltää mitä tahtoo, mutta kun lista on minulle luovutettu ja maksan siitä, että se on käytössäni, on se minun omaisuuttani, jolle voin tehdä mitä tahdon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu kannattaa kietoa se kännykkä folioon ettei pääse hakkeri iskemään. Ja tietokone myös ja omaankin päähän kannattaa laittaa foliohattu.
Kenen tahansa laitteisiin voidaan kuule murtautua.
Itse olen joutunut joskus tuollaisen murron kohteeksi.
Tosin tätä hakkeria ei kiinnostanut rahani vaan hän halusi vain salakuvata ja tarkkailla minua.Olen ollut harrastanut tietokoneita vuodesta 1984 ja ne ovat myös ammattini. Mikäli tietomurron ja urkinnan kokee noin suureksi uhkaksi kannattaa pidättäytyä kokonaan uuden teknologian käytöstä.
Puhelimeksi kannattaa valita laite (esim. vaikka Nokia 105), jossa on mahdollisimman vähän älylaitteen ominaisuuksia ja pysyä kaukana esimerkiksi Googlen ja Mirosoftin palveluista.
Mikäli pankkiasioita haluaa hoitaa verkossa kannattaa siihen käytettävä tietokone pitää ainoastaan tässä käytössä. Nettiä ei pidä muussa tarkoituksessa selata.
Miten tuo kommenttisi liittyi tuohon edelliseen viestiin?
Minä tiedän kyllä, että jos haluaa välttyä tietomurroilta niin silloin ei pidä mitään laitteita käyttää.
Mutta minua kyllästyttää nuo tyypit jotka ei usko, että ihan tavalliset kuolevaisetkin voi joutua vakoilun kohteeksi ja nimittelevät heitä foliohatuiksi yms.hulluiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti shokissa siitä että jotkut vielä oikeasti käyttävät jotain helvetin avainlukulistaa. Luulin että nuo on kuopattu jo kokonaan. Ei voi olla todellista. Miksi ihmiset haluavat tehdä elämästään hankalaa?
Mitä hankalaa availukulistan käytössä on?
Se, että milleniaalit eivät hallitse sitä. Sekoaisivat varmaan yhden lapun takia. Onhan siinä tehtävä peräti oikea lukuparivalinta, onnistuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta viivaus on ihan pankin toimesta kielletty.
Mainittu jo tässä ketjussa.
Pankki voi yrittää kieltää mitä tahtoo, mutta kun lista on minulle luovutettu ja maksan siitä, että se on käytössäni, on se minun omaisuuttani, jolle voin tehdä mitä tahdon.
Korvauksia et ehkä saa, jos pankki pyytää nähdä listasi ja se on viivattu. Lista luovutetaan pankin ehdoilla asiakkaalle. Niitä ehtoja kuuluu noudattaa ja varmasti tarkistetaan, onko niitä noudatettu, jos jotain sattuu.
Milleniumit 😂